Toon posts:

CPU kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 725 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik heb denk ik mijn cpu naar de ****** gekregen...
Het is een AMD athlon XP 2800+
Ik had hem underclocked vanwege de hoge temp buiten. (proc werd bijna 70° stressed)
Nu is het wat koeler en ik wou hem terug op normaal niveau brengen.
In de bios kan ik 100 133 166 en 200 MHz instellen als FSB (in normale mode, in manual kan ik alles ertussenin ook nemen) Nu denk ik dat ik hem per ongeluk op 200MHz gezet heb...

Probleem nu is dat van zodra ik rebootte de pc niets meer doet. Scherm start niet, geen POST,...
Volgens mij heb ik mijn cpu verbrand ofzo.
Kan ik dit zeker weten op de een of de andere manier? ik heb geen ander AMD systeem ter beschikking...

En als de cpu dan toch kapot is, wat zou ik dan erin zetten? Terug een 2800? een 3200??? Ben wel nog niet toe aan een upgrade naar 64 bit... Kost me wat veel....

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Heb je je bios al gereset ?
Jumpertje op je mb, of de batterij er effies uit. (of er omgekeerd indoen)

Of even de stroom eraf halen (dus je voeding ook helemaal eruit etc.)Dan ff wachten en kijken of ie het wel doet.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
Rustig, rustig, rustig, waarschijnlijk werkt je pc weer na een bios reset...

FAQ anyone?

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:57

OcGuru

Giulietta Qv

Reset je Bios eens, dat is volgens mij het probleem. Haal dat kleine batterijtje er een tijdje uit en maak kortsluiting tussen die klipjes van de batterij houder. niet als de pc draait he ;)

offtopic:
te laat :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door OcGuru op 09-07-2005 16:01 ]

Bl44t

Verwijderd

Topicstarter
hmm...
Blijkbaar vergeten te vermelden wat ik al geprobeert heb... srry
BIOS reset al meerdere malen, jumper verzetten, stroom eraf, batterij eruit en dat in alle mogelijke combinaties. AL een half uur zonder batterij laten staan enzo...

Verwijderd

Probeer eerst eens je cmos te clearen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 16:02:
Probeer eerst eens je cmos te clearen.
Spuit elf, heeft hij toch al geprobeerd?

Prik hem eens in een ander moederbordje :)

Een xp krijg je niet zo maar kapot en als je hem op 200 zet gaat hij helemaal niet kapot van, boot hij gewoon niet meer :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het verschil tss niet meer booten en kapot zijn? ;)

• shades684
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:22
Heb ik ook wel eens gehad na een bios update :S

Anyway bij mij heb ik de omputer en uurtje uit laten staan en toen kon ik als ik vrij snel te werk ging verranderingen maken in mijn bios. Dat zal bij jou wel niet lukken, maaaaar op mijn mobo zit ook een jumpertje waarmee ik de FSB in de laagste stand kan forceren, kijk daar misschien eens naar.

Windows 7 - There Haven’t Been This Many Leaks Since Watergate

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:39
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 16:30:
Wat is het verschil tss niet meer booten en kapot zijn? ;)
Als hij niet meer boot, is er nog hoop, als hij kapot is, is er minder hoop

Ik zou gewoon voor de 2800+ gaan, als ie al stuk is, en wat betere koeling erop...

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 16:25:
[...]

Spuit elf, heeft hij toch al geprobeerd?
Als je naar de post-tijden kijkt kom je misschien tot een volwassener opmerking. Allright, ben weg van deze forums, teveel pubertjes die zich proberen te profileren.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Wild guess :
Haal de CPU eruit. Zet de PC aan en weer uit en installeer vervolgens de koeler weer netjes. Dus ook met nieuwe koelpasta e.d. ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
koop dan tijdelijk een sempron 2400+ ofzo, kun je wel ff mee vooruit tot je klaar bent voor een amd64/intel nogwattes

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
Dat jumpertje heb ik geprobeert... geen effect.
Heb ondertussen blijkbaar geboot met de instelling clear cmos... Geen idee waarom, maar misschien met al die jumpers te verzetten eentje verkeerd gezet.
Staat in het boekje: avoid clearing cmos while system is on, it will damage the mainbord...
Nu zal het wel finaal gedaan zijn met de pc vrees ik

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:18
Nog ma 'n keer dan:

Pc uit, Koeler / CPU eraf. Alles goed schoonmaken, nieuwe koelpasta etc erop en dan nog eens proberen. Probeer (indien mogelijk) een andere cpu, of de cpu op een ander moederbord. Indien niet mogelijk breng pc terug naar winkel waar je hem gekocht hebt. (ik neem aan dat je hem zelf niet gebouwd hebt omdat je geen reactie geeft op de "haal cpu eraf" reacties geeft ;) )

Mocht dit wel het geval zijn, heb je toch iets fout gedaan met je 70 graden, en was je met een beetje zoekwerk misschien wel tot een probleem voorkomende oplossing gekomen.

suc6 :)

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:12
Bobke; geen paniek! :P
Mijn MSI moederbord heeft inderdaad een extra jumpertje on default / save settings te forceren waardoor hij op een 100mhz FSB gaat lopen. In die stand kan je veranderingen aan brengen aan het bios en hem weer op de goede snelheid krijgen.
Maar eerst kan je het beste de stekker van de voeding eruit trekken, de batterij uit het moederbord halen. Via de jumper een paar keer clearen, de pc aan zetten (zonder stroom erop). Een uurtje wachten en dan opnieuw proberen.
Ondertussen kan je dan in het boekje van je moederbord even nakijken wat zij aanbevelen (meestal staat dit verhaaltje er ook tussen).
Succes!

P.S. Ik heb hem ook weleens opgestart met jumper in clear CMOS stand, kon geen kwaad, hij deed het nog :D.

[ Voor 9% gewijzigd door Zeus op 09-07-2005 17:51 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet gereageerd op de haal de spu eraf reacties, omdat ik hier geen koelpasta liggen heb. En ik ook niet onmiddelijk kan testen in een ander mobo...
Zou dat werkelijk kunnen helpen van gewoon te booten zonder cpu? Ik heb wel gelezen op een site van bios beep codes dat er een bepaalde beep is die weergeeft dat de cpu kapot is. Ik krijg helemaal geen beeps...

Maar goed, als het morgen niet opgelost raakt dan zal ik maandag zorgen voor koelpasta en ff de cpu eraf halen, booten en dan de cpu terug zetten.
Ik heb trouwens de pc eerst zelf in elkaar gezet, maar hem daarna terug moeten binnen doen omdat (zo bleek later) het mobo en de grafische kaart niet samenwerkten. ze hebben dan in de winkel een ander mobo gezet en dus ook de cpu en koeler er terug op gezet... Misschien hebben zij idd iets mis gedaan waardoor hij nu te warm werd???

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 16:41:
[...]

Als je naar de post-tijden kijkt kom je misschien tot een volwassener opmerking. Allright, ben weg van deze forums, teveel pubertjes die zich proberen te profileren.
2minuten daarna, trage database als je die posts dus niet gezien hebt :)
Maargoed, zal wel een puber zijn dan :Y)

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Misschien is je moederbord defect. Probeer de proc dus ff in een ander systeem (cq laat ff testen bij de winkel in de buurt)
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 20:20:ze hebben dan in de winkel een ander mobo gezet en dus ook de cpu en koeler er terug op gezet... Misschien hebben zij idd iets mis gedaan waardoor hij nu te warm werd???
Anders dan simpele koelpasta gebruiken waarschijnlijk niet.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn computer en de computer van kennissen hebben vanaf gisteren exact de zelfde problemen. (Zonder dat we er mee aan het knoeien waren) Die van mij was gelukkig met het clearen van de CMOS weer klaar. Die andere heb ik niet weer aan de praat kunnen krijgen... Wel erg toevallig allemaal.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou nog ff melden dat de pc terug werkt...
Ik heb nog maar eens geprobeert met de clear cmos jumper, maar dan heb ik meerdere malen op de aan knop gedrukt (weet niet of dat effect had) en de jumper voor geforceerde 100 MHz verzet en toen wou hij wel POSTen... Heb dan de instellingen in de bios terug op 166 MHz gezet en alles wzerkt weer perfect...

Iedereen bedankt voor de hulp!

Ik ga toch maar eens de proc (XP 2800+) eraf nemen en nieuwe koelpasta onder doen, misschien dat de temp dan wat daalt. Het is hier nu 25° ofzo en hij wordt 52° en chipset 42° (daar staat zelfs een fan standaard op..., niet zo heel goed blijkbaar) Ik heb zelfs 2 casefans erin staan...
ps: dit zijn idle temps... stressed zal hij wel dik over de 60 gaan veronderstel ik. Hij is ook niet OC'd

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2005 15:45 ]

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:18
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 14:16:
Ik wou nog ff melden dat de pc terug werkt...
Ik heb nog maar eens geprobeert met de clear cmos jumper, maar dan heb ik meerdere malen op de aan knop gedrukt (weet niet of dat effect had) en de jumper voor geforceerde 100 MHz verzet en toen wou hij wel POSTen... Heb dan de instellingen in de bios terug op 166 MHz gezet en alles wzerkt weer perfect...

Iedereen bedankt voor de hulp!

Ik ga toch maar eens de proc (XP 2800+) eraf nemen en nieuwe koelpasta onder doen, misschien dat de temp dan wat daalt. Het is hier nu 25° ofzo en hij wordt 52° en chipset 42° (daar staat zelfs een fan standaard op..., niet zo heel goed blijkbaar) Ik heb zelfs 2 casefans erin staan...
ps: dit zijn idle temps... stressed zal hij wel dik over de 60 gaan veronderstel ik. Hij is ook niet OC'd
Inprincipe heb je de pc dus in elkaar laten zetten door een winkel, en als deze standaard in het begin al een te hoge temp heeft gehad zou ik er gewoon mee terug gaan, of iig eff langs gaan en even kijken of je nog garantie op die reparatie hebt. Die winkel heeft de fout gemaakt, niet jij ;)

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 09:45

Guldan

Thee-Nerd

wat voor moederbord is het? staat de FSB speed misschien via jumpers op het mobo ingesteld? Heb daar bij een AsRock nogal mee zitten kloten omdat je hem op 2 manieren kon aanpassen en in het bios en op het mobo zelf.

Als ik hem in het bios instelde dan wilde hij ook niet booten, maar toen ik die jumpers omgezet had werkte het perfect.

te laat.....

[ Voor 4% gewijzigd door Guldan op 13-07-2005 11:55 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 17:43:
Dat jumpertje heb ik geprobeert... geen effect.
Heb ondertussen blijkbaar geboot met de instelling clear cmos... Geen idee waarom, maar misschien met al die jumpers te verzetten eentje verkeerd gezet.
Staat in het boekje: avoid clearing cmos while system is on, it will damage the mainbord...
Nu zal het wel finaal gedaan zijn met de pc vrees ik
Het booten met clear cmos aan is niet erg. Ze bedoelen dat je niet aan de jumper moet zitten als je je pc AAN hebt. je mag het wel doen met je pc uit en daarna in de wis stand opstarten, dat is verder geen probleem.

verder is deze opmerking een beetje als mosterd na de maaltijd, maar goed, even ter info.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 20:24:
[...]

2minuten daarna, trage database als je die posts dus niet gezien hebt :)
Maargoed, zal wel een puber zijn dan :Y)
Nu het probleem is opgelost zal ik even een opmerking plaatsen :)

het is 1 minuut erna, en zoals je weet, is het nog steeds 16:01 als het 16:01:59 is, dus het is zeer goed mogelijk dat de TS poste op 16:01:59, en de andere het verhaal typte en verzende op 16:02:02.

snap je het nu?

die pubers van tegenwoordig ook :P
Pagina: 1