[Nieuwe high-end server bouwen] Specificaties, info & tips

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:02
Heb de search al gebruikt maar dit is toch een specifiek topic in een eigen situatie.
Tevens voor het openen van deze topic al FAQ's en informatieve bronnen gelezen.

Ik wil namelijk zelf een high-end (voor zover het gezien wordt als high-end :)) server gaan bouwen. De server gaat taken uitvoeren zoals: webserver, SQL server en mailserver.
Ik wil hem helemaal zelf in elkaar zetten en het dient een 19" rack te gaan worden, van 2U, 3U of 4U. Het OS zal Windows Server 2003 worden.
Het budget is ongeveer € 3500,00

Ik heb al wel zeker bepaalde gedachten maar wil dat toch graag hier met jullie delen voor jullie mening, tips en informatie.

Het systeem dient uitgevoerd te worden met Ultra320 SCSI / SAS schijven in vermoedelijk voor mij het beste in een RAID 1 array.

Voor zover nu bekend wil ik het baseren op de volgende specificaties:
  • 2 x Intel Xeon 3.2Ghz of 3.0Ghz, 800Mhz, S-604, 2Mb, EM64T, Box (dual processor)
  • Asus NCL-DS moederbord (2xS604, iE7520, 8xDDR2, 2xGLAN, SCSI, E-ATX) of soortgelijk.
  • Kingston DChannel 2Gb Kit, 2 x 1Gb DDR2 PC2-4200 (wellicht een ander merk, zoals Corsair?)
  • SCSI RAID controller nog nader te bepalen, tips?
  • 2 x Seagate Cheetah 15K.4 73Gb, 15000 rpm, U320, 8Mb, 68p harddisks
  • Behuizing: nog geen idee, wellicht heeft iemand wat links naar winkels die 19" racks verkopen, in ieder geval dienen de harde schijven bij voorkeur Hot-swap te zijn.
Dan de volgende vragen:
  • Klopt het dat Intel server mb boards alleen in Intel 19" kasten passen?
  • Heb zojuist Seagate gebeld over SAS (Serial Attached SCSI), omdat Ultra320 SCSI nu langzaam uitgefaseerd zal worden en SAS plaats gaat maken voor Ultra320 wil ik wellicht wachten op SAS mogelijkheden. Op vele websites staat dat er al eind 2004 SAS producten op de markt zouden komen, nu zitten we al halverwege 2005 en in mijn ogen nog geen SAS producten/schijven/controllers te vinden.
    Op de website van Informatique staat bij de bovenstaande Seagate 15K RPM schijven: Serial Attached SCSI (SAS), Ultra320 SCSI and 2 Gbits/sec Fibre. Maar ik neem aan dat deze geen SAS interface hebben, of wel?
  • Ik ben van plan om een hardware matige RAID 1 config op te zetten, omdat mijn budget het niet echt haalt om 3 x Seagate Cheetah 15K.4 73Gb, 15000 rpm te bestellen à € 514,00 per stuk.
  • Wat zijn de mogelijkheden kwa koeling, zit er vaak al behuizings koelers als je de behuizing aanschaft of is dat meestal apart? Wat zijn de alternatieve coolmethoden? Ik weet dat in particulier gebruik veel andere methoden worden gebruikt zoals watercooling. Is dat in een server ook mogelijk?
    Ik moet nog even uitzoeken hoe ik het precies ga aanpakken want in eerste instantie komt de server niet in een (airco) gekoelde ruimte te staan. Tips? Opmerkingen?
  • Hoe kan ik zien welke moederbords er in welke serverbehuizing passen? Ik heb hier nu geen idee van? ATX, E-ATX, BTX?? :?
  • Wat voor voeding is voor bovenstaande specs aan te raden?
  • Als ik het goed begreep van Informatique is onboard SCSI op je MB nutteloos indien je alleen SCSI HD gebruikt aan een RAID SCSI controller? Nooit geweten dat een RAID controller z'n eigen SCSI controller heeft. |:( Klopt dat dus?
  • Wanneer worden de nieuwe Dual-core XEON processors van Intel verwacht? Is dat al iets duidelijk over? Ik weet niet of het de moeite waard is daarop de wachten.
Wellicht ben ik wel wat dingen vergeten maar die komen dan later nog wel.

Ik dank jullie alvast allemaal voor het lezen, jullie commentaar en reacties en tips etc... _/-\o_

Edit: Zojuist nog gevonden Chenbro Rackmount cases: http://www.chenbro.com.tw...oduct_preview.php?pid=91#

[ Voor 7% gewijzigd door Urk op 07-07-2005 17:25 . Reden: Kleine wijziging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Kasten enzo kunnen ze je bij www.melrow.nl goed mee helpen :) en Chenbro maakt idd mooie kasten :)

In serverbehuizingen gaat gewoon ATX of EATX, die laatste is wat groter geloof ik en heeft een iets langere voeding aansluiting. EATX voedingen passen prima op ATX borden ook de aansluiting, tenzij er om het socket van het ATX bord meteen aan de uitstekende kant een grote condensator zit ofzo.

Cooling zit al in je serverkast, alleen voor de CPU cooler moet je zorgen. Dat kan passief of actief zijn. In een wat hogere kast (> 1U) zou ik actief aanraden.

Heb je ook al prijzen gekeken voor de AMD Operton, die kan ook in dual, misschien ben je daarmee goedkoper uit, ook zijn deze 64bit. En die 64bit werkt voor de toekomst geloof ik goed, want die van Intel moet op speciale versies van besturingsssytemen als ik het goed heb.

Als je server erg belangrijk is zou ik ook een 2e voeding in reserve kopen, als aan het einde van de dag je voeding kapot gaat heb je immers geen vervanging, en een voeding wil weleens stuk gaan is mijn ervaring, net zoals de harddisks, maar aangezien je dat in raid1 hebt kun je dat optijd nog vervangen.

RAID is gewoon een extra van je controller van je harddisk. Je kunt dus niet een "raid" kaartje erbij prikken zodat je moederbord plots RAID heeft. Meeste dure mobo's hebben overigens al raid aan boord :) zeker bij servers.

edit:
Vraag ook anders eens een offerte aan bij een winkel zoals Melrow, ik denk dat die je graag helpen, ook hebben die veel ervaring met servers, zodat je een goed advies krijgt!

[ Voor 8% gewijzigd door pierre-oord op 07-07-2005 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55
Ik vraag me af of je een goede keus doet door te kiezen voor scsi, je geeft zelf al aan dat de scsi spul duur is en behoorlijk in het budget hakt. Wat is jouw eis om te gaan voor het veel duurdere scsi in plaats van sata?

Met de komst van tweede generatie sata is hotswap een van de mogelijkheden geworden, diverse leveranciers van rack-behuizingen hebben dit in hun pakket opgenomen.

Op het gebied van performance weet ik niet of 2x 15.000 toeren scsi-schijven in raid1 sneller zijn dan 4x 10.000 toeren sata-schijven in raid10, dan heb je een combinatie van snelheid en zekerheid. Zelfs als ik de duurste leverancier van de Raptors uit de prijswatch pak kom ik op 204 euro per stuk, dan zou je zelfs nog een hot-spare erbij kunnen zetten en dan ben je nog steeds 8 euro goedkoper uit.

Je zou ook kunnen gaan voor sata raid5, dan heb je maar drie schijven nodig, deze vorm van raid heeft wel als nadeel dat de write-performance wat minder is.

Begrijp me niet verkeerd scsi is prima spul, het heeft zich ook op meerdere fronten bewezen maar je betaald wel de hoofdprijs en je moet je zelf afvragen of die hoofdprijs het waard is om een substantieel deel van het budget daar aan te besteden.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
pierre-oord schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 19:46:
Kasten enzo kunnen ze je bij www.melrow.nl goed mee helpen :) en Chenbro maakt idd mooie kasten :)

In serverbehuizingen gaat gewoon ATX of EATX, die laatste is wat groter geloof ik en heeft een iets langere voeding aansluiting. EATX voedingen passen prima op ATX borden ook de aansluiting, tenzij er om het socket van het ATX bord meteen aan de uitstekende kant een grote condensator zit ofzo.

Cooling zit al in je serverkast, alleen voor de CPU cooler moet je zorgen. Dat kan passief of actief zijn. In een wat hogere kast (> 1U) zou ik actief aanraden.

Heb je ook al prijzen gekeken voor de AMD Operton, die kan ook in dual, misschien ben je daarmee goedkoper uit, ook zijn deze 64bit. En die 64bit werkt voor de toekomst geloof ik goed, want die van Intel moet op speciale versies van besturingsssytemen als ik het goed heb.

Als je server erg belangrijk is zou ik ook een 2e voeding in reserve kopen, als aan het einde van de dag je voeding kapot gaat heb je immers geen vervanging, en een voeding wil weleens stuk gaan is mijn ervaring, net zoals de harddisks, maar aangezien je dat in raid1 hebt kun je dat optijd nog vervangen.

RAID is gewoon een extra van je controller van je harddisk. Je kunt dus niet een "raid" kaartje erbij prikken zodat je moederbord plots RAID heeft. Meeste dure mobo's hebben overigens al raid aan boord :) zeker bij servers.

edit:
Vraag ook anders eens een offerte aan bij een winkel zoals Melrow, ik denk dat die je graag helpen, ook hebben die veel ervaring met servers, zodat je een goed advies krijgt!
pierre-oord: Bedankt voor je leuke positieve reactie.
Ik zal zeker eens kijken bij Melrow. Maar denk dat de Chenbro RM313 een erg goede optie als behuizing is! Zie: http://www.chenbro.com.tw/product/product_preview.php?pid=91
Ik snap alleen niet wat ze hiermee bedoelen in de specs:
  • Six 5.25?front-access bays
  • Three 3.5?front-access bays
  • Optional 5-in-3 storage kit for hot-swap HDD modules (SCSI)
  • Optional 5-in-3 internal HDD cage (Non hot-swap)
En volgens mij heeft deze case niet zoveel casefans...een nadeel toch?

Is het wel zo dat ik standaard Hot-Swap SCSI schijven kan plaatsen of heb ik daar een uitbreiding voor nodig?
Ik ga zeker voor Actieve CPU cooling, ook iets wat Informatique aanraadde, Passief is alleen handig voor 1U cases volgens de verkoper.

Je hebt het ook nog over een 2e backup voeding, heet dit een Redundant PSU (Power Supply)?
Als de ene uitvalt, blijft het systeem dan draaien, neem ik aan?

Verder snap ik alleen niet precies wat je bedoelt met:

Meeste mobo's hebben inderdaad vaak RAID aan boord, maar bijna (wat ik gezien heb) alleen maar SATA RAID en geen SCSI RAID, ik heb nog geen Asus mobo gezien met Onboard RAID + SCSI onboard.
Als ik uitga van een SCSI configuratie, en ik koop een SCSI RAID controller, dan heb ik toch gewoon RAID? Snap je eerste zin niet! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
squaddie schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 21:21:
Ik vraag me af of je een goede keus doet door te kiezen voor scsi, je geeft zelf al aan dat de scsi spul duur is en behoorlijk in het budget hakt. Wat is jouw eis om te gaan voor het veel duurdere scsi in plaats van sata?

Met de komst van tweede generatie sata is hotswap een van de mogelijkheden geworden, diverse leveranciers van rack-behuizingen hebben dit in hun pakket opgenomen.

Op het gebied van performance weet ik niet of 2x 15.000 toeren scsi-schijven in raid1 sneller zijn dan 4x 10.000 toeren sata-schijven in raid10, dan heb je een combinatie van snelheid en zekerheid. Zelfs als ik de duurste leverancier van de Raptors uit de prijswatch pak kom ik op 204 euro per stuk, dan zou je zelfs nog een hot-spare erbij kunnen zetten en dan ben je nog steeds 8 euro goedkoper uit.

Je zou ook kunnen gaan voor sata raid5, dan heb je maar drie schijven nodig, deze vorm van raid heeft wel als nadeel dat de write-performance wat minder is.

Begrijp me niet verkeerd scsi is prima spul, het heeft zich ook op meerdere fronten bewezen maar je betaald wel de hoofdprijs en je moet je zelf afvragen of die hoofdprijs het waard is om een substantieel deel van het budget daar aan te besteden.
Mijn keus voor SCSI staat echt vast, daarin kan niemand me overtuigen. Ik snap je standpunt, echter vertrouw ik meer op SCSI vanwege stabiliteit! Ik heb nu in een wat oudere server de eerste versie van de Seagate Cheetah 18,2 Gb, 15000 RPM en die schijf bevalt perfect, nog geen enkel probleem mee gehad en onwijs snel. Ook blijft SCSI in mijn ogen voorlopen op performance, vooral straks met SAS.
Ik wil het geld er dus graag voor uitgeven, dat die schijven best duur zijn vindt ik dus geen probleem, er is natuurlijk een limiet, daarom geen 3 maar 2 SCSI schijven.

Heb jij trouwens een idee hoe het precies zit met SAS? Volgens Seagate moeten de eerste SAS producten voor oktober dit jaar op de markt komen.

Nogmaals: ik had absoluut zo'n vraag als die van jou verwacht maar wil toch echt voor SCSI gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Ik denk dat mijn keuze voor de Rack chassis wel zo'n beetje vaststaat:
Namelijk de Chenbro RM313: http://www.chenbro.com.tw/product/product_preview.php?pid=91

Hier kan optioneel een SCSI Backplane geplaatst worden een een redundant PSU.

Zijn er verder nog tweakers die mij over andere bovenstaande vragen nog op weg kunnen helpen? Zoals SAS (Serial Attached SCSI) bijvoorbeeld?

Alvast _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 14:50
Zwaar beestje daar, goede keuze om XEON's te nemen,

Zorg wel dat je fatsoenlijke koeling hebt, de passieve koelingen trekken op niets
(ervaring: met 2u passief, de pc ging gwn trager draaien omdat hij te warm werd, boven 50°, en dit met 13 casefans)
Nu heb ik 2 Swiftech's MCX604-V, temp schommelt rond 35° _/-\o_

Met de actieve bijhorende xeon koeling geen ervaring, hij blijkt wel zeer luidruchtig te zijn.

It's just a matter of time...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
GregoryBE schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 16:37:
Zwaar beestje daar, goede keuze om XEON's te nemen,

Zorg wel dat je fatsoenlijke koeling hebt, de passieve koelingen trekken op niets
(ervaring: met 2u passief, de pc ging gwn trager draaien omdat hij te warm werd, boven 50°, en dit met 13 casefans)
Nu heb ik 2 Swiftech's MCX604-V, temp schommelt rond 35° _/-\o_

Met de actieve bijhorende xeon koeling geen ervaring, hij blijkt wel zeer luidruchtig te zijn.
Thanks!
Koeling is idd heel belangrijk. Ik las ergens inderdaad iets dat Intel in zijn XEON's een techniek heeft ingebouwd dat als hij te warm wordt hij "langzamer" gaat werken, klopt dat? Weet niet meer waar ik dat gezien heb en hoe dat heette. :/
Geloof graag dat passief gewoon niet goed werkt, dan heb je inderdaad goede casefans nodig.

Heb je een link voor die Swiftech's MCX604-V? Natuurlijk kan ik ook zelf even zoeken... ;)
Zijn dat trouwens CPU coolers of Casefans?

Ik zou het liefst alles zo stil/geruisloos mogelijk willen, daarom ook de vraag voor watercooling. :)

Iemand nog informatie over SAS?? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Watercooling in servers heb ik nooit overwogen. Ik weet alleen niet waar je je server gaat inzetten. Plots is stilte erg belangrijk, ik ging ervanuit dat je hem in een rack ging ophangen ergens in een datacenter, daar heb je ook goede airco, noodstroom.

Watercooling kan verder wel stabiel zijn, het kost echter wel ruimte. Moet dat ding echt stil zijn, en kun je het niet verstoppen in een kast ofzo?

Dat van langzamer werken ligt mij ook iets van bij ja bij hoge temps, maar als je normaal doet wordt de temperatuur echt niet zo snel hoog. toch, als jij met 15000 rpm schijven gaat werken, en dan nog een heel aantal, en 2 voedingen... en zeker bij de voedingen, ga er maar niet vanuit dat die stil zijn ,maar juist enorm veel herrie maken, meer dan je gewend bent van een "normale" voeding.

Over stabiliteit van SCSI: SCSI zelf is niet echt stabieler, grote (GROTE :P ) bedrijven hebben al veel storage op SATA draaien. Koop dan niet een simpel consument schijfje maar wel een kwaliteitsschijf (zo'n Raptor lijkt me best goed). Fijn aan SATA is dat je geen gedoe hebt met lange SCSI kabels door je kast heen. SAS is toch de Serial variant van SCSI? Ik geloof dat dat pas net beetje aan het uitkomen is, is heb het nog niet gezien.

Six 5.25?front-access bays
Three 3.5?front-access bays
Optional 5-in-3 storage kit for hot-swap HDD modules (SCSI)
Optional 5-in-3 internal HDD cage (Non hot-swap)

Dat bovenste is toch niet zo lastig? :) vertaling:
Zes 5.25 inch schachten voorin de kast (grote van cdrom speler dus)
Drie 3.5 inch schachten voorin de kast (grote van floppydrive dus)
Optioneel een 5-in-3(wat dat is... vraag het me niet) kit voor hot-swap harddisks SCSI (da's fijn, want dat wil soms nog wel eens IDE zijn, vraag me niet waarvoor, in de goedkopere modellen iig)

Maar een winkel kan je hier prima uitleg van geven! Dus neem gewoon met zo'n winkel contact op. Ik kocht mijn spullen altijd bij Melrow, "Luuk" die daar werkt weet alles van Chenbro kasten en helpt je altijd vriendelijk (vind ik).

En wat ik al eens zei: Overweeg ook de Operton processoren eens. oh ja, en nogmaals: De fans in serverkasten zijn echte herriemakers, als je iets stils wilt hebben, kun je denk ik beter geen rackmount kast kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-10 11:17
Zelf zou ik altijd voor een intel-bord gaan :X Als dit ding bedrijfskritisch is, heb je bij problemen gewoon veel meer aan een intel-helpdesk dan aan welke andere dan ook :+

Je kunt ook stille luchtkoeling voor Xeon's nemen -> veel betrouwbaarder dan waterkoeling als je het mij vraagt. SSI/E-ATX behuizingen zijn ruim bemeten: een paar casefan's zorgen voor genoeg airflow.

H-SWAP heeft de neiging om altijd een lawaaiige fan achter de drives te hebben, voor de noodzakelijke koeling. Dit is dus een puntje van aandacht. Door te gaan voor twee losse 5.25" H-SWAP sledes, kun je met iets minder koeling af.

Op veel server-borden heb je zero-channel RAID technologie: je steekt een klein extra kaartje in je mobo, waardoor de onboard SCSI een RAID-controller wordt. Op zich een flinke besparing op een losse raid-controller: weet niet wat je in de toekomst voor een soort array eraan wilt hangen.

Qua stilte krijg je ook probs met die 15K Seagate's: heb ze hier erin, en echt stil zijn ze niet. (maja.. als je SCSI wilt... heb je toch wat extra geluid t.o.v. S-ATA (Raptor 74GB).

Love Hardware!

Pagina: 1