Toon posts:

Is een ping naar een default gateway een ping?

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er is bij mijn ineens een extreem vreemd probleem opgetreden met mijn gateway (een FreeBSD box op Essent@Home aangesloten).
Met die box kom ik namelijk ineens niet meer het internet op (sinds een paar dagen). Deze box staat 24/7 aan en heeft maandenlang probleemloos gedraaid.

Wanneer ik een Windows box direct aan kabel aansluit, met dezelfde settings, werkt deze wel. Storing bij @home is dus uit te sluiten.

Ik kan pingen naar de default gateway, maar ik kom niet verder met de ping (bijv. een nameserver pingen of whatsoever). Nu vroeg ik me af of mijn netwerkkaart niet stuk kan zijn. Toch kan ik naar de default gateway pingen.

Om mijn probleem verder te 'analyseren' :) vroeg ik me het volgende af:

Wanneer ik naar de default gateway (dus die van @home) ping, is dit dan daadwerkelijk een echte ping die naar een host gaat en terug? Kan ik dan uitlsuiten dat mijn netwerkkaart kapot is?
[Is het bijv. een intern routing verhaal (daar ik dat ip als default gateway heb ingesteld) dat helemaal niet over de externe NIC gaat?]

Alle redenen die ik verder kan bedenken zijn alleen extreem vaag. Heb met verschillende unix-collega's gesproken maar we komen even niet verder.

Bedankt alvast!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

als je de deauft gateway gan pingen, die de NIC van he BSD box ut..

die gateway is in principe precies het zelfde als jou BSD box, maar dan van essent.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het klinkt alsof op de probleem-PC de routering zelf niet goed staat. Omdat de default gateway op een direct aangesloten netwerk zit, is die bereikbaar, maar het lijkt dat er meer specifieke routes geconfigureerd zijn, en dat die de verkeerde kant opwijzen, dus niet via de default gateway. Specifiekere routes, d.w.z. routes die expliciet de routering voor een bepaald (sub-)netwerk of zelfs een bepaald systeem aanwijzen, hebben een hogere prioriteit dan de default gateway (die valt namelijk onder "en als we het dan helemaal niet weten, gooi het dan maar hierheen").

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-12 10:45

riffey#4

aka Beever#4

niet toevallig onder Windows DHCP aanstaan, en onder FreeBSD IP adres hard ingeklopt en dat nu je instellingen "verouderd" zijn?
@home is namelijk aardig nieuwe IP's aan het uitgeven de laatste tijd (hier wel, tenminste)

Verwijderd

Topicstarter
Nope, alles is statisch.

Sterker nog DHCP werkt niet. Niet onder windows, niet onder FreeBSD. (Ook geprobeerd). Vandaar dat wij een statisch IP hebben gekregen.

Ik begin echt het vermoeden te krijgen dat de NIC kapot is. Wanneer ik een traceroute naar de buurman doe gaat het goed. Wanneer ik een traceroute naar mij zelf doe stopt hij bij een gateway van @home; eenzelfde IP waar de traceroute naar de buurman ook doorheen gaat.

Maar dan nog kan ik onze @home default gateway pingen :?

Vergeet niet, het heeft maandenlang gewerkt zo. Ineens niet meer...

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Kijk eens naar je route tabel, daar klopt waarschijnlijk niets meer van.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Dit had ik gisteren ook opeens (Zeelandnet) en Linuxdoos...ik kon wel de gateway pingen en alle andere gebruikers die 'in de buurt' op de kabel zitten, maar ik kon niet meer internetten.

Dit was een storing bij ZeelandNet bleek achteraf.

Maar wat jij beschrijft had ik PRECIES hetzelfde...en nu werkt het weer zonder iets te veranderen.

Tja :?

Verwijderd

TCT_Nexus:

@home heeft kennelijk afgelopen dinsdag nacht het eea. aan het netwerk verandert. Normaal gesproken had ik geen default gateway ingesteld staan op mijn linux doos die fungeert als firewall/router. Die machine heeft 245 dagen met een "route add default eth2" gewerkt, eth2 is de netwerk kaart die met mijn kabelmodem is verbonden. Woensdag ochtend kon ik alleen nog maar het interne netwerk van @home hierdoor bereiken. Deze default route heb ik moeten veranderen in "route add default gw <gatewayipvan@home> eth2" en toen werkte het weer. Rare, dit op 2 linux machines die aan @home hangen. Men verplicht je tegenwoordig om langs je default gateway te gaan ipv dat je zonder default gateway werkt.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
RainbowBears:

Dank voor deze goede reply!

Ik was eerst ook aan zo iets aan het denken. Mijn FreeBSD bak heeft met
route add default -interface ed1
dus een default gateway puur op de NIC (ed1) ingesteld, niet met IP dus. Dit is het Linux commando op de BSD manier.

Helaas zit ik nu niet in de buurt van mijn FreeBSD bak zodat ik dit uit kan proberen, maar ik ga dit meteen uitproberen op mijn vader zijn @home FreeBSD router.

Heb dit al een geprobeerd, maar toen was het network telkens unreachable. Ik zal me hier zeker verder in verdiepen.

Ga meteen aan de slag :)

Het irritante is dus dat @home het schuld is, zonder iets te zeggen. Die miepjes aan de helpdesk >:) weten alleen welke lampjes moeten knipperen en kunnen je niet vertellen wat @home precies aan het netwerk heeft veranderd.

Verwijderd

Nu vroeg ik me af of mijn netwerkkaart niet stuk kan zijn.
als je wil testen of je nic nog goed is ping dan 127.0.0.1, krijg je antwoord is je nic nog goed...

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-12 15:22
Volgens mij werkt ping 127.0.0.1 zelfs nog als je niet eens een netwerkkaart hebt! Gewone loopback via je kernel dus daar heb je weinig aan.

Maar ehh als je naar @home belt gewoon direct de TD vragen die weten wel wat meer en ze schakelen je er zo naar toe!

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-12 10:45

riffey#4

aka Beever#4

Contagion,

zonder lullig te willen doen: je moet wel erg veel geluk hebben om de goede persoon bij de TD te pakken te krijgen.
Als ik bel met netwerk-klachten willen ze steeds monteurs langssturen. Ondanks mijn tegenwerpingen en "leg dan eens uit wat 'ie gaat doen" _willen_ ze toch een monteur langssturen. (waarschijnlijk omdat ze dan even van me af zijn)
Ik bel dan de volgende dat nog 's om te vragen wat die monteur komt doen, en de medewerker die ik dan aan de lijn krijgt zegt doorgaans dat het geen zin heeft, en zegt de monteur weer af ;)
Pagina: 1