[vsftpd - fedora2] ftp user permissions

Pagina: 1
Acties:

• Inspector
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-01 10:31
Ik heb al een tijdje een vsftpd server draaien op fedora core2.
met een klein bash scriptje maak ik users aan op de volgende manier:

system user en pass met shell op /sbin/nologin,
-g ftp (group 50) en gelockt in de ftp root dir /var/ftp.

dit werkt allemaal prima, alleen wil ik dat users wel vanuit de onderliggende
directories kunnen downloaden maar niet kunnen verwijderen of scrijven.

Ik heb verschillende users dus kan niet gaan chown'n. group staat op ftp maar als
ik de execute rechten van de directorys haal ( chmod o-x ) kan ik er niet eens meer in. pas als ik
de execute rechten weer terug zet (chmod o+x) kan ik weer de directorys in maar ook verwijderen.

kortom alle users van de group ftp mogen browsen en downloaden. Maar niet mag verwijderen.
hoe kom ik hiertoe ??

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:06

woutur

Klauwtjes uit!

Hmm ik kan daar niet zo 123 een oplossing voor vinden als alle opties van vsftpd doorlees op http://vsftpd.beasts.org/vsftpd_conf.html.
Misschien dan maar chroot_local_user uitzetten als /var/ftp al de home dir is. Dat zou dan helpen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
met onderliggende neem ik aan dat je de directories bedoeld die in /var/ftp zitten.
waarom dan niet chmodden?
je wilt dat ze niet kunnen verwijderen of schrijven, maar wel downloaden.
een chmod -R o-w /var/ftp zou dan moeten doen wat jij wilt.

met -R geef je aan dat je de hele DIR in een keer wilt chmodden, met o-w zeg je niets meer dan others-write (maw, others are not allowed to write).

edit:
als dit doet wat jij bedoeld, mag ik je dan vriendelijk verzoeken volgende keer de man pages en google te raadplegen, dit kan nooit zoo moeilijk geweest zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door weijl op 07-07-2005 23:53 ]

• Inspector
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-01 10:31
gupje schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 23:52:
met onderliggende neem ik aan dat je de directories bedoeld die in /var/ftp zitten.
waarom dan niet chmodden?
je wilt dat ze niet kunnen verwijderen of schrijven, maar wel downloaden.
een chmod -R o-w /var/ftp zou dan moeten doen wat jij wilt.

met -R geef je aan dat je de hele DIR in een keer wilt chmodden, met o-w zeg je niets meer dan others-write (maw, others are not allowed to write).

edit:
als dit doet wat jij bedoeld, mag ik je dan vriendelijk verzoeken volgende keer de man pages en google te raadplegen, dit kan nooit zoo moeilijk geweest zijn.
thnx !! ik dacht dat het met (x) execute rechten te maken had.
Maar idd met o-w krijg ik wel het gewenste resultaat. (8>

(google en man pages wel gechecked. zat alleen verkeerd te zoeken. ivm execute rechten.
maar je hebt gelijk tis geen mindblower anyway thnx )

[ Voor 10% gewijzigd door Inspector op 08-07-2005 09:49 ]