Toon posts:

Netwerk ip + gateway + subnetmasker

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij helpen??

Welke waarde moet ik gebruiken voor mijn lannetje: bij me server en bij 3 workstations, graag zou ik willen weten welke waarde mijn IP moet hebben, mijn gateway, mijn subnetmasker en mijn dns (gewoon die van de provider (in dit geval chello) toch?)
alvast bedankt!!

Verwijderd

Je server moet 2 IP adressen hebben (en 2 netwerkkaarten). Enerzijds het externe IP adres dat je van Chello krijgt, anderzijds een interne adres. Bijv. 10.0.0.1. Het externe IP adres moet de subnetmask van chello hebben. Intern pak je bijv. 255.255.255.0.

Je workstations hebben respectievelijk 10.0.0.2, 10.0.0.3 en 10.0.0.4 als IP adres, netmask 255.255.255.0 (interne dus) en als gateway 10.0.0.1 (je server dus).

De DNS vul je bij server+workstations die van Chello in.

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Server:

NIC 1 naar je kabelmodem, het IP/subnet/gateway krijg je toegewezen van chello via DHCP

NIC 2 geef je
IP: 192.168.0.1
Subnet: 255.255.255.0

Clients:
IP: 192.168.0.x
Subnet: 255.255.255.0

Als je winroute gebruikt zou ik gewoon een dhcp server instellen, dan hoef je je clients helemaal niet te configureren, dat gebeurt dan vanzelf, net zoals je nic van chello.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Verwijderd

Kijk maar eens op www.helmig.com

Daar staan zeer uitgebreide manuals over gateways/subnetmasks/routers etc. Het hele TCP/IP verhaal werd daardoor in ieder geval voor mij opeens duidelijk.

Rob

Verwijderd

Nja stel gewoon een DHCP server in , ben je van alle geklootzak af , ikke ook.

eerst had ik ook alles een vast IP gegeven. maarkloote met 6 pc`s
ikke dhcp server instellen , geen omkijken meer naar !!!!!!!!!