[MCE 2005] Computer start niet op

Pagina: 1
Acties:

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-03 05:54
Ik zat net in Maya wat grafisch werk te doen toen er opeens (waarschijnlijk van Newsleecher) een foutmelding kwam dat er een fout in het programma was geconstateerd en dat het programma werd afgesloten. Zo'n 30 seconden later bootte de computer spontaan opnieuw op. Sindsdien krijg ik eerst een melding over een ongeldige boot.ini en dan de volgende foutmelding:

Windows kan niet worden gestart omdat het bestand is beschadigd of niet kon worden gevonden
<windows-hoofdmap>\system32\ntoskrnl.exe
Installeer het bovenstaande bestand opnieuw

Gelukkig heb ik een Knoppix live CD'tje hier liggen waarvanaf ik gelijk heb geboot, deze ziet de Maxtor 160gb netjes als hda1 en hda2. Zodra ik hda2 probeer te openen krijg ik een tijd lang 'mounting /dev/hda2 te zien en hierna de error

Could not mount device
....
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda2

hda1 opent hij wel netjes, maar dan staat er steeds geen enkel bestand in (nu dus even wel, maar zodra ik een dir inga, dan krijg ik onder in beeld 'stalled' te zien)...

Nu heb ik even de XP Pro CD (mijn systeem draait eigenlijk onde XP MCE NL, maar die cd heb ik even niet...) erin gedaan en de rescue modus geprobeerd te starten, die vraagt naar een disc die ik niet heb... Zodra ik Windows opnieuw wil installeren zie ik netjes allebei mijn partities met de juiste grootte, maar zodra ik een partitie kies en NIET kies voor de optie 'formatteren' dan geeft hij aan dat de schijf te vol is of is beschadigd.

Helaas heb ik geen andere desktop bij de hand om mijn HDD in te hangen (alleen een laptopje) dus zal eea via Knoppix moeten doen, maar dit is pas de derde keer dat ik Knoppix opstart, dus ben daar een totale N00B in :/

Wie-O-wie heeft voor mij een paar tips om verder te komen?

[ Voor 35% gewijzigd door Frankster op 07-07-2005 22:07 ]

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hoeveel ruimte is er nog op je harddisk? XP heeft minimaal iets van 3 gig nodig geloof ik. Weet het niet precies. Een kale install is zoiezo 1.5 GB en dan nog pagefile en dergelijke.

Misschien toch backuppen naar cd, dvd, harddisk oid via knoppix? Of via een netwerk naar een andere pc?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Frankster
Ah, gelukkig nog een nachtelijke Tweaker die antwoordt... Klik al een uur op de 'refresh button'... Ja, heb nog ruim voldoende ruimte (20 gig als het goed is)... Probleem is dat ik via Knoppix wel op hda1 in de hoofdmap kan komen, maar niet in de submappen van Windows... Ook de 'documents and settings' map kom ik niet in en daar staan juist de belangrijke bestanden... Verder mag koste wat het kost de tweede partitie niet gewist worden (veel fotomateriaal daar).

Ben nu bezig met het maken van een opstartcd via PE builder in de hoop dat dat werkt... Heb me ook al suf gegoogled, maar niks gevonden, dus verdere tips zijn meer dan welkom!

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• Frankster
Dat Bart PE Builder is echt geweldig! Soort Windows vanaf CD...

Direct bezig met een chkdsk, maar daar wordt ik niet vrolijk van... Bijna alle bestandsrecordsegmenten zijn onleesbaar... Iemand enig idee hoe dat zou kunnen?!?

&Creative

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien is de harde schijf wel corrupt?

Zou je trouwens als je zelf de laatste poster bent, binnen 24 uur, je laatste bericht willen aanvullen in plaats van het nieuwe bericht dat je nu hebt geplaatst? Lees daarover nog even de Algemene gedragsregels (Netiquette) door. WEe vinden het wel net zo eerlijk dat alle topics net zo veel aandacht krijgen. Je topic wordt namelijk door je nieuwe bericht weer naar boven gehaald... geen zorgen. Het blijft zoiezo altijd 24 uur staan (minimum instelling), en daarna mag je het wel weer onder de aandacht brengen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Frankster
Excuses voor het doorbreken van de nettiquette!

Ik denk ook dat de schijf corrupt is (is overigens mijn tweede Maxtor 160 gig 8mb 7200 toeren die er binnen 6 maanden mee uitscheidt...) Heb even een nieuw moederbord gekocht en 2 Seagate 160 gig schijfjes in een RAID 1 opstelling gebouwd (ben dat dataverlies meer dan zat) en ben nu bezig de data terug te halen... XP ziet 1 van de twee partities op de 'moeilijke' schijf niet eens meer, dus heb er een hard hoofd in...

Edit:
Maxtor's PowerMax kon de schijf niet eens herkennen... Ook computerbeleid in Windows herkent maar 1 partitie, Easy Recovery Pro kan er wel nog wat files vandaan halen, maar meldt dat het totale filesysteem naar de knoppen is... 8)7 8)7 8)7
Voor mij NOOIT meer Maxtor :( })

[ Voor 25% gewijzigd door Frankster op 08-07-2005 17:59 ]

&Creative

Pagina: 1