Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DRM] voor documenten

Pagina: 1
Acties:

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 15:32
Ik sprak vandaag een musicus die een muziek lesmethode heeft ontwikkeld en deze wil gaan uitgeven. Dit niet met een winst gedachte maar meer met een "het moet mij niet kosten" idee.

De muziek methode kent video, muziek en tekstbestanden. Hij wil deze content in modules uit gaan geven en zat zelf te denken aan een dvd maar is bang dat deze gekopieerd wordt.

Een tweede gedachte was het verspreiden via het internet, maar ik kon hem vertellen dat je hiermee niet van het kopieer probleem af komt.

Zijn er oplossingen voor low cost drm voor dvd's, maar veel belangrijker, zijn er drm oplossingen voor documenten waarmee je bijvoorbeeld restricties op kunt leggen waarmee het document alleen geopend mag worden op de pc waarop hij gedownload is.

Ik ken de mogelijkheden van PDF en adobe elements een beetje (niet kopiëren van content, beveiliging met wachtwoord, low resolution printing) etc, maar ik wil dus meer dan dat.

Een andere standaard (non pdf) met goede drm en een goede viewer vind ik ook prima maar low cost blijft een vereiste. Hebben de collegatweakers hier gedachten over?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Alleen de PC, of alleen de eigenaar van het certificaat? Met PC krijg je ruzie zo gauw iemand een nieuwe PC koopt of er ueberhaupt twee heeft. Certificaat: dat biedt Acrobat voor zover ik weet best. Voor een bepaalde waarde van "goedkoop" :P
Maar voor video + muziek + tekst is Acrobat misschien niet het handigst. DVD lijkt me dan wel het handigst.
Elke gepersonaliseerde methode die verder gaat dan een simpel wachtwoord vereist trouwens moeite / tijd en vereist dat ook van de doelgroep (die moet dan bijv. per se Windows XP + de nieuwste mediaplayer + etc draaien. En dan verlies je in ieder geval mij als klant :+ ). Is het een gekke gedachte als ik denk dat "het moet mij niet kosten" het makkelijkst wordt bereikt door het gewoon weg te geven en bijv. een torrent op te zetten voor gratis distributie, plus (niet-copyrighted) DVD's verkopen voor wat onkostenvergoeding?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 22:12

lordsnow

I know nothing

Als het om hele kleine aantallen gaat, kan je voor iedere koper/klant/cursist een unieke DVD/module maken, die (deels) gecodeerd is met zijn/haar e-mail adres.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30
Ma_rK schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 17:37:
Ik sprak vandaag een musicus die een muziek lesmethode heeft ontwikkeld en deze wil gaan uitgeven. Dit niet met een winst gedachte maar meer met een "het moet mij niet kosten" idee.
Kun je aangeven wat de oplage is en wat de oplossing max per item mag kosten? Beneden bepaalde schaalgrootte gaat dit niet lukken.
De muziek methode kent video, muziek en tekstbestanden. Hij wil deze content in modules uit gaan geven en zat zelf te denken aan een dvd maar is bang dat deze gekopieerd wordt.
Multimodaal dus. Hoe had hij in gedachten om text via DVD te doen? Gesproken tekst? Of moeten er ook muzieknoten in beeld staan?
Een tweede gedachte was het verspreiden via het internet, maar ik kon hem vertellen dat je hiermee niet van het kopieer probleem af komt.

Zijn er oplossingen voor low cost drm voor dvd's, maar veel belangrijker, zijn er drm oplossingen voor documenten waarmee je bijvoorbeeld restricties op kunt leggen waarmee het document alleen geopend mag worden op de pc waarop hij gedownload is.

Ik ken de mogelijkheden van PDF en adobe elements een beetje (niet kopiëren van content, beveiliging met wachtwoord, low resolution printing) etc, maar ik wil dus meer dan dat.

Een andere standaard (non pdf) met goede drm en een goede viewer vind ik ook prima maar low cost blijft een vereiste. Hebben de collegatweakers hier gedachten over?
PDF voldoet toch niet aan je eisen mbt audio en video?
Voor audio/video is MS DRM het handigst: zeer grote deployment. Echter er moet wel ergens een licentieserver staan, wat met kleine oplages niet opschiet. Geen idee of er bedrijven zijn die dit als dienst aanbieden.
Wil je meerdere modaliteiten aankunnen met 1 systeem dan zou je eens kunnen kijken of er een zogenaamde enterprise DRM oplossing is die ook voor dit soort zaken van toepassing is, maar ik vermoed het niet.

Ik zou me met kleine oplages overigens niet zo heel erg druk maken om DRM. Uitlenen hoort erbij en zal de business niet significant schaden. Om te voorkomen dat je software/DVDs op het internet gezet worden kun je bijvoorbeeld ook nog een gedrukt werk meeleveren wat een deel van de inhoud bevat.

Het individualiseren van software, audio of video voorkomt op zich het probleem niet, maar maakt het wel traceerbaar. Ik ken wel een systeem wat DVDs individueel watermerkt maar denk dat het voor deze toepassing iets te duur wordt ;)

NB: DRM is geen doel, maar een middel om business modellen levend te houden. In die zin werkt bv de beveiliging van DVD nog steeds prima.

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 15:32
thx for the reply's.

Ik moet zulke vragen ook eens nader aan hem stellen. Hij moet eigenlijk ook een keuze maken. Commercieel of open.
Commercieel: Kan hij ook een goede businesscase aan vast knopen.
Vrij: via het web verspreiden.

De drm van de muziek/video is niet heel belangrijk. Het is de methode/ tekst eromheen die hij niet kopieerbaar wil hebben. Modulair downloaden kan. Bij een dvd wordt alles in 1 keer uitgegeven.

Als de markt overigens idd klein is (10 tallen) is iets van maatwerk dat (deels) gecodeerd is een goed idee. Had ik nog niet aan gedacht. Blijf ik met de vraag zitten hoe je dat goed kunt beveiligen tegen kopie gedrag.

Drm op dvd's. Is dat makkelijk? Ik denk overigens dat de markt niet bijster groot isJe moet in 10 tallen en misschien in honderdtallen denken maar dat kan die musicus zelf het best inschatten.

Ik zal even wat meer info posten als ik hem gesproken heb. Nogmaals een dank voor de reply's. Wordt erg gewaardeerd.
@paul. Jou afstudeer onderzoek. Was dat voor KPN research dat nou TNO is?

[ Voor 5% gewijzigd door Ma_rK op 09-07-2005 00:15 ]