Toon posts:

MoBo wordt alsmaar heet en wil niet opstarten meer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC specs:
http://kidgoku.sizzly.com/Report.htm

Mijn pc wilt niet echt meer opstarten, ik had laatst een nieuwe videokaart gekocht namelijk GeForce 6800 GT. Die heb ik vervolgens meteen geinstalleerd en nieuwe voeding erin gedaan (Asus 350 W). Ik startte mijn pc op alles bleek in orde te zijn, dus ik denk van laat ik een spel proberen en mijn videokaart testen en tot mijn grote schrik loopt de computer vast. Voordat het vast liep had ik eventjes alt + tab gedrukt en toen liep het vast, de beeld stond op speedfan dat aangaf: temp 2 88 Graden.

PC loopt dus vast, ik ging rebooten en opeens hoor ik een *piep* geluid. Ik wacht dus 5 minunten en dan start de PC overnieuw op en vervolgens loopt de pc vast op e Intel Logo (voor windows-xp loading) daar blijft het haken dus. Ik ging weer rebooten en met een beetje geluk kom ik tot het windows-xp loading screen, dan zie ik daar de loading screen, er gebeurt niks hij load niet na 10 seconden begint hij te loaden. Nadat het geload is kom ik bij het inlog-scherm, en dan zit de pc weer vast. Moet ik weer rebooten nou zo gaat het door en door, en eindelijk wanneer ik in windows terecht kom zit het af en toe weer vast. Ik word moe steeds om het uit aan te doen steeds. Met een beetje geluk is het met gelukt om het op te starten, maar ik kan geen games spelen alleen maar internetten.

Afbeeldingslocatie: http://kidgoku.sizzly.com/aaaaaa.JPG

Ik heb ook naar mijn oude videokaart verandert en naar mijn oude voeding en hetzelfde voor de nieuwe videokaart, maar dat blijkt dus niet te helpen Ik kan zowiezo al geen games spelen, ik zit met een open case, en met een grote tafelventilator op volle snelheid in de kast gericht.

Mijn chipset is sis 648 (north bridge dus) [socket 775]
Er zit wel een heatsink op die wel warm wordt maar ik kan mijn vinger gewoon een uur op doen zonder dat ik er pijn van krijg. De heatsink van cpu is lijkt gewoon normaal niet echt warm,
moederbord overigens wel een beetje warm maar ook niet dat het over de 50 graden lijkt.

Er zit geen fan boven mijn heatsink van chipset, maar ik heb dit probleem nooit eerder gehad.
Een maand geleden toen ik speedfan downloadde zag ik mijn temp1 rond 47/50 en temp2 rond 30/40, dus ik open het kast ik wou kijken of mijn cpu cooler er goed op zat enzo opeens breek ik 1 van de 2 kleppen van de heatsink. Dus op de proc zat de heatsink ene kant erg goed gedrukt andere kant wat losjes (op mijn heatsink zit een cooler). Vervolgens ik start mijn PC op en tot mijn verbazing zie ik temp1 30/40 en temp 2 47/50. Nu kan ik er van uit gegaan dat de sensors zijn gemixed maar waarom voelt heatsink van cpu niet heet aan en die van chipset wel heet aan? (niet zo heet maar wel heter)

Heeft iemand hier een oplossing want ik ga zowiezo niet rebooten anders kan het lang duren voordat ik weer in windows terechtkom.

Bedankt
KidGoku

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 19:48 ]

Verwijderd

misschien effe de heatsink van je northbridge vervangen door zo'n passief zalman ding + arctic adhesive ?

Verwijderd

Topicstarter
yea daar dacht ik ook aan, aan dat passieve zalman maar heel de moederbord zelf was ook heet wat moet ik daarmee dan doen?

edit:

ik krijg maandag hyper 48 voor mijn cpu binnen dus ik hoef geen nieuwe heatsinks ofzo voor mijn cpu alleen maak ik me zorgen waarom de pc steeds vasloopt en niet wil lopen verder soms is mobo dan wel heet en soms weer ook niet.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 19:08 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 19:05:
yea daar dacht ik ook aan, aan dat passieve zalman maar heel de moederbord zelf was ook heet wat moet ik daarmee dan doen?

edit:

ik krijg maandag hyper 48 voor mijn cpu binnen dus ik hoef geen nieuwe heatsinks ofzo voor mijn cpu alleen maak ik me zorgen waarom de pc steeds vasloopt en niet wil lopen verder soms is mobo dan wel heet en soms weer ook niet.
Waar heb je het nu over, de temperatuur in de kast?
Het is onzin dat heel je moederbord heet wordt, de Nothbridge is het punt op je moederbord waar de meeste energie verstookt wordt, deze is ook altijd gekoeld.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

hoezo heel je moederbord heet? is het hele pcb ook heet ofzo ?
Want ik denk dat die sensor gewoon in je northbridge zit.. ik kan me niet echt iets bedenken wat zo snel zo heet zou kunnen worden op het moederbord.

En dat je het klipje van de CPU cooler hebt afgebroken + dat de cpu cooler zelf koel aan voelt doet me denken dat die misschien slecht contact maakt.. maar dat is dan wel weer in strijdt met je temperaturen (want die lijken wel netjes).

Is het misschien mogelijk dat everest de temperaturen van je mobo en je cpu door elkaar haalt? (en dat het dus eigenlijk je cpu is die zo belachelijk heet wordt?)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik denk dat sisoft de cpu en mobo temperatuur door de war haalt. Wat geeft je bios aan? Temperatuur van je moederbord word meestal gemeten op de NB, en die word niet echt heet volgens jou.
Dus waarschijnlijk is die 88 graden voor je cpu, wat ook een stuk logischer klinkt, dat is namelijk wel zo ongeveer de vastloop-temperatuur van een processor. Betere cpu koeler zou dan de oplossing zijn, maar die had je al eenje bestelt zeg je.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 19:10:
hoezo heel je moederbord heet? is het hele pcb ook heet ofzo ?
Want ik denk dat die sensor gewoon in je northbridge zit.. ik kan me niet echt iets bedenken wat zo snel zo heet zou kunnen worden op het moederbord.
Het spannings regel gedeelte word ook erg heet, temperatuur van mosfets kan oplopen tot zo'n 100 graden, maar daar zal over het algemeen geen temperatuur sensor op zitten ;)

Last.fm

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Eerste tip : Haal het verhaal eens door de spellingscontrole en haal alle fouten eruit. Gebruik overigens ook leestekens. Een duidelijk verhaal is veel makkelijker te lezen, mensen zullen op die manier ook eerder reageren :).

Controleer of de temperatuuruitlezing wel klopt. De sensoren op het moederbord kunnen af en toe wel een afwijken.

Als ik het goed begrijp heb je geen actieve koeling op de northbridge. De reden dat die warmer aanvoelt is waarschijnlijk omdat er geen airflow is. Het heatsink zal dan opwarmen en de warmte minder snel kwijt kunnen.
Op zich is dat geen probleem mits het binnen de perken blijft :).

Daarnaast is het zo dat een heatsink ook koeler aanvoelt (dan 'ie werkelijk is) als er airflow is. (Natuurlijk ook andersom ;), heatsink voelt warmer aan dan 'ie werkelijk is zonder airflow)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
dan zal het de northbridge vast zijn want ik weet niet wat ze precies met moederbord bedoelen, als ik ook geloof dat de processor zo heet wordt hoe kan het dan dat het niet zo warm aanvoelt :S, en ook als ik hem een uur laat afkoelen maakt hij problemen om op de starten terwijl toen de klepje eraf kwam een week gewoon normaal liep wel af en toe 1 x in de dag vastlopen wat gewoon onder game was.

@Thandor

Mijn kast staat dus helemaal open, dat er weinig airflow is lijkt me een beetje vaag. Ik zal zowiezo een passieve northbridge erop plaatsen en een hyper 48, hoop dat de probleem vanzelf verdwijnt en ik mijn nieuwe graka kan installeren.

@_Ernst_

Ik heb zo'een phoenix award bios station, en ik heb de hele dag lopen zoeken waar de temperaturen staan en ik kan het niet vinden.

EDIT:
Ik had net moederbord monitor gedownload, en die zegt dat de CPU 60 graden was net (toen ik een stressend programma loadde).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 19:23 ]

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het kan zijn dat de temp van de cpu de temp van de nordB is.
Dat het verkeerd in everest staat
voel eens aan je cpu koeling, en dan aan de nordbridge

Tweak!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Goede airflow krijg met de kast dicht. De ventilatoren moeten er dan voor zorgen dat de lucht goed door de kast stroomt. Als je de kappen van de behuizing af haalt gaat dat effect verloren.

Airflow = luchtstroming. Een goed geventileerde PC koelt mét kappen beter dan zonder :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
@cruger:

Het is meestal zo als mijn pc vastloopt haal ik snel de stekker eruit en voel ik ze beide, northrbidge heatsink (die heatsink van northbridge is een ukkie niet zoeen passieve zalman die 3 x groter is) voelt dan een beetje warmer dan de heatsink van cpu aan.

op dit moment zegt everest 43 C (109F) aan omdat ik alleen aan het internetten ben (dit is met een tafelventilator op volle toeren)

@Thandor, zit maar 1 fan op mijn pc namelijk CPU Cooler hehe, had een tijd geleden 3 op gezet maar had echter weinig verschil gezien tussen temperaturen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 19:26 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[compleet offtopic modus]

@ TS: gebruik asjeblieft hoofdletters en interpunctie, het is geen pretje om je posts te lezen...
Zinnen van 8 regels zijn geen probleem voor mij - zolang er structuur inzit :). Helaas ontbreekt dat.
[/compleet offtopic modus]

Wat je hardwareprobleem betreft, kan ik me alleen maar aansluiten bij de tips die hierboven gegeven zijn. Met wat geluk is alleen je temperatuursensor brak, heb je pech, dan is je mobo langzaam aan het overlijden... Ik spreek uit ervaring vrees ik.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal zo is de spelling enzo verbeteren, was even snel in een haast gedaan. Over mijn mobo tja hoe het nu eruit ziet staat het op 43 graden, dus dat is idle kun je zeggen dus niet gevaarlijk.

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-08 19:47
Ik zie niemand hier iets zeggen over de voeding. Dit zal natuurlijk niet het probleem zijn maar 350 watt voor een 6800GT is niet bepaald veel, en daarnaast DOWNgraden naar een 250Watt kan al helemaal niet. Ja ik weet dat je er dan een andere GPU in deed. Als je de bios nog kan bereiken zou ik zeggen; check daar of er misschien wat is fout gegaan en kijk ook gelijk even naar je temps. Probeer ook eens een Bios reset ( jeweetwel met die jumpers )
(asus 350 watt)

ik heb ook naar mijn oude graka geswitched niet geholpen en ook naar mijn nieuwe voeding verander naar 250 watt FSP en vice versa naar nieuwe met beide graka.

Verwijderd

:z

Ik durf een gok te wagen door mijn northbridge er totaal af te slopen en kijken hoelang dat goed gaat..

Die plankjes kunnen echtwel wat temps hebben hoor.

Ik zal een voorbeeld geven. Ik had ooit een kleine file nodig wat op 1.44mb paste.. Dus ik naar mijn stiefpa en schoof die disk in zijn kast. Ik was klaar en haalde de flop eruit.. Het leek net kaas.. Toen hadden we een hele discussie gehad over of het wel goed was voor de hardware zo'n temperatuur en echt hij liep er weken mee met die temps (50/60graden). Dat kan harstikke goed gaan. Dat een systeem chrasht is te wijten aan slechte koeling ja, Kijk ook dan naar de punten die het veroorzaken. Is je geleidingspasta niet uitgedroogd en zit er nog voldoende op ? Zijn je fans vrij van stof ? Wordt het niet es tijd om een wat zwaarder model koeler aan te schaffen?

Verwijderd

Topicstarter
Over stof gesproken heb ik het vandaag nog schoongemaakt, ik heb geen koelpasta ten eerste, maar gewoon zo'een plakkende stikkertje op de proc. Heb maar 1 fan in mijn hele pc zitten, namelijk op de heatsink van mijn CPU. Had vroeger wel 3 fans maar die gaven weinig effect op het temperatuur en overigens maakte dat wel wat lawaai.

@Heagat:

Ja, I know ik was al van plan om een betere voeding aan te schaffen rond 400 watt van Zalman.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 19:54 ]

Verwijderd

@ts, volgens mij is het echt een rommeltje bij jou kwa koelers ;)

-koop ten eerste eens een casefan welke je naast je proc plaatst als outtake (blaast lucht naar buiten). Met een stille papst van 12 of 19 db kan je al vooruit (hoor je echt niet ;)).
-Koop ten tweede eens een tubetje AS5 en monteer daar je nieuwe CPU cooler mee (dun laagje nadat je je cpu en cooler schoon hebt gemaakt met 97% alcohol)
-Maak even je kast stofvrij (aangezien open kast nogal voor stof zorgt :X)
-Doe je kast weer eens dicht zodat je airflow goed is.

Als je probleem er dan nog is dan kan je je northbridge cooler gaan vervangen met een zalman northbridge heatsink + arctic adhesive. (hoewel ik denk dat het daarvoor al opgelost is).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 19:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een fan die rond 20/30 db is, die zal ik erin monteren. Ik zal morgen wel bij MyCom voor zo'een as5 tube vragen en de kast heb ik net dichtgezet (het is stofvrij).

Edit

Het is me net gelukt en spel op te starten naar server join screen, en vanaf daar meteen dichtgedaan en Everest gaf aan Moederbord 78 graden, MBM5 gaf aan CPU 78 graden.

Op dit moment (IDLE) spring de temp van 40 naar 50 en ook andersom, normale moederbord temp moet wel 30 graden zijn als het goed is. Maar sinds MBM meer betrouwbaar is ga ik er van uit dat het CPU is en niet de MotherBoard, en er zit ook een logica op van dat na de klepje kapot de pc ging freezen dus :).

Het is maar afwachten tot mijn Hyper 48 en voordezekerheid koop ik een koelpasta alvast ook, en ook een passieve NorthBridge cooler :).

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 20:17 ]

Verwijderd

dan is het duidelijk.. het ligt aan je cpu en everest is gewoon in de war :)

even je pc uit laten staan tot je je nieuwe cooler erop hebt zitten lijkt me slim.. kan je mooi in die tijd een flesje alcohol halen om em schoon te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad ik denk ook dat EVEREST in de war zit want speedfan geeft met TEMP 2 aan 40/50 graden, en ik heb op GoT opgezocht en topic's gevonden waarin mensen hadden gezegd dat TEMP 2 CPU was :)

Een quote dat ik gevonden had.
Temp 1: kast temp.
Temp 2: CPU tem
Temp 3: goeie vraag! ik heb maar 2 temps... ik denk je GPU?? Of je stroomtoevoer
Maar bij anderen verschilt het ook :(.
Ik snap dan alles tot nu behalve to omdraai van Temp 1 naar Temp 2 en Temp 2 naar Temp 1 niet.

Edit

Heeft er een enig idee hoe je moet Phoenix-Award BIOS v6.00PG de temperatuur moet aflezen in je bios?

Chipset = SiS 648
Mobo = MSI MS-6701

Ik heb alles geklikt in de bios een tijd geleden maar ik kan nergens vinden waar de temps zijn. Ook op GoT search heb ik niks gevonden.

Edit 2:

Ik heb net overnieuw opgestart en MBM5 op openen gezet bij opstarten, en het eerste wat ik zag wanneer ik in windows kwam was CPU temp -> 83 graden. Rustig daalde hij naar 45. Geen wonder waarom ik niet af en toe verder dan de loading screen kwam want mijn CPU freezed @ 88 graden dacht ik. Het is nog wel zo als ik game start dat hij weer naar 80 en above gaat, maar ik snap dus dan niet waarom hij bij opstarten zo hoog is dan...

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 21:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok had net mijn proc aangeraakt, kon het niet eens 1 seconde volhouden ik schat rond de 80 graden... ben overtuigd dat het door dat klepje komt :), krijg dus maandag een nieuwe heatsink en cpu cooler

Bedankt voor alle reacties :)
Pagina: 1