[linux]Installatie zonder diskette EN CD

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Ik heb een PC waarop ik linux (bij voorkeur ubuntu) wil installeren, maar ik zoek een mogelijkheid om dit te doen zonder CD of diskette. Ik heb op deze pc een vooraf gepartitioneerde schijf met een draaiende windows 98 erop, dus ik zou via DOS een kernel kunnen booten en vervolgens een netwerkinstallatie kunnen uitvoeren.

Ik weet echter niet zo goed wat ik nu moet doen, of ik een gewone kernel kan downloaden en die met een of ander loadlin-programmaatje vanuit dos kan starten, of dat ik een soort image-file op een inventieve manier in die ext2fs-partitie moet proppen. Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
in andere pc hangen. en ubuntu instaleren, of de cd er op kopieren. en daarna kijken of je t kunt instaleren op dezelfde hd. moet kunnen lijkt me

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Ja, dat wil denkik wel, er is zelfs een netinstall functie, het enige waar ik mee zit is dat ik ook zo gauw geen andere PC voorhanden heb. Het punt is dat ik een kernel wil starten gewoon met mijn harddisk. Ik kan gewoon netjes een dosprompt krijgen, maar ik weet dan vervolgens niet hoe ik een linux-kernel kan starten.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
er is een progie om een linux kernel vanuit dos te kunnen laden
ik weet nog dat het kon met de suse 7.1 cd's

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Kan je niet even snel een cd-drive in die pc hangen? Als hij niet kan booten vanaf cd, hang er dan een floppy aan met BtMgr, een handig programma'tje waarmee je toch van een cd kan booten.

En anders kan je nog altijd een netwerkkaart met PXB boot rom gebruiken, en een boot-server. Zo kan je een basis-linux opstarten, en kan je Ubuntu zo installeren op de lokale harde schijf.

Maar dit is allemaal nogal moeilijk voor een beginneling hoor! Het makkelijkst is om er een cd-drive in te hangen, tijdelijk.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
grwwon veel google en lezen kan ook tegen de tijd dat je weet hoe het wel kan, heb je wel een andere pc bij de hand, zodat je het toch nog "makkelijk"kunt doen en je toch veel hebt geleerd.......

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 11:02
Is de ondertussen verouderde usb stick geen oplossing? Veel apparaten die geen cdrom/floppy hebben kunnen wel booten van bijv. usb.

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Ben eruit, iemand tipte me op deze link

Nu nog even de goeie kernel zoeken...
Pagina: 1