opstart probleem Via KM400a

Pagina: 1
Acties:

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Topicstarter
ik heb een Gigabyte GA-7VM400AMF bord met een Via KM400a chipset.
Als de stroom volledig van de computer af is geweest dus stekker uit de voeding dan wil de computer niet meer opstarten.
Het enige wat dan nog helpt is met een paperclip de groene met de zwarte draad verbinden in de ATX stekker (terwijl deze nog in de mobo zit) en dan de powerknop in drukken.
Als heeft hij de laatste tijd ook nog regelmatig een reset nodig.

Als hij dan eenmaal loopt er er niets aan de hand. Het is zelfs geen probleem om de computer uit te zetten dan boot hij zonder problemen. Zolang er maar stroom op blijft staan.

Het gaat dus om een mATX bord met een via KM400a chipset
Ik heb de moederbord los op mijn buro liggen met een C'T er onder.
AMD duron 1800 Mhz
512 MB pc3200 twinmos geheugen
ik bebruik de video onboard
onboard geluid
Een Raptor 36GB
en een DVD speler
Dit wordt op dit moment voorzien van prik door een Antec 420 TreuPower voeding.

Verder is het systeem helemaal kaal.
Ik heb echt geen idee meer waar dit aan kan liggen :?

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Is de powerknop niet stuk ?
Is de PWR_ON op het moederbord nog wel goed ? (Lijnen/traces op het moederbord niet doorgebrand o.i.d. ?)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Of nog lolliger, de schakelaar die op je mobo aangesloten zit?

Wat me wel irriteert is de melding dat je steeds vaker moet resetten. :?
Het mobo los op een tijdschrift is voor test prima, voor normaal gebruik erg uit den boze.
hij zal zijn lekspanning en aarde ergens kwijt moeten en als je de voeding ook nog eens niet geaard hebt, dan vraag je echt om problemen. }:O

Ik heb een soortgelijke testopstelling gehad vroeger (noemde het mijn broodplank :D ) om snel hardware te kunnen testen. Daarop had ik wel een massapunt gemaakt welke met de _gnd op de voeding was verbonden. NOOIT geen uitvallers en hangers gehad buiten defecte testhardware om... })

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Heb je al een andere voeding geprobeert? Het klinkt alsof de voeding niet genoeg stroom kan leveren voor de stroom (paar mA) die de powerbutton vraagt als hij ingedrukt wordt.
Geen idee hoe het zit, maar het lijkt een beetje op een condensator die niet opgeladen is.

Dus hij doet het wel na uitzetten zonder de stekker terug te steken? en als je de stekker er uit hebt gehaald, weer terug doet, en vervolgens een paar uur met de stekker er in uit laat staan?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Topicstarter
Die lek spanning is idd wel een mogelijkheid. Al heb ik ook geen geaard stopcontact op zolder. Dus wat dat betreft zou het denk ik weer niet uit mogen maken.

De lijnen op het moederbord zijn wel goed! Zoals ik al streef zolang er spanning op bord blijft staan is het geen enkel probleem om om te starten. (al gebruik ik hier gewoon een schroevendraaier voor om verbinding te maken met de pinnen :+ )

Resistor: ik zal het idd eens proberen om een paar uur stroom op het bord te zetten voor ik opstart.
Het zou zomaar kunnen dat er een condensator moeite heeft met laden

Verder is de voeding wel goed heb er meerdere voedingen aan gehad en deze voeding in andere systemen getest en dat leverd dezelfde problemen op.
Dit bord doet het niet en andere systemen geen probleem.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship