HTPC met een VIA MII-12000

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik hoop dat ik hier goed zit, en anders wil ik even een lieve blik richting de mod's werpen...

Ik ben bezig een HTPC samen te stellen, maar ik wil eigenlijk niet zo'n kanon hebben dat deze pc uiteindelijk krachtiger wordt dan mijn eigen pc...
Mijn oog is daarvoor gevallen op de Via Epia MII-12000. Dit bordje is erg compleet (5.1 audio, video out, mpeg-2 playback). Daarnaast is met een kleine aanpassing met de koeling, dit bordje erg stil te krijgen. En daarnaast is dit bordje erg compleet voor het geld.
Voor video opname wil ik een Hauppauge WinTV PVR-500MCE gaan gebruiken en het enige vrije pci slot van het via-bordje. Dit is een dual-tuner kaart met een hardware mpeg-2 encoder.

Dit moet samen met 2 harddisks en een dvd-rw brander in een SilverStone LC14M komen.
Dit is een erg ruime kast, er zou dus ook een (micro-)atx systeem in kunnen, maar daar kan ik eigenlijk geen geschikt systeem in vinden, wat ook nog eens betaalbaar is (ik vind €1000,- echt te veel voor een dergelijk apparaat).

Het geheel zal op Gentoo Linux gaan draaien, misschien zelfs in de toekomst vanaf een CF-kaart om de harddisk nog wat stiller te maken (tijdens mp3's is die toch niet horen vanwege de muziek, en tijdens de dvd-playback zullen ze stilstaan)

Wat wil ik hiermee kunnen?
Teneerste wordt het een vervanger van mijn huidige HTPC (zie sign), dus primair als mp3 fileserver/speler en dvd playback. Dit zal geen probleem opleveren met deze hardware (immers dat lukt al met een oudje als een AMD k6-2 op 266Mhz). Maar ik zou hem eigenlijk ook als harddisk/dvd recorder willen gaan gebruiken, en dat stelt toch wat hogere eisen aan het geheel.

Mijn punt is alleen, gaat dit werken? Het hoeft geen HDTV weergave aan te kunnen, ik neem voor opnames genoegen met dvd of video-cd kwaliteit. Ook hoef ik niet persé tv te kunnen kijken via dit systeem en tegelijk opnemen (daar heb ik nog altijd een tuner in mijn tv voor). Maar time-shifting zou wel relaxed zijn.
Wie kan mij hier in helpen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

Volgens mij hebben deze planken hardwarematige ondersteuning voor MPEG2 decoding en zou HDTV dus ook geen probleem moeten zijn. Ik zoek er morgen nog even een bron bij, nu ga ik :Z

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ok, afspelen van mpeg-2 ben ik ook niet bang voor, maar gaat dit ook werken als een video recorder met time-shift functionaliteit?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 13:45

Leon

Rise Of The Robots

De PVR-500 heeft een ingebouwde mpeg2 ENCoder dus timeshiften is een van de sterke punten om een PVRxxx te kopen :)

Eeuwige n00b

Verwijderd

Ik zou vooral ook even kijken in de fora van ViA Arena.
De grootste problemen die je zult krijgen zal wel liggen aan de TV-out (afhankelijk hoe je het wilt gaan toepassen). ViA staat namelijk niet al te best bekend om hun support voor drivers. Dit is iets wat menig M10000 hoofdbrekens heeft gekost.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:31

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik dacht dat VIA de source van hun S3 integrated video chips een tijdje geleden had vrijgegeven, dus dan moet er toch een nette opensource driver ontwikkeld gaan worden die ook de TV-Out deftig ondersteunt? :)

Hier stond een dode link.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Wat de tv-out betreft, dat zal ik ook even op moeten gaan zoeken.

Weet iemand hoe de tv-out kwaliteit van dit bordje is? Ik gebruik nu een Creative DXR3 kaart, en deze presteerd beter dan menig dvd-speler, maar kan geen gewone output weergeven (commandline, desktop, etc). Ik wil dus met de nieuwe pc de tv-out van de vga-kaart gaan gebruiken, zodat ik niet telkens hoef om te schakelen. Maar de tv-out van de meeste vga-kaarten vind ik niet echt super (helemaal vergeleken met die DXR3).

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Zat eerst ook zelf aan een Via M10000/M12000 te denken, simpelweg omdat het stroomverbruik ook een stuk lager ligt dan bij de meeste andere mobo's. Maar probleem zat em in het ontbreken van SATA, dan had er nog een SATA controller bij gemoeten, wat niet had gekunt omdat ik zowiezo een andere videokaart wilde hebben + de PVR-500.

Maar heb toch gekozen voor een Asus A7N8X-Deluxe (rev2.0), simpelweg omdat Soundstorm erop zit, s-ata controller, 2800+ erop en die downclocken met zalman erop en je heb ook een erg stil systeem, waar makkelijk een AGP kaart met veel betere ondersteuning in kan en tig andere PCI kaarten voor andere doeleinden.

Stroomverbruik ligt wel iets hoger nu, daarentegen past nog wel alles in de geplande kast. Moet alleen even wachten op de rest van de onderdelen voor ik alles kan inbouwen.

Signature?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Het stroomverbruik van de M1x0000 is idd prettig laag (15watt in idle), maar wat mij ook erg aansprak, was dat je voor het geld nauwelijke een ander compleet mobo kan krijgen.
SATA wil ik eigenlijk nog niet aan, vanwege de nog niet optimale ondersteuning met de linux kernels en PATA is voor dit doel snel zat.

Verwijderd

hmmm als hd recorder etc.
volgens mij zijn deze dingen nou niet echt krachtig, las het ergens volgens mij op tom's hardware
zou toch zeker dubbel checken, ik wilde ook zo'n ding, toch maar niet gedaan.

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

deepbass909 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 13:06:
Het stroomverbruik van de M1x0000 is idd prettig laag (15watt in idle), maar wat mij ook erg aansprak, was dat je voor het geld nauwelijke een ander compleet mobo kan krijgen.
SATA wil ik eigenlijk nog niet aan, vanwege de nog niet optimale ondersteuning met de linux kernels en PATA is voor dit doel snel zat.
Daarom heb ik ook straks m'n via in m'n auto zitten :)

Ga zelf voor Windows Media Center, zijn nu al zoveel modding mogelijkheden voor, bovendien loopt alle gekozen hardware er toch perfect op.

Signature?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Tja, wat moet ik over Windows MCE zeggen... een systeem eis van pentium IV voor het besturingssysteem, terwijl een gelijk linux systeem af kan met een Pentium III of een snelle AMD duron met gelijk gebruik...
Een Pentium IV is mij iets te duur/zwaar voor dit doel.

Pagina: 1