Pentium 4 prescott veel te warm

Pagina: 1
Acties:

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
De topictitel doet een beetje 13 in een dozijn vermoeden maar ik vond dit geval toch wat anders en kon er helemaal niets over vinden in de FAQ of andere topics en Google.

Vandaag op mijn werk kwam een computer terug. De koeler zat compleet vol stof en de klacht was dat hij niet meer opstarte. Nou goed, computer schoongemaakt en hij werkte nog steeds niet. Mijn vermoeden ging uit naar het moederbord (een Gigabyte Socket 775 met Intel 915G, weet type niet meer)
Eerst wat eenvoudige dingen gecontroleerd (Bios reset, ander geheugen, videokaart en voeding, alle "overbodige dingen" afgekoppeld en testen. Uiteindelijk maar het moederbord vervangen door een Asus socket 775 met Intel 915G.

Nou goed, leek te werken, ik kon de computer opstarten en kwam zelfs in windows. Echter 10 seconden later valt de computer uit. Ik zet hem weer aan en kijk in het bios. Processor termperatuur lag om en nabij de 95 graden.

Eerste wat ik natuurlijk ging controlleren was of het koelblok warm was. Dit was het geval, zo warm zelfs dat ik hem niet aan kon raken. De fan draaide volop. Ik vond het al vrij merkwaardig maar ik heb om even te testen een Zalman 7700 Alcu genomen wat imo toch een betere koeler is dan de boxed intel koeler.

Hiermeer opgestart, in bios gaan kijken en jawel hoor, binnen de kortste keren was de processor over de 100 graden heen en sloeg de pc uit.

De temperatuur uitlezing kan natuurlijk wel wat afwijken maar ook de Zalman was niet meer aan te raken.

Toen maar even gecontroleerd wat voor Vcore dat de processor gevoerd kreeg. Deze stond netjes op 1.4 volt wat gebruikelijk is bij de Prescott 3.4 Ghz.

Processor in een andere pc geplaatst met ander moederbord enz en daar gebeurde precies hetzelfde.

Nu gaat dit topic niet over het vinden van een oplossing, daar maak ik me absoluut niet druk om en dat is morgen zo opgelost maar hoe is zoiets in godsnaam mogelijk?

Enige wat ik me voor kan stellen is dat de processor door de stof te warm is geworden, zeer licht is doorgebrand (doorbranden verhoogt weerstand) en daardoor nu enorm veel energie verbruikt. Heeft er niemand nog een andere theorie voor dit probleem?

Verhalen dat een Prescott veel energie verbruikt ken ik wel maar dit is duidelijk iets anders dan een processor die rond de 100 watt staat te verbruiken.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:24

DaWaN

'r you wicked ??

Gewoon die CPU RMA'en dat lijkt mij het meest logische

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

DaWaN schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 19:46:
8)7 Hij vraag toch hoe dit kan (gebeuren), en niet wat ie met de processor moet doen. Want dat weet ie zelf ook wel - en de TS geeft aan dat dat niet het probleem is.

• GH45T
DaWaN schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 19:46:
Ja, dat sowieso, is ook een computerwinkel waar ik werk dus dat komt wel in orde maar mij gaat het er om hoe dit uberhaubt mogelijk is, immers als een processor kapot gaat werkt hij niet meer of geeft hij fouten maar dat hij dan opeens te warm word en voor de rest geen problemen vertoond?

Zelfde verhaal als Hupo zeg maar :)

Verwijderd

Wat jij zelf al aangeeft zou het kunnen zijn dat hij een beetje is doorgebrand.

Nou heeft de prescott een DTP van 140 watt ofzo (kan er naast zitten hoor..) maar zo een cpu trekt wel meer dan 100watt iig.

• GH45T
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 20:12:
Wat jij zelf al aangeeft zou het kunnen zijn dat hij een beetje is doorgebrand.

Nou heeft de prescott een DTP van 140 watt ofzo (kan er naast zitten hoor..) maar zo een cpu trekt wel meer dan 100watt iig.
De processor waar het om gaat heeft een TDP van 115 Watt volgens http://users.erols.com/chare/elec.htm. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de Zalman 7700 ALCU die niet afgevoerd krijgt. Hij kan best 60 graden worden en veel lawaai maken maar dit is dus imo niet bepaald normaal meer.

Voor de duidelijkheid: ik ben er eigenlijk wel zeker van dat de processor kapot is maar ik vind dit maar erg vaag allemaal...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

De Intel Boxed Koeler loopt op een gegeven moment ook richting de 5000RPM ? (Top speed iig)
Als dat zo is kan de CPU ook niet constant in stressed mode zijn.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 21:19

McGryphon

Veul vrouwkes!

dat word zelfs mijn TB/kachel nog niet met boxed cooler op te hoge voltages...
ik ben blijkbaar niet de enige met brakke CPU temps(al is het bij mij op een k6-2 :X 1 smily is genoeg )

[ Voor 24% gewijzigd door Apen-nootjes op 26-07-2005 17:04 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Verwijderd

.....

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2007 00:09 ]

• GH45T
Ja, dat Prescotts warm worden weet ik, maar als je de hele startpost had gelezen had je gesnapt dat dit niet een normaal geval is maar dat dit specifiek komt omdat deze processor schijnbaar kapot is. Ik weet zo niet hoe veel toeren de koeler maakt, maar ik weet wel dat hij echt stond te loeien als een gek.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 21:59:
Er zijn hierover al meerdere topic's geweest.
Maar, ik heb precies het zelfde probleem >:)
Mijn Prescott word steeds 55+ graden (stressed) wat te doen????
Lees de draad voor je blaat Jah, die zin heb ik net ergens gelezen ;)

55 graden stressed is voor een Prescott geen probleem en ook geen ramp, maar daar gaat dit topic helemaal niet over...
GH45T schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 22:32:
Ja, dat Prescotts warm worden weet ik, maar als je de hele startpost had gelezen had je gesnapt dat dit niet een normaal geval is maar dat dit specifiek komt omdat deze processor schijnbaar kapot is. Ik weet zo niet hoe veel toeren de koeler maakt, maar ik weet wel dat hij echt stond te loeien als een gek.
De Intel koeler (LGA775) maakt op hoogste toeren inderdaad een loeiend geluid ;)
De processor wordt dan ook ontzettend warm, als de Intel koeler op de hoogste stand draait koelt 'ie vrij goed.

Heb je misschien een apparaat om het aantal Watt's te meten dat de PC verstookt ?
Misschien is het wel interessant om te meten of deze hete processor veel meer Watt verstookt dan een andere Prescott 3,4GHz :)

Heb je ook al contact opgenomen met Intel ?. Ben benieuwd wat ze te zeggen hebben over deze processor :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• GH45T
Ik heb helaas geen stroommeter nee, zou inderdaad wel interessant kunnen zijn.

Contact opnemen met Intel kan ik wel doen maar ik denk dat ik dan wel met harde feiten moet komen zoals wattages. Zou me niets verbazen als je dan zo'n smerige truukjes krijgt als geheimhoudings bonussen.

Maar goed, ik ben geen echte electronica kenner, iemand een manier om het stroomverbruik te meten met een multimeter???

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
GH45T schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 20:17:
De processor waar het om gaat heeft een TDP van 115 Watt volgens http://users.erols.com/chare/elec.htm. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de Zalman 7700 ALCU die niet afgevoerd krijgt. Hij kan best 60 graden worden en veel lawaai maken maar dit is dus imo niet bepaald normaal meer.

Voor de duidelijkheid: ik ben er eigenlijk wel zeker van dat de processor kapot is maar ik vind dit maar erg vaag allemaal...
Je bent niet de enige, op een lan afgelopen week had een deelnemer ook al dikke problemen met zijn cpu temps....ruim boven de 70 graden ,continue vastlopers etc. meer/minder heatpaste, andere koelers, niets mocht baten. Het ging hier om een p4 3ghz, of het een prescott was durft ik zo niet te zeggen.
geforce guy schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 21:17:
dat word zelfs mijn TB/kachel nog niet met boxed cooler op te hoge voltages...
ik ben blijkbaar niet de enige met brakke CPU temps(al is het bij mij op een k6-2 :X 1 smily is genoeg )
Hey, niej fucken met een k6-2 he... kheb er zelf ook een gehad en was er meer dan tevree meer(tot ik mijn gloednieuwe 600 gulden kostende Dondervogel kreeg, that is }) ) Overigens zou je met enig zoekwerk een k6-III kunnen opdiepen voor nog geen tientje..die zijn toch wel iets sneller(oa. meer cache & MMX) en je hoeft niet je hele pc om te bouwen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Apen-nootjes op 26-07-2005 17:04 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

GH45T schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 20:17:
[...]

Ja ok, dat snap ik nu ook allemaal :), zei ook (weet niet zeker he)

Alleen waar wil je nu heen? Wat wil je doen en waar wil je achter komen?

Wattage van een cpu uitmeten is niet zo heel moeilijk
pak je mobo en achterop zitten pinnetjes van je socket, zoek ene pin layout en zoek uit waar de spanning op de cpu gezet word (meerdere pinnen), zoek uit hoeveel volt hij trekt (1,4volt ofzo?) en meten maar tussen de massa en pinnetje de ampères aflezen :), ff omreken naar wattage en gaan met die banaan

• GH45T
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 16:04:
[...]

Ja ok, dat snap ik nu ook allemaal :), zei ook (weet niet zeker he)

Alleen waar wil je nu heen? Wat wil je doen en waar wil je achter komen?

Wattage van een cpu uitmeten is niet zo heel moeilijk
pak je mobo en achterop zitten pinnetjes van je socket, zoek ene pin layout en zoek uit waar de spanning op de cpu gezet word (meerdere pinnen), zoek uit hoeveel volt hij trekt (1,4volt ofzo?) en meten maar tussen de massa en pinnetje de ampères aflezen :), ff omreken naar wattage en gaan met die banaan
Ik heb al de amperes uitgerekend die hij meer verbruikt met de "kapotte" processor aan de netstroom aansluiting. Het verschil was 0,4 ampere op 230 volt als ik gebruik maakte van een P4 Prescott 3,2 Ghz welke een TDP heeft van 84 watt. De 3,2 is dus sowieso al een stukje zuiniger maar stel dat hij 92 watt meer verbruikte met deze processor. Dan calculeer ik 12 watt aan verschil tussen de revisie en de 200 Mhz en dan kom ik op een 80 watt hoger verbruik dan gebruikelijk zou zijn. Een TDP is uiteraard ook niet alles zeggend ;)

Ik heb uiteindelijk maar een andere CPU geplaatst en toen was het probleem opgelost. Of ik Intel er nog over opbel zie ik nog wel, ik heb ook een paar leuke mail adresjes van Intel :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door GH45T op 09-07-2005 17:02 ]

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 21:19

McGryphon

Veul vrouwkes!

Rey Nemaattori schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 01:07:

[...]

Hey, niej fucken met een k6-2 he... kheb er zelf ook een gehad en was er meer dan tevree meer(tot ik mijn gloednieuwe 600 gulden kostende Dondervogel kreeg, that is }) ) Overigens zou je met enig zoekwerk een k6-III kunnen opdiepen voor nog geen tientje..die zijn toch wel iets sneller(oa. meer cache & MMX) en je hoeft niet je hele pc om te bouwen :)
jawel, ik heb écht te weinig geld, en ik mag van me ouderswaarom die bestaan weet ik ook niet niet meer met de computer liggen rotzooien, die is namelijk niet van mij. ik heb mijn p-166 met 3 HDD's, 2 dvd-branders, een 90 watt voeding 8) en een GF 6200 ook opgefuckt zover het kon. het zijn allemaal goeie parts behalve de mobo, mem, proc en voeding :X :X dat was nadat ik al die parts uit gekregen (kapotte) pc's had gesloopt en in me brakke bak gepleurd heb. ohja, koeling is een gemodde prommy :9. Ik mag die brakke bak ook niet meer opfucken e.d, ik ben 12 en me broertje wil ook een pc, dus hij krijgt deze als ik een nieuwe heb. maar over die hitte, is waarschijnlijk gewoon een brak exemplaar.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Pagina: 1