Toon posts:

IBM T41, erggg langzaam?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Mijn vriendin heeft een IBM T41, 512MB, 1.6 Centrino, 80GB (fujitsu MHT2080AT, 4200rpm) aangeschaft. Ik zelf heb een NEC versa p520, 512MB, 1.4 Centrino, 40GB. Ik vind de IBM in vergelijking met die van mij enorm traag. Opstarten duurt een eewigheid (meer dan 6min) en een filmpje starten in windows media player duurt ook enorm lang. Heb hier nog een oude compaq desktop staan met amd 600mhz, 20gb die spoeler draait dan de IBM notebook.

Is dit allemaal te weiten aan de trage hardeschijf of is er iets mis met de notebook? Kwa specificatie zou de notebook toch eigenlijk sneller dan die van mij moeten zijn. Gaarne advies of een snellere hardeschijf een oplossing is..

ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virus misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

- format
- clean install XP
- laatste drivers

Mijn standaard procedure bij ALLE nieuwe apparatuur (99% IBM). 8)

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-10 13:17
Als dat al vanaf het begin is is er toch echt iets mis. Ter vergelijking, mijn p133 met XP start ruim binnen 6 min op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hmm mijn vermoeden gaat uit naar een Hardeschijf die op PIO staat te jassen.
Kijk daar eens naar :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
software kan niet het probleem zijn. Heb nieuwe norton 2005, alle spyware eraf!

Waar kan ik dat PIO...is dat zoiets als DMA? want dat staat volgensmij aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 16:52:

Waar kan ik dat PIO...is dat zoiets als DMA? want dat staat volgensmij aan....
Rmb deze computer => 3e tabblad => device manager => IDE storage adapter => 3e tabblad et voila :P

Geheel uit mijn hoofd dus tabbladen posities kunnen verschillen :+

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mm de
secondary IDE staat op Ultra DMA mode2, en de primary IDE staat op PIO maar daar kan ik niets aan veranderen...

op welke zit mijn hdd? denk dat op de primary de dvd zit?!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 17:00:
mm de
secondary IDE staat op Ultra DMA mode2, en de primary IDE staat op PIO maar daar kan ik niets aan veranderen...

op welke zit mijn hdd? denk dat op de primary de dvd zit?!??
Lijkt me primary master ;)
Installeer de chipset drivers van die laptop es opnieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ze staan nu allebei op ultra dma mode!

De computer is echter nog steedss traaggg.....

heb al gedefragmenteerd, bijna cleane xp install etc... Denk toch dat de schijf erg langzaam is! Het schijf ledje knipperd voortdurend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Nog maar es een keertje....
JHMvP schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 16:37:
- format
- clean install XP
- laatste drivers

Mijn standaard procedure bij ALLE nieuwe apparatuur (99% IBM). 8)
(8>

[ Voor 5% gewijzigd door JHMvP op 11-07-2005 16:37 ]

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als Windows herinstalleren, goede settings, vooral geen Norton-spul en nieuwe drivers niet helpen. Dan heb je last van een gare harde schijf, dat is een veel voorkomende laptopkwaaltje, zoals oudere auto's in de winter niet gemakkelijk starten.

Laptop harde schijven hebben gewoon geen airflow, dus ze worden nogal wordt, regelmatig tussen 45°C en 50°C. In de zomer durft het richting 55°C (de officiële gaar/doodsgrens van laptop harde schijven) te stijgen en ze gaan naar 1 à 2 jaar de grote meerderheid dood (als je het bekijkt bij de grote leveranciers van laptops aan het onderwijs in België).

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 11-07-2005 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:34
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 16:52:
Mijn ervaring met Norton is dat je pc/laptop er enorm van vertraagt....
Probeer eens zonder alle Norton proggies te draaien.

Bij mijn zwager scheelde dat ruim 50% performancewinst! Op 'n P4 2.4 Ghz. 512mb mem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
Ik heb zelf een T40 maar die heeft ook een tering trage HD opstarten duurt bij mij ook ongeveer 5 min :? Ik heb wel Norton Antivirus 2005 geinstaleerd mischien dat dat het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Richub schreef op maandag 11 juli 2005 @ 17:28:
[...]

Mijn ervaring met Norton is dat je pc/laptop er enorm van vertraagt....
Probeer eens zonder alle Norton proggies te draaien.

Bij mijn zwager scheelde dat ruim 50% performancewinst! Op 'n P4 2.4 Ghz. 512mb mem.
Heb op mijn ander laptoppie ook norton 2005 staan en het is nog steeds geen vergelijk kwa snelheid. Ik ben nu norton eraf aan het gooien (wat ook weer meer dan 10min duurt) om te kijken of het helpt.

Denk dat de harddisk niet gaar is, want die is volgensmij gloednieuw en de schijf test programma's geven geen fouten aan. De opstart snelheid maakt me eigenlijk niet zoveel uit, gebruik toch meestal hibernate, maar het ding is verrekte traag met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 18:52:
Heb op mijn ander laptoppie ook norton 2005 staan en het is nog steeds geen vergelijk kwa snelheid. Ik ben nu norton eraf aan het gooien (wat ook weer meer dan 10min duurt) om te kijken of het helpt.

Denk dat de harddisk niet gaar is, want die is volgensmij gloednieuw en de schijf test programma's geven geen fouten aan. De opstart snelheid maakt me eigenlijk niet zoveel uit, gebruik toch meestal hibernate, maar het ding is verrekte traag met alles.
De koeling kan ook problemen geven, zoek ergens een compressor en knal een korte schotje in de gaten van je laptop (vooral die uitlaat, waar je een koelvin kan zien). Er vliegt een stofwolkje eruit en de laptop is terug goedgekoeld, dit is het jaarlijks onderhoud van een intensief gebruikte laptop. Bepaalde processors onderklokken zich als ze te warm hebben.

Doet die harde schijf aan tikken/schrapen of haperingen. Als je een programma start, dan kan die ff laden, dan haaaaaaaang, daarna verder laden.

Ik zou eerst het boeltje formatteren, nieuwe drivers erover en kaal houden (zeker als ik hoort dat je Norton nog moet afsmijten).

Laptop van een vriendin zegt ook veel, 9 kansen op 10 zit het vol virussen, spyware,... En zodanig besmet dat de virusscanners afgemaakt zijn, want een goede virus moet Norton bestendig zijn.

Eerst de softwarematige zaken bekijken voordat je aan de hardware begint te sleutelen.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 11-07-2005 19:07 ]

Pagina: 1