Toon posts:

Oude PC upgraden, mogelijk??

Pagina: 1
Acties:
  • 2.328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus nog een ruim 6 jaar oude PC staan die ik nog wel eens gebruik voor huiswerk e.d.
Maar ik wil er ook op kunnen gamen, en hij wordt nu onderand wel heel traag. Dit is wat er in men PC'tje zit:

• Kast: Award Winning Design Midi ATX
• Moederbord: Chaintech 686-BTM PII 233/450 MHz
• Processor: Intel PII SEC II 350MHz MMX
• Geheugen: 128 SDRam (100MHz) (2x 64MB)
• Videokaart: Diamond Viper V550, 16MB AGP Ret
• Hard-Disk: Seagate 6,5 GB Harddisk Ultra AT
• ???: Diamond Supra-Express 56IPRO PCI

Ik zou deze dus willen upgraden naar een AMD Athlon 2,4 en 512 MB geheugen. En verder nog betere videokaart en grotere harde schijf. Maar wat ik dus wou weten is of het wel mogelijk is om een oude PC te upgraden ipv een nieuwe kopen? En als je dus een proccesor en moederbord en cooler koopt kan het dan ook nog in die PC kast of moet je dan ook weer een nieuwe kast kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan alles in die pc proberen te proppen, moet je natuurlijk wel een degelijke (zwaardere) voeding kopen natuurlijk. Ik denk dat je beter een volledig nieuwe pc samenstelt eigenlijk - tenzij je huidige kast kwaliteit is, en alles er zonder problemen in kan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De kast is wel erg groot dus qua grootte zit het wel goed. Maar ik heb de kast vanmiddag nog ff opgesleuteld en ik zag dat er nog heel veel ruimte over was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 02:28
Het komt er wel op neer dat je alles moet vervangen, behalve je kast en cd-speler/branders. (Floppy? :P)

Als je een nieuwe pc bouwt, raad ik je aan om een nieuwe kast enzo te kopen, dan kun je de oude nog prima gebruiken. Echter, als je een beperkt tot zeer beperkt buget hebt, kun je altijd kijken of het in je huidige kast past en je oude meuk proberen te verkopen :*)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Denk dat je qua kosten net zo duur uit bent om een compleet systeempje te kopen.
Scheelt vaak ook nog weer assemblagekosten, zijn momenteel wel leuke aanbiedingen te vinden.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 09:24

Iet

Hmm met al die dingen die je wil/moet vervangen kom je al bijna aan een nieuw systeem.

Beetje moeilijk doen dus. gewoon overzetten wat je nog wil gebruiken, en een nieuwe kopen. :)

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb ongeveer € 300,- tot mijn besteding en een nieuwe goede PC kost al gauw € 800,- dus dan is upgraden voor mij de betere optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het enigste dat ik kan gebruiken van de oude PC is de floppy-drive, de 52x CD-Speler van ASUS en het 15" beeldscherm voor de nieuwe PC

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2005 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
1 512MB PC3200 DDR PcFastFood € 33,85
1 AMD Sempron 2300+ (S-A, 1,58GHz, 256KB, 3... Wintelco € 58,90
1 Asus A7V8X-MX, KM400 (Sound, LAN, VGA) Cool-prices.nl € 19,95
1 Maxtor DiamondMax Plus D740X, 40GB (7200rp... Cool-prices.nl € 42,95
1 Q-Tec, 400W (ATX, P4, Dual Fan) Quickspot € 19,77
Totaal € 175,42

En je bent al klaar. Als je nog wilt Half-Life 2'en prop je d'r nog een videokaart in en een extra 512 mb geheugenreepje, eventueel prop je alles in een nieuw goedkoop kastje van 40 euro en je zit nog steeds onder de 300 euro.

edit:
HDD vergeten, thanks Prutzor

[ Voor 107% gewijzigd door sdomburg op 09-07-2005 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tricky_il
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik heb 2 jaar geleden mijn pentium II-333 geupgrade naar een Athlon XP 2000+. Ik had een Big Tower, dus ik dacht, ff nieuw moederbordje er in en klaar (ik had er al een 300W voeding in zitten)! Niet dus! Die Athlon XP (Palamino) werd veeeel te warm in mijn kast (50 graden+). Toen ik winXP de eerste keer wilde installeren lukte het niet omdat m'n systeem niet stabiel genoeg was en startte de PC steeds opnieuw op bij het formateren :( Uiteindelijk heb ik een nieuwe kast gekocht met een casefan er in en inmiddels draait het beestje nu al 2 jaar heel betrouwbaar. Misschien dat het aan de Palamino core of aan de Thermaltake Vulcano koeler lag, maar ik zou wel rekening houden met de verspreiding van de hitte :)

Ter extra info: ik gebruik een EpoX moederbord met Dane Elec geheugen en een Maxtor 100GB hardeschijf, dus daar lag het volgens mij niet aan ;)

Credendo Vides

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 16:15

PD2JK

ouwe meuk is leuk

ASRock K7VT4A Pro (LAN, S-ATA RAID, AGP) €31.-
AMD Sempron 2400+ boxed. €57,50.-
512MB DDR400 €33,85.-
Maxtor DMax9 120GB, 7200rpm, 8MB cache €65.-
Club3D 9800Pro 128MB €115.-

Prijzen uit de Pricewatch, exclusief verzendkosten en bij verschillende winkels.
Kijk ook even of je 'oude' voeding dit wel aan kan. Minimaal 300W A-merk voeding.

Zie ook de post van sdomburg. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door PD2JK op 09-07-2005 18:56 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of probeer een 2ehands opgradesetje te scoren....
Dan kan je voor ongeveer 300 euro wel wat met een Athlon XP proc kopen, moederboard, 512MB geheugen en videokaartje. Natuurlijk moet je dan wel even zoeken en afwachten totdat je wat tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

sdomburg schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 18:49:
1 512MB PC3200 DDR PcFastFood € 33,85
Totaal € 175,42

En je bent al klaar. Als je nog wilt Half-Life 2'en prop je d'r nog een videokaart in en een extra 512 mb geheugenreepje, eventueel prop je alles in een nieuw goedkoop kastje van 40 euro en je zit nog steeds onder de 300 euro.

edit:
HDD vergeten, thanks Prutzor
Geen Q-tec aub?! Laat hem een degelijke voeding nemen, als hij zijn overige hardware frituurt met die Q-tec gaat hij nog véél meer moeten uitgeven.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
En als je dus rond de €300 wilt zitten en je wilt San Andreas en Half-Life2 en dergelijke spelen kom je ook weg met een systeempje als dit:

2 512MB PC3200 DDR PcFastFood € 67,70
1 MSI Radeon X800 SE 256MB DDR3 (AGP), RX8... 4Launch € 83,-
1 Q-Tec L-MD (ATX, Geen PSU) SallandAutomatisering.nl € 24,-
Totaal € 316,27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Borromini schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 19:01:
[...]

Geen Q-tec aub?! Laat hem een degelijke voeding nemen, als hij zijn overige hardware frituurt met die Q-tec gaat hij nog véél meer moeten uitgeven.
Q-tec is bagger maar voor een el-cheapo systeem voldoet het. Daarbij is het schromelijk overdreven te stellen dat er een groot risico is dat je je hardware ermee opblaast.

Ik kan toch moeilijk een Enermax voorstellen die in z'n eentje al het hele budget van de TS opvreet?

[ Voor 11% gewijzigd door sdomburg op 09-07-2005 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Daar heb je gelijk in... Ik had gehoord dat CoolerMaster goeie voedingen levert ook. Heb er onlangs nog een gekocht (380W, en helemaal niet duur, maar de prijs kan ik me niet meer herinneren). Zelf heb ik hier nog een Enermax & een Zalman draaien. De CoolerMaster is niet van de stilste maar zou wel degelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-10 13:07
Q-Tec voedingen hebben een veel lager vermogen dan andere voedingen, maar doen het in principe prima. Voordat iedereen erover begon te zeuren had ik er al 2 bestelt en ik heb met allebei nog nooit problemen gehad. Ik heb de 400W of 450W uitvoering, maar waarschijnlijk zou ik het met een A-merk 300W voeding nog net redden. Een Q-Tec voeding voor dit systeem zal het prima doen, tenzij je te maken hebt met productiefouten of iets in die geest... maar dat valt onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil geen X800 erin want dat is dan teveel in een keer. Ik wil eerst een redelijke update zoals die van € 175 die jullie gaven. Dan wil ik met het rest dat ik nog over houdt een 17" CRT monitor of een 15" TFT monitor aanschaffen. Welke is daar beter geschikt voor, een 15 TFT of een 17 CRT??
En welke is dan de beste en redelijke in prijs.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de meeste onderdelen denk ik bij cool-prices.nl kopen. Daar hebben ze de meeste keus en ook nog is goedkoop. Alleen ik twijfel nog over de videokaart. Ik kom er niet uit. Welke is geschikt? Voor ongeveer rond de € 100,- op cool-prices??
En ik zie ook Sapphire Radeon, Club3d Radeon en Ati Radeon, wat is dan het verschil tussen die 3 het zijn toch alle 3 radeon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:29:
Ik ga de meeste onderdelen denk ik bij cool-prices.nl kopen. Daar hebben ze de meeste keus en ook nog is goedkoop. Alleen ik twijfel nog over de videokaart. Ik kom er niet uit. Welke is geschikt? Voor ongeveer rond de € 100,- op cool-prices??
En ik zie ook Sapphire Radeon, Club3d Radeon en Ati Radeon, wat is dan het verschil tussen die 3 het zijn toch alle 3 radeon?
Sapphire ATI Radeon 9600 XT chipset 256 MB DDR 8x AGP tv-out & dvi
voor 103 euro.
En sapphire, club3d zijn gewoon de merken die die kaarten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:43

nhanssen

QVL is non-tweakers

• ???: Diamond Supra-Express 56IPRO PCI
offtopic:
Dat is dus een modem... :Y)

Echt iets upgraden aan je PC zou ik persoonlijk niet doen, de hardware is gewoon te oud. :) Begin maar gewoon te sparen voor een nieuw complete set hardware...

Welke spellen wil je eigenlijk gaan spelen?

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

sdomburg schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 19:03:
[...]

Q-tec is bagger maar voor een el-cheapo systeem voldoet het. Daarbij is het schromelijk overdreven te stellen dat er een groot risico is dat je je hardware ermee opblaast.

Ik kan toch moeilijk een Enermax voorstellen die in z'n eentje al het hele budget van de TS opvreet?
Q-tec is ... umm..hoe dan ook een slechte keus, een AOpen 300 watter ofzo is al een stuk stabieler en beter....

Tagan 330 Watter, iets duurder..ja... maar betaalbaar en goed!

De gezonde basis van een systeem..blijft een voeding. En Q-tec is gewoon niet te vertrouwen ,je hoeft geen 100 euro voeding te kopen maar... in ieder geval een beetje voeding!

Q-tec voedingen zijn de oorzaak van behoorlijk wat dode harde schijven en bijbehorende problemen. Ik zie geen reden om het dan ook aan te raden al koop je een "overkill" Q-tec!

[ Voor 11% gewijzigd door swampy op 10-07-2005 13:59 ]

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil geen Doom 3 of Half Life 2 op 1280x1024 en ultra high spelen maar gewoon een normale resolutie met leuke graphics. Ik wil ook games als Football Manager 2005 en pro evolution soccer 4 spelen dus, zeg maar welke geschikt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

sdomburg schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 19:03:
[...]

Maar als hij later weer verder wil upgraden loopt 'ie tegen het limiet van de Q-Tec aan. Dan moet 'ie alsnog weer een nieuwe voeding kopen.

Als 'ie nu een goede voeding koopt kan 'ie de Q-Tec besparen. Dat scheelt € 20,- en misschien scheelt het ook nog een boel ellende ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:37
Prutz0r schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 18:54:
ASRock K7VT4A Pro (LAN, S-ATA RAID, AGP) €31.-
AMD Sempron 2400+ boxed. €57,50.-
512MB DDR400 €33,85.-
Maxtor DMax9 120GB, 7200rpm, 8MB cache €65.-
Club3D 9800Pro 128MB €115.-

Prijzen uit de Pricewatch, exclusief verzendkosten en bij verschillende winkels.
Kijk ook even of je 'oude' voeding dit wel aan kan. Minimaal 300W A-merk voeding.

Zie ook de post van sdomburg. ;)
Nee geen ASrock, heb ik ook gehad, en na een jaar werd ik daar zo verdrietig van dat ik die rotzooi eruit hebt gejast en een asusmobo in heb gegooid!

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Thandor schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:47:
[...]

Maar als hij later weer verder wil upgraden loopt 'ie tegen het limiet van de Q-Tec aan. Dan moet 'ie alsnog weer een nieuwe voeding kopen.

Als 'ie nu een goede voeding koopt kan 'ie de Q-Tec besparen. Dat scheelt € 20,- en misschien scheelt het ook nog een boel ellende ;)
Deze persoon heeft gelijk wat betreft Q-Tec: Even voor de duidelijkheid, Q-Tec is in werkelijkheid Trust... Ze verkopen het nu onder de naam Q-Tec omdat de naam Trust een nare bijsmaak heeft bij velen... maar het is dus alleen een naamswijziging en geen kwaliteits verschil...

Wat betreft Asrock: Asus gooit het niet voor niets weg als afval.... denk daar eens over na...

[ Voor 9% gewijzigd door Plopeye op 10-07-2005 13:52 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Yofresh_750 schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:50:
[...]

Nee geen ASrock, heb ik ook gehad, en na een jaar werd ik daar zo verdrietig van dat ik die rotzooi eruit hebt gejast en een asusmobo in heb gegooid!
Met de goede modellen van ASRock is niets mis. De ASRock K7S8XE Rev3 is bv. een heerlijk bordje :9
Plopeye schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:50:
[...]

Deze persoon heeft gelijk wat betreft Q-Tec: Even voor de duidelijkheid, Q-Tec is in werkelijkheid Trust... Ze verkopen het nu onder de naam Q-Tec omdat de naam Trust een nare bijsmaak heeft bij velen... maar het is dus alleen een naamswijziging en geen kwaliteits verschil...

Wat betreft Asrock: Asus gooit het niet voor niets weg als afval.... denk daar eens over na...
Het Q-Tec verhaal klopt, alleen het ASRock verhaal niet.
De ASRock site heeft een hogere uptime dan de ASUS site(s) :P.
De goede modellen van ASRock draaien 'As Rock' :)

[ Voor 17% gewijzigd door Thandor op 10-07-2005 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Asrock is prima, zeker als je een klein budget hebt. Echter, besparen op de voeding zou ik niet aan kunnen raden. Q-Tec is brakke rommel en zou ik ook in een budget systeem niet aan kunnen raden. Een Aopen 300 Watt heb je al voor een tientje of wat meer en is zeker een wijze investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Thandor schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:53:
[...]

Met de goede modellen van ASRock is niets mis. De ASRock K7S8XE Rev3 is bv. een heerlijk bordje :9

[...]

Het Q-Tec verhaal klopt, alleen het ASRock verhaal niet.
De ASRock site heeft een hogere uptime dan de ASUS site(s) :P.
De goede modellen van ASRock draaien 'As Rock' :)
Hmm heb anders alleen maar zeer slechte ervaringen met Asrock...
en waarom zou je +/- 20 euro besparen door een Asrock bord te kopen als je voor een kleine 20 euries meer dus een asus x serie bord kan kopen... die wel stabiel is...
Zeker met een klein budget zou ik zeggen spaar dan even door en bespaar je voor die 20 euries meer het heen en weer rijden naar de pc boer waar je het spul koopt... benzine is vandaag de dag ook niet goedkoop meer... dus bespaar 20 euries en je bent ze vervolgens kwijt aan bezine... dan had ik voor die 20 euries toch liever een asus...

[ Voor 22% gewijzigd door Plopeye op 10-07-2005 14:03 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:46:
Ik wil geen Doom 3 of Half Life 2 op 1280x1024 en ultra high spelen maar gewoon een normale resolutie met leuke graphics. Ik wil ook games als Football Manager 2005 en pro evolution soccer 4 spelen dus, zeg maar welke geschikt is!
Aangezien de vereisten voor Football manager 2005 zijn:

Minimum:
Windows 98SE/2000/XP
600MHz processor
128MB RAM
DirectX 8.1 compatible sound card
4x CD-ROM drive
1024x768 32-bit display
650MB hard disk space
Keyboard, mouse

Recommended:
1.8GHz processor
256MB RAM
8x CD-ROM drive

pro evolution soccer 4:

Ongeveer hetzelfde 2 Ghz systeem.
----------------------------------------------------------

Dus dan praten we over het volgende systeem ongeveer:

Processor: 2.0 ghz
Geheugen: 512 MB
Harddisk: 40-80 GB
Videokaart: GeForce 4 Ti 4600 / Ati Radeon 9500-9700

Heb zelf hier het volgende en ik kan zelf alle spelen van nu aan(battlefield 2):

AMD XP3000+ 2 ghz @ 2.250 ghz
1280 MB DDR 400

HDD's (5): Totale capaciteit: 647.10 GB
Som van de vaste schijven: (C: D: E: F: G: ) Ik haat partities daarom meerdere schijven :P
Gebruikt: 294.41 GB
Beschikbaar: 352.68 GB

Asus Geforce 6800 GE 256MB
NForce2 Chipset

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Plopeye schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:59:
[...]

Hmm heb anders alleen maar zeer slechte ervaringen met Asrock...
en waarom zou je +/- 20 euro besparen door een Asrock bord te kopen als je voor een kleine 20 euries meer dus een asus x serie bord kan kopen... die wel stabiel is...
Nee,

Waarom zou je +/- 20 euro meer uitgeven aan een ASUS moederbord als de ASRock ook stabiel is :z

Like I said, ASRock K7S8XE Rev3 is een prima bord. Wil je budget dan is dat ook een goede keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Mag ik jullie even herinneren dat dit topic niet een discussie is tussen welke fabrikant het beste is maar om een advies te geven over een systeemconfiguratie wat bij de TS het beste past.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Yofresh_750 schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:50:
[...]

Asrock is gewoon de budget lijn van asus, en verder niets mis mee hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke, zeg nou even wat de beste cooler en moederbord is want ik snap er niks meer van!
Ik zal vanavond even kijken wat voor voeding ik heb in men kast....

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2005 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net weer even men kast opgesleuteld, en er zat een voeding in van 235 W dus dat ga ik niet redden. Ik kan nu dus beter de onderdelen die ik nog nodig kan hebben voor de nieuwe PC ( CD Speler, Beeldscherm etc. ) eruit halen en dan de rest verkopen. Ik kan dan beter een kastje kopen bij onze plaatselijke computer boer, V-Lite. Ik heb net even op hun site gekeken ( www.v-lite.nl ) En ik zag een behuizing, te weten de: QF50C Black P4/AMD,Mid.T, 24p300W, Air-guide 1.1, PSC
€ 60,90. Is deze goed?
Kijk anders even op de site bij prijslijst --> behuizingen voor een betere!
Of kan ik beter een andere voeding in de kast zetten bijvoorbeeld de: Coolermaster PSU ATX, 380WUltra Silent+SATA Pow C,Retail € 38,17 ??

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2005 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 22:10:
Ik heb net weer even men kast opgesleuteld, en er zat een voeding in van 235 W dus dat ga ik niet redden. Ik kan nu dus beter de onderdelen die ik nog nodig kan hebben voor de nieuwe PC ( CD Speler, Beeldscherm etc. ) eruit halen en dan de rest verkopen. Ik kan dan beter een kastje kopen bij onze plaatselijke computer boer, V-Lite. Ik heb net even op hun site gekeken ( www.v-lite.nl ) En ik zag een behuizing, te weten de: QF50C Black P4/AMD,Mid.T, 24p300W, Air-guide 1.1, PSC
� 60,90. Is deze goed?
Kijk anders even op de site bij prijslijst --> behuizingen voor een betere!
Of kan ik beter een andere voeding in de kast zetten bijvoorbeeld de: Coolermaster PSU ATX, 380WUltra Silent+SATA Pow C,Retail � 38,17 ??
Een Aopen voeding voldoet op zich prima, als je er niet een al te zwaar systeem in gaat hangen moet dat lukken.

Anders psu kan, maar is op zich niet nodig.
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 15:53:
oke, zeg nou even wat de beste cooler en moederbord is want ik snap er niks meer van!
Ik zal vanavond even kijken wat voor voeding ik heb in men kast....
Beste cooler is niet te zeggen, dat hangt af van je criteria, wil je een koeler hebben die altijd alles koel houdt of eentje die het zaakje juist stil houdt.

En wat betreft het mobo, daar is nog minder over te zeggen, dat hangt helemaal af van wat jij belangrijk vind. Wat ik een geweldig mobo vind kun jij goed prut vinden omdat ik mijn systeem wellicht helemaal anders gebruik dan dat jij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, het maakt mij niet uit hoe stil of luidruchitg hij is, de cooler, als hij het zaakje maar koel houdt.
En de cooler is niet voor een high-end game PC maar voor een Sempron 2400+ met 512 geheugen en videokaart. Qua moederbord heb ik echt helemaal geen verstand van. Ik wil gewoon eentje die goed werkt genoeg USB aansluitingen heeft, 5 kanaals geluid support en die gewoon mijn systeem aankan. En hij moet niet al te duur zijn. Ik heb maar zo rond de € 300,- beschikbaar. En wat raden jullie aan, een nieuwe voeding voor in de kast, of een compleet nieuwe kast, waar alles makkelijk in past?

Damn ik ben echt een n00b hier volgens mij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met het oog op je budget zou ik es nakijken of een gewoon modern ATX mobo in je kast past (normaal wel - maar als je de specs kan vinden van de fabrikant ofzo dan heb je absolute zekerheid hé :)).

Ivm de cpu-koeler: normaal gezien worden de AMD CPU's boxed verkocht - met een standaard koeler erbij dus, net zoals Intel, dat dat al veel langer doet. Die standaard koeler voldoet ruimschoots - ze scoren zelfs redelijk goed in tests. Dus daarover hoef je je geen zorgen te maken - zorg gewoon dat je wat airflow in je kast hebt (evt. Pabst in- & outtakefans indien je er nu nog geen hebt in je case?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm inderdaad, als je een nieuwe behuizing koopt krijg je vaak een voeding erbij, AOpen is hier goed in die zeker voldoet voor een budget systeempje!

Ik raadt een ding aan, koop Artic Silver 5 als je toch een nieuwe processor/koeling (boxed ) koopt want de kauwgum onder meeste boxed coolers is iets om niet blij van te worden!

Maar zoals gezegd, nieuwe kast, leuke mobo-tje, goedekope budget processor en wat geheugen! Vergeet niet een leuke budget videokaart...

let op, sommige games zijn zwaar en geen enkel budget systeem kan wonderen verichten. maar een resolutie lager, wat minder details en je kan spelen.

Ik raadt een AOpen kast aan, kijk of je nog een leuke videokaart kan vinden voor niet al te veel. A-Data geheugen is goed genoeg ... budget is niet slecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet echt wat je bedoelt maar ik heb even men kast opgemeten:

Lengte: 39 cm
Breedte: 19 cm
Hoogte: 43,5 cm

Denk je dat hier de moderne dingen inpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 22:44:
Ik snap niet echt wat je bedoelt maar ik heb even men kast opgemeten:

Lengte: 39 cm
Breedte: 19 cm
Hoogte: 43,5 cm

Denk je dat hier de moderne dingen inpassen?
Je hebt een ATX kast.
Enige wat nog kan zijn is dat je voeding er een beetje raar inhangt. Ten tijde van de P2 350 werden de voedingen nog wel eens naast het mobo gehangen. Zeker met slot cpus kon dat prima, echter, met de moderne cpus is het niet verstandig om dat te doen. Dus dat even controleren. Maar in principe zou er wel een modern mobo in moeten gaan passen.
Borromini schreef op zondag 10 juli 2005 @ 22:26:
Met het oog op je budget zou ik es nakijken of een gewoon modern ATX mobo in je kast past (normaal wel - maar als je de specs kan vinden van de fabrikant ofzo dan heb je absolute zekerheid hé :)).

Ivm de cpu-koeler: normaal gezien worden de AMD CPU's boxed verkocht - met een standaard koeler erbij dus, net zoals Intel, dat dat al veel langer doet. Die standaard koeler voldoet ruimschoots - ze scoren zelfs redelijk goed in tests. Dus daarover hoef je je geen zorgen te maken - zorg gewoon dat je wat airflow in je kast hebt (evt. Pabst in- & outtakefans indien je er nu nog geen hebt in je case?).
Precies, boxed dingen voldoen voor de meeste mensen prima. Ik weet niet in hoeverre de boxed cpus van de XPs en Semprons afwijken van die van de Athlon MPs, maar die boxed dingen zijn echt dik in orde. koelen goed en maken niet eens al te veel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dan toch maar een nieuwe kast koop. Ik heb in de pricewatch gekeken voor de proccesor en het moederbord en bij elkaar is het ongeveer € 100,-.
• AMD Sempron 2400+ (S-A, 1,67GHz, 256KB, 333MHz FSB, Boxed) € 58
• ASRock K7VT4APro, KT400A (Sound, LAN, SATA-Raid) € 31,-
Dit heb ik uitgezocht en het moet allemaal bij elkaar passen.
Maar ik weet nou niet precies welke AOpen kast het beste is voor niet te veel geld. Kan iemand even een goede kast uitzoeken voor een budget prijs in de pricewatch, want ik heb er niet zoveel verstand van welke nou echt goed is 8)7

Sorry als ik een n00b ben maar ik wil niks fouts doen zodat ik dalijk iets verkloot met men hardware :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan ook een Antec Sonata kopen, een echte aanrader. Stil, stijlvol, en voorzien van een Antec 380W voeding. En het is kwaliteit - zowel de kast als de voeding. Dan zit je wel voor een tijdje goed :). En over airflow hoef je je ook niet druk te maken met zo'n kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar die is 115 euro dat is een beetje overdreven. Ik zat meer te denken aan een goede kast voor tussen de 40 en 60 euro.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Daar vind je spijtig genoeg geen goede kast + goede voeding voor... Dan ga je of het een of het ander moeten recupereren van je oude kast. Ik weet dat het niet niks is, maar een degelijke kast kan veel upgrades meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In principe voldoet iedere Aopen kast wel, op de micro ATX kasten na. Verder moet je ook je geheugen niet vergeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Borromini schreef op zondag 10 juli 2005 @ 23:15:
Daar vind je spijtig genoeg geen goede kast + goede voeding voor... Dan ga je of het een of het ander moeten recupereren van je oude kast. Ik weet dat het niet niks is, maar een degelijke kast kan veel upgrades meegaan.
niet?

http://www.tweakers.net/pricewatch/64606
pricewatch: AOpen QF50A (ATX, 300W, Zwart)
pricewatch: AOpen QF50A (ATX, 300W, Wit/Blauw)
pricewatch: AOpen QF50B (ATX, 300W, Wit)
pricewatch: AOpen QF50C (ATX, 300W, Zilver)
pricewatch: AOpen QF50C (ATX, 300W 24-Pins PSU, Zwart, Window)

Lijkt dat er toch wel de nodige te vinden zijn. Standaard met 300W voeding, die op zich zat is voor een basic systeem (de Aopen voeding is prima genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik heb nu mijn PC samengesteld, hij is een beetje boven budget maar dat moet lukken met een beetje doorsparen! Aanschouw:

• Kast: A-Open QF50A Black € 45,95
• Moederbord: Asrock K7VT4A Pro moederbord € 31,55
• Processor: AMD Sempron 2400+ Box Skt A 333Mhz FSB.L1 256KB € 63,95
• Geheugen: Corsair 512MB DDR PC3200 € 46,90
• Harde Schijf: Maxtor 80GB pata 7200RPM 2MB Diamond Max 9 € 51,95
• Videokaart: Sapphire ATI Radeon 9600 XT 128 MB DDR 8x AGP tv-out & dvi € 98,95
€ 339,25

Zeg maar of het goed bij elkaar past en of het goed is qua prijzen!
Bedankt al voor alle goede informatie die ik van jullie heb gekregen nu weet ik dat het zeker goed komt en dat ik niet de verkeerde hardware neem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
past prima, je zou eventueel nog goedkoper geheugen kunnen nemen, meer in de richting van bijvoorbeeld transcend of twinmos

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 08:23
Ik heb op dezelfde cpu en videokaart. En San Andreas draait er prima op enzo. Dat is een prima setup als ik dat zo bekijk.

Nog even een practisch iets. Hoe wil je een oudere PC gaan verkopen zonder cd-rom en floppy. Lijkt me een beetje een vreemde aanbieding (denk als koper). Zoiets kan je als typmachine nog es aan een student ofzo verkopen, maar die zal vaak geen behoefte hebben aan het inbouwen van een cd-rom en floppy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Borromini schreef op zondag 10 juli 2005 @ 23:15:
We praten over een budget systeem voor ongeveer 300 euro....

een mooie standaard AOpen met een leuke 300Watt voeding is echt wel voldoende hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 23:44:
Oké, ik heb nu mijn PC samengesteld, hij is een beetje boven budget maar dat moet lukken met een beetje doorsparen! Aanschouw:

� Kast: A-Open QF50A Black � 45,95
� Moederbord: Asrock K7VT4A Pro moederbord � 31,55
� Processor: AMD Sempron 2400+ Box Skt A 333Mhz FSB.L1 256KB � 63,95
� Geheugen: Corsair 512MB DDR PC3200 � 46,90
� Harde Schijf: Maxtor 80GB pata 7200RPM 2MB Diamond Max 9 � 51,95
� Videokaart: Sapphire ATI Radeon 9600 XT 128 MB DDR 8x AGP tv-out & dvi � 98,95
� 339,25

Zeg maar of het goed bij elkaar past en of het goed is qua prijzen!
Bedankt al voor alle goede informatie die ik van jullie heb gekregen nu weet ik dat het zeker goed komt en dat ik niet de verkeerde hardware neem!
Dit ziet er prima uit met een mooi budget.
De oude onderdelen zijn denk ik los best nog wel te verkopen gewoon in de V&A op T.net zetten.
Zoals hierboven ook al gezegd wordt de voeding volstaat prima voor dit systeem vooral als je je systeem niet idioot belast ofzo kan dit prima.

@sdomburg die x800se heb je niet voor 83 euro :X als je die er in stopt is z'n hele budget al op.
swampy schreef op maandag 11 juli 2005 @ 00:29:
mooi systeem fifakornlover. Dat ... zal zeker voldoen!

Misschien 2 casefans toevoegen voor wat effectieve koeling... ah details!
Niet hoofdzakelijk idd maar mischien wel verstandig om te doen.
De kast komt als het goed is al met een 80mm fan ingebouwd.

[ Voor 24% gewijzigd door Schapie op 11-07-2005 00:32 ]

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

mooi systeem fifakornlover. Dat ... zal zeker voldoen!

Misschien 2 casefans toevoegen voor wat effectieve koeling... ah details!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

swampy schreef op maandag 11 juli 2005 @ 00:18:
[...]

We praten over een budget systeem voor ongeveer 300 euro....

een mooie standaard AOpen met een leuke 300Watt voeding is echt wel voldoende hoor...
Ik ga altijd uit van Belgische prijzen eigenlijk - en meestal liggen die toch wel een paar tien euro hoger dan de Nederlandse :(. Dus ja :). Maar AOpen is inderdaad degelijk, daar kan ik niks tegenin brengen :D

En ik sluit mij aan bij de lofbetuigingen hierboven :). Mooi systeem, en je hebt je budget min of meer gerespecteerd :).

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 11-07-2005 08:09 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, allemaal heel erg bedankt voor alle moeite die jullie mij bespaard hebben!
Ik ga het binnenkort bestellen, maar ik moet eerst nog mijn xbox met 11 originele games verkopen zodat ik wat meer geld heb! En wat betreft dat geheugen, ik heb nu die 512 MB DDR 400 PC 3200 Geheugen OEM LD van 37 euro genomen. Daarmee bespaar ik toch wel weer 10(!) euro! :Y)
Maar nog een vraagje: Is het moeilijk om al die onderdelen in de kast te zetten, moet dat allemaal met draadjes en pinnetjes en is het allemaal priegel werk of is het een questie van erin 'klikken' ??
Ik ben niet zo heel technisch ingesteld op dat gebied dus is het dan moeilijk voor mij?

En wat betreft die 'oude' PC die ik verkoop, er zit nog een 36x Creative CD-Speler in, en de floppy-drive mag erin blijven aangezien ik toch alleen mijn USB-Stick gebruik als opslag medium!

Ik heb nog even wat veranderd:

Het geheugen is nu: 512 MB DDR 400 PC 3200 Geheugen OEM LD van 37 euro
En de proccesor is: AMD Sempron 2500+ Box Skt A 333Mhz FSB.L1 256KB voor 70

Nu kom ik op een totaal van € 335,15. Dat is toch 4 euro minder voor een betere proccesor :D

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Maar je hebt wel OEM geheugen. Ik zou als ik jouw was toch voor merk geheugen gaan zoals Kingston/Dane Elec o.i.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kingston 512MB DDR PC3200 CL3 is deze voor 45 euro beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 11:51:
Ga in ieder geval voor A-Data op zijn minst...

OEM geheugen... oem... welke chips zitten erop... als je later upgrade is het wel handig als je weet dat je kan upgraden zonder timings problemen. Daarom is Kingston wel aan te raden eigenlijk... dat geeft vaak niet veel problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 11:51:
Ik weet niet welke latency de Corsair 512MB DDR PC3200 � 46,90 had ? (Die in een lijst ergens boven stond).

Als die CL2,5 heeft kun je beter de Corsair nemen. Die Kingston kan hoogstwaarschijnlijk ook op CL2,5 lopen maar het is verstandig om eerst te kijken naar de mogelijkheden zonder overclocken.

Het verschil is maar € 1,90. Dat is het verschil tussen CL3 en CL2.5 zeker waard! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat rondgekeken en ik zie nergens wat voor CL die Corsair heeft.....
Maar wil er iemand even mijn vraag beantwoorden:
Is het moeilijk om al die onderdelen in de kast te zetten, moet dat allemaal met draadjes en pinnetjes en is het allemaal priegel werk of is het een questie van erin 'klikken' ??
Ik ben niet zo heel technisch ingesteld op dat gebied dus is het dan moeilijk voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 12:50:
Ik heb wat rondgekeken en ik zie nergens wat voor CL die Corsair heeft.....
Maar wil er iemand even mijn vraag beantwoorden:
Is het moeilijk om al die onderdelen in de kast te zetten, moet dat allemaal met draadjes en pinnetjes en is het allemaal priegel werk of is het een questie van erin 'klikken' ??
Men nemen een soldeer bout en ... nee dat is tegenwoordig niet meer zo ;-)

het plaatsen van de verschillende onderdelen is redelijk simpel als je maar oplet dat je alles goed plaats. Dat bijvoorbeeld de pinnetjes van je processor in de goede gaatjes zitten, je let op het "nokje" in het geheugenbankje en de juiste draden aansluit!

Bij je moederbord krijg je waarschijnlijk een "installation manual" en als je die gewoon volgt is er weinig dat mis kan gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt voor de info. zodra ik alles in huis heb en het goed werkt laat ik het wel weten!
En als ik een probleem heb dan zie je dat hier wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Hoe bouw ik een PC?
Hoe bouw ik een Athlon PC?
Filmpjes op AMD.com

De bovenste 2 links zijn al wat ouder maar nog wel relevant. De onderste link bevat filmpjes over het installeren van een Socket A koeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb men PC gisteren besteld bij Cool-Prices. Ik heb de PC als het goed is morgen of maandag binnen. De PC is uiteindelijk zo geworden:

Aantal Omschrijving Pr. p/stuk Regeltotaal
1 A-Open QF50A Black € 45,95 € 45,95
1 Twinmos 512 MB DDR CL 2.5 400 PC 3200 € 47,90 € 47,90
1 Asrock K7VT4A Pro moederbord € 31,55 € 31,55
1 AMD Athlon XP3000 512 Boxed FSB 333 MHz € 119,75 € 119,75
1 Sapphire ATI Radeon 9600 XT 128 MB € 98,95 € 98,95
1 Logitech Cordless Desktop EX 100 € 30,75 € 30,75
1 Maxtor 80GB pata 7200RPM 8MB Diamond Max 10 € 56,40 € 56,40
1 Onder rembours € 23,67 € 23,67
1 Assemblage - € 35,00 € 35,00

Totaal Goederen / diensten € 489,92
Totaal in euro incl. BTW € 489,92

Ik laat het wel weten als ik hem binnen heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
thegve schreef op zondag 10 juli 2005 @ 23:58:
Nog even een practisch iets. Hoe wil je een oudere PC gaan verkopen zonder cd-rom en floppy. Lijkt me een beetje een vreemde aanbieding (denk als koper). Zoiets kan je als typmachine nog es aan een student ofzo verkopen, maar die zal vaak geen behoefte hebben aan het inbouwen van een cd-rom en floppy.
:D
Er zijn hier genoeg tweakers die zo'n systeem wel willen kopen. Zoals ik bijvoorbeeld, als ik niet vorige week al een dergelijk systeem via v&a op de kop had getikt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de PC nu al sinds zaterdag binnen en hij draait echt lekker snel. Ik kan Pro Evo 4 op high zonder moeite spelen. Ik kan zelfs Battlefield 2 op medium spelen.
Ik had alleen wat problemen met de cd-speler inbouwen, en het windows installeren ging ook niet helemaal lekker maar het is uiteindelijk allemaal gelukt.
Cool-Prices is ook relaxt. Was binnen 2 dagen na bestelling al binnen.
Pagina: 1