[PHP/MYSQL] aanpak rechtensysteem voor extranet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-09 18:33
Voor een afstudeeropdracht ben ik een extranet aan het maken, en vraag me nu af hoe ik het rechtensysteem moet aanpakken.

Het idee is om bepaalde klanten wel/niet bepaalde secties van het extranet te laten zien, naar gelang de aard van de klant.

De klant (zeg maar directeur ofzo) kan op zijn beurt ook bepaalde gedeeltes afschermen voor zijn personeelsleden waarvan hij niet wil dat de personeelsleden dit zien, of het gewoon niet nodig vindt.

Mijn idee is om bij het opbouwen van het menu te kijken welke secties het bedrijf van de ingelogde te zien mag krijgen, en daarna te kijken of de baas zelf restricties heeft opgelegd.

Daarnaast wil ik bij de aanroep van een pagina dit eveneens herhalen, zodat men geen url kan raden of iets dergelijks.

Iemand enig idee of dit een redelijke aanpak is, of dat ik extreem verkeerd bezig ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt goed.

- Laat de gebruiker inloggen
- Bouw het navigatiemenu op aan de hand van de rechten van de gebruiker
- Beveilig iedere pagina door te controleren of de gebruiker deze mag zien

Lijkt me een prima aanpak.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

imho redeneer je verkeerdom. Je geeft aan dat je bepaalde dingen niet toegankelijk wilt maken door de linkjes te verwijderen en dan eventueel nog bij de pagina's zelf controleren of iemand er neit bij mag.

Voor security is het van het grootste belang dat je je zaakjes goed op orde hebt.

Normale redenatie is dat in principe alles ontoegankelijk is, en dat je kijkt of iemand misschien wel bij een specifieke pagina mag komen. Tot slot haal je eventuele linkjes weg die naar ontoegankelijke content leiden.

In principe komt dit alles uiteindelijk op hetzelfde neer, maar deze benadering is een stuk veiliger. Iemand die niet bij iets kan komen waar hij wel bij zou moeten kunnen is vervelend. Iemand die iets kan zien waar hij eigenlijk niet bij kan komen is een potentieel failsement (bedrijfsgeheimen oid).

Een linkje die naar een 403 leidt is vervelend. Iemand die een pagina met creditcard nummers gokt levert ook een doodsteek.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-09 18:33
Ja, daar zit inderdaad ook iets in om dat om te draaien.

Reden waarom ik dat niet heb gedaan is omdat het uitgangspunt is dat iedereen alles kan bekijken, echter moet er wel de optie zijn om klanten van bepaalde gedeeltes uit te sluiten.

De content die verborgen wordt voor bepaalde klanten is niet zo bedrijfskritisch dat het echt een gevaar oplevert, maar ik wil in ieder geval wel de optie inbouwen, aan de zijde van de opdrachtgever, en aan de zijde van de klant.

En er zal natuurlijk geen 403 error te zien zijn, mocht iemand iets niet mogen bekijken, dan krijgt hij daar gewoon melding van.

Maar ik zal er even over nadenken om het om te draaien.