Toon posts:

p4 3.0GHz op asus p4p800

Pagina: 1
Acties:
  • 381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoihoi,

zo, en nu is het tijd geworden om ook mijn eigen pc eens te gaan versnellen :)

tot nu toe heb ik eigenlijk aleen ervaring met het OCén van AMD, maar zelf draai ik p4 3.0GHz
op een p4p800 moederplank met zo'n mooie k*t asus-bios erin.

dus of er moet een andere moederplank komen, of er moet een andere bios op om hiermee te kunnen OC'en. ook heb ik geen enkele ervaring met p4 overclock dus hier heb ik ook nog wel een vraag over. concreet zijn dit mijn vragen:

- kan ik de bios van mijn p4p800 vervangen door een "normale"
- zo niet, welke asus mobo is het beste voor overclock p4
- is er nog iets met multi-lock ofzo bij de p4-800 ?

alvast bedankt voor het opweg helpen. ! :D

groet
kamaradski

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:18

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 15:06:
hoihoi,

zo, en nu is het tijd geworden om ook mijn eigen pc eens te gaan versnellen :)

tot nu toe heb ik eigenlijk aleen ervaring met het OCén van AMD, maar zelf draai ik p4 3.0GHz
op een p4p800 moederplank met zo'n mooie k*t asus-bios erin.

dus of er moet een andere moederplank komen, of er moet een andere bios op om hiermee te kunnen OC'en. ook heb ik geen enkele ervaring met p4 overclock dus hier heb ik ook nog wel een vraag over. concreet zijn dit mijn vragen:

- zo niet, welke asus mobo is het beste voor overclock p4
- is er nog iets met multi-lock ofzo bij de p4-800 ?

alvast bedankt voor het opweg helpen. ! :D

groet
kamaradski
P4's zijn gelocked. Alleen FSB kan je overclocken. Met Asus borden kan je vaak prima overclocken.

Zie ook de Frequently Asked Questions DOC ver. 2.0 voor meer informatie.

Ook is dit niet bepaald Die-Hard Overclocking

[ Voor 15% gewijzigd door Kanarie op 08-07-2005 15:10 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat is er nou mis met het BIOS van een P4P800? Je hebt een auto standje, 5%, 10%, 20%, 30% auto-OC standen of je kan handmatig de FSB aanpassen.

{signature}

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
THW Arie schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 15:08:
[...]
P4's zijn gelocked. Alleen FSB kan je overclocken.
Als het goed is zit er op de nieuwe bios van de P4P800 (de deluxe in iedergeval) een lock-free function. Volgens mij ondersteund deze de 3.0Ghz processor ook, waarmee je de multiplier mee omlaag kan gooien. De P4's zijn dus niet gelocked.

• ITssME
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 14:42
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 15:06:
een p4p800 moederplank met zo'n mooie k*t asus-bios erin.
Het is maar wat je k*t vind. Ik zie het prbleem niet
[
Wat is er niet normaal aan de p4p800 bios????

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-02 12:09

ThunderNet

Flits!

dev icey schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 15:11:
[...]

Als het goed is zit er op de nieuwe bios van de P4P800 (de deluxe in iedergeval) een lock-free function. Volgens mij ondersteund deze de 3.0Ghz processor ook, waarmee je de multiplier mee omlaag kan gooien. De P4's zijn dus niet gelocked.
Unlockte P4's zijn vanaf de 3.4Ghz, en ik dacht alleen voor Socket 775.

Daarnaast kun je prima oc-en op dat bordje.
Zelf heb ik een P4P800SE, ben tot 3.6Ghz gekomen op mijn P4 2.8 (geheugen trok het alleen niet tot 3.6 op 1:1).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

de P4's wel ...(enige uitzondering wil een engineering sample zijn).
Maar de Bios houdt het hele spul voor de gek ...
heb je wel dat specifieke ASUS bord voor nodig ...
Een relatief oud bordje laat zich niet makkelijk voor de gek houden om als lock-free (nieuw) bord te fungeren.
Maar ... krijg je het toch voor elkaar, dan zullen heeeel veel tweakers je dankbaar zijn ...
Laat maar es weten wat je voor elkaar krijgt.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Talon schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 15:15:
de P4's wel ...(enige uitzondering wil een engineering sample zijn).
Maar de Bios houdt het hele spul voor de gek ...
heb je wel dat specifieke ASUS bord voor nodig ...
Een relatief oud bordje laat zich niet makkelijk voor de gek houden om als lock-free (nieuw) bord te fungeren.
Maar ... krijg je het toch voor elkaar, dan zullen heeeel veel tweakers je dankbaar zijn ...
Laat maar es weten wat je voor elkaar krijgt.
idd, :+ dan kan ik eindelijk m'n oc hoger krijgen dan 3.15Ghz (stable met geheugen 1:1) >:)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 15:10:
Wat is er nou mis met het BIOS van een P4P800? Je hebt een auto standje, 5%, 10%, 20%, 30% auto-OC standen of je kan handmatig de FSB aanpassen.
die handmatige instellingen kan ik zo 123 niet vinden anders. aleen die voorinstellingen.
kan het niet zo snel controleren daar ik nu op mijn werk zit.

dus hij is gelocked.....zijn er geen unlock tricks voor de p4 zoals bij de amd? of heeft intel dit dus ff goed gedaan ?

ok die lockfree waar jullie het over hebben is ook geheel nieuw voor mij, maar zoals ik het begrijp faked hij de processor als was het zo'n nieuwere unlocked version.

groet
kamaradski

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 15:25:
[...]

die handmatige instellingen kan ik zo 123 niet vinden anders. aleen die voorinstellingen.
kan het niet zo snel controleren daar ik nu op mijn werk zit.

dus hij is gelocked.....zijn er geen unlock tricks voor de p4 zoals bij de amd? of heeft intel dit dus ff goed gedaan ?

ok die lockfree waar jullie het over hebben is ook geheel nieuw voor mij, maar zoals ik het begrijp faked hij de processor als was het zo'n nieuwere unlocked version.

groet
kamaradski
bij die voorinstellingen staat ook een keuze: "manual" ? :+

Verwijderd

Topicstarter
bij die voorinstellingen staat ook een keuze: "manual" ? :+
lol, nou ik was al druk bezig met het downen van de manual om het ff op te zoeken idd, maar kan zo snel nergens een werkende asus ftp vinden, is weer eens vol fouten. moet dus wachten tot ik vanavond ff visiek achter de pc zit :(

en dan pruts ik wel weer ff verder.

groet
k

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Hij bedoelt de optie "manual" als ipv van auto in je bios settings :/ ...

Je moet denk ik nog iets meer onderzoek opdoen aan de hand van overclocken. Succes in ieder geval.

De meeste mensen deugen!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 16:29:
[...]

lol, nou ik was al druk bezig met het downen van de manual om het ff op te zoeken idd, maar kan zo snel nergens een werkende asus ftp vinden, is weer eens vol fouten. moet dus wachten tot ik vanavond ff visiek achter de pc zit :(

en dan pruts ik wel weer ff verder.

groet
k
de asus p4p800 is niet het beste klokbordje helaas, de p4c800 en de abit ic7 max 3 zijn daar veel beter in.
de unlock functie werkt wel op dit bord alleen niet op een 3.0 cpu, er zijn sommige prescott cpu (3,2 en 3,4 ) met bepaalde code die unlocked zijn met de speciale bios.

maar er is hoop, heb je namelijk een 3.0 northwood met de code sl6wu kan je toch erg hoog komen op lucht of water
3.0 prescott kan ook zeer hoog , heb er 1 gehad die bijna 4100 met een zalman 7000cu liep op een msi neo2

screen

vermeld ook even wat voor cpu en mem het precies is en wat voor koeling, maar 3,8 moet geen probleem zijn.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Topicstarter
ok ben er nu inmiddels al aardig verder mee :)

zoals eerder hierbover vermeld is er idd een "manual" option die ik over het hoofd gezien heb tevoor.
dus verschijnt er een rits xtra options, en nu ben ik zeer blij met mijn p4p800 :D

alle mogelijke options (behalve de FSB) kunnen nu ingesteld worden.

voltages van de agp \ ram \ vcore
frequentie van de cpu \ pci-agp

dus met deze tools moet het gaan lukken d8 ik zo.

zonder voltage veranderingen draait mijn cpu op 3.4 GHz maar de eerste problemen beginnen nu wel te komen. internetten en netwerken is geheel gestopt of onstabiel geworden. en verschillende bestanden van 3dmark04 lijken beschadigd...:(

er is geheel nog niets aangepast aan de pci\agp bus of enige voltage verandering. (wil de temp nog ff laag houden)

als ik de frequentie op 240 zet (240x15=3.6) dan krijg ik meteen een bios checksum fout en boot ie niet meer. ik hoop dat dit op te lossen is met een voltage correctie voor de cpu, maar ben er bang voor.

we kloten ff verder maar ik denk dat het dak ergens tussen de 3.4 en 3.6 zit voor deze opstelling.

======== CPU info =============

P4 Prescott
family: F
Model: 4
Stepping: 1
revision: E0

L1 data: 16Kbytes latency: 4
L1 trace: 12Kuops
L2: 1024 (1mb) latency: 32

idle temp op 3.4GHz : 44 celsius
Cooler : Gigabyte rocket cooler 3D (nieuw model)

groet
kamaradski

Verwijderd

Topicstarter
vcore toch maar eens een van de 1.4 naar de 1.45 gezet, en een heleboel problemen zijn hiermee opgelost :D

dat ik de vcore nu al moet opschroeven, betekend dit dat het dak van dit project al spoedig berijkt zal zijn ?

groet
kamaradski

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:16

Snippertje

Light up your life

PCI lock aanzetten...

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Verwijderd

Topicstarter
dus de "agp\pci frequenty" op auto zetten ?

en je denkt dus dat de pci bus hier het probleem veroorzaakt? is er ergens iets om dit te zien\berekenen\beredeneren ?

groet
kamaradski

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 20:45:
ok ben er nu inmiddels al aardig verder mee :)

zoals eerder hierbover vermeld is er idd een "manual" option die ik over het hoofd gezien heb tevoor.
dus verschijnt er een rits xtra options, en nu ben ik zeer blij met mijn p4p800 :D

alle mogelijke options (behalve de FSB) kunnen nu ingesteld worden.

voltages van de agp \ ram \ vcore
frequentie van de cpu \ pci-agp

dus met deze tools moet het gaan lukken d8 ik zo.

zonder voltage veranderingen draait mijn cpu op 3.4 GHz maar de eerste problemen beginnen nu wel te komen. internetten en netwerken is geheel gestopt of onstabiel geworden. en verschillende bestanden van 3dmark04 lijken beschadigd...:(

er is geheel nog niets aangepast aan de pci\agp bus of enige voltage verandering. (wil de temp nog ff laag houden)

als ik de frequentie op 240 zet (240x15=3.6) dan krijg ik meteen een bios checksum fout en boot ie niet meer. ik hoop dat dit op te lossen is met een voltage correctie voor de cpu, maar ben er bang voor.

groet
kamaradski
En de frequentie die je daar insteld ;) die standaard op 200Mhz stond? ;) DAT is de FSB :)

[ Voor 16% gewijzigd door ThunderNet op 09-07-2005 22:49 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:18

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 21:58:
dus de "agp\pci frequenty" op auto zetten ?

en je denkt dus dat de pci bus hier het probleem veroorzaakt? is er ergens iets om dit te zien\berekenen\beredeneren ?

groet
kamaradski
Op "Fixed" als die optie er in zit. Auto standen doen soms rare dingen. Fixed laat de PCI en AGP bus op normale snelheid draaien (33 Mhz/66 Mhz dacht ik).
Dus dan overclock je alleen je FSB (en dus alleen CPU en Mem). Dan loop je veel minder snel tegen beperkingen aan van andere apparaten die je helemaal niet wilt overclocken.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Topicstarter
@ thundernet:

ok sorry idd ik bedoel de multiplyer :)

@arie:

ok thz! dit mobo heeft daar idd 4 opties:

- auto
- 66.66 / 33.33
- 72.73 / 36.36
- 80.00 / 40.00

en hij staat nu dus op 66.66 / 33.33

-----------------------------------------------------
huidige instellingen: (stabiel)
----------------------------------------------------

fsb = 227x15 = 3.4
dram = 400mhz
agp\pci = 66.66\33.33

vcore = 1.475
ddr volt = 2.65
agp volt = 1.60

(vooral van de volts zou ik graag de standaard waarden nog willen weten, zodat ik kan vergelijken met wat ik nu heb draaien)

pci latency = 32
ddr instellingen op auto (ben niet geheel zeker wat voor reepjes erin hangen)

de ddr frequency staat nu op 400, maar zou ik deze naar beneden moeten brengen richting de 320 ?

ook ben ik erachter dat met mijn huidige cooling ik de boel zou moeten stabilizeren @ 3.4 GHz, omdat die gigabyte rocket 3d cooler de boel dan idle op 44graden heeft. en op vol gas dus tussen de 50 en 60. dit lijkt me eerst wel voldoende.

@ 3.4GHZ kan ik met mijn radeon 9800XT van club3d een 3dmark van 6921 punten scoren, het zou leuk zijn als dit nog even op de 7000 gezet kan worden :)
alleen de radeonXT is al OC en kan geen druppel harder meer lopen. (ook warmte probleem)

groet
kamaradski

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 16:44
Het instellen van die AGP/PCI zorgt ervoor dat de snelheid over je over met name je pci bussen niet te snel gaat. Je hardeschijf kan het dan niet zo goed volgen en de kans dat hij dan foute dingen gaat schrijven is dan groot. Staat geloof ik ook in de FAQ.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:28:
@ thundernet:

ok sorry idd ik bedoel de multiplyer :)

@arie:

ok thz! dit mobo heeft daar idd 4 opties:

- auto
- 66.66 / 33.33
- 72.73 / 36.36
- 80.00 / 40.00

en hij staat nu dus op 66.66 / 33.33

-----------------------------------------------------
huidige instellingen: (stabiel)
----------------------------------------------------

fsb = 227x15 = 3.4
dram = 400mhz
agp\pci = 66.66\33.33

vcore = 1.475
ddr volt = 2.65
agp volt = 1.60

(vooral van de volts zou ik graag de standaard waarden nog willen weten, zodat ik kan vergelijken met wat ik nu heb draaien)

pci latency = 32
ddr instellingen op auto (ben niet geheel zeker wat voor reepjes erin hangen)

de ddr frequency staat nu op 400, maar zou ik deze naar beneden moeten brengen richting de 320 ?

ook ben ik erachter dat met mijn huidige cooling ik de boel zou moeten stabilizeren @ 3.4 GHz, omdat die gigabyte rocket 3d cooler de boel dan idle op 44graden heeft. en op vol gas dus tussen de 50 en 60. dit lijkt me eerst wel voldoende.

@ 3.4GHZ kan ik met mijn radeon 9800XT van club3d een 3dmark van 6921 punten scoren, het zou leuk zijn als dit nog even op de 7000 gezet kan worden :)
alleen de radeonXT is al OC en kan geen druppel harder meer lopen. (ook warmte probleem)

groet
kamaradski
Nee, je moet je DDR fixed op 400 zetten ;) (Double data rate, 200Mhz) die 200Mhz is je FSB weer :)
dus die wordt dan ook 227Mhz * 2 = 454Mhz (als je geheugen dit aan kan).

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 15:01

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2005 @ 13:28:
.....

vcore = 1.475
ddr volt = 2.65
agp volt = 1.60

.....
Om de standaard voltages te weten zet je ze op auto en lees je ze af in je bios.

Naar mijn weten zijn de standaard voltages:
vcore: 1,45V
vddr: 2,65V
vagp: 1,5V

Kan me vergissen (heb zelfde bordje maar met Northwood 3Ghz P4 dus ander vcore)

Enkele tips voor dit bordje:

Houd je Vcore goed in de gaten. Probleem bij de P4P800 borden is dat de Vcore nogal wil schommelen onder full load. Daardoor kan je PC instabiel worden (wat bij mij dus het grootste probleem gaf bij het OCen) Er is hiervoor wel een mod maar die vereist wat soldeer skillz :p (zoeken op Droop mod P4P800)

Je DDR voltage mag wat hoger hoor: DDR wat ik had, had een werk bereik van 2.7-2.9V (is natuurlijk ook afahankelijk van de type chips op je reepjes) Had bij mij ook problemen met een OC maar nadat ik de stripjes Ram wat meer sap gaf was dit opgelost.

Suc6 verder met OCen

[ Voor 32% gewijzigd door Carp_Hunter op 11-07-2005 00:23 ]

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

Verwijderd

ThunderNet schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 15:18:
[...]

idd, :+ dan kan ik eindelijk m'n oc hoger krijgen dan 3.15Ghz (stable met geheugen 1:1) >:)
Hoe zorg je er dan voor dat die op 1:1 loopt?
Is dat nog te veranderen of ligt dat aan je hardware.

Die van mij loopt namelijk op 3:2.
Pagina: 1