Toon posts:

Welke databasebestand draaien op een Unix server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een website ontwikkelen die wordt gevuld met gegevens vanuit een database.
De website moet op een unix server geplaatst worden, alleen kan ik niet zoiets als mysql installeren om dit te gebruiken als database, omdat het hostingabbonnement uiteraard geen installatie hiervan toestaat.

Als dit een Windows server was geweest zou ik een access databasebestand gebruiken en dan kan daaruit gelezen worden.

Bestaat er voor Unix ook zoiets dat je een databasebestand op de server kunt plaatsen, zodat de website hieruit gevuld kan worden.
Het liefst zou ik willen zien dat de beheerder van de website dit bestand kan aanpassen op zijn windows systeem, en dit bestand dan daarna via de ftp upload naar de juiste locatie. Anders kan ik ook een beheergedeelte ontwikkelen waarmee hij de gegevens in de database kan wijzigen.

Alvast bedankt.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je kunt iets als SQLite proberen, dan ben je ook redelijk voorbereid op een moment dat je toch een echte database server gaat gebruiken.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 11:43:
Ik wil een website ontwikkelen die wordt gevuld met gegevens vanuit een database.
De website moet op een unix server geplaatst worden, alleen kan ik niet zoiets als mysql installeren om dit te gebruiken als database, omdat het hostingabbonnement uiteraard geen installatie hiervan toestaat.
Even aangenomen dat het gaat om een relatief kleinschalige applicatie (geen miljoenen/miljarden records en supercomplexe vereisten aan de database). Verder hosten jullie het bij een bestaande provider, zodat je zelf geen problemen hebt met het onderhoud etc. (neem ik aan).

Dan is eigenlijk het enige wat ik kan zeggen, zoek een betere hostingprovider. Zelf heb ik een domein dat nog geen 10 euro per maand kost, en op die server staat standaard al PHP en MySQL support, je kunt gewoon je eigen database aanmaken en beheren met phpMyAdmin etc, zonder dat je zelf ook maar iets hoeft te weten van hoe je dat installeert of whatever.

Dit is vrij standaard in webhosting, als je huidige provider dit niet toelaat of ondersteunt, zou ik ogenblikkelijk gaan zoeken naar een betere. Zo simpel is het IMO gewoon. Zoals je ziet hoeft dit dus ook geen fortuin te kosten (als je bedrijf geen ~100 euro per jaar kan uittrekken voor een website, zou ik me sowieso afvragen waar ik mee bezig was, zeg maar ;) ).

Mocht je het willen dan kan ik wel wat suggesties noemen, maar aangezien we hier niet aan werving doen en ik aanneem dat je zelf ook wel kunt rondklikken langs de verschillende aanbieders, moet dit wel te doen zijn toch?
Bestaat er voor Unix ook zoiets dat je een databasebestand op de server kunt plaatsen, zodat de website hieruit gevuld kan worden.
Natuurlijk kun je alles via bestanden doen, maar echt handig is dit niet (vroeg of laat raakt er iets corrupt, etc.). Welke taal/talen zou je trouwens gaan gebruiken om de site te maken? PHP?
Het liefst zou ik willen zien dat de beheerder van de website dit bestand kan aanpassen op zijn windows systeem
Als je gewoon MySQL zou gebruiken kun je via phpMyAdmin rechtstreeks in de database rommelen, gewoon via een web-interface (dus ook vanuit Windows). Erg veel makkelijker kan het eigenlijk niet - dat is ook precies de reden dat "iedereen" het zo doet, denk ik ;)

Edit: Nog eens nagedacht, en ik snap nu beter wat je bedoelt hopelijk. Kun je niet de database bv. gewoon in Access maken (onder Windows), exporteren naar CSV (Comma Separated Values) als er wijzigingen zijn (desnoods maak je ff een macro zodat degene die dat moet doen op 1 knopje kan drukken en dan gaat 't vanzelf..), en programmeer je web-app zo dat hij zo'n CSV file kan inlezen? Dit lijkt me niet moeilijk ofzo....

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 08-07-2005 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mensen bedankt, hier kan ik zeker wat mee! (Y)
Het gaat idd helaas om een kleinschalig project, maar we hopen nog op een uitbreiding in de toekomst. ;)
Dus daarom willen we er ook voor zorgen dat er vanuit iets als een database gelezen wordt.

We wilden eerst met ASP.NET gaan proggen, maar ja, bij een simpele informatieve site is dat uiteraard overdone. :P

En nu wordt het idd waarschijnlijk een website in PHP, bij een andere provider, en dan met MySQL.