[2003]Geforceerd uitloggen

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gjaa
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 13:47
Bij ons op school vergeten docenten als de bel gaat om uit te loggen. De XP-pc valt in de screensaver en de volgende docent kan niet de andere docent uitloggen. Met wat voor policy krijgen we dit voor elkaar dat de volgende docent inlogt en hiermee de vorige docent geforceerd uitlogt :?

Verwijderd

In het venster Eigenschappen voor Beeldscherm moet je op het tabblad Schermbeveiliging een vinkje zetten voor "Met wachtwoord beveiligen."
Als iemand de schermbeveiliging dan "ontwaakt", kan met zijn eigen gebruikersnaam en wachtwoord inloggen (eventueel nadat hij op CTRL-ALT-DEL moest drukken, afhankelijk van de policys).
Vervolgens krijg je een mededeling dat wie dan ingelogd is, ook automatisch uitgelogd zal worden.
Afbeeldingslocatie: http://img187.imageshack.us/img187/4094/forced4sr.gif
De policy "Schermbeveiliging wordt beveiligd met wachtwoord" (om de screensavers voor alle users met een wachtwoord te beveiligen) vind je in Groepsbeleid onder Gebruikersconfiguratie, Beheerssjablonen, Configuratiescherm en tenslotte Beeldscherm.
Heeft natuurlijk enkel nut als alle beheerdersaccounts een wachtwoord hebben ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2005 00:34 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan alleen elkaar uitloggen als je administator bent - en ik mag hopen dat niet elke docent administrator rechten heeft op die school :)

Verder - kijk even hier naar: http://support.microsoft....d=kb;en-us;314999&sd=tech :)

• gjaa
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 13:47
Inderdaad niet iedere docent is administrator. De optie waarnaar je verwijst daar wordt ik niet vrolijk van want als ik iedereen deze policy geef. Dan krijg ik met boze medewerkers te maken. Op deze manier gaat na een bepaalde tijd al het niet opgelagen werk weg. Is er niet een manier zonder dat er automatisch geforceerd uitgelogd word. Ik wil een manier dat na een bepaalde tijd de pc op screensaver gaat en dat een andere gebruiker de vorige gebruiker (geforceerd) uitlogd door int loggen met zijn eigen gegevens. Medewerkers met een "vaste" pc kunnen hun eigen wachtwoord intypen en dan verder gaan waarmee ze bezig waren.

Verwijderd

gjaa schreef op maandag 11 juli 2005 @ 15:46:
Inderdaad niet iedere docent is administrator.
Dan liggen de zaken natuurlijk anders :)
In dat geval kun je een nieuwe beheerdersaccount aanmaken, bijvoorbeeld "Afmelder" genaamd.
Maar je geeft hem geen wachtwoord mee, want dan zou ie misbruikt kunnen worden door iemand met een beperkte account die m.b.v. "Uitvoeren als" een programma met beheerdersrechten wil opstarten.

Wie dan wil afmelden moet in het venster "Computer vergrendelen" enkel de gebruikersnaam "Afmelder" intypen, waarna de instellingen worden opgeslagen, en automatisch naar het aanmeldscherm wordt teruggekeerd. Vervolgens kan de "echte" gebruiker inloggen :)

Dan moet je nog enkel ervoor zorgen dat niemand de "Afmelder" kan gebruiken om te gaan inloggen: hiervoor log je zelf eenmalig in met "Afmelder", start je "regedit" op en ga je naar de sleutel "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon". Daar maak je een nieuwe tekenreekswaarde "Shell" aan en geef je die als waarde "logoff.exe" mee.
gjaa schreef op maandag 11 juli 2005 @ 15:46:
Op deze manier gaat na een bepaalde tijd al het niet opgelagen werk weg.
Dit kun je sowieso niet vermijden, wie achter de pc gaat zitten kan moeilijk het werk van de vorige docent gaan opslaan, want dan zou ie namelijk zijn bureaublad en al zijn documenten zien en dan is dat hele wachtwoordensysteem niet eens nodig ;)