[TFT] scherm geeft dubbel beeld, repareerbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 535 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-04 12:27
Ik heb hier een 15" Eizo Flexscan L365 monitor met een probleem. Voordat ik hem weggooi wilde ik toch eens rondvragen of iemand hier een goed idee over heeft.

Het probleem is het volgende. Op ongeveer tweederde van de bovenkant van het scherm loopt een horizontale streep. Het beeld boven de streep is ietwat samengeperst in de hoogte en zou eigenlijk rond het midden van het scherm te zien moeten zijn. Het menu van de monitor bevindt zich, wanneer opgevraagd, in de rechter bovenhoek van het scherm, normaal zou deze zich in het midden moeten bevinden.

Onder de streep herhaalt zich het beeld van boven de streep. Hier zie je de helft van het bovenste beeld, inclusief het monitor menu, wanneer opgevraagd.

In de native resolution van 1024x768 is de streep een dunne trillende groene lijn van 1 pixel hoog. In de mode 800x600 zijn er zwarte randen zichtbaar en bestaat de streep ook uit een wat dikkere zwarte rand.

Ik heb hem al open gehad, maar zo te zien waren er geen beschadigde of losgeschoten onderdelen.

Iemand een idee wat nog het proberen waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-05 18:26
Weet je trouwens zeker dat het aan de monitor ligt en niet aan de videokaart? Dat zou namelijk ook nog kunnen.

Even een ander beeldscherm aansluiten en je weet het, of de monitor op een andere pc... :P

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-05 11:54
Kun je geen foto schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
Ik heb het op meerdere pc's getest, allemaal fout.

Ding nog eens uitgebreid losgeschroefd, maar niks raars gezien. De platte 'stekkertjes', (als je het stekkertjes kan noemen, zijn meer papiertjes met iets geleidens er opgedrukt), losgehaald en weer aangesloten. Geen effect.

Ik gok dat het aan de chip zelf ligt. Dus niet repareerbaar :( Zonde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144160

Ik gok eerst nog op een sync fout, meet de vga kabel eens door of alle signalen wel aankomen op de juiste plek?

Anders kan het nog een clock fout zijn, probeer dan het schema van de monitor te vinden of zoek naar een kristal op de print welke hopelijk te vervangen is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Heb je hem ook al eens via DVI aangesloten ? Misschien dat hij dan wel foutloos beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:54

Vidra

Vragen?

Hoe lang heb je de TFT monitor al?

Waarschijnlijk al uit de garantie? het is wel een Eizo zit daar geen 2-3 jaar garantie op?

Wellicht dat laten repareren een optie is..

[ Voor 16% gewijzigd door Vidra op 11-07-2005 12:25 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-06 00:17
mischien is het op te lossen door de monitor te 'resetten'(sommige monitors kunnen dat)
Heb je ook al geprobeerd om de instellingen naar 'factory settings' terug te zetten?
Verder zou het ook aan de kabel kunnen liggen, is die los? dan kan je er gewoon een andere VGA kabel aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
Bedankt voor de reacties maar weer!

Het ligt niet aan de kabel, heb verschillende geprobeerd.

DVI nog niet geprobeerd. Ik gok dat dat hetzelfde resultaat geeft, maar ik zal het straks eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
ook al gekeken of de vga poort op de monitor of op de videokaart stoffig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
DVI geeft hetzelfde probleem. Het zit echt in de monitor zelf, verschillende kabels/pc's getest.

Ik denk dat ik hem maar in de container gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
Bij deze trouwens nog eens een foto:

http://www.hupse.nl/DSCN4714.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReX_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 06:18
lijkt me toch niet egt een fout in de monitor zelf, omdat hij nog wel goed beeld geeft. maar waar het wel aan ligt weet ik ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
aansturingsprobleem :) intern dus, dus het stukje hardware dat de input omzet naar een x,y met een kleurwaarde. Ik wil 'm voor vier tientjes wel van je overnemen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

_FlasH_ schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:01:
DVI geeft hetzelfde probleem. Het zit echt in de monitor zelf, verschillende kabels/pc's getest.

Je hebt hem nog steeds op de zelfde kaart, dus dat zegt niets.
Weggooien is nogal stom om nu te doen ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27648

K zou em eerst op een andere videoplank testen... anders ligt t idd aan de aansturing... denk dat ik na n uurtje of zo hobby wel n end kom... Zou ^^ zich bedenken wil ik em ook wel overnemen....

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
En kan je met de resize knopjes(omhoog en vergroten en dergelijke) niet zorgen dat het beeld weer goed komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
fsfikke schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 17:37:
[...]

Je hebt hem nog steeds op de zelfde kaart, dus dat zegt niets.
Weggooien is nogal stom om nu te doen ;)
_FlasH_ schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:01:

Wel dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
Heb hem gisteren voor twee tientjes de deur uit gedaan. Jammergenoeg had ik het berichtje van HunterPro nog niet gelezen :)
Pagina: 1