Toon posts:

Asus P4T-E Hangt elke keer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P4T-e mobo en nu heb ik de laatste weken problemen mee. Het begon met af en toe vast lopers, maar nu loopt hij al na bijna 5 min vast. Ik heb een 6000 toeren koeler op me CPU zitten en die zit direct aan zoon mobo voedings stekkertje ( 3 pins ). op het moment dat de pc vast loopt hoor je die ook enorm in toeren terug vallen. Ik denk dus een voedings probleem. Goed het is een 2 jaar oude Q-tec dus zou kunnen en na meten van het voltage over die fan kom ik op en waarde van 8volt als hij hangt ipv 12V. Heb dus net een andere voeding gehaalt maar probleem is nog steeds het zelfde. Ik heb nu ook gemeten op de directe molex van de voeding maar die blijft gewoon 12V, ook als het mobo stekkertje terug valt naar een waarde tussen de 7-12V. Het lijkt mij dus uitgesloten dat het aan de voeding ligt.

iemand enig ander idee, lijkt mij eerder aan het mobo zelf te liggen.

system specs.

P4 1,9
asus gf4 ti4600 ( en nu een diamond edge 3d PCI om stroom verbruik naar beneden te halen, gaf geen ander resultaat
1024MB Rimm 800mhz
1 WD 40gb hd.
1 pci netwerk kaart

verder niks.

bij boot bios waardes:

12v -> 11,89V
5V -> 4,99V
3,3 -> 3,26V
core -> 1,75V

Verwijderd

Als ik me het goed herinner kun je in het bios een fandivider instellen. Standaard staat deze op 1/2 , probeer deze eens op 1/3 op zelfs 1 op 4 te zetten... Het kan zijn dat je mobo de fan terugschakelt op basis van deze gegevens (wat de 8 volt verklaart op je 12 volt lijn op CPU_FAN) en vervolgens bevriest vanwege te weining koeling. Thermal protect dus.

Probeer verder eens een andere voeding (?qtec wordt hier vaak gebasht, maar is idd niet zo´n goed merk).

-edit -
Voeding heb je al geprobeerd, ik zat te suffen.. 8)7
Fan divider blijft dus over ....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2005 10:41 ]

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:37
Wat voor temperatuur geeft je Asus mobo weer? Heb nogal slechte ervaringen met Asus mobo's die de temp veel te hoog weergeven dan daadwerkelijk is, en daardoor ook vastlopen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 10:34:
Als ik me het goed herinner kun je in het bios een fandivider instellen. Standaard staat deze op 1/2 , probeer deze eens op 1/3 op zelfs 1 op 4 te zetten... Het kan zijn dat je mobo de fan terugschakelt op basis van deze gegevens (wat de 8 volt verklaart op je 12 volt lijn op CPU_FAN) en vervolgens bevriest vanwege te weining koeling. Thermal protect dus.

Probeer verder eens een andere voeding (?qtec wordt hier vaak gebasht, maar is idd niet zo´n goed merk).

-edit -
Voeding heb je al geprobeerd, ik zat te suffen.. 8)7
Fan divider blijft dus over ....
denk niet dat het daaar aan ligt, beetje raar omdat zonder change in een keer na 3 jaar last van te krijgen. en waarde die uit de mobo stekker komt is telkens anders als ie hangt.

Qtec is wel een ok merk maar je moet ze dubble zo zwaar nemen. een 500Watt qtec staat zowat gelijk aan een 360watt OCZ, qtec verzwaart de lijnen die je niet nodig hebt +5 en +3.3 omdat dat (denk ik ) cheaper is en zo wel aan zijn wattage te komen en toch cheap te blijven. Kijk maar eens bij de specs , die zijn altijd extreme hoog van de 3.3v en 5v.

temps zijn ok ,

cpu 40/48 idle/stressed
NB 32/38 idle/stressed

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2005 11:32 ]

Verwijderd

@script
En in die drie jaar heb je hem ook gereinigd, thermal paste ververst en evt contactspray losgelaten op alle insteekmogelijkheden (ram, add-on kaarten etc)...

Probeer je niet af te branden, probeer je te helpen.

Verwijderd

Topicstarter
power connectors zijn gesloten connectors daar komt toch geen stof in.

ik denk zelf eerder dat er voor wat condensators of zo naar de knoppen zijn.

laatste LAN is deze comp er ook op de eerste dag `s avonds al mee uitgescheden, en niet aan de praat te krijgen gaf geen beeld. van alles geprobeert maar niks , totdat hij paar dagen later het ineens weer wel deed. das ook al 2x gebeurt.

Verwijderd

Condensatoren zijn optisch eenvoudig te controleren (bolle bovenkanten en/of lekkage elektroliet) dus zou kunnen... maar het zou de eerste P4T-E wezen waar ik het van weet dat ie dit probleem zou hebben (met nadruk op waar ik het van weet :X )

-edit -
Ik had het overigens niet over de powerconnectoren die vuil waren, die zijn gewoon open aan de bovenzijde maar je voltages leken in orde...

Verder blijft mijn suggestie over koelpaste van kracht en een biosupdate / reset is ook nog een optie.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2005 13:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
der zit artic silver 5 tussen :P

en er zijn geen hitte problemen. Btw zou het eerste hitte probleem zijn dat stroom loss veroorzaakt.

kan het zijn dat er zonder dat je het ziet iets door brand doordat het p4 12v stekkertje niet goed zit of zo
Pagina: 1