Toon posts:

2 x pin afgebroken Intel Celeron laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 516 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Olá
Ik heb zojuist eens mijn laptop schoongemaakt incl de fans die erin zitten.
Tijdens deze "happening" braken er 2 pinnetjes van mijn cpu af.
De cpu is een Intel Celeron 2.00 ghz
Laptop start echter normaal op en ik gebruik hem nu circa 30 minuten en heb nog niets vreemds gemerkt.
Ook in taakbeheer zit de cpu load zoals altijd tussen de 4 & 20 %
Is dit normaal of zal ik toch maar alvast opzoek gaan naar een andere cpu ?

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Hoor ik wel vaker...
Een CPU heeft blijkbaar niet alle pinnen nodig.

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:11

Coldcat

HODL

dan heb je geluk gehad en heb je pinnetjes gebroken die niet erg van belang zijn. Je kunt wel gewoon doorgaan met je werk alleen ik raad je aan om altijd op zoek te gaan naar een alternative laptop. Ik heb zelf ook wel eens zoiets gehad en het voelt prettiger als je iets achter de hand hebt liggen.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

Ikheb wel eens gelezen dat er meerdere ground-pinnetjes op een CPU zitten.
Als je mazzel hebt zijn het alleen 2 daarvan. En waarom zou hij ermee stoppen alsie nunog werkt.
Weer wat geleerd: mijn laptop niet openmaken...

PS: hoop voor je dat alles goed blijft gaan!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
Celeron processoren kosten niet zo veel, zou het niet interessant zijn om er een nieuwe in te steken? Kwestie van zekerheid?

Verwijderd

Topicstarter
Pfiew geluk is met de domme zullen we dan maar denken.
Tis trouwens niet de eerste x dat ik "een" laptop open maak, tis alleen de eerste x dat ik deze openmaak :Y)
Iig toch maar even een emailtje richting promedion sturen voor de prijs van een nieuwe cpu :| just in case....

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:37
Ik ben toch benieuwd hoe je 2 pinnetjes hebt afgebroken :X Ik werk veel met CPU's. Ik heb eens een kapotte CPU getest door hem tegen de grond te gooien etc. Maar nog nooit heb ik gezien dat er echt een pinnetje was afgebroken. Gebogen wel, maar die zijn makkelijk recht te buigen.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 19:56:
Pfiew geluk is met de domme zullen we dan maar denken.
Tis trouwens niet de eerste x dat ik "een" laptop open maak, tis alleen de eerste x dat ik deze openmaak :Y)
Iig toch maar even een emailtje richting promedion sturen voor de prijs van een nieuwe cpu :| just in case....
draai een paar dagen prime95 in verschillende modussen en als die geen foutmeldingen geeft kun je er vrijwel vanuit gaan dat je cpu gewoon stabiel is

LinkedIn
BlackIntel

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als het een Celeron 2.00 GHz is, is het toch gewoon een Socket 478 Processor? Deze kan je goedkoop in de Pricewatch vinden, *just in case*. ;) (Correct me if i'm wrong).

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 07:47

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 19:56:
Waarom leverancier ? Als het geen garantie geval is, kun je imho die CPU veel goedkoper ergens anders krijgen/kopen >:)

edit:
spuit 11

[ Voor 5% gewijzigd door Kluk-Kluk op 07-07-2005 21:32 ]

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Topicstarter
benchMarc schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 21:26:
Ik ben toch benieuwd hoe je 2 pinnetjes hebt afgebroken :X Ik werk veel met CPU's. Ik heb eens een kapotte CPU getest door hem tegen de grond te gooien etc. Maar nog nooit heb ik gezien dat er echt een pinnetje was afgebroken. Gebogen wel, maar die zijn makkelijk recht te buigen.
Mja ze waren ook een beetje gebogen en tijdens het recht zetten braken ze af...
Maar we zijn intussen weer wat uurtjes verder en nog steeds merk ik er nix van (gelukkig)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YellowNeck schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 19:51:
Hoor ik wel vaker...
Een CPU heeft blijkbaar niet alle pinnen nodig.
Idd, maar ipv van horen zeggen aannemen kun je ook bekijken waarom...

Een moderne CPU gebruikt niet eens de helft van de pinnen voor data. Als je een van die pinnen raakt is het pin terugsolderen (voor gevorderden...) of weggooien.

Maar de meeste pinnen zijn voor power toe- en aflevering (Vcc/Vio en GND respectievelijk). Dat het er zoveel zijn is om te zorgen dat de maximale stroom (Amperage) per pin binnen de perken blijft. Omdat er op een So478 letterlijk honderden pins daarvoor gebruikt worden, is het verlies van 1 of 2 te overzien, dat zit ruim binnen de design marges van zo'n chip :z

Edit:
Overigens kun je makkelijk zat achterhalen waarvoor de pins gebruikt worden door de datasheet voor jouw socket (So478 voor Celly 2.0) bij www.intel.com te downloaden, daarin staat een diagram waar de exacte functie van iedere pin omschreven is :)

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 08-07-2005 01:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die datasheet even bekeken voor de socket 478 maar ik kan eigenlijk nergens dat vinden wat ik zoek.
Als je de cpu met de pinnetjes naar boven voor je neer zou leggen, dan zit er een hoekje in waar 2 pins ontbreken (standaard)
Als je deze rechts onder zou houden dan zijn is het de pin uiterst linksboven en het pinnetje in de bovenste rij ernaast.
Afbeeldingslocatie: http://82.217.25.69:7001/478.jpg
De rood gemarkeerde pins dus

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 06:01 . Reden: foto toegevoegd ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gaat het om een Mobile P4 Celeron of om een gewone P4 Celeron? In de laptops verwacht ik Mobile P4 Celerons, maar op de pic zoals jij hierboven toont staat een P4 Celeron (de ontbrekende key-pinnetjes in de hoek rechtsonder staan op verkeerde plaatsen).

Maargoed, ervan uitgaande dat dit slechts een voorbeeldpicje is ;)
Check ftp://download.intel.com/design/mobile/datashts/25130808.pdf op pagina 59 (hoofdstuk 4.1). Het gaat hier dus om de pinnetjes AF25 (NC) en AF26 (SKTOCC#). NC staat voor Not Connected, dus dat is al gelijk niet van levensbelang. SKTOCC# staat op pagina 80 (hoofdstuk 5.2) uitgelegd. Dit Socket Occuppied pinnetje wordt op sommige moederborden gebruikt om te bekijken of de processor wel in de socket zit. Kennelijk wordt deze functie niet door jouw moederbord benut :P

Je hebt dus de mazzel dat het hier om non-cruciale pinnetjes gaat :)

Verwijderd

Topicstarter
Zo zie je maar weer dat goedkope spullen toch zijn voordeel hebben :P
Anyway ik heb gewoon onwijs veel mazzel gehad, iedereen bedankt voor de reacties en wat mij betreft kan er een slotje op :)
@Balus het is idd een voorbeeld plaatje, ik heb geen idee van welke pentium die is maar ging even om het idee.
Wat er in de mijn laptop zit is het volgende (alsdus Fresh Diagnose)
Processor:
Intel Pentium 4 (0.13um)
Intel (r) Celeron(r) cpu 2.00Ghz
Codename: A80532, Northwood
Moederbord:
Clevo M22ES

=========================================================================
Even offtopic:
Ik heb hier nog een server staan die niet vooruit te fikken is.
Er zit oa 512 ddr400 geheugen in.
Na eens snuffelen met freshdiagnostic komt ie met deze vreemde berichtgeving:

Memory Controller
Error Detecting Method 32-bit ECC
Error Correcting Capability Single Bit Error Correcting
Enabled Error Correcting Single Bit Error Correcting
Supported Interleave One Way Interleave
Current Interleave One Way Interleave
Maximum Memory Size per Slot 128 MB
Supported Speed(s) 70 ns, 60 ns
Memory Module Voltage 3.3 Volts
Number of Memory Slots 3
Memory Module Config Handles $08, $09, $0A

Het gaan mij vooral om dat "Maximum Memory Size per Slot 128 MB"
Houd dit in dat ik er 4 x zoveel geheugen in heb zitten dan hij trekt ?
Mobo is trouwens van Asrcok en het is de k7s41gx

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 17:13 ]

Pagina: 1