Toon posts:

pc-133 vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
pas had ik 2 broodjes van 64MB pc-133 in mijn handen, zelfde merken enzo alleen de ene was 3-3-3 en de andere 3-2-2 wat is hier het verschil en welke kun je beter hebben met overclocken?

• ronaz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-04 19:13

ronaz

Wishmaster

Niet echt helemaal mijn ding maar het heeft met de latency CAS/RAS enz. te maken. 3-2-2 was beter geloof ik.

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
Dat maakt niks uit, het gaat om het eerste getal..

zorg maar dat dat een 2 is! ;)

Verwijderd

En wat is de snelheids winst dan??? is het echt de moeite waard om daar veel meer geld voor te betalen?

Verwijderd

Topicstarter
hey, maar ik koop liever iets goedkoper geheugen, want 400 piek voor 128 heb ik d'r niet voor over
het gaat dus alleen om het eerste getal, maar waar staat de rest dan voor??

Verwijderd

400 voor 128???? Koop gewoon cas-2 dane-elec of infineon geheugen, dan ben je tussen de 160 en 200 piek kwijt (zie pricewatch)

• jle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07 06:25

jle

CAS latency - RAS to CAS delay - RAS precharge time.

CAS: Column Access Strobe
RAS: Row Access Strobe

RAS to CAS delay: aantal (2/3) klokcycli die het geheugen nodig heeft om na het aanvragen van de rij de juiste rij te vinden en over te gaan naar het adresseren van de juiste kolom.

CAS latency: aantal (2/3) klokcycli dat nodig is voordat de data in het geheugen beschikbaar is voor de computer.

RAS precharge time: als een geheugeb cel zijn data verliest zal deze cel opnieuw beschreven moeten worden wat een aantal (2/3) klokcycli in beslag neemt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Good goan

Verwijderd

Topicstarter
hey bedankt man, dus als ik het goed heb is hoe lager hoe beter

• Tarwetijger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08-2024
Aha, dan begin ik dit ook te snappen!
Maar kun je je geheugen in je BIOS gerust van 3 naar 2 zetten, om 'ns te proberen, of kan het dan zijn dat je de boel sloopt... :?

Verwijderd

Maar hoeveel procent win je met 333 naar 222?

grtz -snd-

Verwijderd

Topicstarter
ja daar heb ik ook nog een vraag over
in welke uitvoeringen is pc-133 te krijgen
bestaat 2-2-2 wel?
en inderdaad of je het in de bios zomaar kunt veranderen zonder dat je iets serieus sloopt

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 19:49
ehm, volgens mij is 2-2-2 erugh duur, als dat niet zo is, dan zou ik met eigen ogen willen zien

• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
Op maandag 15 januari 2001 13:24 schreef Mister_X het volgende:
ehm, volgens mij is 2-2-2 erugh duur, als dat niet zo is, dan zou ik met eigen ogen willen zien
Specifiek 2-2-2 geheugen kost behoorlijk wat meer dan normaal...

Maar hoeveel % van het "normale" geheugen draait probleemloos op 2-2-2?

Genoeg! :9

Verwijderd

3-2-2 is sneller als 3-3-3, maar dit verschil is bijna altijd veel kleiner als het verschil tussen 2-2-2 en 3-2-2.

• jle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07 06:25

jle

Met CAS latency behaal je de grootste snelheids winst, ongeveer 3 tot 4 prcent.

Bij RAS to CAS en RAS precharge zal het snelheids verschil nog geen o.5 procent zijn.

2-2-2 geheugen is inderdaad erg duur.
Met gewoon 3-3-3 geheugen kun je in bios aan het stoeien gaan en kijken bij welke configuratie jou systeem nog stabiel loopt.

Ik heb zelf gewoon 3-3-3 (merkloos 256 MB) geheugen dat nu stabiel loopt op 2-3-3. Op die manier heb ik weer een paar procentjes winst gehaald (al is het niet echt een enorme vooruit gang).

Succes 8-)

Good goan

Verwijderd

Topicstarter
oke dan, daar heb ik wat aan
thanx all
Pagina: 1