Toon posts:

wireless omni antenne

Pagina: 1
Acties:
  • 1.541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
aangezien wirelessnederland.nl niet echt reageert; hier mijn probleem:

ik heb een hele snelle internetverbinding die ik draadloos share met mijn buren dmv een tornado 840. Ik zit in een flatje en woon op de 3e verdieping. De verbinding moet tot stand worden gebracht met een flatje verderop (30 m) naar de 1e verdieping. Het enige wat er tussen staat zijn 2 bomen. Verder moet er een verbinding tot stand worden gebracht met een huisje naast mij (er zit nog 1 huis tussen). Als ik met mijn laptop in beide huisjes ga staan heb ik bereik, maar de mensen die er zelf wonen hebben dat niet, of nauwelijks. Waarschijnlijk te danken aan de kwaliteit netwerkkaart die ik heb. Als ik het zou moeten vertalen in internetsnelheid: recht naast de modem (ook in mijn eigen huisje) haal ik 600 kb/s; het flatgebouwtje tegenover mij haalt bij juiste plaatsing van de laptop max 200kb/s en mijn buurhuis haalt max 50 kb/s. Ik wil heel graag dat in beide gevallen minstens 400 kb/s kan worden gehaald.

Ik was van plan een omni antenne (ik wil zelf natuurlijk ook bereik houden in mijn eigen huisje) te bouwen en heb de volgende site geraadpleegt:

http://wireless.gumph.org/articles/homemadeomni.html

Ik heb meerdere sites bekeken, maar deze was in mijn geval het handigst. Het eerste probleem dat komt kijken was mijn gebruikte kabel. Ik maak gebruik van een aircell 7 kabel. Deze heeft in tegenstelling tot de normaal gebruikte aircomm plus kabel een verkortingsfactor van 0,83. Dit kun je natuurlijk in allerlei formules doen, waarna je de tussen lengte kunt berekenen (ik geloof ongeveer 51mm), maar wat ik niet begrijp is hoe iedereen de tussenstukjes tussen 2 delen heeft berekend. Bij aircomm zie ik meestal een tussenruimte van 1/1,5 mm, maar is hier ook een formule voor bij gebruik van ander kabel? In mijn buurt was namelijk simpelweg geen aircomm plus te vinden, maar dit leek mij ook wel goed...

Versterkt mijn router aanzienlijk, als ik bijvoorbeeld 8db antenne bouw, of laat dit te wensen over? Zou ik voor de 11 db variant moeten gaan? En hoe zit het met de tussenruimtes van de kleine kabelstukjes?

Ik heb al veel gezocht op internet, maar kon deze praktische informatie niet vinden.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

Ik denk dat jeje probleem niet echt opgaat lossen met een omni.
Om de dood eenvoudige reden dat je zelf al aangeeft dat de bijde luitjes slechtere apparatuur gebruiken.
Het signaal moet heen en weer en niet alleen heen.

Dus ik denk dat je beter uit de voeten komt met een richtantenne.

Deze advertentieplaats is te huur!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:35
RammY schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 19:53:
Ik denk dat jeje probleem niet echt opgaat lossen met een omni.
Om de dood eenvoudige reden dat je zelf al aangeeft dat de bijde luitjes slechtere apparatuur gebruiken.
Het signaal moet heen en weer en niet alleen heen.

Dus ik denk dat je beter uit de voeten komt met een richtantenne.
Een omni kan prima. Een richtantenne zal 1 kant op zenden, dus of richting andere flatje, of richting buren, niet tegelijk. Een omni kan dat wel. 8db kan, je kan eventueel ook voor 12db gaan.

De versterkingsfactor van de antenne is (natuurlijk) bi-directioneel: hij versterkt ook in de ontvangst. Een antenne aan client-zijde is dus niet noodzakelijk.

Het is wel aan te raden om fatsoenlijke ontvangers te gebruiken: De ontvangstgevoeligheid van een sweex (bv) ding is aanzienlijk lager dan een fatsoenlijk ding. Dat kun je met een antenne aan die kant wel corrigeren, maar een fatsoenlijk kaartje is handiger.

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

een omni kan hiervoor goed gebruikt worden, let er wel op dat je de omni op een mast plaatst en deze op je dak of in de tuin neerzet en dat hij 3 meter vrije ruimte om zich heen heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde de antenne al gaan maken, maar het probleem waar ik dus nu tegen aan loop is het maken ervan. Ik heb zoals ik al liet zien een website gevonden (http://wireless.gumph.org/articles/homemadeomni.html) waar vrij duidelijk wordt verteld hoe de antenne in elkaar wordt gezet, maar wat ik dus niet begrijp zijn de afstanden die men gebruikt tussen de verschillende segmenten. Hebben deze afstanden te maken met de signaalgolven die door de coaxkabels heenlopen? Hoe kan ik dit berekenen? Er zijn diverse formules, maar welke moet ik gebruiken om de afstanden tussen de segmenten te bepalen/berekenen voor een optimale versterking....?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:08

M14

http://www.dartsplayer.com/wi-fi/

De omni op deze site heb ik gemaakt. Onder de minst ideale omstandigheden heb ik met mijn zelfbouw-omni (7 segmenten) op een Cisco aironet (50mW output) en een biquad op een Senao pcmcia (200mW output) zo'n 300 meter gehaald. De omni hing voor een raam en er stond ook een flinke boom voor.

Waar woon je ergens? Want ik heb nog wel wat aircomm+ kabel over.
Verder is het aan te raden om een met een stuk hout en kleine spijkers een mal te maken waar je de segmenten in kan klemmen voor het solderen. En een stanleymes met een zeer scherp blad is aan te raden, anders valt de mantel / isolatie niet netjes te bewerken.

[ Voor 26% gewijzigd door M14 op 11-07-2005 03:49 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Met omni-antennes heb ik nauwelijks ervaring. Maarre, misschien moet je die tornado 840 maar eens vervangen door een krachtiger en meer betrouwbaar ding: Linksys WAG54G... Even upgraden naar 1.02.3.02 geloof ik en vlammen! Heb je geen ADSL? Dan pak je gewoon de WRT54G. Die dingen hebben echt zwaar goed bereik. Ik weet dat die Tornado 840 de hemel in geprezen wordt door een aantal niet-bij-de-naam-te-noemen-magazines, maar geloof me, die Linksys doet het beter. Enne, zo'n versterkende antenne helpt alleen echt goed als het, te versterken signaal, ook écht goed is en dat zou ik zelf graag willen betwijfelen bij die Tornado 840.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 04:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat je dus al zegt, hoe kan het dan dat die tornado de hemel in wordt geprezen wat zijn bereik betreft? Ik heb hem juist gekocht, omdat PCM etc. dit ding als perfect aanprezen.

Ik heb de site al vaker gezien, maar ook hier gebruiken ze allemaal aircomm +. Het probleem waar ik dus mee zit is dat ik die kabel niet heb, en een andere kabel gebruik. Dus ik wil de formule:

V * C 0.83 * 299792458
1/2 wavelength = ------ = ---------------- = X
2 * F 2 * 2441000000

V = Velocity Factor of RG213 = 0.83
C = speed of light = 299792458
F = Frequency of Signal = 2441000000 (middle of 2.4ghz range)

gebruiken om de nieuwe lengtes de berekenen. De 0,83 heb ik rechtstreeks van een internetsite gehaald, waarbij de aircell plus wordt beschreven (dit is de kabel die ik dus heb). Ik begrijip dus alleen niet waar zij de tussenruimten van de segmenten vandaan halen (zie plaatje)

Afbeeldingslocatie: http://wireless.gumph.org/articles/images/fig4.gif

De lengte "40,5 mm" hebben zijn door middel van bovenstaande formule weten te vinden. Maar hoe komen ze dus op die 37 mm? Hierdoor ontstaat namelijk een tussenruimte tussen de segmenten.

gebruiker "M14" (ik woon trouwens in rotterdam, als dit je vraag beantwoord) liet ook al weten welke site hij had geraadpleegd, maar ook hier wordt nauwelijks vermeld waar zij die afmetingen vandaan hebben. Er wordt ook hier weer gezegd: tussen de zwarte isolatiedelen dient 2 mm luchtruimte te zijn. Maar waarom? En welke afmeting heb ik dus nodig?

Ik kan wel heel makklijk een Linksys WAG54G kopen, maar ik heb zojuist die tornado 840 gekocht van 90 euro (en wat mij betreft is is het een toppertje, want ik heb absoluut geen problemen... alles werkt naar behoren, en zelfs het printen via die usb van de router gaat nog sneller dan wanneer de printer op mijn eigen computer aangesloten stond...). Ik begrijp wel dat die linksys het een heel goed ding zou zijn (aangezien ze in wireless leiden dit apparaat geloof ik ook gebruiken, in iedergeval wel het linksys), maar op kieskeurig wordt de linksys ook nog slechter gewaardeerd dan de tornado (wat ik eigenlijk van geen van beide kan begrijpen).

Maar om dit probleem eigenlijk eff goed uit te leggen: ik heb een verklaring nodig voor de afstanden voor het bouwen van die antenne. Ik kan natuurlijk ook een aircom kabeltje kopen, maar ik ben zo ongeveer elke elektronica zaak afgeweest en de enige die hem zou hebben had mij een aircell 7 in de handen geduwd (waar ik overigens thuis achter kwam...) Dus misschien kent iemand een elektrozaak in rotterdam die de aircomm wel heeft? Via internet kopen gaat niet altijd even vlot (wat ik alweer bij mijn verloop pigtail heb gemerkt, duurt nu al 2 weken...)...

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 10:44 ]

• M14

M14

Ik heb geen idee waar ze die afmetingen vandaag hebben, maar mijn omni werkt verrekte goed ;)

Rotterdam is wel erg ver vanuit hier voor een stukje kabel ;). Ik woon zelf in Budel (onder Eindhoven) en ik heb zelf naar Roermond moeten rijden voor die kabel, omdat het ook hier nergens in de buurt te krijgen is.

Verwijderd

Topicstarter
anders bestel ik m wel gewoon via internet, hoeveel segmenten heb jij gebruikt? lijkt me beter om gelijk maar voor de 11/12 db te gaan toch? heb ik gelijk geen last meer van de enorme muren hier... En nog steeds moet ik wachten op het niet reagerende bedrijf 2ghz.nl (op die pigtail...)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

van de site:
When building the antenna, the exact length of each piece of RG-213 is not that important, it is the overall length of each sector that counts. I found that cutting the cable to 37mm with 6mm of core sticking out each end, gets enough overlap to easily solder the segments together. If you allow 1mm for the width of the hacksaw when cutting the sectors apart, it means you need 37 +6 +6 +1 = 50mm

er is dus geen formule voor de tussenruimte, als het geheel (end to end) maar op je berekende waarde uitkomt (51 mm voor jou? heb ik niet nagerekend maar zou goed kunnen kloppen).
Je binnen stukjes zijn dan wat langer (soldeervelies) en je buitenstukjes wat korter (werkt makkelijker).

Wel leuke antenna, ga zelf ook maar eens op zoek naar een goede stevige pvc buis oid om dit in te stoppen.
Iemand een idee voor een goede buis? Die electriciteitsbuis lijkt mij niet sterk genoeg voor buiten op een antenne mast namelijk

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen pvc buis gekocht, maar een pp buis geloof ik. Gewoon te koop bij de gamma, maar dan veel dunner dan een pvc (zodat straling antenne minder wordt gehinderd...). De buis is wit, en dat zijn er maar weinig bij de gamma... dus je ziet m vanzelf. Hij is trouwens vrij stevig hoor...

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

maar eens even langs de winkels dan! Voor dat geld wil ik best een betere antenne op mijn Senao schroeven, kan ik nog verder weg in de tuin internetten en airtunes draaien :)

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand enig idee wat voor verschil de aircom kabel ten opzichte van de aircell kabel heeft? en waar ik deze EN snel EN voordelig kan krijgen (internet of elektrozaak in rotterdam...)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 16:24 ]

• M14

M14

Aircomm kan veel hogere frequenties aan en heeft een lagere demping.

Ik kan aan aircom + kabel komen (in Roermond dus) en misschien kom ik vrijdag in de buurt (ivm wegbrengen ouders), maar hier garandeer ik op dit moment dus niks over.

Over het idee met meer segmenten, dat dacht ik eerst ook. Maar later heb ik toch gekozen voor 7 segmenten. Je hebt ten eerste een versterking van 7dbi. Dat is al meer dan genoeg.
Daarbij straalt een omni met meer segmenten misschien verder, maar raakt ie op een veel minder grote oppervlakte de grond. Oftewel, je haalt een grotere afstand, maar dichter rondom de antenne is de ontvangst veel minder.

Daarbij ben je blij als de 7 segmenten, de top en het laatste stuk goed aan elkaar zitten. Je moet de kern lang verwarmen, voordat deze heet genoeg is zodat de tin smelt, maar je moet ook uitkijken dat je de mantel niet wegstookt. Ondanks dat ik goed kan solderen (reparaties met smd-componenten ed), heb ik toch wel een paar uurtjes gewerkt om de antenne te bouwen.

Binnenkort wil ik mijn omni en biquad testen op open terrein. Hiervan zal ik uiteraard de resultaten posten.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alle onderdelen maar opnieuw gekocht, maar dan goed. Bij koksonderdelen.nl kon ik eindelijk alles goed vinden. Was wel duur, maar of de ene internetwinkel was gesloten ivm vakantie, of ik moest de kabels per 10 m kopen. Heb nu maar 3 m aircom plus gekocht (voor het geval dat...) en een aantal speciale componenten om op die kabel te doen. Was wel dus duur, maar dan heb je in iedergeval goed spul....

weet iemand waarom er op sommige sites de antennes worden gebouwd met kunststof omhulsel er nog aan, en bij andere niet?? Is dat van invloed op kwaliteit van de antenne? En waarom moet alles zo per tiende mm worden afgesneden, dat kun je toch nooit precies doen!!?

• M14

M14

Die omni exact op de tiende bouwen is moeilijk. Toch zou ik alles zo nauwkeurig mogelijk maken, die maten zijn nou eenmaal niet voor niks zo uitgerekend.

Verder raad ik je aan om echt een zeer scherp stanley-mes te gebruiken om de mantel, afscherming en binnen-isolatie door te snijden. En een kleine scherpe kniptang is ook aan te raden. Hiermee kun goed en nauwkeurig mee werken.
Als je de kabel geheel wilt doorknippen, gebruik hier een flinke kniptang voor. Ter herinnering, de kern is bijna 3mm dik!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het proberen! Binnenkort komen alle onderdelen (de goede..) binnen, dus ben benieuwd..

Verwijderd

Topicstarter
De Antenne is eindelijk af!! Vanavond zal ik kijken of tie goed werkt, en ik zal werken aan een PDF versie van de stappen om een antenne te bouwen. De versies die nu op internet rond slingeren (wirelessnederland) zijn opzich duidelijk, maar er komen wel altijd enkele vragen bij me opzetten bij onduidelijke formuleringen etc. Ik weet niet of iemand er behoefte aan heeft, maar ik denk wel dat het mooi meegenomen is, toch?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

please! Ik moet nog de kabel etc regelen maar ik ben blij van jouw ervaringen te kunnen leren!

Pagina: 1