Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148839

Topicstarter
beste mensen,

ik kan wel wat extra kennis gebruiken bij het volgende:

ik ben mijn hele cd-collectie (500+) aan het omzetten naar mp3.
hiervoor gebruik ik EAC icm LAME.
het duurt mij echter per cd veel te lang om direct om te zetten naar mp3.
het lijkt mij handiger om in wat verloren uurtjes een berg cd's achter elkaar te rippen met EAC, per album een map.
de pc kan vervolgends des nachts de wavjes converteren naar mp3.

welk batch-conversie programmaatje kan dit voor mij doen,
zodat in alle mappen de wavjes mp3tjes worden (in de juiste map) en tevens de originele wavs worden verwijderd.

groet
sjoko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 13:25
Ik gebruik daarvoor Adobe Audition (de opvolger van Cooledit), die heeft een pracht batch mogelijkheden die kan wat je hierboven vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik dacht meer aan freeware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-04 20:35

Luppie

www.msxinfo.net

DBpoweramp kan dit wel.

http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm

Het is ook nog eens de snelste ripper
Afbeeldingslocatie: http://www.dbpoweramp.com/images/dmc/fastest.gif

[ Voor 91% gewijzigd door Luppie op 08-07-2005 10:39 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 11:42

Flotter

Pelipper!

Kan RazorLAME (GUI voor LAME) dat niet?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:25

MBV

Let er bij DBpoweramp op dat je de oude installeert, en niet de nieuwe. De oude versie is goed genoeg, en is gratis. De nieuwe versie moet je voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
- De mp3s zullen geen tag krijgen als je ze eerst naar wav ript en later omzet naar mp3. Dus dat is, lijkt mij, een groot nadeel. Er zijn talloze lame frontends op internet te vinden die wav naar mp3 omzetten gebruiksvriendelijker maken. Persoonlijk gebruik ik: Frontah, deze geeft een indicatie hoelang het gaat duren, da's wel handig.

- Wat je nog zou kunnen doen is een cd-rom drive kopen die C2 error information ondersteund (of misschien heb je er al een en hoef je alleen deze optie in EAC aan te zetten). Hierdoor zal het rippen van CD een stuk sneller gaan, maar is wel iets minder betrouwbaar(!).
Het omzetten naar mp3 blijft dan natuurlijk even langzaam. Nieuwere releases van lame worden steeds sneller, dus als je nog lame 3.90.3 gebruikt raad ik je aan om over te stappen naar lame 3.96.1. Lame 3.97 is nog sneller maar is in alpha stage, dus deze zou ik niet gebruiken m.b.t. de kwaliteit (bij deze versie schijnt --alt-preset standard fast trouwens betere kwaliteit te geven dan --alt-preset standard, als je 'm toch wil gebruiken).
De fraunhofer encoder is wellicht nog sneller, maar ik gebruik 'm persoonlijk nooit omdat de kwaliteit minder is dat lame.

- Een andere oplossing is de CD's eerst naar een image rippen met EAC. Als je ze dan naar mp3s wil omzetten moet je deze image als CD-rom drive "mounten" en dan in EAC vanaf deze virtuele cd-rom drive rippen naar mp3s zoals je gewend. Error correction is dan niet meer nodig omdat de image toch wel correct van de hd ingelezen wordt.

PS Ik zou EAC blijven gebruiken omdat deze voor minder inleesfouten zorgt dan andere rippers. Supersnel is natuurlijk heel fijn, maar het moet niet ten koste gaan van de kwaliteit. De kans is groot dat je een aantal CDs opnieuw moet gaan rippen omdat er allerlei kraken inzitten, en dat gaat misschien nog wel langer duren.

[ Voor 11% gewijzigd door Slogra op 08-07-2005 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
razorlame is een optie,
maar bij razorlame dien je alle files per map aan te geven.
het moet gewoon nog makkelijker kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62555

itunes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-04 20:03
Anoniem: 148839 schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 10:46:
razorlame is een optie,
maar bij razorlame dien je alle files per map aan te geven.
het moet gewoon nog makkelijker kunnen.
Je kan met EAC elke Cd in een aparte map gooien.
Gooi al die mapjes weer in een map.
Navigeer naar die map waar al die mapjes in staan, klik op zoeken naar *.wav
Nu komen alle wavjes tevoorschijn selecteer die allemaal Ctrl + A en sleep ze over naar razorlame en encoden maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:39
Je kan in EAC ook instellen dat het encoden op de achtergrond gebeurd, dus dat je niet op LAME hoeft te wachten voordat je een andere CD gaat rippen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-04 18:48

Jive

MooMooMastah

Je kunt in EAC ook de Compression-Cue aanroepen en deze met 1 vinkje op PAUZE zetten.

Kun je tijdens het rippen gewoon de encoding aan laten staan, en dan als je klaar bent met rippen op pauze zetten om vervolgens snachts af te laten maken bijv.

Jive's Box
Jive @ DNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Vergeet vooral niet om eerst goed na te denken over de geluidskwaliteit. Misschien is OGG bijvoorbeeld een betere keus omdat bij gelijke bitrate de geluidskwaliteit van OGG beter is als dan van MP3.

Als je toch graag MP3 wilt gebruiken, bijvoorbeeld omdat je MP3 speler geen .OGG ondersteunt, is het goed om zorgvuldig een encoder en bitrate te kiezen. Fraunhofer / IIS is de uitvinder van het MP3 formaat en de Fraunhofer encoder staat ook bekend om de uitstekende geluidskwaliteit. Ook Lame produceert nette MP3 files. Encoders als Blade en Xing zijn bij tests als minder beoordeeld.

Qua bitrate zijn de meningen verdeeld. Ik raad zelf aan om voor 160 kbps of hoger te kiezen, dan zit je boven het de doorsnee 128 kbps kwaliteit. Het nut van de hoogste bitrates wordt betwijfeld; in luistertests met experts geven ze geen meerwaarde aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Tyrian op 25-09-2005 15:24 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
De makkelijkste manier voor batch-encoding als je al wavs hebt is tegenwoordig Foobar2000. Even alles goed instellen en hij doet alles automatisch, inclusief tagging. Overweeg ook even of je misschien de nieuwste LAME 3.97beta wil gebruiken. Die heeft in een aantal luistertesten op HA.org betere resultaten neergezet dan de tot nu toe nog steeds aangeraden 3.90.3. Bovendien zijn de VBR presets aanzienlijk verbeterd en gemapped in de veel logischer -V x preset in plaats van de onoverzichtelijke --alt-preset.
Zoals gewoonlijk kun je lame compiles vinden op Rarewares.org
Razorlame is compleet verouderd, het werkt op zich wel als lame frontend, maar het balangrijkste gemis vind ik toch het volledig ontbreken van tagging support.

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 25-09-2005 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 21:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Flotter schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 10:42:
Kan RazorLAME (GUI voor LAME) dat niet?
Ik gebruik ook al jaren RazorLame. Heb toen ik een iPod kocht ook m'n hele collectie omgezet naar MP3 daarmee, en als je genoeg HD ruimte hebt kun je heel wat CD's rippen. In RazorLame stel je in dat ie de WAV wist zodra een MP3 klaar is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01
Sikkek schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 13:20:
Je kan in EAC ook instellen dat het encoden op de achtergrond gebeurd, dus dat je niet op LAME hoeft te wachten voordat je een andere CD gaat rippen....
Precies waar ik aan dacht. Dit doe ik altijd en werkt ideaal.
Zie: EAC options, Tools, On extraction start external compressors queued in the background.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
sjoko22: Alles naar wav rippen stelt één groot probleem zoals "Slogra" reeds aanhaalde: de wavs bevatten geen metadata en dus kunnen gegevens als uitvoerder, albumnaam, jaar, genre verloren gaan. Je kan de filename structure in EAC natuurlijk wel zo instellen dat alle info in de filename en path terecht komt, maar dan stuit je weer op andere problemen zoals bepaalde speciale tekens die wegvallen (omdat het bestandssysteem deze niet toestaat in een bestandsnaam),... Kortom, je haalt je mogelijk een hoop ellende op de schouders.

Je zou de methode van "Jive" kunnen gebruiken waarbij je de compression queue van EAC pauzeert. Dan kun je die 's nachts laten afwerken. Maar mocht EAC onverhoopts vastlopen dan heb je kans dat de queue verloren gaat. Bruikbaar, maar nog niet perfect.

Laten we je probleem even tot op de kern analyseren... Waarom wil je de mp3's 's nachts laten encoderen? Omdat het encoderen naar mp3 veel processorkracht en vooral veel tijd vraagt (wat normaal gezien wel op de achtergrond gebeurt, maar soit). Dus wat als we nu eens een tussenstap doen? EAC laten schrijven naar een formaat dat wél snel is en wel metadata ondersteunt zodat je later - 's nachts - deze bestanden naar mp3 kunt omzetten waarbij de compressor gebruik kan maken van de metadata die reeds in de bestanden aanwezig is. Dit tussenformaat moet natuurlijk wel verliesvrij zijn. Anders ga je al verlies hebben bij deze tussenstap en later als je naar mp3 converteert ook nog eens. Een bijzonder snelle verliesvrije compressor is Monkey's Audio. Op de lichtste instelling comprimeert die gekke aap tracks in luttele seconden - bit-voor-bit identiek aan het origineel en inclusief metadata!

Voor een guide om EAC en Monkey's Audio te configureren, lees de nederlandstalige Exact Audio Copy Snelstart Handleiding (bespreekt 4 populaire compressors, inclusief Monkey's Audio). Ik raad je aan om Monkey's Audio op de "fast" instelling te gebruiken (-c1000). De compressieratio is dan wel niet zo goed (nog steeds stukken beter dan wav), maar dat speelt toch geen rol aangezien je de bestanden straks naar mp3 zult omzetten.

Dat omzetten naar mp3 kun je best doen met foobar2000 zoals "Henk007" al voorstelt. Met weinig moeite kan dit programma in één trek je hele collectie Monkey's Audio bestanden omzetten naar mp3 (of een willekeurig ander formaat).

Nog eenvoudiger is dbPowerAMP Music Converter (dMC) welke "Cobra_Lup" al vermeldde. Als ripper valt het in het niet tegenover EAC, maar als converter is het een uitstekende keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door satcp op 25-09-2005 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 21:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Als we het over taggen van MP3's gaan hebben: Tag & Rename. Het geld meer dan waard :Y)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:16
Zelf vind ik MP3Tag het beste werken. Die is nog eens gratis ook.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1