SATA II is geen 'standaard'

Pagina: 1
Acties:

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
In het artikel nieuws: Western Digital Caviar WD2500KS aan het spinnen gezet ("Western Digital Caviar WD2500KS aan het spinnen gezet") meldt Ralph Smeets:
Echter, features als NCQ (Native Command Queuing), onderdeel van de SATA-II-standaard, mist de schijf echter.
Dat klopt niet. Zoals ook op tweakers.net is verschenen (nieuws: Misvattingen over "SATA II" opgehelderd) wil 'SATA II' niets zeggen over de features, zoals bijvoorbeeld NCQ en 300 MB/s interfacebandbreedte. Dat WD het een SATA II schijf noemt is dus nietszeggend maar spreekt zichzelf dus ook niet tegen.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ok, dan halen we het weg.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

S-ATA II bestaat ook niet. Je hebt S-ATA 150, en wat gemarket wordt als S-ATA II is S-ATA 300 (of NCQ los staat van of samenhangt met S-ATA 300 weet ik niet). Het is de tweede generatie, ok, kan je zeggen, maar het is nog altijd hetzelfde protocol. De naam is ook niet gedeponeerd door de ontwikkelgroep achter S-ATA, dus het is geen officiële benaming, en dus ook geen standaard.

[ Voor 2% gewijzigd door Borromini op 08-07-2005 23:03 . Reden: Edit: ok, mijn uitleg klopt wel, maar de intentie van de TS had ik verkeerd geïnterpreteerd... ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Nu ik de newspost opnieuw lees, valt me dit ook op:
Al hun vorige harde schijven maakten namelijk gebruik van een brug-chip, die Serial ATA-signalen omzetten in Parallel ATA-signalen.
Dat lijkt me een beetje onlogisch, dan zouden ze toen al Native SATA schijven hebben als ze de brugchip weg zouden halen. Het hoort natuurlijk andersom (dezelfde schijfcontroller als de oudere types + brugchip maakte de schijf voor SATA gereed).

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 09:31

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ligt eraan of je het vanaf de aansluiting bekijkt (SATA -> brug-chip -> PATA harde schijf) of vanaf de controller op de schijf zelf (PATA controller -> brug-chip -> SATA)... Ik bekeek het vanaf de buitenkant, dus je ziet een SATA-interface, maar een brug-chip maakt daar PATA van ;)

Lijkt mij trouwens ook het logischste, daar een harde schijf op zich niks uit zichzelf doet. Hij wordt dus aangestuurd met Serial ATA-signalen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Ralph Smeets op 08-07-2005 23:09 ]

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Ralph Smeets schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 23:08:
Ligt eraan of je het vanaf de aansluiting bekijkt (SATA -> brug-chip -> PATA harde schijf) of vanaf de controller op de schijf zelf (PATA controller -> brug-chip -> SATA)... Ik bekeek het vanaf de buitenkant, dus je ziet een SATA-interface, maar een brug-chip maakt daar PATA van ;)

Lijkt mij trouwens ook het logischste, daar een harde schijf op zich niks uit zichzelf doet. Hij wordt dus aangestuurd met Serial ATA-signalen :)
Ok, je kan het inderdaad op beide manieren opschrijven.
Pagina: 1