[Nieuwe PC] Toekomstgericht...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben een pc aan het samenstellen voor een neef. Hij gebruikt de pc vooral voor office werk, videobewerken, fotoshoppen en in de toekomst misschien ook nog 3d renderen. Nu had ik het volgende systeem in gedachten:

Kast:
Cooler Master Stacker, een goede ruime stevige degelijk kast.
Voeding:
Tagan TG480-U01 480 530 Watt, super stil en stabiel.
Processor:
Intel Pentium D 840, ik zie wel toekomst in de dual core. Momenteel zal het wel niet zo heel veel winst opleveren maar als over 1 à 2 jaar de programma's er voor zijn zullen die 2 cores goed benut worden.
Moederbord:
Asus P5ND2-SLI Deluxe, deze gekozen omdat hij SLI ondersteunt dus makkelijk uitbreidbaar is. Verder schijnt dit een goed bord te zijn.
Intern geheugen:
Kingston DDR2 533Mhz 2GB (2x 1 GB) Non-ECC/, 2GB leek me wel nodig, 2x 1 Gb zodat er dual channel gedraaid kan worden.
Videokaart:
Asus nVidia GeForce 7800 GTX 256MB DDR3, een supersnelle kaart waar nog lang mee gedaan kan worden.
Hardeschijven:
1x Digital Western Raptor 36 74 GB 10.000 rpm, deze te gebruiken als snelle systeemschijf.
1x Maxtor DiamondMax Plus 10 300 GB 7.200 rpm, deze te gebruiken als dataopslag.
DVD/CD:
Asus 16 x, 6 x, 16 x, Zwart, één van de snelste branders en past verder goed bij de kast.
Asus 16x, 48x, ZwartNormale Dvd speler en pas goed bij de kast.
Geluidskaart:
Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS, een goede redelijk betaalbare kaart die 7.1 ondersteunt.
Koeling:
1x Zalman 7700-Cu, goede stille processor koeler.
1x Zalman V700-Cu, goede stille videokaart koeler.
Overige controlers:
Sweex 4-poorts Firewirekaart PCI
Apacer 14-in1 card reader Zwart, USB 2.0

Totaal:zo'n 2500 euro

Nu komen bij mij echter nog een aantal vragen naar boven:

1. Is 480Watt voeding genoeg voor dit systeem? Ook als er eventueel SLI gedraaid zal worden met de 7800GTX?
2. Zouden jullie de huidige processor (Intel D 840) nemen over gaan voor de Intel D 840 EE? Deze scoort in de benchmarks weinig tot niets beter, maar is wel 400 euro duurder.
3. Misschien een ECC nemen ipv Non-ECC? Wat heeft dit voor nut?
4. Is 36GB genoeg als systeemschijf?
5. Is dit complete systeem zo goed gekoeld? Zal hij veel lawaai maken?
6. Mist er verder nog iets?
7. Wat zouden jullie hier nog aan veranderen?

[ Voor 10% gewijzigd door KappuhH op 11-07-2005 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:53

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

1. Ik vermoed dat het wel genoeg is
2. Die 400 euro extra is-ie ECHT NIET waard
3. Je bord ondersteund geen ECC, dit wordt voornamelijk in servers gebruikt, omdat het betrouwbaarder is door errorcorrectie, maar hierdoor dus ook langzamer
4. Ja
5. Je kunt wellicht nog een stille kastkoeler toevoegen, had die Stacker niet ruimte voor twee 120mm fans voorin? Je Zalman-koelers zijn goed en stil.
6. Misschien nieuwe monitor? Of heeft-ie m al?
7. Ik zou er niets aan veranderen. Je hebt nu al alleen maar high-end onderdelen, ziet er goed uit.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
KappuhH schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 12:26:
Net iets minder topend onderdelen nemen, zodat het systeem misschien 3 maand minder lang 'meekan' , maar wel de helft van de prijs is. Tenzij je neef rijk genoeg is dat jij ieder half jaar een nieuw top-end systeem wil kopen ;)

En lees dit eens door: Aikeleer in "CSL FAQ"#systeemvragen

[ Voor 13% gewijzigd door sdomburg op 07-07-2005 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-10 11:17
KappuhH schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 12:26:
Ik ben een pc aan het samenstellen voor een neef. Hij gebruikt de pc vooral voor office werk, videobewerken, fotoshoppen en in de toekomst misschien ook nog 3d renderen. Nu had ik het volgende systeem in gedachten:

Nu komen bij mij echter nog een aantal vragen naar boven:

1. Is 480Watt voeding genoeg voor dit systeem? Ook als er eventueel SLI gedraaid zal worden met de 7800GTX?
2. Zouden jullie de huidige processor (Intel D 840) nemen over gaan voor de Intel D 840 EE? Deze scoort in de benchmarks weinig tot niets beter, maar is wel 400 euro duurder.
1. Voor een 7800GTX SLi opstelling zou ik meer nemen, zeker als je wilt dat de voeding stil blijft... kijk naar 600-700W (Enermax...)

2. Als je graag intel wilt, dan zou ik die 400 EUR lekker op zak houden... AMD X2 is de andere optie :+

3. ECC is error correction, is eigenlijk alleen nuttig voor 24/7 servers. Haalt de snelheid van je geheugen ook iets naar beneden. Non-ECC is dus prima.

4. De 74GB is sneller, en een stuk stiller.. als je het geld ervoor over hebt, absoluut de 74GB nemen.

5. Nadeel van de stacer vind ik dat hij een open design heeft: alles wat je "in de kast hoort" hoor je ook daarbuiten. Maar over het algemeen heb je met deze kast een prima stil systeem. Ook geen lawaaige onderdelen. Weet niet of die VF700 nodig is, en of hij een 7800GTX aankan. Er schijnt redelijk goede & stille koeling al standaard op zo'n ding te zitten :?

6/7. Je kan harddisksilencers / ophanging aan de PC toevoegen. Verder lijkt mij een 7800GTX overkill, gezien je niet "gamen" in de vereisten hebt staan. 3D renderen heb je wel een heftige kaart voor nodig.. maar dat "misschien" vindt ikzelf geen 550 EUR waard... :+
Neem een X800XL oid... kun je later altijd nog een andere kaart erin steken... (daar ontkom je op den duur toch niet aan vrees ik)

[ Voor 26% gewijzigd door Sjeepee op 07-07-2005 12:47 . Reden: tadaa ]

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Quote eens niet de hele startpost ;)

En sinds wanneer heb je voor 3D renderen een heftige kaart nodig? 3D renderen belast voornamelijk je processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-10 19:06

XanderDrake

Build the future!

[b][message=23741624,noline]KappuhH schreef op donderdag 07 juli 2005 @
moet goed zijn lijkt me. Vergeet niet dat de 7800GTX minder energie verbruikt dan zijn voorganger de 6800Ultra, in SLi zal het dus ook wel lukken
Heh. ik zou sowieso geen Pentium D nemen. Ik zou gaan voor een AMD X2. Waarom? omdat bijv. de 4400+ makkelijk kan worden overclocked naar een 4800+, en omdat een X2 van zichzelf al hoger geclocked is dan een Pentium D. Maar goed
geen idee
Ik heb aan 25 gig ruim voldoende :), 36 gig moet wel lukken. (hoewel je natuurlijk niet weet hoe groot Windows Longhorn wordt....)

ik dacht nog "misschien moet ie SATA Raid-0 nemen" Maar ik heb het vermoeden dat je niet veel sneller gaat, of zelfs langzamer dan die Raptor
oef, ik weet het niet, maar ik denk dat dat wel mee valt
Monitor idd?
Zoals ik al eerder zei, een X2 ipv PentiumD. Dan komt er wel bij dat je een ander moederbord moet nemen. Ik raad eentje aan met nForce 4, of even wachten op de nForce 5.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
sdomburg schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 12:45:
Quote eens niet de hele startpost ;)

En sinds wanneer heb je voor 3D renderen een heftige kaart nodig? 3D renderen belast voornamelijk je processor.
3D renderen kun je ook dmv OpenGL doen :?

Deze kaarten maakt Nvidia echt niet voor niets?
Voor zover ik weet heeft OpenGL toch echt alles met je vieokaart te maken B)

[ Voor 24% gewijzigd door Sjeepee op 07-07-2005 13:01 ]

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Sjeepee schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 12:49:
[...]

3D renderen kun je ook dmv OpenGL doen :?
Jah en OpenGL draait ook zo lekker op je VideoKaart 8)7

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Mad Marty schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 12:35:
6. Misschien nieuwe monitor? Of heeft-ie m al?
Waarschijnlijk komt er nog een 24 inch breedbeeld bij.
Sjeepee schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 12:41:
1. Voor een 7800GTX SLi opstelling zou ik meer nemen, zeker als je wilt dat de voeding stil blijft... kijk naar 600-700W (Enermax...)
Oke zal er naar kijken, is Enermax ook stil?
Edit: Hmm een Enermax 600 Watt is wel erg duur, zou een 530 Watt Tagan niet voldoen?
2. Als je graag intel wilt, dan zou ik die 400 EUR lekker op zak houden... AMD X2 is de andere optie :+
Hij wil het bij Intel houden (tja er blijven altijd zulke mensen ;))
4. De 74GB is sneller, en een stuk stiller.. als je het geld ervoor over hebt, absoluut de 74GB nemen.
Oke, scheelt 70 euro, dat kan dus wel gedaan worden.
6/7. Je kan harddisksilencers / ophanging aan de PC toevoegen. Verder lijkt mij een 7800GTX overkill, gezien je niet "gamen" in de vereisten hebt staan. 3D renderen heb je wel een heftige kaart voor nodig.. maar dat "misschien" vindt ikzelf geen 550 EUR waard... :+
Neem een X800XL oid... kun je later altijd nog een andere kaart erin steken... (daar ontkom je op den duur toch niet aan vrees ik)
Hij zal zo heel af en toe wel voor games gebruikt worden, en aangezien hij op de toekomst gericht is leek mij de 7800 wel een goede keuze. (hij heeft nu nog een 64 Mb GeForce 2 kaartje waar ze hem destijds voor gek mee verklaarden, 2000)
XanderDrake schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 12:48:
Ik raad eentje aan met nForce 4, of even wachten op de nForce 5.
De huidige is een nForce 4

[ Voor 4% gewijzigd door KappuhH op 07-07-2005 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:41
wat mag het eigenlijk kosten want als ik het zo zie is er niet echt een limiet

wou dat ik zoveel geld had :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
martijn- schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 15:19:
wat mag het eigenlijk kosten want als ik het zo zie is er niet echt een limiet

wou dat ik zoveel geld had :'(
Als het maar niet boven de 3000 euro komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:41
als voeding zou ik voor een iets zwaardere gaan (ongeveer 550w)
verder zal hij aan deze computer niets te kort komen
mischien nog een DVD speler om direct te branden
een paar kleine dingen nog mischien zoals diskete station en cardreders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
martijn- schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 14:43:
als voeding zou ik voor een iets zwaardere gaan (ongeveer 550w)
verder zal hij aan deze computer niets te kort komen
mischien nog een DVD speler om direct te branden
een paar kleine dingen nog mischien zoals diskete station en cardreders
Oja is waar ook, cardreader kan er nog bijin, en een firewire kaart. Weet iemand of er standaard usb-poorten bij de kast zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
KappuhH schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 14:49:
[...]

Oja is waar ook, cardreader kan er nog bijin, en een firewire kaart. Weet iemand of er standaard usb-poorten bij de kast zitten?
Firewire zit al op je moederbord :+ Op zich moet die 530W Tagan ook de klus wel klaren..

Van de coolermaster-site (...)
I/O Panel
USB 2.0 x 6
IEEE 1394 (FireWire) x 1
Earphone jack x 1
MIC x 1

Vind je graka nog steeds te duur.,.. maar als je het geld hebt :Y)

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3d renderen is wel zeker afhankelijk van je processor hoor.
Voor de stijfkoppen, bekijk verd*kke eens enkele benchmarks en stop nu eindelijk eens met "ik denk dat..." want ge denkt helemaal niet!!

Voor de neef van de TS: Ga op reis, koop een goed prijs/kwaliteit hifi-setje geef mij ne bak duvel en besteed 1500€ aan je pc.
Als je geen games speelt, verspeel dan ook geen geld aan een SLI mobo en een graka van 600€. SLI werkt enkel met 2 identieke graka's. Ik betwijfel of je over 1 jaar nog exact dezelfde kaart zult vinden!

Tenzij je een pc wilt enkel voor te stoefen, dan ben je goed bezig. (Tip: Neem nog wel een extra GF 7800 GTX in SLI dan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 15:02:
3d renderen is wel zeker afhankelijk van je processor hoor.
Voor de stijfkoppen, bekijk verd*kke eens enkele benchmarks en stop nu eindelijk eens met "ik denk dat..." want ge denkt helemaal niet!!

Als je geen games speelt, verspeel dan ook geen geld aan een SLI mobo en een graka van 600€. SLI werkt enkel met 2 identieke graka's. Ik betwijfel of je over 1 jaar nog exact dezelfde kaart zult vinden!
Ik heb het over het renderen van viewports tijdens het modeleren. En dat moet soepel gaan...
Met die 840 zit je prima om de uiteindelijke rendering te doen. En ja, ik ben een stijfkop :z (zoek ff op "3D renderen" hier op GOT ajb...)

Wat betreft die Graka ben ik het met je eens: kan minder, maar beetje leuke graka is wel aan te raden...

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Sjeepee schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 14:59:
Firewire zit al op je moederbord :+ Op zich moet die 530W Tagan ook de klus wel klaren..

Van de coolermaster-site (...)
I/O Panel
USB 2.0 x 6
IEEE 1394 (FireWire) x 1
Earphone jack x 1
MIC x 1

Vind je graka nog steeds te duur.,.. maar als je het geld hebt :Y)
Thnx! en over die graka. Zoals ik al zei heeft mn neef destijds een heel dure graka gedaan, daar heeft hij nu nog heel veel plezier van!! En aangezien de 7800 heel goed presteerd lijkt me dit een goeie keuze. Of wachten op de R520 van Ati?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Weet iemand nog een alternatief voor de Coolmaster Stacker? Aangezien dit een 'open kast' schijnt te zijn en dus weinig geluid absorbeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
KappuhH schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 10:44:
Weet iemand nog een alternatief voor de Coolmaster Stacker? Aangezien dit een 'open kast' schijnt te zijn en dus weinig geluid absorbeerd.
Zo groot als de Stacker ken ik ze niet. op zich zou je bijvoorbeeld naar een Nexus Breeze kunnen kijken (binnenkort ook met 500W :))

Die 520 is nog ff wachten (helemaal ATi kennende met nieuwe chips uitbrengen :'( ) Maar die 7800GTX is nu DE graka... Wat de 520 daartegenover gaat zetten, weet niemand echt precies :)

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Sjeepee schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 00:01:
[...]

Zo groot als de Stacker ken ik ze niet. op zich zou je bijvoorbeeld naar een Nexus Breeze kunnen kijken (binnenkort ook met 500W :))
Hmmm... ik houd het liever bij de goedkopere en grotere Stacker. Die is uiteraard zonder voeding maar kan er dan kwaliteit voeding in.
Die 520 is nog ff wachten (helemaal ATi kennende met nieuwe chips uitbrengen :'( ) Maar die 7800GTX is nu DE graka... Wat de 520 daartegenover gaat zetten, weet niemand echt precies :)
De 520 is weer uitgesteld dus het gaat inderdaag nog wel een poosje duren ja :/

Weet iemand nog dingen die er vervangen/toegevoegd zouden moeten worden? Het systeem is vooral gericht op de toekomst. Moet dus zo lang mogelijk meegaan en makkelijk upgradebaar zijn. Dus bestaan er nog dingen waar jullie echt toekomst in zien waar ik niet aan gedacht heb? Of zal deze pc zo besteld kunnen worden?
Pagina: 1