Ik ben een pc aan het samenstellen voor een neef. Hij gebruikt de pc vooral voor office werk, videobewerken, fotoshoppen en in de toekomst misschien ook nog 3d renderen. Nu had ik het volgende systeem in gedachten:
Kast:
Cooler Master Stacker, een goede ruime stevige degelijk kast.
Voeding:
Tagan TG480-U01 480 530 Watt, super stil en stabiel.
Processor:
Intel Pentium D 840, ik zie wel toekomst in de dual core. Momenteel zal het wel niet zo heel veel winst opleveren maar als over 1 à 2 jaar de programma's er voor zijn zullen die 2 cores goed benut worden.
Moederbord:
Asus P5ND2-SLI Deluxe, deze gekozen omdat hij SLI ondersteunt dus makkelijk uitbreidbaar is. Verder schijnt dit een goed bord te zijn.
Intern geheugen:
Kingston DDR2 533Mhz 2GB (2x 1 GB) Non-ECC/, 2GB leek me wel nodig, 2x 1 Gb zodat er dual channel gedraaid kan worden.
Videokaart:
Asus nVidia GeForce 7800 GTX 256MB DDR3, een supersnelle kaart waar nog lang mee gedaan kan worden.
Hardeschijven:
1x Digital Western Raptor 36 74 GB 10.000 rpm, deze te gebruiken als snelle systeemschijf.
1x Maxtor DiamondMax Plus 10 300 GB 7.200 rpm, deze te gebruiken als dataopslag.
DVD/CD:
Asus 16 x, 6 x, 16 x, Zwart, één van de snelste branders en past verder goed bij de kast.
Asus 16x, 48x, ZwartNormale Dvd speler en pas goed bij de kast.
Geluidskaart:
Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS, een goede redelijk betaalbare kaart die 7.1 ondersteunt.
Koeling:
1x Zalman 7700-Cu, goede stille processor koeler.
1x Zalman V700-Cu, goede stille videokaart koeler.
Overige controlers:
Sweex 4-poorts Firewirekaart PCI
Apacer 14-in1 card reader Zwart, USB 2.0
Totaal:zo'n 2500 euro
Nu komen bij mij echter nog een aantal vragen naar boven:
1. Is 480Watt voeding genoeg voor dit systeem? Ook als er eventueel SLI gedraaid zal worden met de 7800GTX?
2. Zouden jullie de huidige processor (Intel D 840) nemen over gaan voor de Intel D 840 EE? Deze scoort in de benchmarks weinig tot niets beter, maar is wel 400 euro duurder.
3. Misschien een ECC nemen ipv Non-ECC? Wat heeft dit voor nut?
4. Is 36GB genoeg als systeemschijf?
5. Is dit complete systeem zo goed gekoeld? Zal hij veel lawaai maken?
6. Mist er verder nog iets?
7. Wat zouden jullie hier nog aan veranderen?
Kast:
Cooler Master Stacker, een goede ruime stevige degelijk kast.
Voeding:
Tagan TG480-U01 480 530 Watt, super stil en stabiel.
Processor:
Intel Pentium D 840, ik zie wel toekomst in de dual core. Momenteel zal het wel niet zo heel veel winst opleveren maar als over 1 à 2 jaar de programma's er voor zijn zullen die 2 cores goed benut worden.
Moederbord:
Asus P5ND2-SLI Deluxe, deze gekozen omdat hij SLI ondersteunt dus makkelijk uitbreidbaar is. Verder schijnt dit een goed bord te zijn.
Intern geheugen:
Kingston DDR2 533Mhz 2GB (2x 1 GB) Non-ECC/, 2GB leek me wel nodig, 2x 1 Gb zodat er dual channel gedraaid kan worden.
Videokaart:
Asus nVidia GeForce 7800 GTX 256MB DDR3, een supersnelle kaart waar nog lang mee gedaan kan worden.
Hardeschijven:
1x Digital Western Raptor 36 74 GB 10.000 rpm, deze te gebruiken als snelle systeemschijf.
1x Maxtor DiamondMax Plus 10 300 GB 7.200 rpm, deze te gebruiken als dataopslag.
DVD/CD:
Asus 16 x, 6 x, 16 x, Zwart, één van de snelste branders en past verder goed bij de kast.
Asus 16x, 48x, ZwartNormale Dvd speler en pas goed bij de kast.
Geluidskaart:
Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS, een goede redelijk betaalbare kaart die 7.1 ondersteunt.
Koeling:
1x Zalman 7700-Cu, goede stille processor koeler.
1x Zalman V700-Cu, goede stille videokaart koeler.
Overige controlers:
Sweex 4-poorts Firewirekaart PCI
Apacer 14-in1 card reader Zwart, USB 2.0
Totaal:zo'n 2500 euro
Nu komen bij mij echter nog een aantal vragen naar boven:
1. Is 480Watt voeding genoeg voor dit systeem? Ook als er eventueel SLI gedraaid zal worden met de 7800GTX?
2. Zouden jullie de huidige processor (Intel D 840) nemen over gaan voor de Intel D 840 EE? Deze scoort in de benchmarks weinig tot niets beter, maar is wel 400 euro duurder.
3. Misschien een ECC nemen ipv Non-ECC? Wat heeft dit voor nut?
4. Is 36GB genoeg als systeemschijf?
5. Is dit complete systeem zo goed gekoeld? Zal hij veel lawaai maken?
6. Mist er verder nog iets?
7. Wat zouden jullie hier nog aan veranderen?
[ Voor 10% gewijzigd door KappuhH op 11-07-2005 19:18 ]