Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Stilste fan's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe maak je FAN's stiller.

Ik leer nu op school, waar we te maken hebben met echte fans en propellor (luchtvaart), dat hoe langzamer ze draaien hoe minder geluid ze produceren. Das logisch niet waar, als je minder hard blaast tijdens het fluiten maak je ook minder geluid. Ander voorbeeld als je in je auto'tje met een gangetje van 120 rotterdam benaderd over de A13 hoor je de wind rond de auto duidelijker dan wanneer je het stuk van 80 km/uur hebt bereikt. Maar om nou nog steeds de zelfde luchtverplaatsing te crieeren moet je wel dus het oppervlak vergroten. Dat heb ik dus gedaan.
Aanschouw mijn Fan;

Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/664/10080435nm.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/7057/10080448vc.th.jpg

Strak niet waar!!!!

Hoe bouw je nou zoiets.

Je koopt en normale CPU Fan. Je zaagt een stukje van de behuizing er af zodat de kleine fan van voren(niet de kant van het motortje) zegmaar onbeschermd zijn. Je haalt bij de bouwmarkt een stuk aluminium van een halve milimeter dit (mag dikker maar dan moet je ook beter gereedschap hebben om het te kunnen sneiden). Je maakt met een passer of in ander waarmee je mooie rondje kunt maken een cirkel op de plaat aluminium. Bij een 0,5 milimeter aluminium plaat voldoet een huis en tuin keuken schaar . Let wel je hebt wel kans op blaren omdat het best hard werken is dat knippen.
Je meet nu de groote van de CPU Fan op (bij mij 7 cm). Je zet dus nu een cirkel op je inmiddels ronde aluminium plaat ter grote van die CPU fan en je moet dan ff gaan rekenen.
Omtrek van een cirkel is pi×diameter. Verdeel die lengte in een even aantaal gelijke stukken van rond de centimer. Dit is je aantal fanbladen die er komen(ik heb er 24). Deel360° door de lengte van zo'n stukje.
Zet nu een lijn van de rand tot rand door het middenpunt van je cirkel vormige plaat. Meet van uit het middenpunt van je cirkel telkens de hoek die je net hebt berekent en zet er weer zo'n zelfde lijn uit. Dit meot je herhalen totdat je een halve cirkel hebt door lopen. nu moet je dus elke lijn gaan sneiden tot aan de cirkel die evengrrot is als de van je CPU fan. Hiernaa hoef je alleen nog maar elke fanblade te buige in de zelfde richting als de fanblades van je cpu fan.
Nu komt er iets trickies. Nu moet de grote mooie Fan op de CPU Fan worden gelijmt. doe dit met een montage kit bijvoorbeeld. Pak een naald en steek deze dooe het precieze middelpunt van de aluminium plaat. Smeer de lijm op het vlakke midden stuk van je CPU Fan. Ga nu met de naald en de hele fan, waar die dus door heen zit gestoken, naar het middelpunt van je CPU fan. De naald werkt nu als geleider en die moet dus echt op het midden punt van je CPU fan blijven. Glij nu voorzichtig de fan van de naal op de CPU Fan en druk deze even goed aan. en laat dit ff goed uitdrogen. Als goed is is Kees nu klaar. Check je Fan even of hij goed gelijmd is door hem ff op de stroom te zetten uit je PC hij mag niet al de veel vibreren. Je ziet nu dat de langzaam op spint en ook een redelijk llaag toental behoud, maar hij genereert wel een redelijke lucht verplaatsing. EN JE HOORT ER NIKS VAN!!!!!!.

Zoals je ziet op de bovenste plaatjes dat je dus zo'n fan aan de zijkant van je case kan maken. Zorg wel voor enige protectie want hij is redelijk fragiel en verbuigt snel.(tenzij je dikker aluminium hebt gebruikt). Onderaan deze postr staat nog eenplaatje van het project waar ik dus deze fan voor gemaakt heb.

Waar voor te gebruiken;
Als je fris windje in je Case wilt hebben dan is deze erg geschikt. Hij is echter niet geschikt om bijvoorbeeld de CPU te koelen.

Mijn project

Een jet engine dat moet het worden. Achter de fan komen alle components en aan de achter kan alle stekker en cdrom drives. Echter al die components zijn er nog niet van gekomen (geld gebrek, typische studente probleem) dus he project staat nog op een hold.

Afbeeldingslocatie: http://img41.imageshack.us/img41/8742/10080468jx.th.jpg

[img=http://img41.imageshack.us/img41/8742/10080468jx.th.jpg]

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 11:22
Ziet er wel goed uit. Maar kan het motortje dat wel aan! Brand die na een tijdje niet door omdat die nu veel zwaarder werk moet doen!

Klaas

Verwijderd

Topicstarter
klaasopurk schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 22:32:
Ziet er wel goed uit. Maar kan het motortje dat wel aan! Brand die na een tijdje niet door omdat die nu veel zwaarder werk moet doen!
Geen idee.

Ik heb het al een tijdje laten draaien hij wordt niet warmer dan normaal, ook ruik je geen elektrische geur.

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-11 20:49
Dat heb jij heel knap gedaan! Knipt die schaar nog een beetje of is ze heel bot geworden? Verbruikt de motor meer of minder dan gewoon?

Verwijderd

Best neet zelf ben ik ook erg fan van casemodding 8)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Wow geil maar ik denk dat je motortje zo toch wel iets sneller overlijd. Hoeveel RPM draait ie?

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 07-07-2005 23:11 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

lijkt net een straalmotor, moet je zon ding boven op je case bouwen met een 90 graden sluis in de kast, lichtjes erin en het ziet er ultravet uit :P

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:26
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 23:41:
lijkt net een straalmotor, moet je zon ding boven op je case bouwen met een 90 graden sluis in de kast, lichtjes erin en het ziet er ultravet uit :P
Ja idd als je er wat mooie licht effecten achter die ultra geile fan zet dan krijg je mooi lichtshowtje :D.
En in welke kleur word de houten rand gemaakt?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Eindelijk een platte grote fan die in de standaard sidepanel van de Coolermaster Stacker kan! :9

U vraagt, wij antwoorden.

• FTPlus
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11-2024

FTPlus

Pluisje

wow, dit ziet er best retro uit eigenlijk. Erg cool, en het idee wat er achter steekt is nog erg goed ook. Dit kan inderdaad best nog aardig wat rendament hebben qua geluidsvermindering. Ik maak me ook een beetje zorgen over het motortje. Met minder toeren evenveel luchtverplaatsen betekent een evengroote energie overdracht dus zal het motortje ook zwaarder moeten werken. opzich is dit wel te verhelpen door een zwaarder motortje te nemen. Maargoed dat terzaken.
Ik vind het er zeer gelikt uit zien, ode! :)

-=Waiz=-

Verwijderd

Topicstarter
Welling zijn er andere motoren of CPU fan's beschikbaar die een hoger koppel hebben bij een lager toerental. Dat zou de snelheid kunnen verhogen.

Ik hoop dat mijn motortje dit lang gat uithouden. Inprincipe is er niet veel verander, nog steeds de zelfde stroom wordt aan gevoerd, alleen hij moet wat snelheid in leveren dus lager krijgen daardoor niet veel meer te verduren. Behalve dan dat er nu meer gewicht aan zit.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Opzich een geinig idee.

Ik wil echter 2 opmerkingen plaatsen:
1. Door het gewicht denk ik dat de motor toch minder lang zal meegaan
2. De door jou geknipte fan bladen zullen nooit perfect uitgebalanceerd zijn. Dit zal ook weer een extra belasting voor motoren en lagers zijn. Wat uiteraard resulteerd in een kortere levensduur.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Het is een leuk idee, en ziet er ook zekers vet uit

@ Shuriken

Een motortje van een fan kan zeer veel aan, ik heb zelf een fan gehad waarbij een blad was afgeknapt, en ten heb ik er nog 2 afgebroken zodat hij een beetje in evenwicht was, alleen trilde hij nog als een gek, en hij heeft zo meer dan een jaar gedraait en toen was ik het zat, en heb ik er een nieuwe fan in gezet.

Verwijderd

Shuriken schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 10:00:
Opzich een geinig idee.

2. De door jou geknipte fan bladen zullen nooit perfect uitgebalanceerd zijn. Dit zal ook weer een extra belasting voor motoren en lagers zijn. Wat uiteraard resulteerd in een kortere levensduur.
Mee eens, verder vraag ik me af in hoeverre de fanblade-vorm lucht verplaatst. Een normale fanblade heeft namelijk een ronde (parabolische?) vorm, waardoor de luchtverplaatsing aanzienlijk beter is.

Verwijderd

Topicstarter
Een fan blade ziet er in de daad anders uit.

Ten eerste zijn het eigenlijk vleugels, door de beweging krijg je dus een voorwaartse kracht en in de tegengestelde richting een luchtstroom.
Ten tweede moet de invalshoek van de bladen dicht bij het midden groter zijn dan de buitenkant(bij mij is dat dus anders om) omdat de buitenkant sneller draait.
Ten derde Fan blades in realtime worden heel anders opgebouwd. En niet uit een vlakke plaat gemaakt. ze moet ook zo sterk zijn dat ze een gans of paar ganzen kunnen vermalen zonder dat er significante schade is.
Ten vierde. De vork is iets anders omdat ook weer geluids reductie oplevert. Inplaats van een rechte snede zouden het gekromde moeten zijn.

Maar dat maakt mij niks uit, ik vind het wel strak.

Verwijderd

Shuriken schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 10:00:
Opzich een geinig idee.

Kortere levensduur. Ach, dan zet je er toch een nieuw motortje aan van 25 cent? Stel dat het 1/4 van de eigenlijke levensduur zou werken, heb je er toch een mooi ventilatortje van?

Verwijderd

Hoeveel weegt dat ding? En hoe groot is het? Als het te groot is kan je het gewoon praktisch niet inbouwen in de pc...
Je zegt daar dat het een tamelijke luchtverplaatsing geeft -> Vergelijk eens objectief met een gewone 120*120 fan die je op lage toeren zet. Volgens mij blijft een goed uitgebalanceerde 120-fan op lage toeren het beste.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe groot is ie? diameter van 43,5 cm.

Bij de eerste twee plaatjes in mijn post ligt ie op de zijkant van mijn case.
Je kunt hem zo groot maken als je wilt

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 10:51
Wewt!

Dat ziet er erg mooi uit! Maar is hij ook sterk? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je je vinger ertussen steekt? Heb je dan een vinger minder of stopt hij gewoon?

Verwijderd

Topicstarter
Hij stopt meteen. Tenzij je de fan blades super scherp maakt dan kun je natuurlijk wat aan over houden maar hoe je dat moet doen weet ik niet. Hij is best fragiel en je verbuigt hem snel. Eigenlijk best kindproef mocht. Ze zullen we schrikken maar geen sneden of schrammetjes aan over houden.

Je kunt ook een standaard CPU van met je vingers stoppen, je voelt er wel iets van maar dat is dan ook het enige.

Verwijderd

Kijk hem gaan :P

Innovatief hoor :)
Wat ik zou doen is gebruik maken van een 12mm fan, heeft toch een sterker motortje zodat je het toerental oko wat hoger kunt houden, denk dat je met 700~900rpm nog niks van zo een ding hoort terwijl je een massive luchtverplaatsing hebt :)
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 11:25:

Ten tweede moet de invalshoek van de bladen dicht bij het midden groter zijn dan de buitenkant(bij mij is dat dus anders om) omdat de buitenkant sneller draait.

Maar dat maakt mij niks uit, ik vind het wel strak.
De buitenkant van je fan draait trouwens niet harder dan de binnenkant, omdat de diameter groter is zal hij een grotere omtrek bestrijken ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 21:41 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 10:11:
[...]

Mee eens, verder vraag ik me af in hoeverre de fanblade-vorm lucht verplaatst. Een normale fanblade heeft namelijk een ronde (parabolische?) vorm, waardoor de luchtverplaatsing aanzienlijk beter is.
Die ronde vorm is er ook voornamelijk voor om de lucht te compresseren. Daar heb je bij het koelen van je computer niet zoveel aan.

Het idee is leuk, maar erg praktisch lijkt het me niet, de fan is wel erg groot geworden zo :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 20:53
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 11:25:
Ten eerste zijn het eigenlijk vleugels, door de beweging krijg je dus een voorwaartse kracht en in de tegengestelde richting een luchtstroom.
als je lucht verplaatst krijg je ALTIJD een kracht de andere richting op! (actie = (-)reactie any1?)

ontopic:

ziet er vet uit.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Verwijderd

Topicstarter
martijnve schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 21:50:
[...]

als je lucht verplaatst krijg je ALTIJD een kracht de andere richting op! (actie = (-)reactie any1?)

ontopic:

ziet er vet uit.
Newton had dat ook al bedacht :P

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 20:53
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 22:16:
[...]

Newton had dat ook al bedacht :P
jah ik had er een quote van moetten maken :P

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Geeft ie veel Airflow?
Anders word er hier ff naar de bouwmarkt gefietst en ff wat home made ventilatoren gemaakt voor op mezelf gericht tijdens deze hete dagen :9

• waterkoud
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
En is ie stil? Een fan die niet goed in balans is maakt ook meer geluid en het lijkt me erg moeilijk om zelf een fan te maken met zoveel bladen en die perfekt in balans te krijgen.

Verwijderd

Lijkt me pijnlijk als je vinger er inkomt. Wel vet gedaan!

Verwijderd

Topicstarter
@lieuwe15

De echte ventilator geeft veel meer Airflow maar die hoor je dan ook.

@waterkoud

Ik was ook verbaasd van mijn kunsten toen ik zag dat hij uitgebelanseerd was. En ja hij is stil, je hoort het niet eens.

@eurex

Valt wel mee je zet hem zo stil ik denk dat een normale fan stukie pijnlijker is dan deze.
Pagina: 1