Samba <-> Windows ME probleem

Pagina: 1
Acties:

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Topicstarter
Eh.. sinds mijn huisgenoot heeft zitten rotzooien met Windows ME, kunnen de resterende huisgenoten (Windows 98, 2000 en Linux) ineens niet meerr browsen over het netwerk.

Voorheen werkte het goed en plotsklap met Windows ME in het netwerk waarbij mijn huisgenoot dacht de zaken beter te kunnen oplossen dan ik, die enige kaas van netwerkgebeuren e.d. heb gegeten, is het foute boel.

Volgens zijn zeggen was er niets veranderd. Ondertussen ben ik al achter dat de kabelindeling is veranderd, Windows ME op zijn machine staat en dat hij het nodig vond Windows ME thuisnetwerk te installeren. Nu weet ik niet wat de laatste wizard doet. De netwerkbekabeling is nog in orde, ik kan nl. alle machines pingen. De routing is ook in orde, tracert wijst uit dat internettoegang werkt.

Ook is bestanduitwisseling tussen computers mogelijk via smb. Het enige dat niet werkt is het browsen van het netwerk. Het lijkt erop dat er machines zijn die niet met elkaar kunnen uitvechten wie de master browser van het netwerk moet zijn.

Is er iemand die een dergelijk probleem heeft danwel een oplossoing hiervoor heeft ?

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-08 13:46
Volgens mij heb je gelijk. Kijk op die ME machine eens of in Network|File and printer sharing for MS networks 'Browse Master' op Disabled staat. Misschien moet je nmbd hup-pen op die linuxbak. (ik neem aan dat die linuxbak master browser is)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Topicstarter
Inderdaad.. Uiteraard moet de Linux bak de master browser worden omdat dat de machine is die nooit down gaat..

Verwijderd

Je kunt ook proberen het OS Level in Samba omhoog te gooien

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Topicstarter
Windows ME vertellen dat ie geen master browser kan worden EN samba reset (HUP) was voldoende !!

Thanx !

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Probeer dit eens: (xxx mag je zelluf invullen)

# GLOBALE PARAMETERS
[global]
workgroup = xxx
netbios name = xxx
server string = xxx
interfaces = eth0 eth1 (bijvoorbeeld)
bind interfaces only = Yes (voor beveiliging)
security = xxx (hoe het bij jou zit)
encrypt passwords = xxx
map to guest = Bad User
keepalive = 30
wins support = Yes
max log size = 1000
kernel oplocks = No
os level = 100 (1)
local master = Yes
domain master = Yes
domain logons = Yes
preferred master = Yes
time server = Yes
socket options = TCP_NODELAY

(1) Als je deze waarde hoger zet is het voor andere computers bij een loting niet mogelijk de controle over te nemen (NT4 gebruikt bv.32 NT5 64, en zovoort) Zet heb bij jou eens op 100 (ik heb NT5 en met deze waarde wordt hij overruled >:) ).

Als die servers en masters aanzetten en dan moet hij het doen. Verder kun je onder IP instellingen je SMB-computer instellen als WINS server (heeft dat er ook niet mee te maken).

LAAT ME EVEN WETEN OF HET WERKT!

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Topicstarter
Zoals je al hebt kunnen lezen.. Is het probleem reeds al opgelost. Ik hoefde echt niet mijn op maat gemaakte smb.conf aan te passen.

Pagina: 1