Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Verwijderd
als je dan de flitser van de camera gebruikt kan deze voor een schaduw zorgen.
dus je object mider belichten en dus onscherpte geven.
ik heb dit probleem nooit gehad.
zou zn foto trouwens op 70mm stand maken(mider vertekening)
suc6
Maar voordat je terug richting fotoboer rent om te ruilen, garantie te eisen en dergelijke, zou je eventueel de contacten kunnen schoon maken met wat alcohol. Als deze vettig zijn, wil de communicatie met de lens niet meer geheel lukken, waardoor er rare dingen kunnen ontstaan. Daarnaast zou ik voor de zekerheid controlleren of de M/A-M schakelaar op de kitlens echt op de stand M/A staat
edit: ik moet beter lezen en beter opletten...
Op welke afstand heb je die foto gemaakt? Je moet natuurlijk wel op de minimum focusafstand zitten van het voorwerp, en zo te zien is het maar een klein dingetje... Daarnaast gebruik je de flitser. Is dat de on-board flitser? Of heb je een externe flitser? Heb je de zonnekap op je objectief of niet? Sowieso is de kitlens groter dan de Sigma, wat invloed heeft op je flitser (schaduw).
[ Voor 28% gewijzigd door Ralph Smeets op 09-07-2005 17:40 ]
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
@kreon: het ging me hier niet om de foto, maar om een test, normaal zou ik deze idd op meer mm maken. Ik deed deze test omdat ik op 18mm mijn andere testfoto's al niet scherp vond.
@Ralph: de schakelaar stond op A/M. Net uit de verpakking en zo op mijn D70 gezet. Lijkt me wel vreemd dat de contacten dan vettig zouden zijn, maar ik zal eens een poging wagen.
Ik zal vanavond nog wel een keer hetzelfde doen, maar dan met mijn SB-600 erop zodat de flits zeker geen factor meer kan zijn.
Dan blijft het punt van de slechte focus over... Ik weet niet hoe je precies hebt gefocust, maar mocht je meerdere focuspunten gebruiken: neem alleen 's de middelste. Probeer vanaf een statief te fotograferen, kies iets wat misschien wat meer contrast heeft, er zijn op internet wel A4'tjes met focustests te vinden, kun je daar wat mee?
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
| Focuspunt | near DoF | far DoF |
| 50cm | 40cm | 65cm |
| 40cm | 34cm | 49cm |
| 48cm | 39cm | 62cm |
Het ideale focuspunt is dus 50cm. Echter, Als er op de minimale DoF wordt scherpgesteld, 40cm, dan heb je een DoF van 34cm tot 49cm, waardoor je onderwerp op 50cm net buiten focus is.... Ben echter geen expert, dus pin me hier niet op vast. Over hoe precies een AF-systeem werkt is namelijk heel weinig informatie te vinden, zeer zeker over de marges. Behalve een incidentele posting op Fred Miranda of de vaak cryptische patenten
Probeer eens uit te vinden wat de camera doet als je de focus handmatig op dichtbij instelt en daarna automatisch scherpstelt en als je de focus handmatig op oneindig instelt en daarna automatisch scherpstelt.
Over de contacten. Toen ik mijn Sigma 80-400 OS pas had, kreeg ik na een tijdje gebruik problemen. Mijn NIkon D70 zag de lens af en toe niet, scherpstellen ging niet altijd goed, vaak 'f--'-error enzovoort. In het begin dacht ik dat mijn Sigma langzaam aan het sterven was. Uiteindelijk toch maar eens de contacten van de D70 en van de Sigma schoongemaakt. Hierna (inmiddels bijna 2000 foto's verder) geen problemen meer gehad. Het kunnen dus de contacten zijn.
Mestreechs volksleed:
http://www.leongoodman.com/d70focus.html
En probeer deze even:
http://md.co.za/d70/focus21.pdf
Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

linkse plaatje: sigma 18-50 op 18mm/F3.5, 1/60
middelste plaatje: nikon 18-70 op 18mm/F3.5, 1/60
rechte plaatje: 18-70 op 18mm/F8, 1/60
Volgens deze site heb ik bij deze instellingen een DOF van ongeveer 11cm, wat dus ruim voldoende zou moeten zijn voor dit kleine beeldje. Bij F8 is de DOF zelfs 27cm.
Zoals je ziet is ie op F8 nog steeds onscherp. Aangezien die Sigma wel goed focussed ga ik er van uit dat dit geen camera probleem is. Met mijn andere lenzen (nog een sigma en 2 nikkons) heb ik namelijk ook geen problemen. Dus zelf de spiegels bijstellen zoals in het artikel van OmeRoon, dat laat ik maar even achterwege.
Ps. welke firmware heb je? Want die van de D70S (die er ook voor de "normale" D70 is) heeft een verbeterde autofocus als ik het goed heb onthouden...
[ Voor 31% gewijzigd door OmeRoon op 10-07-2005 01:47 ]
Mestreechs volksleed:
Focus chart nikon
Focus chart sigma
wederom 1:1 crops.
Lijkt er wel op of die nikon nergens echt scherp is.. Ik ga dus inderdaad garantie claimen. Bedankt voor de input.
[ Voor 3% gewijzigd door Acid_Burn op 10-07-2005 02:42 ]
Mestreechs volksleed:
Hij is het scherpst helemaal bovenaan, dus dat ding is helemaal uit balans.Acid_Burn schreef op zondag 10 juli 2005 @ 02:42:
Ik heb die PDF nog even geprobeerd.
Focus chart nikon
Focus chart sigma
wederom 1:1 crops.
Lijkt er wel op of die nikon nergens echt scherp is.. Ik ga dus inderdaad garantie claimen. Bedankt voor de input.
Wat ik nu niét snap, de camera bepaalt toch wanneer het scherp is en niet de lens? dan zou de camera het moeten bijsturen lijkt me, of valt de lens gewoon uit focus als de stroom van de focusmotor af is?
Daarnaast probeer het ook eens met een hogere aperture, want kitlensjes zijn nooit goed in de uiterste bereiken. Schiet de testchart eens op F14 bijvoorbeeld, met externe flits en korte sluiter, om bewegingsonscherpte tegen te houden.
[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 10-07-2005 11:51 ]
Heeft weinig zin, ik denk dat je met f14 niet kan zien wat er gefocust is, aangezien je weinig DOF hebt.juist net op grootste aperture bekijken, onscherpte heb je dan alleen in de hoeken als het goed is. centrum moet ook vol open scherp zijn.Fairy schreef op zondag 10 juli 2005 @ 11:50:
[...]
Hij is het scherpst helemaal bovenaan, dus dat ding is helemaal uit balans.
Wat ik nu niét snap, de camera bepaalt toch wanneer het scherp is en niet de lens? dan zou de camera het moeten bijsturen lijkt me, of valt de lens gewoon uit focus als de stroom van de focusmotor af is?
Daarnaast probeer het ook eens met een hogere aperture, want kitlensjes zijn nooit goed in de uiterste bereiken. Schiet de testchart eens op F14 bijvoorbeeld, met externe flits en korte sluiter, om bewegingsonscherpte tegen te houden.
Hm.. ik zal mijn maatje eens opbellen. Die heeft er ook 1.OmeRoon schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:29:
Wat je nog even kunt doen is een kitlens van iemand anders op je D70 zetten en dezelfde foto dan nog es maken. Is die wel strak en scherp dan weet je het helemaal zeker.
Ik had begrepen dat de kitlens van de Nikon juist goed presteert.Daarnaast probeer het ook eens met een hogere aperture, want kitlensjes zijn nooit goed in de uiterste bereiken.
[ Voor 24% gewijzigd door Acid_Burn op 10-07-2005 14:43 ]
AF is geen gesloten systeem. Op het moment dat je de camera aangeeft, geeft de lens aan de body een hoop informatie door, waaronder hoever de lens moet verplaatsen om naar een bepaalde focusafstand toe te bewegen. Als je hierna focussed, wordt met sensors het verschil in fase tussen twee beeldpunten gemeten. Hieruit wordt de afstand berekend en krijgt de lens de opdracht om naar een bepaalde afstand te bewegen. Hierna wordt er een snelle controlle uitgevoerd met eventueel een correctie. En dat is het. Als de lens dus niet goed is, denkt het AF-systeem dat het goed is, geeft het zelfs aan dat het goed is, maar dat is het dus niet. Het zou dus beter kunnen zijn om een gesloten systeem te hebben. Echter, dat zou de AF een stuk trager maken, waardoor je niks meer zou hebben aan features als USM, HSM en dergelijke.Fairy schreef op zondag 10 juli 2005 @ 11:50:
[...]
Hij is het scherpst helemaal bovenaan, dus dat ding is helemaal uit balans.
Dit is trouwens ook de reden waarom AF alleen mogelijk is met lenzen met een chip. Dit is ook de reden waarom Sigma, Tamron, Tokina en dergelijke, niet altijd correct focussen in combinatie met een Canon-body, daar Canon geen informatie wil vrijgeven over de gegevens die de chip aan de body moet doorgeven.
[ Voor 10% gewijzigd door Ralph Smeets op 10-07-2005 22:45 ]
Mestreechs volksleed:
Ik heb net die test ook es gedaan en ook al is mijn lens al aanzienlijk scherper dan jouw resultaat, echt kapot ben ik er niet van als ik eerlijk ben. Zeker niet als ik het vergelijk met de foto's die met m'n 50mm lensje gemaakt worden. Nou weet ik dat die ook wel dat die tot de scherpste lenzen behoort, maar ik had persoonlijk meer verwacht van die kitlens...
Zijn er misschien nog anderen die een test hebben gedaan met hun kitlens zodat we wat vergelijkingsmateriaal hebben?
[ Voor 82% gewijzigd door OmeRoon op 12-07-2005 22:19 ]
De mijne staat hier (op 100% - alleen even in PS iets gecompressed): http://members.lycos.nl/omeroon1/various/DSC_0657_test.jpg
Foto genomen vanaf een statief en met de zelfontspanner.
Ik zal em vrijdag nog es bij daglicht doen, het werd nu al wat donker en dat helpt natuurlijk niet echt mee (kep nog geen flitser). Misschien zegt iedereen nu "waar heb je het in vredesnaam over", maar voor mijn gevoel moet het toch wel een stukje scherper kunnen.
Verwijderd
Wel! Klik maar eens op dit knopje.OmeRoon schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:59:Ik zal em vrijdag nog es bij daglicht doen, het werd nu al wat donker en dat helpt natuurlijk niet echt mee (kep nog geen flitser).

Niet dat het veel zal uitmaken, want je sluitertijd is te kort geweest om de foto goed te belichten.
Een klein beetje backfocus. Lijkt me niet desastreus.Misschien zegt iedereen nu "waar heb je het in vredesnaam over", maar voor mijn gevoel moet het toch wel een stukje scherper kunnen.
Laat me raden, deze foto heb je genomen op f/4, 18mm. Dan zou je een DoF moeten hebben van 43mm tot en met 60mm. Dus van -7mm tot en met 10mm zou de foto dus scherp moeten zijn. Dat is precies wat ik kan zien op die foto. Er is dus geen enkele reden om je ergens zorgen over te maken. Als de JPG trouwens direct uit je camera komt, dan kan het zijn dat afhankelijk van je instellingen hij een beetje soft is. Als het een RAW is (of de jpg is die krijgt als je RAW+JPG schiet) dan zul je zelf met Nikon Capture er een vleugje USM overheen moeten gooien, want die zijn beiden niet aangescherpt door de camera. Gelukkig maar, want dat wil je uiteindelijk zelf in de hand houdenOmeRoon schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:59:
Thanx! Mocht webruimte een probleem zijn dan mag je het natuurlijk ook ff naar me mailen.
De mijne staat hier (op 100% - alleen even in PS iets gecompressed): http://members.lycos.nl/omeroon1/various/DSC_0657_test.jpg
Foto genomen vanaf een statief en met de zelfontspanner.
Ik zal em vrijdag nog es bij daglicht doen, het werd nu al wat donker en dat helpt natuurlijk niet echt mee (kep nog geen flitser). Misschien zegt iedereen nu "waar heb je het in vredesnaam over", maar voor mijn gevoel moet het toch wel een stukje scherper kunnen.
Mestreechs volksleed:
Verwijderd
70mm @ f/4.5Ralph Smeets schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 07:30:
[...]
Laat me raden, deze foto heb je genomen op f/4, 18mm. Dan zou je een DoF moeten hebben van 43mm tot en met 60mm. Dus van -7mm tot en met 10mm zou de foto dus scherp moeten zijn. Dat is precies wat ik kan zien op die foto..
En ik vind het midden inderdaad ook scherp zat met de maximale aperture van de kitlens.
Das nooit het scherpste.
Met dank aan fxif
http://picard.sytes.net/temp/got/focus_chart_nikon2.jpg
Zelfde instellingen als OmeRoon.
Mestreechs volksleed:
Inderdaad... 70mm @ f/4.5 was het.Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 11:16:
[...]
70mm @ f/4.5
En ik vind het midden inderdaad ook scherp zat met de maximale aperture van de kitlens.
Das nooit het scherpste.
offtopic:
Met dank aan fxif
Bedankt voor de reacties. Ik zal het vrijdag nog es doen bij volle zon en dan es een RAW schieten. Persoonlijk had ik verwacht dat het scherper zou zijn, ik vind em eigenlijk wat aan de softe kant. Maar waarschijnlijk ligt dat meer aan de hoeveelheid licht en mijn onkunde dan aan het setje en dat hoor ik natuurlijk het liefst.
Verwijderd
Daar gaat 't dus ook niet om.OmeRoon schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 20:36:
[...]
Inderdaad... 70mm @ f/4.5 was het.
Bedankt voor de reacties. Ik zal het vrijdag nog es doen bij volle zon en dan es een RAW schieten. Persoonlijk had ik verwacht dat het scherper zou zijn, ik vind em eigenlijk wat aan de softe kant. Maar waarschijnlijk ligt dat meer aan de hoeveelheid licht en mijn onkunde dan aan het setje en dat hoor ik natuurlijk het liefst.
Je kitlens op 70mm @ f/4.5 is soft.
Elke lens heeft een ideaal diafragma. Zie ook zoiets. En het commentaar over de kitlens hier.
Over het algemeen kan je zeggen: Hoe goedkoper de lens, hoe meer je je diafragma moet verkleinen (hoger getal) om een goed resultaat te behalen. (En dan zijn goedkopere lenzen nog steeds minder scherp dan duurdere lenzen.)
Ahem, zoals ik al zei .. een focus test gaat daar ook niet om. Die gaat erom of je AF mechanisme geen last heeft van back-focus of front-focus. En dat kan prima werken met een beschadigd onscherp afgeschreven lensje van 25 euro.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2005 22:15 ]
Ja op 70mm is het goed, alleen op 18mm heb ik weer backfocusRalph Smeets schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 18:55:
Woei Acid_Burn, dat is snel en zo te zien doet deze het wel goed
True... maar als het op zich redelijk werkt maar al je foto's zijn evengoed niet scherp dan ben je er evengoed niet gelukkig mee. Tis tenslotte toch een redelijk prijzig geintje, zo'n aanschaf van een D70(s) en dan wil je wel dat je spullen hebt waar je weer een tijdje mee voort kan.Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:11:
[...]
Daar gaat 't dus ook niet om.
Je kitlens op 70mm @ f/4.5 is soft.
Elke lens heeft een ideaal diafragma. Zie ook zoiets. En het commentaar over de kitlens hier.
Over het algemeen kan je zeggen: Hoe goedkoper de lens, hoe meer je je diafragma moet verkleinen (hoger getal) om een goed resultaat te behalen. (En dan zijn goedkopere lenzen nog steeds minder scherp dan duurdere lenzen.)
Ahem, zoals ik al zei .. een focus test gaat daar ook niet om. Die gaat erom of je AF mechanisme geen last heeft van back-focus of front-focus. En dat kan prima werken met een beschadigd onscherp afgeschreven lensje van 25 euro.
Maar ik voel me alweer een stuk vrolijker, dus we gaan dit weekend maar weer es lekker plaatjes schieten.
[ Voor 90% gewijzigd door OmeRoon op 14-07-2005 00:28 ]
Mestreechs volksleed:

18mm/F3.5/interne flits.
object afstand 45cm vanaf de voorkant van de lens.
Hm, irritant dit!
[ Voor 15% gewijzigd door OmeRoon op 14-07-2005 01:49 ]