Toon posts:

TFT werkt wel op DSUB maar niet op DVI

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn Hyundai L72D is eindelijk terug van zijn RMA en nu is hij dodepixel vrij daar ben ik uiteraard erg blij mee maar nu heb ik een ander probleem, de nieuwe Hyundai doet het alleen op DSUB en niet op DVI in Windows XP.

Gegegevens:

Monitors: Iiyama VisionMaster Pro 450 CRT (op DSUB) hierna een Hyundai L72D TFT (op DVI) deze ging RMA dus een Compaq 15" CRT (op DSUB) en nu weer een nieuwe Hyundai L72D tft.

Dit laatste werkt wel met DVI, tijdens de boot, het Windows "laad" scherm en in veilige modus. Maar als in de normale modus mijn desktop tevoorschijn moet komen kapt hij ermee en vliegt hij op standby. Als ik op het menu knopje druk krijg ik geen OUT OF REACH bericht zoals hier in andere soortgelijke gevallen staat, lijkt me ook logisch want de monitor staat niet meer aan en springt op standby. Toen bedacht ik het plan om hem eens op DSUB aantesluiten, en warempel het werkt perfect! Maar ik mis wel de scherpte van mijn DVI aansluiten :(

Nu heb ik een aantal dingen geprobeerd die niet hebben geholpen.
- In veilige modus opstarten en mijn monitor instellingen wijzigen
- Mijn oude Compaq aansluiten en deze verwijderen uit het apparaatbeheer in Windows.
- Proberen Dual Screen setup te draaien met CRT + TFT, CRT gaf toen alleen erg raar vervormd (onleesbaar) beeld (en de TFT kapte er weer mee in de Windows desktop) toen ik de TFT loskoppelde deed de CRT het wel weer normaal.
- Verwijderen van ATi Control Panel software
-Heb net geprobeerd om bij Eigenschappen voor Beeldscherm de "tweede monitor" (waarbij ik Windows nogsteeds verdenk de DVI port als tweede monitor te zien) als Hoofdmonitor + het Windows-bureablad daarnaartoe uit te breiden.

Het probleem zit dus in Windows, dat is wel duidelijk. Ik denk dat ik ook weet waar, in het "Dual screen" gebeuren bij de eigenschappen van mijn monitor. Op de een of andere manier denkt hij dat mijn primaire scherm aan mijn DSUB hangt, en mijn DVI pakt hij gewoon niet op dit moment. Nu is mijn vraag, heeft iemand anders een soort gelijk probleem gehad, of weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

En ik heb gezocht op termen als "TFT wel op DSUB niet op DVI" maar dat leverde niets op, ook geGoogled.

EDIT: Heb net geprobeerd om bij Eigenschappen voor Beeldscherm de "tweede monitor" (waarbij ik Windows nogsteeds verdenk de DVI port als tweede monitor te zien) als Hoofdmonitor + het Windows-bureablad daarnaartoe uit te breiden.

Als ik hierna opstart heb ik gewoon weer hetzelfde verhaal en springt hij op standby met DVI, en doet hij het gewoon met DSUB

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2005 20:05 ]

Verwijderd

Dit probleem heb ik eerder gezien, de oplossing heb ik helaas niet gevonden (behalve dan een Windows reinstall, hierna werkte alles wel).
Mischien heb je het al geprobeerd maar op je monitor zit vast ook een knopje waarbij je kunt kiezen tussen beeld van de d-sub en de dvi. Misschien dat het bij jou wel helpt...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 20:16:
Dit probleem heb ik eerder gezien, de oplossing heb ik helaas niet gevonden (behalve dan een Windows reinstall, hierna werkte alles wel).
Mischien heb je het al geprobeerd maar op je monitor zit vast ook een knopje waarbij je kunt kiezen tussen beeld van de d-sub en de dvi. Misschien dat het bij jou wel helpt...
Ja, ik ben al bang voor een Windows herinstallatie maar daar heb ik dus 0,0% zin in, ben je toch gauw weer een aantal uurtjes zoet mee.

Ik kan inderdaad kiezen tussen DSUB en DVI al lijkt me niet dat dit het is, ten eerste omdat de monitor het wel doet op DVI, in de veilige modus etc. en ten tweede omdat ik niet in het menuutje kan komen omdat de monitor standby slaat in Windows. Zelf zijn mijn ideeën nu zo een beetje op, ik hoop dat iemand me hier kan helpen (ben ook niet erg thuis in het Dual Screen gebeuren, het mag van mij net zogoed uitgeschakeld worden)

Verwijderd

Ik ben sinds een aantal weken ook in het bezit van een TFT (benq fp937s+). Kan me herineren dat ik in het begin hetzelfde probleem had als jij. Weet jammer genoeg niet meer wat ik ook alweer precies heb gedaan. 8)7 Wel weet ik dat bij mij het probleem in het dual-monitorgeval zat. Omdat ik hiervoor een CRT had op (natuurlijk) DSUB dacht windows op de een of andere rare manier dat dit de hoofdmonitor moest blijven.

Probeer eens dual monitor aan te zetten en dan je TFT op de DVI aan te sluiten (na herstart) werkt het dan wel?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 22:15:
Ik ben sinds een aantal weken ook in het bezit van een TFT (benq fp937s+). Kan me herineren dat ik in het begin hetzelfde probleem had als jij. Weet jammer genoeg niet meer wat ik ook alweer precies heb gedaan. 8)7 Wel weet ik dat bij mij het probleem in het dual-monitorgeval zat. Omdat ik hiervoor een CRT had op (natuurlijk) DSUB dacht windows op de een of andere rare manier dat dit de hoofdmonitor moest blijven.

Probeer eens dual monitor aan te zetten en dan je TFT op de DVI aan te sluiten (na herstart) werkt het dan wel?
Ik snap je bedoeling niet precies? Ik wil best een Dual Monitor Setup draaien maar dan gaat mijn CRT trippen (zo erg dat er echt geen beeld mogelijk is) maar opzich hoef ik daar ook geen beeld op te krijgen en alleen op mijn TFT, ik ben in ieder geval nogsteeds wat aan het aanprutsen zonder resultaat maargoed :+

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 00:57

-d-

Ik heb hetzelfde gehad met m'n LCD tv op DVI - als tweede monitor met een ATI (Radeon 9700).

Kreeg precies dezelfde klachten ; out or range, no signal, alleen beeld in safe mode.

Herkent windows wel een tweede monitor ? Dat had ik dus ; M'n PC dacht dat het een analoog scherm was, terwijl 'ie gewoon op de DVI(-D) zat aangesloten. Hij gaf dus aan dat er een VGA aansluiting was.

Ik heb het niet aan de praat kunnen krijgen en maar met VGA aangesloten, werkt nu wel goed. Maarja, is natuurlijk geen echte oplossing.

Check deze link 's... we zijn niet de enige.....

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders nog suggesties? Het is nog niet gelukt

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
probeer het scherm eens op alle 2 de aansluitingen tegelijk. Dus beide kabels, dvi en d-sub. Dan start je op via de d-sub tot windows en zet je de instellingen dat je alleen signaal geeft aan de dvi output (dus geen dual monitor). Dan omschakelen op je scherm en natuurlijk op OK klikken (je weet wel dat schermpje dan je 15sec hebt om de instellingen te aanvaarden). Start dan opnieuw op. Ik hoop dat dan het probleem is opgelost.

Ik heb dit probleem gehad toen ik dit scherm gekocht had. Ik kon wel nog via een 15"crt (waar ik dervoor mee werkte) de instellingen goed zetten, maar als je zegt dat je op je crt geen goed beeld hebt probeer mijn bovenstaande oplossing eens.

ah ja, als je twijfelt aan het gelijk aansluiten van je scherm door de d-sub en dvi. Ik kan alleen garanderen dat mijn scherm (samsung 710T) het wel kan, ik heb het al geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 21:48:
probeer het scherm eens op alle 2 de aansluitingen tegelijk. Dus beide kabels, dvi en d-sub. Dan start je op via de d-sub tot windows en zet je de instellingen dat je alleen signaal geeft aan de dvi output (dus geen dual monitor). Dan omschakelen op je scherm en natuurlijk op OK klikken (je weet wel dat schermpje dan je 15sec hebt om de instellingen te aanvaarden). Start dan opnieuw op. Ik hoop dat dan het probleem is opgelost.

Ik heb dit probleem gehad toen ik dit scherm gekocht had. Ik kon wel nog via een 15"crt (waar ik dervoor mee werkte) de instellingen goed zetten, maar als je zegt dat je op je crt geen goed beeld hebt probeer mijn bovenstaande oplossing eens.

ah ja, als je twijfelt aan het gelijk aansluiten van je scherm door de d-sub en dvi. Ik kan alleen garanderen dat mijn scherm (samsung 710T) het wel kan, ik heb het al geprobeerd.
Dat heb ik nu dus gedaan maar wat ik ook probeer bij mijn Eigenschappen voor Beeldscherm hij blijft die DSUB ingang als main zien.

Als ik op herkennen druk krijg ik ook een 1 in beeld en geen 2 (2 zou van de DVI moeten zijn) lastig allemaal

• kluyze
  • Niet online
Ik denk dat er dan niks anders opzit als WinXp opnieuw installeren. Of misschiens eens een lagere versie van driver proberen of zo?

Verwijderd

Topicstarter
Ik schop dit topic nog maareens omhoog.

Heb net Windows XP 64 bit erop gezet en heel C dus schoongeveegd. Het mooie is dat alles weer perfect werkt maar als meneer in Windows moet komen knalt hij eruit op DVI.

Ik typ dit dus ook met mijn geweldige DSUB scherm :r

Iemand nog enig idee, kan natuurlijk ook niet hem terugsturen naar de fabrikant omdat ik vrijwel zeker weet dat het probleem bij mijn PC ligt (ook al heeft exact dezelfde monitor het wel gedaan op DVI voordat hij RMA ging) ik kan het niet testen de rest van het huis heeft geen DVI aansluitingen.

EDIT:

Heb lopen Googelen en bij sommige mensen werkte het door de DVI kabel te vervangen. Eigenlijk erg logisch maar ook weer niet omdat hij dus wel beeld geeft in veilige modus etc. Morgen ga ik toch een DVI kabel kopen en ik zie wel wat mijn bevindingen dan zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 23:46 ]

• MeMoRy
  • Laatst online: 08-05 16:42
draai de dvi kabel eens om...
(kan je altijd proberen)

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 00:22:
draai de dvi kabel eens om...
(kan je altijd proberen)
Hij heeft jammer genoeg nogsteeds geen zin :(

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Heb je wel naar de refresh rate gekeken?
Aangezien de meeste TFT schermen niet boven de 75Hz uitkomen en de CRT schermen eigenlijk minimaal 85Hz hebben zou dat heel goed het probleem kunnen zijn.

Probeer anders eens in veilige modus op te starten en zowel de videokaart als alle monitoren te verwijderen bij apparaatbeheer, daarna de computer opnieuw opstarten (met alleen de DVI aansluiting er in) en hopen dat het werkt.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Doet ie het wel als je in VGA modus start?
En zo ja, wat voor resoluties kan je dan gaan instellen zonder dat ie weer geen beeld geeft?

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 23:39

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

de omega drivers al geprobeerd?

Bedankt alvast

Verwijderd

Topicstarter
XiN schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 01:27:
Doet ie het wel als je in VGA modus start?
En zo ja, wat voor resoluties kan je dan gaan instellen zonder dat ie weer geen beeld geeft?
VGA Modus doet DVI het dus wel, welke resoluties ik allemaal kan instellen kan ik nu niet bekijken (kan de computer nu niet rebooten) maar zal dat morgenochtend doen.

@Wolfboy alle dingen die je heb genoemd heb ik al geprobeerd zonder resultaat :'(

@ Welleweerd als ik op de Omega site kijk zie ik niet zo snel 64 bits drivers staan, en zoals ik dus al zei, op de huidige drivers heeft het allemaal wel gewerkt, voordat hij RMA ging

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Probeer eens via de drivers van je videokaart in te stellen dat de refresh rate altijd op 60Hz staat.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Verwijder eens de video kaart drivers en daarna de video kaart uit windows. Opnieuw laten opstarten aansluiten op de dvi en opnieuw instaleren, kijk eens of dit helpt.

Weet het anders ook niet....

Verwijderd

Topicstarter
Monitor staat bij het opstarten in Safe Mode op:
640 x 480 ingesteld.

Ik kan hem zetten op 640 x 480, 800 x 600, 1024 x 768 en 1280 x 1024.

Als ik deze waardes verander en op Apply/Ok druk doet hij niets _maar_ het gekke wat ik heb ontdekt is als
ik op de Advanced knop druk en daar op Ok drukt hij wel alles veranderd!

Zo komt het dat ik dit nu in Safe Mode op 1280x1024 zit te typen met mijn DVI aansluiting.
De monitor werd trouwens herkend in Safe Mode en daar kon ik geen Refresh Hate instellen hij stond vast op een waarde (die waarde was een zin welke ik dom genoeg niet heb opgeschreven maar wel een standaard zinnetje)

Wat ik nu niet zeker weet is of Safe Mode ook VGA Mode is? 8)7

@ Wolfboy ik zal daar even naar kijken, het lijkt me inderdaad ook een probleem van die aard maar dat weet ik niet zeker. Ik weet niet waar je het moet instellen dat ga ik dus eerst even opzoeken.

@ Picta, zou ik inderdaad kunnen doen, maar in feite boots ik dan een herinstallatie na (bij de herinstallatie is heel C waar alles qua drivers etc. opstaat bij mij leeggeveegd, ik snap gewoon niet waarom hij het nu niet doet het is gewoon onbegrijpbaar voor me :P)

EDIT: In Windows staat mijn monitor op Default Monitor, is dit goed/slecht waarin zou ik het eventueel moeten veranderen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 11:00 ]

• n-i-x
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 10:58:
[...]

De monitor werd trouwens herkend in Safe Mode en daar kon ik geen Refresh Hate instellen hij stond vast op een waarde (die waarde was een zin welke ik dom genoeg niet heb opgeschreven maar wel een standaard zinnetje)

Wat ik nu niet zeker weet is of Safe Mode ook VGA Mode is? 8)7
...
Safe Mode draait in VGA, maar wat ik met VGA modus bedoel is dat ie gewoon in 640x480 opstart, maar dat je verder wel alles kunt doen wat je anders ook kan.
Volgens mij kon je dit in het F8-menu kiezen waar je ook voor veilige modus kunt kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke we zijn weer een stapje verder, ik heb DVI werkend gekregen in Windows XP! Maar niet voor lang..

Als ik de Catalyst 5.7 drivers installeer en daarna mijn videokaart verwijder in het apparaatbeheer moet ik rebooten. Dat doe ik dan en heb toen ook de DSUB kabel op hoop van zegen eruit getrokken en ja hoor, het werkt!

ATI Cpanel geeft wel errors dat er van alles mis is met de drivers, en ikzelf vond het beeld wat " blauwerig" aanzien. Enfin als ik nu reboot doet hij het niet meer dus ik ga denk ik daalijk nog van alles proberen, de eerste stap is in ieder geval gezet :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb dus een nieuwe DVI kabel gekocht, geen resultaat. Heb toen maar een mailtje naar die winkel gestuurd en dan is het maar afwachten. Het is nu dus of die monitor of mijn graka

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 23:39

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:55:
Heb dus een nieuwe DVI kabel gekocht, geen resultaat. Heb toen maar een mailtje naar die winkel gestuurd en dan is het maar afwachten. Het is nu dus of die monitor of mijn graka
probeer de omega drivers nou eens!!

Bedankt alvast

Verwijderd

Topicstarter
Welleweerd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 01:13:
[...]

probeer de omega drivers nou eens!!
Zoals ik al eerder heb gepost kan ik daarvan geen 64 bits versie vinden |:(

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die weet of er een 64 bits versie van is? of of die in de planning staat

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee? Dan geef ik het maarop, de webshop reageerd ook niet meer :r

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem met m'n Asus X800 XT PE ! ik heb beeld tot aan het login scherm van windows en dan zwart beeld. ik ga nu die omega drivers ff proberen en als dat het niet is dan wordt het wachten op nieuwe catalyst drivers.. denk ik ??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 21:18:
Ik heb precies hetzelfde probleem met m'n Asus X800 XT PE ! ik heb beeld tot aan het login scherm van windows en dan zwart beeld. ik ga nu die omega drivers ff proberen en als dat het niet is dan wordt het wachten op nieuwe catalyst drivers.. denk ik ??
Heel veel mensen hebben het probleem heb ik op internet gezien, maar niemand een oplossing

Verwijderd

omega drivers helpen ook niet ik heb van alles geprobeerd. echt klote als je de drivers eraf haalt en de standaard windows drivers gebruikt dan heb je wel beeld ziet er super strak uit op m'n 106cm plasma tvtje maar ja dat is niet de oplossing 8)7 er moet toch iemand zijn die wel een oplossing heeft gevonden!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51
hmm dit is een van de vele topics over dit onderwerp. Ik ook heb te maken met dit vreselijk irritant probleem. Ik heb bewust een TFT met DVI gekocht, dus had graag ook de DVI aansluiting in gebruik

Korte probleem omschrijving.

Videokaart: Asus X800XT PE
Monitor: Fujitsu-Siemens W19-1
Drivers: 5.13 catalyst

Sluit ik de monitor aan via DVI -> out of signal (vanaf boot)
Sluit ik hem aan via D-sub, werkt prima.

DVI poort en kabel zijn in orde, omdat toen ik de monitor aansloot, zonder dat ik reboote kreeg ik wel beeld via DVI.

Nu dus niet meer, ben radeloos, omdat ik halve internet heb afgezocht, maar nergens een concrete oplossing kon vinden. Bestaat die inmiddels wel?

Wat ik geprobeerd heb is zowel d-sub als dvi aansluiten, booten en dan via de 'input' van de monitor zelf naar dvi wijzigen, echter krijg ik dan (weer) zwart beeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Magnolia op 06-01-2006 22:53 ]

Ontspan.

• n-i-x
Heb je meteen al geen beeld, of geeft de bios nog wel beeld tijdens het opstarten?
Heb je al eens geprobeerd met een andere monitor op VGA(je oude monitor), en je nieuwe monitor op DVI als tweede monitor?
Heb je al geprobeerd op te starten in VGA-modus of veilige-modus(op F8 drukken tijdens het opstarten...)?

Heb je al emails verstuurt richting de fabrikanten van de monitor en videokaart?

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51
thanks voor de reply, maar na wat grondiger zoekwerk kwam ik via een duits forum erachter dat de combinatie van ATI kaarten met deze monitor problemen oplevert met de DVI aansluiting, en dat veel meer mensen hiertegen aan lopen.

http://www.prad.de/board/...59b0b32f679d85fdc0&page=1

Ik heb nu mn (duitse) leverancier gemaild over mn probleem, en wacht zn reactie af. Ik krijg DVI wel werkend maar dan moet ik bij elke reboot, stroom kabel v/d monitor eruit trekken, dvi eruit, stroom erin, dvi erin. Dan werkt hij, alleen omdat elke keer te gaan doen bij een (her)start voel ik niet zoveel voor (ik krijg helemaal geen beeld, ook niet in de post/bios).
Daarbij heb ik met mn neus op 't scherm gezeten om elk pixeltje van een pictogram te beoordelen qua scherpte, maar kan echt geen verschil tussen DVI en D-sub ontdekken.

Dus misschien dat ik als nog de 20" acer met d-sub neem en deze terug breng.

[ Voor 21% gewijzigd door Magnolia op 07-01-2006 15:29 ]

Ontspan.

• n-i-x
Mag ik je waarschuwen dat de kwaliteit van de analoge aansluiting per monitor kan verschillen?
Dat je FSC W19-1 zo scherp is met analoge signalen hoeft nmiet direct te zeggen dat de Acer 2016Ws dat ook is.
Aangezien de resolutie van die 20" 1680x1050 is tegenover de 1440x900 van de W19-1 zou het wel eens iets minder kunnen zijn...
Pagina: 1