oude mac schijf backuppen onder linux of windows

Pagina: 1
Acties:

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:36
allereerst wist ik niet zo goed waar ik dit topic moest openen, dus als hij op de foute plek staat zou een modje dan zo vriendelijk willen zijn om het te verplaatsen? _/-\o_

ok, ik heb uit een oude mac, die water over zich heen heeft gekregen en dus stuk is, een ide-schijf (1275mb) gekregen met de opdracht: maak er alsjeblieft een back-up van want er staan hele belangrijke bestanden op(voor een bedrijf). Het probleem is dat ik niet weet hoe de schijf geformateerd is en de andere macs die op dat kantoor nog zijn ook niet aan de gang kan krijgen en heb hem dus in me eigen pc gehangen.
Ik heb zelf geprobeerd/gecontroleerd:
- bios herkent schijf nog goed
- windows kan er niks mee
- mandrake 10.1 kan er niks mee
- knoppix kan maar 1 van de (ik geloof) 5 partities mounten
- rondgezocht op GOT, nix nuttigs kunnen vinden
- gegoogelt maar daar kwam ook nix nuttigs uit.

nou kan ik zelf een btje met linux klooien maar mac opzich heb ik nog nooit gebruikt. heeft iemand een goed id want het zou enorm goed uitkomen als ik die bestanden kan back uppen!!
alvast bedankt _/-\o_

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Met zo weinig informatie kunnen we niets.
Geef een fdisk -l van die schijf, en zorg dat je kernel support heeft voor het Mac filesystem.
Probeer nogmaals te mounten.

Met dd kan je sowieso een backup maken, maar wat is je bedoeling eigelijk?

• arvidbeheerder
de bedoeling is dat ik losse works files van die schijf haal en ze conferteer zodat ze in word te lezen zijn(das te doen met een hele oude versie van works for windows)

Verwijderd

Als ik eventjes uitga van mijn basis-kennis mbt macs hangt dit er helemaal van af welk filesystem het hier om gaat.. Ik ben bekend met een viertal; allereerst het MFS, wat gewoon het allereerste filesystem van Apple was (zogenaamd "flat" file system), hierna volgde het HFS (hierarchical file system), in 1985, ook vond de introductie van HFS Plus ergens in de jaren negentig plaats (werdt als optioneel filesystem meegeleverd met OS 8, voordeel zat 'm erin dat HFS 32-bit length onderseunde en HFS 64-bit length), en dan heb je nog het tegenwooridge file system dat in mac os x gebruikt wordt; UFS (en/of Reiser wordt ook ondersteund). Het gaat er dus om; welk file system gaat het hier om (weet je ook welke system erop gedraaid is, bijv. 6/7/8/9?); voor zover ik weet schat ik nl. de kans klein dat je binnen windows een mac volume kan gaan mounten.. De enige optie die ik zo snel weet is ergens een oude mac voor een prikkie vandaan toveren (als de data daadwerkelijk zo belangrijk voor dat bedrijf is zijn ze zeker bereid een kleine investering van 50 euro aan te gaan), en daar het volume in mounten als secundaire schijf..

• arvidbeheerder
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 11:40:
Als ik eventjes uitga van mijn basis-kennis mbt macs hangt dit er helemaal van af welk filesystem het hier om gaat.. Ik ben bekend met een viertal; allereerst het MFS, wat gewoon het allereerste filesystem van Apple was (zogenaamd "flat" file system), hierna volgde het HFS (hierarchical file system), in 1985, ook vond de introductie van HFS Plus ergens in de jaren negentig plaats (werdt als optioneel filesystem meegeleverd met OS 8, voordeel zat 'm erin dat HFS 32-bit length onderseunde en HFS 64-bit length), en dan heb je nog het tegenwooridge file system dat in mac os x gebruikt wordt; UFS (en/of Reiser wordt ook ondersteund). Het gaat er dus om; welk file system gaat het hier om (weet je ook welke system erop gedraaid is, bijv. 6/7/8/9?); voor zover ik weet schat ik nl. de kans klein dat je binnen windows een mac volume kan gaan mounten.. De enige optie die ik zo snel weet is ergens een oude mac voor een prikkie vandaan toveren (als de data daadwerkelijk zo belangrijk voor dat bedrijf is zijn ze zeker bereid een kleine investering van 50 euro aan te gaan), en daar het volume in mounten als secundaire schijf..
linux is ook geen optie??
gokje, het zal dan HFS plus zijn maar k weet t niet cker