[Audigy2] spdif geeft alleen stereo op dtt2500

Pagina: 1
Acties:

• Boxed
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 13:31

Boxed

Is een vliegtuig...

Topicstarter
Ik heb sinds kort de ietwat oude Cambridge dtt2500 5.1 speakers, deze speakers zijn als ze analoog worden aangesloten 4.1 geluid.
Daarom heb ik een creative audigy2 value kaart gekocht speciaal voor de SPDIF uitgang zodat ik ook kan genieten van 5.1 geluid in bijvoorbeeld spellen (als het goed is heeft GTA San Andreas hier ondersteuning voor.)

Nou krijg ik de spdif uitgang wel een de praat, maar wanneer ik een speakertest doe in het speaker settings venster van creative, dan krijg ik alleen geluid uit m'n voorste 2 boxen. Uiteraard heb ik de speakers ingesteld op 5.1.
De decoder instellingen staan op "SPDIF Passthrough (Dolby Digital/DTS Digital Out)".

Ik heb hard zitten zoeken naar andere SPDIF gerelateerde instellingen, maar kan helemaal niets vinden.
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Naar mijn idee moet het gewoon mogelijk zijn...

A good landing is one from which you can walk away. A great landing is one after which you can still use your airplane

• lacobo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-02 13:41

lacobo

Tyros2 fan

Die speaker test werkt alleen met analoog aangesloten boxjes heb ik me door Creative laten vertellen. Knappe jongen die 't met de 2500 (of de 5700 die ik gebruik) aan de praat krijgt. Kan niet, wil niet, mag niet.

Ook leuk DVD-Audio wil ook niet via digitaal. Beveiliging.

B.

LACOBO's Tyros2 site: http://www.lacobo.com

• Boxed

Boxed

Is een vliegtuig...

Topicstarter
Hmmz, vage actie van creative. Zo kan je het natuurlijk niet echt een speakertest noemen.

Alsnog doen mijn achterste speakers het niet als ik mbv Foobar2000 (audio player) 4 boxen aanstuur (analoog doen ze het wel). Ook in GTA San Andreas mis ik de geluiden die van achteren komen. De 5.1 geluiden worden dus wel door Foobar2000/GTA verstuurd, maar ze komen niet bij de speakers aan.

A good landing is one from which you can walk away. A great landing is one after which you can still use your airplane

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Audigy 2 kan alleen stereo geluid over spdif sturen, alleen als je een dvd hebt met ac3 of dts kan de kaart direct de 5.1 stream over de spdif uitgang sturen.
Bij die digitale speakers met een din connector wordt geloof ik gewoon 3 maal stereo spdif naar de speakers verzonden.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Klopt, dus je zou eigelijk 3 stereo versterkers moeten kopen met spdif in. Je kan een geluidkaart gaan kopen met Dolby encoding (er is hier een topic over op het forum).
Mocht je een Althon Xp hebben dan zal ik voor de soundstorm gaan.

Oja, verwacht niet te veel van GTA SA. Het spel heeft heel veel problemen met hoop geluids kaarten :'( .

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 14:09
Zucht... Ja het is logisch dat je er vanuit gaat dat uit de digitale output even veel kanalen komen als uit de analoge outputs, ik heb dat ook lang gedacht...

Maar dat is niet zo.

Behalve bij soundstorm (zoek maar op got) en ik hoorde dat er nog een nieuwe geluidskaart was die hetzelfde kon. Ik gebruik trouwens zelf al een tijd Soundstorm en dat werkt heerlijk, maar als je geen Athlonxp cpu hebt, hou het dan analoog.

@JCken en bobo1on1:

3 maal stereo s/pdif? Zeker vanaf een geluidskaart met 3 s/pdif uitgangen...?? right...

[ Voor 12% gewijzigd door MarijnvdZaag op 09-07-2005 23:54 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
MarijnvdZaag schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 23:51:
Zucht... Ja het is logisch dat je er vanuit gaat dat uit de digitale output even veel kanalen komen als uit de analoge outputs, ik heb dat ook lang gedacht...

Maar dat is niet zo.

Behalve bij soundstorm (zoek maar op got) en ik hoorde dat er nog een nieuwe geluidskaart was die hetzelfde kon. Ik gebruik trouwens zelf al een tijd Soundstorm en dat werkt heerlijk, maar als je geen Athlonxp cpu hebt, hou het dan analoog.

@JCken en bobo1on1:

3 maal stereo s/pdif? Zeker vanaf een geluidskaart met 3 s/pdif uitgangen...?? right...
ELke live en audigy heeft zeker 3 stereo spdif uitgangen, ze zitten alleen verstopt op een paar pinnetjes en ze zijn ttl niveau.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Boxed

Boxed

Is een vliegtuig...

Topicstarter
Ah, er zit inderdaad een kleine DIN plug in de speakers. Deze zit volgens mij al een hele tijd niet meer op de creative geluidskaarten, zijn er nog tweaks om de speakers toch via de DIN aan te sluiten zodat je alsnog 5.1 of in elk geval 4.1 digitaal geluid kunt krijgen?

Verwijderd

Boxed schreef op zondag 10 juli 2005 @ 09:36:
Ah, er zit inderdaad een kleine DIN plug in de speakers. Deze zit volgens mij al een hele tijd niet meer op de creative geluidskaarten, zijn er nog tweaks om de speakers toch via de DIN aan te sluiten zodat je alsnog 5.1 of in elk geval 4.1 digitaal geluid kunt krijgen?
Als je geluid digitaal wil hebben moet je geluidskaart het geluid encoded krijgen (of maken) en heb je een externe decoder nodig (bv versterker). Probleem met spelletjes is dat zijn niet door een Audigy als digitaal omgezet kan worden. Dus met de digitale kabel zal je indien het signaal niet écht digitaal is een stereo spoor krijgen, zoals je al gemerkt hebt met de speakertest. Dus spelletjes stuur je best analoog aan (dus met 3 stereokabels). Films werken met digitaal.
Pagina: 1