Toon posts:

[(X)HTML] Welke taal voor mobile ?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien de mobile wereld enorm aantrekt (al een tijdje) lijkt het me interessant om hier wat mee te gaan doen, ware het niet dat er ook een hoop verschillen tussen de mobile devices zitten qua taal die ze spreken; iMode (cHTML), WAP 1.0, 1.1, 2.0 etc, XHTML met mobile dtd profile, CSS media="pda" (werkt niet tof geloof ik), etc.

Dus mijn vraag is: Welke weg moet ik inslaan voor een mobile page ?
Of moet ik de keuze gaan maken voor wie ik het beschikbaar wil maken ? en eventueel afvangen en redirecten naar een correcte page voor de bezoeker, google doet dit, maar is het echt nodig ?

Dan rijst de andere vraag; wat word er het meest gebruikt in de mobile wereld ?

Deze materie is enger dan de verschillen tussen IE & FF

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:59
bakman:
Aangezien de mobile wereld enorm aantrekt (al een tijdje) lijkt het me interessant om hier wat mee te gaan doen...
Dan ben je daar best wel laat mee ;)
bakman:
ware het niet dat er ook een hoop verschillen tussen de mobile devices zitten qua taal die ze spreken; iMode (cHTML), WAP 1.0, 1.1, 2.0 etc, XHTML met mobile dtd profile, CSS media="pda" (werkt niet tof geloof ik), etc.

Dus mijn vraag is: Welke weg moet ik inslaan voor een mobile page ?
Of moet ik de keuze gaan maken voor wie ik het beschikbaar wil maken ? en eventueel afvangen en redirecten naar een correcte page voor de bezoeker, google doet dit, maar is het echt nodig ?

Dan rijst de andere vraag; wat word er het meest gebruikt in de mobile wereld ?

Deze materie is enger dan de verschillen tussen IE & FF
Bij mij rijst de vraag wat je in je dagelijks leven doet. Ben je ontwikkelaar? In dienst van een bedrijf dat werkzaam is in de web / mobiele communicatiebranche? Zo nee lijkt het me erg lastig hier een beetje in thuis te raken en er (op een gegeven moment?) een boterham aan te gaan verdienen.

Want ik ga er vanuit dat je die intentie hebt en niet just for fun die richting opgaat. Of heb ik het mis?

Motor onderhoud bijhouden

Verwijderd

ik zou gewoon html doen, daar is het voor
handheld css erbij en klaar.

Opera en Firefox gaan daar gewoon goed mee om naar mijn weten

al die extra taaltjes verzinnen is allemaal klets imho (en het .mobi tld ook). HTML is niet voor niks uitgevonden om platform onafhankelijk en machine independent te zijn

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 11:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 10:36:
[...]
Dan ben je daar best wel laat mee ;)
Dat lijkt misschien zo, maar dat m.i. is verre van waar, ik tracht mijn weg op het web soms mobiel te doen (algemene dingen; je zit in de auto hebt een adres van een bedrijf nodig, success op je PDA als je op een page met tig frames aan komt, snap je wat ik bedoel ?). Ik begrijp het soms ook niet, kom je met je mobiel op een website die een aparte sectie voor mobiel hebben maar dit dus niet afvangen (en redirecten). Detelefoongids.nl bijvoorbeeld, kom ik daar met m'n pda, dan laat ie de volledige pagina zien en mag ik zelf gaan uitvinden waar de mobile pages zitten.
Bij mij rijst de vraag wat je in je dagelijks leven doet. Ben je ontwikkelaar? In dienst van een bedrijf dat werkzaam is in de web / mobiele communicatiebranche?
Ik ben ontwikkelaar voor fun, en zo af en toe krijg ik ideeen waarmee ik denk wat te kunnen doen, tis eerst voor mezelf daarna voor anderen ;)

Waar ik voor mezelf bijvoorbeeld iets zie is iets dergelijks als newsisfree, die parsen sites en maken er rss feeds van, zoiets is voor mobiel ook weggelegd denk ik

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 11:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 11:03:
ik zou gewoon html doen, daar is het voor
handheld css erbij en klaar.

Opera en Firefox gaan daar gewoon goed mee om naar mijn weten

al die extra taaltjes verzinnen is allemaal klets imho (en het .mobi tld ook). HTML is niet voor niks uitgevonden om platform onafhankelijk en machine independent te zijn
op zich helemaal correct maar verre van iedereen heeft Opera en FF, daarom stelde ik ook de vraag, met HTML 1 of 2 zou idd moeten werken, maar goed het oog wil ook wat, dus hoever kan je CSS gebruiken ? styled lists etc ?

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 17:12
Je kan CSS gebruiken zoveel je wil, wordt het ondersteund is het leuk, wordt het niet ondersteund kan de gebruiker terugvallen op je mark-up met semantiek, zodat het nog werkt, ook al ziet het er niet meer helemaal uit zoals jij het wil. Maar er zijn op wat developweblogs een paar goede ideeën verschenen om de browserervaring voor mobiele surfers zo aangenaam mogelijk te maken, daar kan je misschien op zoeken :).

Skat! Skat! Skat!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Je zal het gewoon moeten proberen. media="handheld" werkt inderdaad prima, maar het blijven kleine prutschermpjes dus superveel te stylen is er toch niet; het meeste moet gewoon lomp onder elkaar. Mensen kunnen het laden van plaatjes ook uitzetten, dus zorg er iig voor dat als je al bg images gebruikt in je css, dat er ook een bg kleur achter zit die het contrast met de tekst behoudt als het plaatje niet getoond wordt.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Topicstarter
zo had ik eerder ook http://www.skweezer.net/ gevonden en op zich werkt het wel goed, maar soms ziet het er ook niet uit.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:41

Garyu

WW

Voor mobiele telefoons (zeker de wat oudere) zal je toch WAP moeten gebruiken, aangezien geen ander formaat accepteren. Ook de meeste prepaid gebruikers kunnen wel WAPpen maar bijvoorbeeld geen GPRS/UMTS gebruiken ook al hebben ze een modernere telefoon.

Verder kun je op een PDA cq. nieuwere telefoon gewoon (x)html gebruiken voor zover ik weet, maar niet 100% zeker...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

* Clay gprs't gewoon prepaid hoor :w
zo exclusief is dat toch niet meer?

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
offtopic
Imode met zijn chtml ihtml xhtml en vodafone pml (soort xml)
ik vind het allemaal kut, hoeveel procent gebruikt nou zijn telefoon voor het surfen? natuurlijk steeds meer, het ontwikkelen ervoor vind ik echt onhandig.

Maar goed dat is mjin ervaring. maar ik werd er niet vrolijk van. wou ik ff kwijt.
/offtopic

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17
edwinistrator schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 16:08:
offtopic
Imode met zijn chtml ihtml xhtml en vodafone pml (soort xml)
ik vind het allemaal kut, hoeveel procent gebruikt nou zijn telefoon voor het surfen? natuurlijk steeds meer, het ontwikkelen ervoor vind ik echt onhandig.

Maar goed dat is mjin ervaring. maar ik werd er niet vrolijk van. wou ik ff kwijt.
/offtopic
Er zijn op dit moment gewoon veel nieuwe technieken beschikbaar. Over een tijdje zullen enkele talen overblijven welke marktleiders worden. Mobiel browsen is nog volop in ontwikkeling tot een volwaardig platform.

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Probleem bij mobiele pagina's ontwerpen zijn de handhelds. Elke handheld heeft weer net een andere parser of subversie ergens van. Gek word je ervan.

Een monopolie in de mobiele browser markt die op 99,99 % van de handhelds werkt, zou erg fijn in dit geval. Blijf je met het probleem zitten dat veel schermpjes nog eens verschillende afmetingen hebben. Dus ook daarmee kom je weer in de problemen. Op een PDA heb je nou eenmaal meer ruimte beschikbaar dan bijv op een sony ericsson t630.

Daarnaast zijn de meeste handhelds nog erg traaag wat de gebruikerservaring niet ten goede komt. Een van de redenen dat nog niet iedereen aan het wappen/GPRSen is.

Om dan toch nog wat technisch te melden, mijn persoonlijke ervaring is dat XHTML het op de meeste telefoons wel doet. (getest met t630, p800, panasonic vodafone ding, nec imode toestel, nokia 6600, en wat samsung modellen).

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
djluc schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 18:51:
[...]
Er zijn op dit moment gewoon veel nieuwe technieken beschikbaar. Over een tijdje zullen enkele talen overblijven welke marktleiders worden. Mobiel browsen is nog volop in ontwikkeling tot een volwaardig platform.
Ik snap dat al die nieuwe technieken in ontwikkeling zijn maar het is nog ingewikkelder en stommer als de browser oorlog van vroeger en nu alle css hack's. Je hoopt dat men daar van geleerd zou hebben en men met 1 goed ontwikkelde taal op de markt zou komen. Natuurlijk probeert iedereen zijn eigen taal marktleider te maken. En daar dik aan te verdienen. Maar het is wel om treurig van te worden. Duurt het eerst jaren voor dat we een beetje allemaal even goeie browsers en goeie richtlijnen voor html hebben, wat het leven van een Webdesigner een stuk makkelijker maakt. Beginnen we op de mobieltjes en handsets etc. weer helemaal voor aan.

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalradiotech.co.uk/images/homer_simpson_doh_110w.jpg

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 23:53

PowerFlower

être diable et jouer fleur

megamuch schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 20:03:
[...]
Om dan toch nog wat technisch te melden, mijn persoonlijke ervaring is dat XHTML het op de meeste telefoons wel doet. (getest met t630, p800, panasonic vodafone ding, nec imode toestel, nokia 6600, en wat samsung modellen).
De site die we hier nu aan het ontwikkelen zijn doet het ook prima op mijn S/E T610. Dat is dan ook gewoon XHTML1.0 Strict. Hij pakt gewoon de stylesheet niet (media="screen"), maar ik zou het toch wel leuk vinden om een enigszins bijpassende stylesheet te produceren. Wat was het toch handig geweest als dat media="phone" zou zijn o.i.d... maar nee hoor... Dan maar gewoon platte xhtml zonder formatting, dus ;)

En voor PDA's levert de media="PDA" ook dermate wisselende resultaten op, dat ook daar de platte xhtml zonder formatting imho de beste optie is... Jammer, want als je er dus serieus iets mee wil doen zul je nog steeds mee moeten in de "multichannel publishing" hype (ipv het gewoon simpelweg op te lossen met schone xhtml en screen, print, pda en phone stylesheets) :(

WAP ga ik iig zeker niet meer ondersteunen, dat gebruiken te weinig mensen en heeft wel heel erg ernstige beperkingen (m.n. de cards die al heel erg snel te groot zijn).

[ Voor 35% gewijzigd door PowerFlower op 25-07-2005 16:38 ]

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 17:12
En handheld als mediatype gebruiken, werkt dat niet beter? http://www.w3.org/TR/CSS21/media.html#media-types

Skat! Skat! Skat!

• PowerFlower

PowerFlower

Erm ja, die bedoelde ik ook ipv "pda", want "pda" en "mobile" bestaan helemaal niet :X
Maar wat ik zei - en wat ook te lezen is als je de eerder gegeven link http://www.htmldog.com/ptg/archives/000055.php leest - slaat daar dus op, het is volstrekt onvoorspelbaar of een pda of mobiel die stylesheet wel pakt (een heleboel negeren hem), en of een mogelijke proxy (van bijv. je GSM provider) hem er niet alsnog uit stript. En áls hij de stylesheet leest, is het vervolgens tamelijk onvoorspelbaar wat hij er van begrijpt :/

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Mike Davidson beshrijft een manier waarmee je (volgens hem) in twee minuten een site voor mobile devices in elkaar zet, op basis van een site gebouwd volgens webstandaarden. M.b.v. php wordt de originele site gestript tot een basic tekstversie die een stuk leesbaarder is dan de media="handheld" versie, aan de voorbeelden te zien. Bekijken van die gestripte versie kan door naar het subdomein mobile.domein.tld te surfen.
Lijkt mij momenteel een zeer geschikte oplossing, gezien de verschillen heden ten dage in mobile deviceland...

Cogito ergo dubito

• PowerFlower

PowerFlower

Dat vind ik een nogal omzichtige manier om vrij weinig voor elkaar te krijgen eigenlijk. Wat hij bouwt is in feite een soort proxy die alles uit de HTML stript... de site waar ik met RedRose aan werk ziet er al zo uit zónder dat je er een PHP processor tussen hoeft te gooien, omdat de xhtml door hem dermate strak in elkaar gezet is dat het gewoon prima werkt als een simpele tekstversie als je de CSS weg laat (oftewel, een brave telefoon zoals de T610 negeert de "screen" CSS en laat de kale versie zien). Maar wat je zou willen (in een ideale wereld) is iets dat er ook nog goed uit ziet en dat is hiermee geen stap dichterbij ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PowerFlower op 25-07-2005 22:11 ]

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Boelie-Boelie schreef op maandag 25 juli 2005 @ 19:47:
Mike Davidson beshrijft een manier waarmee je (volgens hem) in twee minuten een site voor mobile devices in elkaar zet, op basis van een site gebouwd volgens webstandaarden. M.b.v. php wordt de originele site gestript tot een basic tekstversie die een stuk leesbaarder is dan de media="handheld" versie, aan de voorbeelden te zien. Bekijken van die gestripte versie kan door naar het subdomein mobile.domein.tld te surfen.
Lijkt mij momenteel een zeer geschikte oplossing, gezien de verschillen heden ten dage in mobile deviceland...
PowerFlower schreef op maandag 25 juli 2005 @ 22:11:
Dat vind ik een nogal omzichtige manier om vrij weinig voor elkaar te krijgen eigenlijk. Wat hij bouwt is in feite een soort proxy die alles uit de HTML stript... de site waar ik met RedRose een incognito persoon aan werk ziet er al zo uit zónder dat je er een PHP processor tussen hoeft te gooien, omdat de xhtml door hem dermate strak in elkaar gezet is dat het gewoon prima werkt als een simpele tekstversie als je de CSS weg laat (oftewel, een brave telefoon zoals de T610 negeert de "screen" CSS en laat de kale versie zien). Maar wat je zou willen (in een ideale wereld) is iets dat er ook nog goed uit ziet en dat is hiermee geen stap dichterbij ;)
*eensch is. Het grote probleem is dat er zoveel verschillende soorten mobiele apparaten zijn met elk hun eigen html interpretatie en standaarden, dat er (nog) geen enkele manier is om het voor elk uniform aan te bieden. Blijft behelpen met 'plain text html' ;)

Sundown Circus

• PowerFlower

PowerFlower

RedRose schreef op maandag 25 juli 2005 @ 22:28:
*eensch is. Het grote probleem is dat er zoveel verschillende soorten mobiele apparaten zijn met elk hun eigen html interpretatie en standaarden, dat er (nog) geen enkele manier is om het voor elk uniform aan te bieden. Blijft behelpen met 'plain text html' ;)
Yer :) maar om daar nou een global_prepend en global_append voor te schrijven is schieten met een PHP kanon op een brakke html mug :X
Pagina: 1