[IE] Alternatief voor first-child

Pagina: 1
Acties:

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 05:33

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Ik heb een horizontale lijst, die ik met CSS een background geef. Alleen de eerste <li> wil ik geen background meegeven. Dit omdat het een streepje is, die de <li>'s van elkaar scheidt. Ik heb daar dus deze code op verzonnen:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#topBar ul li {

background: url(./img/streepje.gif) no-repeat center left;
}

#topBar ul li:first-child {

background: none;
}

Dit werkt perfect, in Firefox. Internet Explorer (6) accepteert dit niet, zo zeggen een aantal sites. Dit kan wel kloppen, want het werkt ook inderdaad niet. Mijn vraag: is er een alternatief voor first-child die ook in Internet Explorer werkt ?

Ik heb gezocht op google en op got, met beiden niks kunnen vinden. Wel heb ik deze pagina gevonden, maar dat ging alleen over een hack voor een andere pseudoclass (:focus). Bovendien is op die manier de CSS invalid, en ik streef naar volledige validatie van (X)HTML en CSS...

Alvast bedankt!
Scott

Verwijderd

Het enige wat je kan doen is de eerste li een classname meegeven voor zover ik weet.

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-03 22:07

JeromeB

woei

PC load letter? What the fuck does that mean?

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 13:52:
Het enige wat je kan doen is de eerste li een classname meegeven voor zover ik weet.
Dat is inderdaad een optie, maar dat is de laatste die ik wil gebruiken. Als er ooit eens een list-item voor zou komen, dan moet ik dat ook weer veranderen. Tuurlijk, veel werk is het niet, maar op deze manier is het helemaal geen werk :)
Tja, dat is IE7, maar die heeft nog niemand, toch ?
JayVee schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 13:59:
Of een javascriptje schrijven die alle lists langsgaat en bij de eerste list item CSS properties (of de class, zoals Quist al noemde, maar dan client-side) verandert.
Hé, ja, dat is wel een goed idee ! Kijken of ik daar wat mee kan uithalen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Scott op 08-07-2005 14:02 ]

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Of een javascriptje schrijven die alle lists langsgaat en bij de eerste list item CSS properties (of de class, zoals Quist al noemde, maar dan client-side) verandert.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat is overkill voor alleen first-child, je kan beter een class eraan hangen.

Verwijderd

ScottB schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 13:59:
[...]

Dat is inderdaad een optie, maar dat is de laatste die ik wil gebruiken. Als er ooit eens een list-item voor zou komen, dan moet ik dat ook weer veranderen. Tuurlijk, veel werk is het niet, maar op deze manier is het helemaal geen werk :)

[...]

Tja, dat is IE7, maar die heeft nog niemand, toch ?

[...]

Hé, ja, dat is wel een goed idee ! Kijken of ik daar wat mee kan uithalen :)
Dat is een script van Dean Edwards om CSS bugs en tekortkomingen in IE toch te fixen. Ik vind het maar een bogus stuk javascript; totaal over the top. Ik weet niet hoeveel kb's javascript inladen voor wat CSS spul.

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 14:03:
[...]

Dat is een script van Dean Edwards om CSS bugs en tekortkomingen in IE toch te fixen. Ik vind het maar een bogus stuk javascript; totaal over the top. Ik weet niet hoeveel kb's javascript inladen voor wat CSS spul.
Oh, ok, dan had ik het verkeerd begrepen. Ik zal eens kijken of die handiger is dan zo'n javascriptje. Ik denk trouwens niet dat dat javascriptje er veel kB's in gaat nemen hoor, zo'n groot script is het ook weer niet :)

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat is er dan mis met een class voor de eerste child? Vind je dan je markup niet meer puur genoeg of is dat lastig met generated content of iets dergelijks?

Persoonlijk vind ik het namelijk een tikkeltje ranzig dat de layout gedeeltelijk afhankelijk is van JavaScript.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 16:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 14:03:
[...]

k denk ook dat IE7 (het JScript-projectje dus) niet zozeer bedoeld is als een werkelijk toe te passen stuk scirpting, maar eerder om extra druk op Microsoft te zetten, om de nieuwe technieken standaards ook correct en goed toe te passen...

Dean Edwards laat ermee zien dat het best mogelijk is om zulke zaken toe te passen in explorer, en bugs te fixen, zelfs door een paar amateuristische thuiswerkertjes ... (alhoewel ik Dean Edwards zo niet helemaal zou betitelen) ..... maar dat MS het al langere tijd laat afweten..

IE7 is geen script dat écht toe te passen is, in een serieuze site, anders dan als je wilt aantonen dat MSIE momenteel een vervallen achterbuurt is, op het web, verouderd en lijdend onder achterstallig onderhoud ...

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 08-07-2005 14:51 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Blaise schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 14:45:
Wat is er dan mis met een class voor de eerste child? Vind je dan je markup niet meer puur genoeg of is dat lastig met generated content of iets dergelijks?

Persoonlijk vind ik het namelijk een tikkeltje ranzig dat de layout gedeeltelijk afhankelijk is van JavaScript.
Het is inderdaad dat de markup niet meer puur genoeg is. Ranzig is het misschien wel een beetje ja, maar dat kun je voor IE 6 ook zeggen, dat het dat niet ondersteunt. Ik zorg ook dat het .js bestand alleen in IE browsers wordt geïncluded, zodat de bron normaal is voor alle andere browsers die CSS2 wel ondersteunen :)
Pagina: 1