Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Moeilijke windowfiguur met plexi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb eerst zeer goed de Faq doorgelezen ivm met windows maken. Maar nou zit ik toch nog met een paar vragen (kritisch ergens aan beginnen zorgt voor minder fouten in proces en mooiere resultaten me dunkt):

- Er staat nergens een guide voor "figuren" uit te zagen. Ik denk dat dit enkel gaat lukken met een Dremel en niet met de decoupeerzaag die iedereen hier schijnt te gebruiken. Ik heb extra sterke slijpschijfjes gekocht dus dat moet lukken. Maar ik zou graag ergens in de faq iets terugvinden over deze werkwijze.

- Er wordt in de Faq veel verwezen naar C-molding voor de afwerking, maar ik vind dit ronduit lelijk. Dat je zoiets gebruikt in de auto d'accord, maar in een fijn afgewerkte PC-kast opeens zo'n dikke zwarte rand... :r
Ook zie ik bij alle mod-topics hier op GOT dat de meeste modders gewoon geen rand hebben. Met wat moet ik het plexi dan op het staal monteren? Kan er aub hier ook iets van in de faq worden gezet :>

- Mijn figuur bestaat onder andere uit een grote cirkel (zie figuur onderaan -> Al het zwarte wordt weggedremeld). Maar dan heb ik enkel rechtsboven een aanhechtingspunt :X Zal dit wel stevig genoeg zijn? Het R-teken zal gewoon niet haalbaar zijn dus dat laat ik al weg.

Het gaat om deze figuur:
Afbeeldingslocatie: http://jarno.no-ip.com/fotos/pc/modding/tech_inside.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Sprite_tm op 09-07-2005 14:29 . Reden: Je afbeelding was iets te groot, ik heb 'm geresized. ]

Verwijderd

Persoonlijk zal ik eerder voor een figuurzaag kiezen ipv een dremel omdat een figuurzaag toch lekkerder en preciezer zaagt. Een decoupeerzaag moet je sowieso niet gebruiken voor een figuur als dit.
Zo'n dikke zwarte rand c-molding hoef je natuurlijk niet te gebruiken. Om je plexi vast te zetten kan je:
-lijmen (contact lijm ofzo)
-dubbelzijdige tape gebruiken
-met (dop)moertje en boutje
-nog wel wat

Ik denk dat het midden deel wel goed vast komt te zitten aangezien het ook nog eens met plexiglas verstevigd wordt, zolang je dit goed vast zet en ook goed in het midden gedeelte vastzet.

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Je kunt ook een standaard figuurzaag gebruiken om te zagen.
Over het aanhechtingspunt: als je je plexi vastlijmt kun je ook het middenstuk wel vastlijmen :)
Ik heb zelf mijn plexi vastgezet met lijm dus, voor de beste lijmsoort heeft Bison op zn website een 'lijmwijzer' staan waarmee je zo de beste lijm voor jouw spullen uit kunt kiezen.

Edit: deels spuit elf :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door oshiro op 09-07-2005 13:48 ]

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• systemfan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 13:23
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 13:22:
- Mijn figuur bestaat onder andere uit een grote cirkel (zie figuur onderaan -> Al het zwarte wordt weggedremeld). Maar dan heb ik enkel rechtsboven een aanhechtingspunt :X Zal dit wel stevig genoeg zijn? Het R-teken zal gewoon niet haalbaar zijn dus dat laat ik al weg.
Ik denk niet dat dat kleine stukje dat helemaal kan houden.. ook met de letters E O en D ga je problemen krijgen.

mss moet je eerst eens beginnen met een iets makkelijkere figuur.

The end may justify the means as long as there is something that justifies the end.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Waarom zou dit moeilijk zijn? Je dremelt gewoon alles uit je kast wat je weg wil hebben. Vervolgens zet je er een plexi plaat achter en plak je de delen die je wel wilt hebben er weer op.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, de lijm lijkt mij al wat. Dan ben ik al gelukkig van die c-molding-prullen af...
Ik ga nog eens bekijken of ik de figuur zelf (met alle letters + stukje rechtsboven) de baas kan en anders zal ik inderdaad eerst een eenvoudigere figuur proberen...
Ik hou jullie op de hoogte

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Pas je wel op dat de lijm die je pakt niet je plexie oplost, kan heel erge rot effecten hebben, dat je plexie dof slaat etc....

• gianada
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2007
Als je deze figuur gaat uitzagen lijkt het mij aan te raden om eerst de letter uit te snijden en dan pas de cirkel er rond.

gianada

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 17:37:
Pas je wel op dat de lijm die je pakt niet je plexie oplost, kan heel erge rot effecten hebben, dat je plexie dof slaat etc....
Oei :X mja dat wil ik idd niet! Om welke lijmsoorten gaat het dan?
gianada schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 17:50:
Als je deze figuur gaat uitzagen lijkt het mij aan te raden om eerst de letter uit te snijden en dan pas de cirkel er rond.
Was ik al van plan hoor

Verwijderd

1 seconde lijmen iig.
Ik denk dat je het beste contactlijm kan gebruiken hiervoor. Dit is sterk genoeg en lost je plexi niet op.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-11 22:05
volgens mij is het echt veel makkelijker om de hele handel gewoon uit metaal te zagen met een decoupeerzaag, dan een grote plaat plexie achter je zijkant plakken en alle losse metalen onderdelen daar weer op te plakken. als je in je plexie gaat zagen krijg je toch gaten in de zijkant. het is volgens mij de bedoeling dat je strax door het plexie kunt kijken :P

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

wrom zou ie gaten in z'n plexi krijgen als hij in het plexi zou gaan zagen, wrom zou hij in het plexi moeten zagen? Ik volg je niet echt. Maar allemaal losse stukken metaal er weer opplakken is ook een optie maar dan krijg je wel een heel ander effect en zou je ipv de zwarte stukken er uit te zagen, de zwarte stukken op je plexi moeten plakken. Dan wordt het eigenlijk gewoon een soort van stikker op je raampje, niet zo veel aan.

Verwijderd

Je zaagt/dremelt gewoon uit het metaal wat je eruit wilt hebben, het boeit niet echt als er stukken metaal helemaal 'uitgezaagd' worden (dus dat ze geen aanhechtingspunt meer hebben). Vervolgens pak je je plaat plexi, die plak je met contactlijm aan het metaal op zoveel mogelijk punten (maar let wel op dat je lijm niet onder het metaal uit komt). Dat laat je even drogen, en vervolgens kun je alle losse metalen stukken die er nog bij moesten op het plexi lijmen. Na een tijdje drogen is deze oplossing veel steviger en mooier dan molding :)

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je het lettertype veranderd in een symbol font, en links, onder en rechts in je zwarte rand een klein 'bruggetje' maakt dan kan alles uit één stuk zonder dat je losse onderdelen krijgt. Maar het wordt dan waarschijnlijk wel erg kwetsbaar.

/edit
erg late edit maar ik bedoelde natuurlijk een 'stencil' font

[ Voor 16% gewijzigd door Anthor op 14-07-2005 18:45 ]

Pagina: 1