Toon posts:

USB ADSL modem aansluiten op draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende is het geval.

Mijn zusje heeft een Versatel ADSL gratis abbonnement, dit is een ADSL-abbonnement waarvoor geen abbonnementskosten betaald hoeven te worden, maar alleen de kosten voor de tijd die je online bent. (zelfde idee als eerder met inbelmodems)
Ze heeft 1 pc thuis, het modem is daarop aangesloten en via een icoontje op het bureaublad kan ze inbellen. Tot zover werkt het perfect.

Nou heeft haar vriend een laptop gekocht met WIFI verbinding en nou zou het natuurlijk wel handig zijn dat die laptop via dezelfde verbinding het internet op kan.

Natuurlijk is het mogelijk om een draadloze verbinding te maken met de pc, en zodoende via die draadloze verbinding gebruik te maken van het internet, maar dan moet de pc aanstaan. (En nee, daar staat de pc niet altijd aan :) )
Ook het wisselen van het modem is natuurlijk mogelijk, maar dan blijft het niet echt draagbaar meer.

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden om dit op te lossen
1.) Een draadloze router waarop het USB modem aangesloten kan worden en dan de instellingen van de provider daarin overnemen.
2) Een draadloos ADSL modem, maar deze moet dan wel de mogelijkheid hebben om in te kunnen bellen en niet altijd verbonden hoeft te zijn met het internet, ivm de kosten. Natuurlijk moet het verbinden / sluiten van de verbinding wel makkelijk kunnen, bijvoorbeel via een icoontje. (ze kunnen natuurlijk steeds te telefoonstekker uit het modem trekken, maar dat is nou ook niet bepaald gebruiksvriendelijk).

Nou heb ik de search al wel gebruikt, maar vond alleen maar oudere topics. Verder heb ik wel her en der rondgekeken in diverse winkels, maar kan ook niets vinden wat een oplossing zou moeten zijn voor één van bovenstaande oplossingen.

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Je eerste oplossing kan wel, maar dan zit je nog steeds met het feit dat je de router opdracht moet geven om de verbinding op te zetten en te verbreken. Bovendien zijn routers met een USB-in vrij duur.

Je tweede oplossing kan met een SpeedTouch 510 multi-pc modem. Planet en HetNet bieden ook dergelijke abbonementen en leveren daar een speciaal programmaatje bij waarmee je makkelijk kan verbinden / verbreken. Probleem wordt dan alleen om de VPI/VCI waarde aan te passen. Dat programmaatje configureert nml ook het modem en aldus wordt de VPI/VCI voor het KPN netwerk ingesteld.

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Stom, niet goed gelezen, die 510 heeft geen WiFi. Dan zou je er weer een AP achter moeten zetten. Maar dan wordt het wel een kostbare zaak en kan je denk ik beter upgraden naar een flat-fee abbonement als daar dan tenminste een draadloos modem/router wordt bijgeleverd.

[Excuses voor de extra post, maar ik kreeg een fout bij editten van mijn vorige post.]

• maartenba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Bij mijn D-Link router (ethernet, maar ik denk dat je die voor ADSL ook hebt) kan je een timeout instellen waarna de verbinding verbroken wordt, bv. na 2 minuten geen activiteit ADSL dichtleggen. Als je dan auto-reconnect nog uitzet, dan wordt de verbinding pas hersteld als er een interessant pakket (lees: richting Internet) voorbijkomt.