Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meer fans op de fancontroller

Pagina: 1
Acties:

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 18:01
In mijn case zitten momenteel 6 fans, niet allemaal aangesloten omdat ik niet de hele dag een vlieftuig langs mijn oor wil hebben.
Daarom wilde ik een fancontroller kopen om de 6 fans aan te sluiten, maar de meeste aardige controllers ondersteunen maar 4 fans.
Nu wilde ik dus 2 fans per potmeter aansluiten (in+out), alleen mijn electronica kennis heeft me in de steek gelaten na 5 jaar er niks meer mee gedaan te hebben.
Ik heb dus geen idee of dit kan, met name of de stroom gedeeld wordt waardoor de fans maar max op halve snelheid draaien.

Kan iemand aangeven of het wel of niet gaat werken en eventueel hoe het anders werkent te krijgen is (indien mogelijk).

(Dacht overigens aan de Super Flower)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:21
Op de zalman kan je er 6 aansluiten :) maar 2 daarvan kan je dan alleen 0-5-12 kiezen

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Triloxigen schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 10:33:
Ik heb dus geen idee of dit kan, met name of de stroom gedeeld wordt waardoor de fans maar max op halve snelheid draaien.
De stroom wordt wel gedeeld, maar je PSU is een spanningsbron en geen stroombron. Zolang je de fans parallel aansluit, staat dezelfde spanning op beide fans, en gaat er bijna 2x zoveel stroom lopen. Die stroom verdeelt zich na de fancontroller over beide fans.
Het is dus vooral de vraag of een fancontroller een grotere stroom aankan, maar ik verwacht dat dat geen probleem zal zijn omdat voor fans geen grote stroomsterkte nodig is.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Bij fancontrollers staat altijd hoeveel stroom of vermogen ze aankunnen. De zalman MFC1 kan bijvoorbeeld 4 kanalen max. 7 Watt traploos en 2 kanalen schakelen 40 watt (staat oneindig, maar die schakelaar mag maar 8 A schakelen).
Een beetje 80 mm fan gebruikt 1 tot 5 watt. staat op de fan.
Als je maar onder het voorgeschreven vermogen blijft, kan je fans parallel blijven schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door MeMoRy op 09-07-2005 11:06 . Reden: stijlfout ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 18:01
Fan controller:
Output voltage 6V~12V
The max. amps of the single fan 1.5A
The max. watt of the single fan 9W~18W

Fan:
0.13A

Amperes zijn er dan dus genoeg?

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
iig voor 11 fans ;)

edit die info is grappig: een maximum weergeven in een bereik :P

[ Voor 65% gewijzigd door MeMoRy op 09-07-2005 11:42 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:45
Ik heb een heel simpel dingetje laatst bij alternate gekocht. 7euro. Er kunnen er 6 op. Hele simpele schakelaartjes erop met allemaal een ledje. De schakelaartjes kunnen in 3 standen staan:Omhoog (ledje rood) 12 v - In het midden: ledje uit.. geen stroom - Naar onder (ledje groen): deze stand is per schakelaar appart in te stellen van 0V tot 12V met een regelbare weerstand. ik kan wel ff voor foto's zorgen... Want op internet is het moeilijk zoeken naar z'n ding... al helemaal als deze "merkloos" is.

edit: heb een duitse site gevonden met mijn exact zelfde ding alleen is het frontje wat er dus eigenlijk omheen hoort eraf (ik kon hem bestellen in zwart of silver.. mooi aluminium) maar als je hem zo kan komen kun je misschien je 5.25" frontje met gaatjes boren zodat hij past op dat ding. Hier de site : Site

nog een keer een edit: ik zie net dat de prijs nogal aan de hoge kant is... zeer vreemd... 33 eurie... :| das heeel veeel.. aangezien ik er in nederland 7 euro voor heb betaalt incl. Silveren Frontje (die er volgens mij gewoon bij hoord)

de laaste edit hoop ik: hier een foto incl het silveren frontje Afbeeldingslocatie: http://www.jcinfo.qc.ca/imagesboutique/controleur_fanbus_6ventilateur.jpg

hier nog ff een review van het dingetje.. mjoah.. het is spaans maar de plaatjes spreken voor zich : Review

[ Voor 65% gewijzigd door Pikkemans op 09-07-2005 17:45 . Reden: gevonden. edit2: de prijs :| edit3: foto plus frontje edit4: taal wijziging ]

Verwijderd

Ik denk dat er een vergissing in jou voordeel heeft plaatsgevonden, alleen die 6 schakelaartjes kosten al 7 euro..
Lichte trimpots trouwens zo te zien, ik zou daar niet al te veel stroom doorheen jagen...

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:45
bij mij doet hij het perfect met 6 fans erachter..
nou... dat was dan zeker een mooi voordeel.. ik ben ook aan het surfen geslagen en kom er nu ook achter dat hij best wel duur is jah... naja.. je kan hem dus ook wel zelf maken voor door 7 euro begin ik daar niet aan:P

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 11:38

gakkethijs

niks

Afbeeldingslocatie: http://www.ace-modding.nl/pages/images/Y-FANUV-B.jpg

als je bijv 2 80 mm aan de achter boven elkaar zitten kan je ze toch wel op 1 poort aansluiten door middel van zo iets. is ook simpel even te solderen

• kluyze
  • Niet online
elma_illusion schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 12:13:
hier nog ff een review van het dingetje.. mjoah.. het is frans maar de plaatjes spreken voor zich : Review
Jou frans is ook niet al te best. Zover ik kan zien is dit een spaanse site :) . (ik zie onderaan zelfs .es staat)

De snelheid van de fans's worden geregeld door de spanning die er over staat. Dus als je ze in parallel schakelt gaan ze allemaal op volle snelheid draaien.

Wat je ook kunt doen als je niet zeker bent dat je controller genoeg stroom kan verdragen, er een schakelaartje tussen zetten. Zodat je kan kiezen welke fan op de poort draait (omdat je toch niet elke fan wilt laten draaien)

Verwijderd

Zoals al meerdere keren gezegd idd in parallel zetten. Normaal kan je wel verscheidene fans per kanaal van een fancontroller zetten zonder problemen, maar dit moet je toch ook nog eens nakijken in de specificaties van de controller. Als de fans meer stroom gaan trekken dan de fancontroller maximaal kan leveren, kan je dit oplossen door een BJT te gebruiken als spanningsbron. Heb er waarschijnlijk nog wel ergens een tekeningetje liggen van een schakeling hoe je dit kan verwezelijken, als ik het vind, zal ik het editen...

Voila: hier het fotootje, het is een specifiek schema voor als je fancontroller niet genoeg stroom kan leveren, het is wel een beetje amateuristisch gemaakt in paint ;) maar heb het laten nakijken door 2 mensen die gedoctoreerd zijn in elektronica, en ze zeggen dat het juist is...
http://img109.imageshack.us/my.php?image=opamp6ux.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2005 17:40 ]

Verwijderd

De makkelijke maar zeer effectieve oplossing is m.i. 7 volt. Dus je sluit een aantal fans aan op de 5 en de 12 volt van je molex. Ik heb dit zelf ook gedaan met 5 (luidruchtige) fans (incl. de CPU fan) en ik hoor alleen nog maar de HDD's.
Pagina: 1