Toon posts:

[XP] Verschil tussen verwijder- en verplaatscommando Windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De tijd dat ik nog enigzins 'verstand' had van pc's ligt in een ver verleden, toen we nog fijne programmaatjes hadden als PCShell. Vandaar hier mijn waarschijnlijk voor jullie simpele, maar voor mij belangrijke vraag.

Even de context. De harde schijf van mijn server is gecrashed en niet meer te lezen. Hier staan zo'n 2000 foto's op (die ik graag terug wil). Nu heb ik deze foto's nog niet zo lang geleden van mijn notebook naar de server verplaatst. (ctrl-X, ctrl-V).

Nu probeer ik met recoverytools de foto's te vinden op mijn notebook maar tot nog toe heb ik weinig succes (wordt wel bedolven onder de temporary internet files).

Mijn vraag is, komt dit doordat ik de crtl-X, ctrl V heb gebruikt, is dat technisch een ander proces dan een gewone delete?

Nou, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. In ieder geval alvast bedankt.

Groeten,
Tinkerbell

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als er daarna niks meer is geschreven op de harddisk zouden ze er volgens mij wel moeten staan.....
als er iets anders bijop is gekopieerd best kans dat het gewoon overschreven is. Zou door tempfiles en dergelijke bij gewoon gebruik best al gebeurd kunnen zijn.

Alhoewel een move natuurlijk als je het strict gaat bekijken een lees/verwijder en een schrijfactie betreft en het dus evenzogoed compleet weg zou kunnen zijn.

Vind je geen enkele foto meer? En geen andere plaats meer waar ze staan? Welk OS hebben we het over? Dan zet ik dat per de Windows Operating Systems - Policy nog even in de titel :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
knippen en plakken gaat er denk ik van uit dat je iets hebt verplaats, dus niet naar de prullenbak. als er dan iets mis gaat op de nieuwe lokatie ben je het alsnog kwijt.

de prullenbak is dus wel echt als laatste redmiddel bedoeld, dus buiten een crash kun je zo niks kwijtraken.
op een servr is dat geloof ik wel weer iets anders. delete is daar soms ook gewoon helemaal weg.

mischien dat je een progje als undelete kunt gebruiken?
of werkt dat helemaal niet op ntfs ?

dus in het fvervolg maar kopieren, plakken, en dan deleten, dan staat het tenminste nog in de prullenbak.

of natuurlijk gewoon op je dagelijkse backup.....

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

(hier stond iets wat niet van toepassing is)
-----------

Een bestand verwijderen is (hoe gek het ook klinkt) een schrijf-actie; je zet een delete-flag op het filesystem.
Kopieren daarentegen is enkel een lees-actie en dat lukt vaker nog wel.
Verplaatsen van bestanden is een delete-create actie, helemaal als je tussen volumes verplaatst.
Op hetzelfde volume is een verplaatsing alleen een bewerking van de file-pointer die aangeeft waar het bestand voor je besturingssysteem te vinden is.

Nu naar het volgende:
Verplaatsen naar een netwerkschijf is een delete actie op het lokale volume en een create op het remote volume.

De "loze" ruimte op het lokale volume bevat echter nog steeds de bestanden, alleen de pointer in de MFT is nu verwijderd.
Op dat moment kan je nog met file recovery tools wat achterhalen.

Over langere tijd wordt deze "loze' ruimte door het filesystem opnieuw gebruikt en worden er nieuwe bestanden "overheen" gezet.
Als dat eenmaal gebeurd is, valt er nog maar weinig nuttigs te recoveren; het meeste wat je er van kan redden zal bovendien ook nog corrupt kunnen zijn ook (vergelijk met crosslinked files).

[ Voor 46% gewijzigd door alt-92 op 08-07-2005 00:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
las je met windows iets delete, doe je eigenlijk verplaatsen naar de prullenbak. dus pas weg als je die leeg gooit of leeg wordt gegoooid.
de pointer of het vlagje zorgt er dus voor dat het in de prullenbak zichtbar is, en zorgt er voor dat die bestanden nog niet worden overschreven.

bij knippen volgt daarna plakken, en verplaats je dus het bestand. weer het pointer / vlagje verhaal, alleen wordt het niet als deleted aangemerkt, maar gewoon als een bestand in een andere directorie.
slepen is dus eigenlijk ook net knippen en plakken

bij kopieren volgt ook meestal een plakken, waarbij een nieuwe kopie wordt gemaakt twee pointers, twe bestanen. als je dan een ervan weg doet blijft er altijd een over. de andere wordt dus verplaatst naar de prullenmand, wederom geen probleem dus.

bij knippen verdwijnt dus eigenlijk de oorspronkelijke vermelding en komt er dus niks in de prullenbak. de locatie van de data van het bestand wordt als leeg aangemerkt, en bij een eventuele latere schrijfactie wordt die plaats overschreven.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 maakt kanttekening dat ondergetekende vrij veel shift-delete gebruikt ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1