Heb de search al gebruikt maar dit is toch een specifiek topic in een eigen situatie.
Tevens voor het openen van deze topic al FAQ's en informatieve bronnen gelezen.
Ik wil namelijk zelf een high-end (voor zover het gezien wordt als high-end
) server gaan bouwen. De server gaat taken uitvoeren zoals: webserver, SQL server en mailserver.
Ik wil hem helemaal zelf in elkaar zetten en het dient een 19" rack te gaan worden, van 2U, 3U of 4U. Het OS zal Windows Server 2003 worden.
Het budget is ongeveer € 3500,00
Ik heb al wel zeker bepaalde gedachten maar wil dat toch graag hier met jullie delen voor jullie mening, tips en informatie.
Het systeem dient uitgevoerd te worden met Ultra320 SCSI / SAS schijven in vermoedelijk voor mij het beste in een RAID 1 array.
Voor zover nu bekend wil ik het baseren op de volgende specificaties:
Ik dank jullie alvast allemaal voor het lezen, jullie commentaar en reacties en tips etc...
Edit: Zojuist nog gevonden Chenbro Rackmount cases: http://www.chenbro.com.tw...oduct_preview.php?pid=91#
Tevens voor het openen van deze topic al FAQ's en informatieve bronnen gelezen.
Ik wil namelijk zelf een high-end (voor zover het gezien wordt als high-end
Ik wil hem helemaal zelf in elkaar zetten en het dient een 19" rack te gaan worden, van 2U, 3U of 4U. Het OS zal Windows Server 2003 worden.
Het budget is ongeveer € 3500,00
Ik heb al wel zeker bepaalde gedachten maar wil dat toch graag hier met jullie delen voor jullie mening, tips en informatie.
Het systeem dient uitgevoerd te worden met Ultra320 SCSI / SAS schijven in vermoedelijk voor mij het beste in een RAID 1 array.
Voor zover nu bekend wil ik het baseren op de volgende specificaties:
- 2 x Intel Xeon 3.2Ghz of 3.0Ghz, 800Mhz, S-604, 2Mb, EM64T, Box (dual processor)
- Asus NCL-DS moederbord (2xS604, iE7520, 8xDDR2, 2xGLAN, SCSI, E-ATX) of soortgelijk.
- Kingston DChannel 2Gb Kit, 2 x 1Gb DDR2 PC2-4200 (wellicht een ander merk, zoals Corsair?)
- SCSI RAID controller nog nader te bepalen, tips?
- 2 x Seagate Cheetah 15K.4 73Gb, 15000 rpm, U320, 8Mb, 68p harddisks
- Behuizing: nog geen idee, wellicht heeft iemand wat links naar winkels die 19" racks verkopen, in ieder geval dienen de harde schijven bij voorkeur Hot-swap te zijn.
- Klopt het dat Intel server mb boards alleen in Intel 19" kasten passen?
- Heb zojuist Seagate gebeld over SAS (Serial Attached SCSI), omdat Ultra320 SCSI nu langzaam uitgefaseerd zal worden en SAS plaats gaat maken voor Ultra320 wil ik wellicht wachten op SAS mogelijkheden. Op vele websites staat dat er al eind 2004 SAS producten op de markt zouden komen, nu zitten we al halverwege 2005 en in mijn ogen nog geen SAS producten/schijven/controllers te vinden.
Op de website van Informatique staat bij de bovenstaande Seagate 15K RPM schijven: Serial Attached SCSI (SAS), Ultra320 SCSI and 2 Gbits/sec Fibre. Maar ik neem aan dat deze geen SAS interface hebben, of wel? - Ik ben van plan om een hardware matige RAID 1 config op te zetten, omdat mijn budget het niet echt haalt om 3 x Seagate Cheetah 15K.4 73Gb, 15000 rpm te bestellen à € 514,00 per stuk.
- Wat zijn de mogelijkheden kwa koeling, zit er vaak al behuizings koelers als je de behuizing aanschaft of is dat meestal apart? Wat zijn de alternatieve coolmethoden? Ik weet dat in particulier gebruik veel andere methoden worden gebruikt zoals watercooling. Is dat in een server ook mogelijk?
Ik moet nog even uitzoeken hoe ik het precies ga aanpakken want in eerste instantie komt de server niet in een (airco) gekoelde ruimte te staan. Tips? Opmerkingen? - Hoe kan ik zien welke moederbords er in welke serverbehuizing passen? Ik heb hier nu geen idee van? ATX, E-ATX, BTX??
- Wat voor voeding is voor bovenstaande specs aan te raden?
- Als ik het goed begreep van Informatique is onboard SCSI op je MB nutteloos indien je alleen SCSI HD gebruikt aan een RAID SCSI controller? Nooit geweten dat een RAID controller z'n eigen SCSI controller heeft.
Klopt dat dus?
- Wanneer worden de nieuwe Dual-core XEON processors van Intel verwacht? Is dat al iets duidelijk over? Ik weet niet of het de moeite waard is daarop de wachten.
Ik dank jullie alvast allemaal voor het lezen, jullie commentaar en reacties en tips etc...
Edit: Zojuist nog gevonden Chenbro Rackmount cases: http://www.chenbro.com.tw...oduct_preview.php?pid=91#
[ Voor 7% gewijzigd door Urk op 07-07-2005 17:25 . Reden: Kleine wijziging ]