Het grote 6600(gt) benchmark topic. | |
![]() | |
Introductie/line-up van de 6 series | |
| Het is nu ongeveer een jaar na de introductie van Nvidia’s Geforce 6 series, die – na de teleurstelling die van de 5 series – weer een echte topper bleek. Het budget segment werd goed gevoerd met de 6200 turbocache, die vooral door bedrijven als Dell en HP werden gebruikt, omwille van de lage prijs, en de relatief hoge performance. De top van de 6 series was ook goed; de 6800gt/ultra knalde eruit, en veel mensen kochten/kopen ook een 6800le. De 6800le was de unlockable kaart, zo kun je er een 6800gt achtig ding van maken. Het middensegment was ronduit goed. Hier wil ik het vandaag uitgebreid over hebben. | |
De 6600(gt) | |
| De 6600(gt) is dus dat middensegment. Bij de introductie waren deze kaarten te koop voor ongeveer 150-230 euro, nu ligt dat ongeveer tussen de 130-210 euro. In het midden segment zijn eigenlijk twee kaarten te vinden, de 6600 en 6600gt, hier zit een groot verschil tussen: | |
Geforce 6600 | |
![]() | |
| De geforce 6600 is te koop in twee smaken; eentje met 128mb en eentje met 256mb. De geforce 6600 core loopt op 300mhz en de snelheid van het geheugen is afhankelijk van de fabrikant; meestal is dit 275mhz (G)DDR, dus 550mhz effectief. De 6600 kost ongeveer tussen de130 en de 150 euro. | |
Geforce 6600GT | |
![]() | |
| Deze kaart verschilt eigenlijk niet zoveel van de 6600, ze hebben allebei 8 pixel-pipelines en 3 vertex-shaders, maar de 6600gt loopt op 500mhz. Het geheugen dat gebruikt is is vaak GDDR3, 2.0ns of 1.6ns. Dit geheugen loopt standaard op zo’n 900mhz~1ghz. De 6600gt kost tussen de 170-215 euro. Dit alles zorgt ervoor dat de kaart in sommige benchmarks meer dan 3X zo snel is. | |
De benchmarks | |
![]() | |
| Onderhand zal iedereen op GoT deze benchmark company wel kennen. Dit zijn de makers van de 3dmark series, dus 3dmark99 tot 3dmark05. 3dmark scores vanaf 3dmark03 zijn eigenlijk pas interessant met de 6600(GT/TD), want 3dmark01/99 zijn sterk CPU limited. Vroeger was de naam van dit bedrijf trouwens MadOnion. | |
![]() | |
| Dit is een screen uit 3dmark05, zoals je ziet wordt hier intensief Gebruik gemaakt van per pixel lightning, bumpmapping en al wat dies zei. | |
![]() | Hier zie je een screen uit 3dmark03, de nature test, dit is de zwaarste test uit de set tests van 3dmark03, en zelfs moderne systemen hebben moeite om dit goed te draaien. Deze test gebruikt voornamelijk SM2.0 en ook zijn hier al vormen van bumpmapping gebruikt. |
![]() | |
| Dit is dan een screen uit 3dmark2001, die intussen toch al wel sterk verouderd is. Vergelijk maar met de nature test uit 3dmark03. | |
![]() | |
| Tenslotte een screen uit 3dmark99. Die testte onder andere ook performance met de Quake 2 engine. Die zie je hierboven. Deze test is compleet achterhaalt, en ik met een 6600gt haal je hier [td]ongeveer 1000 fps. | |
| [center]Aquamark 3[/center] | |
![]() | |
| Deze benchmark draait op de engine die in een game van dezelfde makers wordt gebruikt, AquaNox 2. Deze benchmark is nog niet zo oud maar blijkt tegen woordig toch al behoorlijk CPU limited te zijn; | |
| Geniet even van de screens: | |
![]() | |
![]() | |
| Splinter Cell: Chaos Theory | |
| Dit is het derde deel uit de Tom Clancy’s Splinter Cell reeks. Je speelt Sam Fisher, een spion achtig persoon die de gevaarlijkste missies moet oplossen. Het is een echte stealth game, waarbij schaduw een grote rol speelt. Het is misschien wel een van de mooiste en veeleisende games van vandaag de dag. | |
![]() | |
![]() | |
[img]http://www.amdzone.com/pics/videocards/ATI/x850xtpe/sc.jpg[img] | |
| Doom 3 | |
| Na de filmpjes op de E3 van 2003 was de games industrie in rep en roer. Hoe kon een game nou zulke prachtige graphics hebben. Doom 3 bleek bij de release in 2004 een echte old-skool knaller te zijn, maar wel eentje met de mooiste graphics van het moment. Per pixel lightning, bump-maps en real-time schaduwen zaten er allemaal in. Zelfs de tanden van de duivelse gedrochten hadden een slagschaduw. Genoeg technisch gebrabbel, hier de screens en de benchmarks. (note: de Nvidia kaarten doen het beduidend beter dan de Ati kaarten, mede dankzij een speciale manier van shadow rendering; donkere, niet zichtbare delen worden niet gerenderd, dit zorgt voor een stevige performance boost.) | |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
| Far Cry | |
| Far Cry was eigenlijk de eerste echte next-gen game. Deze werd gerealesed in de zomer van 2003, en zorgde voor heel wat ophef. Bijna foto realistische graphics, een zeer goede AI, non-lineare gameplay; Far Cry had het allemaal. | |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
| Zo. Nu genoeg benchmarks. Ik zou eigenlijk willen vragen aan de bezitters van een 6600(GT/TD), post je overclocks, en je scores in een van deze games/sintetische benchmarks. Ik ben benieuwd. Oja, ik heb zelf nog een paar 3dmark05 en 3dmark03 scores met mijn Club 3D 6600gt 128mb @ 609/1330mhz. Volgens mij een van de snelste zonder voltmod. Mijn 3dmark05 score is 4037 en mijn hoogste 3dmark03 score is 9157, uiteraard bijde zonder tweaks, met de standaard benchmark instellingen. Alleen ben ik een beetje teleurgesteld in die 3dmark03 score, in verhouding is mijn 3dmark05 score een stuk hoger. Ook raar vind ik dat ik met een ASUS 6600gt met een lagere klok in aquamark ~67000 punten haalde, maar met een club3d kaart (ook in andere systemen getest) maar 30000 punten, terwijl de Club3d in andere games soms 10 fps sneller is. Barst los |
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 13:30 . Reden: Wat opmaak foutjes ]