memory stick unformat

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boegel
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-01-2018

Boegel

just boegel

Topicstarter
Gisteren had ik enkele foto's overgezet van camera naar laptop, die ik nog niet bewaard had. Er stonden ook nog andere op, maar die had ik reeds staan, en heb ik dus de andere een voor een geselecteerd. Blijkt nu dat niet de geselecteerde foto's werden overgezet, maar de eerste 24 :s Gevolg: een pak mooie foto's foetsie, want vlak na het overzetten heb ik een format gedaan van de Memory Stick (zonder de foto's op de laptop te controleren, stom)...

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om die foto's te herstellen ? Ik heb een search gedaan op GoT, maar ben slechts op 1 topic van 2001 gestoten (zonder reply's). Op Google had ik enkele tooltjes gevonden, maar die blijken niet echt te werken (Search and Recover 2, DiskInternals FAT Recovery 1.2 en DiskInternals Flash Recovery 1.41).

Hebben jullie nog tips qua tooltjes om deze fout te herstellen ? Er werden sindsdien nog geen foto's genomen op de stick, maar toch slagen bovestaande tooltjes er niet in om de foto's te recoveren. Bovendien vertrek ik zaterdagmorgen vroeg op reis voor 3 weken, dus had ik graag mijn Memory Stick ter beschikking... Iemand ?

boegel - er zijn maar 10 soorten mensen in de wereld: diegene die het binaire stelsel kennen en diegene die het niet kennen

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 17:55

Garyu

WW

Probeer eens te zoeken in dit forum op Image Recovery. Ik durf te wedden dat je honderden resultaten vind :). Het programma dat ik al meerdere malen succesvol gebruikt heb is Zero Assumption Digital Image Recovery. Ik neem voor het gemak even aan dat je beschikking hebt over een aparte kaartlezer? Dat maakt de boel namelijk wel een stukje makkelijker.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-12-2025

jwbagger

,.-~'`'~-.,

zoek eens naar convar :)

http://www.pcinspector.de/smart_media_recovery/welcome.htm

hier dus :)

[ Voor 62% gewijzigd door jwbagger op 07-07-2005 17:12 ]

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
Eh, nee, ik heb geen aparte kaartlezer... Kan mijn kaart enkel bereiken via mijn camera en USB-kabel... Het is een Sony Cybershot DSC-P7 overigens, als dat iets uitmaakt... Is het echt zoveel makkelijker met een kaartlezer dan ?

boegel - er zijn maar 10 soorten mensen in de wereld: diegene die het binaire stelsel kennen en diegene die het niet kennen

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben zelf een linux gebruiker, en heb iets dergelijks ook wel eens gehad,
in principe is het wel mogelijk je foto's terug te halen, als de bestanden zelf nog niet zijn overschreven.

Met linux heb ik zelf de volgende procedure wel eens gebruikt:
- maak een raw copy van het device
- zoek in dat bestand waar de headers van de foto's staan
- knip de foto's eruit

Zie ook:
Fat reparaties onder linux

Hoe groot is die Mem stick ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
256mb... 2x 128mb eigenlijk, met een schuivertje op de kaart zelf die je moet verplaatsen als de ene 'kant' vol is

k heb juist vernomen dat zo'n card reader maar 10€ kost ofzo, ff kijken of ik er eentje kan vinden...

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-12-2025

jwbagger

,.-~'`'~-.,

als je je kaart in je camera aan de kabel hangt, krijgt je kaart dan op je pc gewoon een driveletter toegewezen? dan heb je geen extra cardreader nodig namelijk, en kun je ook gewoon via dat programma waar ik in m'n vorige post naar heb gelinkt je kaart nog gebruiken :)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

In de actuele CHIP komt PhotoRescue 2.0 als beste foto-recovery-tool uit de test, en een cardreader kost idd geen drol.

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
jwbagger schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 17:34:
als je je kaart in je camera aan de kabel hangt, krijgt je kaart dan op je pc gewoon een driveletter toegewezen? dan heb je geen extra cardreader nodig namelijk, en kun je ook gewoon via dat programma waar ik in m'n vorige post naar heb gelinkt je kaart nog gebruiken :)
Klopt ja, ik krijg een driveletter.. Maar het leek toch niet te lukken. Snel ff naar winkel gereden en een Pixo card reader gekocht, er zit zelfs recovery software bij. trying it now...

edit: no succes met die Pixo software, maar die vermeld enkel verwijderde images, geen format... Andere tool proberen dan maar...

[ Voor 11% gewijzigd door Boegel op 07-07-2005 18:13 ]

• wimD70
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
MartijnGizmo schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 17:35:
In de actuele CHIP komt PhotoRescue 2.0 als beste foto-recovery-tool uit de test, en een cardreader kost idd geen drol.
in diezelfde CHIP stond op de derde plaats een of ander freeware tooltje dat ook 100% terug kon toveren vanaf een geformatteerde kaart. Ik zit nu op m'n werk (en heb dus het tijdschrift niet bij de hand), maar zal zo thuis effe kijken en de uitslag van de test posten...

De uitslag in de test in CHIP Foto-Video 03/2005:
1) photorescue 2.0
2) Image Rescue 2.0
3) PC inspector Smart Recovery
4) PhotoRecovery
5) Digital Image Recovery

[ Voor 32% gewijzigd door wimD70 op 07-07-2005 22:22 ]

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
Zojuist PhotoRescue 2.0 geprobeerd, maar die vond ook geen enkele foto :( Kan het er iets mee te maken hebben dat de Memory Stick zelf niet van Sony is, maar van Lexmark (een 256mb model, waarbij je een schuivertje moet verplaatsen om toegang te krijgen tot 2x 128mb) ?

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

wimD70 schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 18:09:
[...]

in diezelfde CHIP stond op de derde plaats een of ander freeware tooltje dat ook 100% terug kon toveren vanaf een geformatteerde kaart. Ik zit nu op m'n werk (en heb dus het tijdschrift niet bij de hand), maar zal zo thuis effe kijken en de uitslag van de test posten...
Ik pak 'm er ff bij.....

PC Inspector Smart Recovery, te vinden op http://www.pcinspector.de...a_recovery/nl/welcome.htm

Het merk van je MemoryStick zou er overigens niks mee te maken moeten hebben.

Verwijderd

zoals ergens hierboven al aangegeven:
CONVAR
heb ik (helaas door mijn eigen domme schuld) goede ervaring mee.
Succes
link:
http://www.pcinspector.de/smart_media_recovery/welcome.htm

hmm, even niet gezien dat de post hier direct boven ook over convar gaat...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2005 19:57 ]

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
Het klinkt misschien erg vreemd, maar die Convar (die al door 3 mensen is aangeraden) lijkt het gewoon niet te doen :( Zelf met 'deep scannen' vind ie niets :s Iemand enig idee hoe dat zou kunnen komen ? :s

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Klinkt misschien overbodig, maar je hebt het over:
256mb... 2x 128mb eigenlijk, met een schuivertje op de kaart zelf die je moet verplaatsen als de ene 'kant' vol is
Staat dat schuifje de goede kant op?????

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
Op beide 'kanten' stonden er foto's, heb beide kanten geformatteerd. De ene kant heb ik echter wel goed overgezet, dus daar ligt het probleem niet. Ik heb ook al beide kanten geprobeerd, maar geen resultaat... Toch bedank voor die tip :) Zou nogal een stomme fout zijn

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb zelf goede ervaringen met r-studio, maar dat was met een harddisk, maar dit is in principe hetzelfde...

Verwijderd

,............ Tune up utilities 2004 Undelete eens proberen!

Verwijderd

Naar mijn weten werken die undelete en recovery programma's alleen als je de foto's er af hebt gehaald (bijv met de functie 'afbeelding(en) wissen') en is formateren echt alles er definitief afhalen. Als jij dus met je camera voor formateren hebt gekozen staat er, naar mijn idee dan, helemaal niets meer op wat er nog af kan worden gehaald. (Ik vergelijk het maar even met Windows waarbij je nog wel de bestanden op de pc hebt staan als je ze hebt weggegooid maar dat ze niet meer zijn terug te halen wanneer je de harddisk hebt geformateerd).

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

get data back heeft het hier altijd prima gedaan met hdz, ik ga er vanuit dat dit ook voor jou stick zou moeten werken !

en reply op mijn bovenbuurman. een format (snelle) haalt alleen de tabellen / headers weg en laat gewoon de bestanden staan. Met GDB kan ik zo een windows formatted hd weer terughalen

[ Voor 44% gewijzigd door Ray op 07-07-2005 23:02 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 23:00:
Naar mijn weten werken die undelete en recovery programma's alleen als je de foto's er af hebt gehaald (bijv met de functie 'afbeelding(en) wissen') en is formateren echt alles er definitief afhalen. Als jij dus met je camera voor formateren hebt gekozen staat er, naar mijn idee dan, helemaal niets meer op wat er nog af kan worden gehaald. (Ik vergelijk het maar even met Windows waarbij je nog wel de bestanden op de pc hebt staan als je ze hebt weggegooid maar dat ze niet meer zijn terug te halen wanneer je de harddisk hebt geformateerd).
Ligt er aan, bij oudere memsticks gaat hij volledig formatteren maar bij de nieuwe is het alleen maar de index. Formatteren van een nieuwe memstick soort (256 en groter) duurt ook maar heel kort vergeleken met de oude versies.

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
StuiTeR schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 23:01:
get data back heeft het hier altijd prima gedaan met hdz, ik ga er vanuit dat dit ook voor jou stick zou moeten werken !

en reply op mijn bovenbuurman. een format (snelle) haalt alleen de tabellen / headers weg en laat gewoon de bestanden staan. Met GDB kan ik zo een windows formatted hd weer terughalen
GDB zegt dat het merendeel (lees, 99%) van mijn sectoren leeg zijn... Is dat leeg as in 'geen data' of leeg as in 'geen file in FAT' ofzo ? Want met GDB lijkt het ook niet te lukken vreemd genoeg (volgens mij heeft een memory stick een fat12 bestandsysteem, klopt dat ?)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

StuiTeR schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 23:01:

Inderdaad, ik heb het afgelopen weekend nog gedaan, met die speciale foto-tools kreeg ik maar 21 foto's terug, met GDB alle 63 met de filmpjes enz.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
Fairy schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 23:04:
[...]

Ligt er aan, bij oudere memsticks gaat hij volledig formatteren maar bij de nieuwe is het alleen maar de index. Formatteren van een nieuwe memstick soort (256 en groter) duurt ook maar heel kort vergeleken met de oude versies.
Dus met de oude (niet-pro) sticks is je data hopeloos verloren ? Begrijp ik dat goed ? :|

• wimD70
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
volgens de CHIP kon zelfs na volledig formatteren (zowel in de camera als via de PC) in de meeste gevallen nog 100% van de foto's ge-recovered worden met de drie beste tools in hun test.

Vraag maar eens aan meneer Tonino hoeveel data er nog op je harde schijf staat na formatteren :P

[ Voor 16% gewijzigd door wimD70 op 07-07-2005 23:09 ]

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

wimD70 schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 23:07:
volgens de CHIP kon zelfs na volledig formatteren (zowel in de camera als via de PC) in de meeste gevallen nog 100% van de foto's ge-recovered worden met de drie beste tools in hun test.

Vraag maar eens aan meneer Tonino hoeveel data er nog op je harde schijf staat na formatteren :P
Lieve schat tonino nam niet eens de moeite om te formatteren, die wist niet eens dat je een computer ook gewoon kunt reinstallen :P

Dom volk en dan zo'n functie :X

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
wimD70 schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 23:07:

Nou, waarom lukt het mij dan niet ? Ben je zeker dat er bij staat bij 'Memory Stick' en niet 'Memory Stick Pro' ofzo ? Want bij die nieuwe gaat het formatteren blijkbaar anders...

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 17:55

Garyu

WW

Het kan zijn dat je met een format niet alleen de index weggehaald hebt, maar ook alle data netjes met nulletjes hebt overschreven: een grondige format. Er zijn dan volgens mij nog steeds mogelijkheden om de overschreven data terug te krijgen, maar dat zal je niet lukken met standaard consumentensoftware. Hier zijn speciale bedrijven voor, maar reken dan ook op flinke kosten. Deze aardige mensjes kunnen ook verbrande harde schijven vaak nog enigzins redden en dat soort dingen. Ook na zo'n 'grondige' format blijft namelijk nog wel wat rest-spul over naar wat ik ervan heb begrepen, waardoor je zou kunnen zien of er vroeger een nul of een zou kunnen hebben gestaan...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Die super speciale tools kijken naar magnetisme van je harddisk,
en kunnen zo terughalen wat er gestaan heeft voordat het overschreven werd,
maar ik ben bang dat dat voor flash ook niet werkt.

Het is dus de vraag hoe die format gedaan is, wordt er alleen een nieuwe fat geschreven,
en blijft de data staan, of wordt alle data echt overschreven met nullen ?

Dat de tools niets meer vinden doet het ergste vrezen....

edit:

[q]
According to DataRescue, "Nikon and Canon digicams usually do not fully erase cards. Olympus digicams may or may not fully erase cards during a format. Sony digicams always seem to do a complete wipe."
[/q]
bron: http://www.imaging-resource.com/SOFT/PHR/PHR.HTM

Ik denk dat je pech hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door u_nix_we_all op 08-07-2005 13:53 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1