[hosting] server hosting provider staat op Email blacklists

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:02

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik heb een hosting pakket afgenomen bij een bedrijf en heb daar problemen mee in de zin dat sommige providers geen Email doorsturen naar domeinen die bij dit bedrijf gehost worden. Het blijkt namelijk dat de servers daar op diverse blacklists staan. Het bedrijf erkende dit probleem (wat in het verleden speelde) maar kan er blijkbaar weinig aan doen om van die lijsten af te komen.

Er wordt verder vrij lauw gereageerd als ik zeg dat ik zo maar lastig kan werken aangezien ik een x-deel van mijn Email gewoon niet krijg. Mensen die mail versturen krijgen pas na enkele dagen een foutmelding terug. De blacklists waar deze hoster op staat wordt door enkele (zeer grote) internet providers gebruikt, wat inhoud dat ik van alle klanten van deze providers geen mail kan ontvangen.

Ik zit dus met een probleem, en heb de volgende vragen:

Is het inderdaad zo lastig om weer van die blacklists af te komen?
Is dit op te lossen door een ander IP adres te nemen? (of zou de gehele range op de BL staan)

Is er een andere manier om hier wat aan te doen (behalve een andere hoster te zoeken)?

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:17

servies

Veni Vidi Servici

Dit is de eerste keer dat ik hoor van een omgekeerde blacklist...
Voor zover ik het weet (beheer zelf een mailserver die ook gebruik maakt van blacklists) werkt het alleen aan de ontvangstkant, dus ze weigeren om mail van jou te accepteren.
Is het niet zo dat de mail van bepaalde personen wordt geweigerd door jouw hostingprovider omdat het ip-adres van die mensen op een blacklist staat?
Als dat het geval is, dan ligt het probleem niet bij jou maar bij die anderen.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:04

Eijkb

Zo.

Ik werk zelf bij een hosters en we werken (standaard) veel met virtuele hosting. Dus honderden domeinen op 1 server, vaak op 1 of meerdere IP adressen. Het is ons ook wel eens overkomen dat we op blacklists terecht kwamen door klanten die (al dan niet bewust) aan het spammen waren. Als ontvangers deze domeinen dan vervolgens aangeven bij blacklists zullen de IP's van die domeinen (en van alle andere domeinen op dat IP) dus op de blacklist staan. We nemen dan altijd contact op met die organisaties (van de blacklist en van de spam) om hier iets aan te doen. We bemerken hierbij wel dat je makkelijker op de blacklist komt dan dat ze je IP er weer af halen.

Ik heb echter nog niet meegemaakt dat het IP zelf geen mail meer ontvangt. Meestal kan je juist geen mail meer versturen naar mailservers die de blacklists gebruiken. Tot op heden zijn we iedere keer na de genomen stappen van de blacklists afgeraakt. De ene keer na 2 dagen, de andere keer na een maand. Met andere woorden: Ik denk dat de hoster best wat meer kan doen om van die blacklists af te komen. Aan de andere kant, je bent afhankelijk van de providers die de blacklists gebruiken en van de beheerders van die blacklists. Als die niet meewerken ben je nergens.

.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
servaas schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 11:06:
Dit is de eerste keer dat ik hoor van een omgekeerde blacklist...
Voor zover ik het weet (beheer zelf een mailserver die ook gebruik maakt van blacklists) werkt het alleen aan de ontvangstkant, dus ze weigeren om mail van jou te accepteren.
Is het niet zo dat de mail van bepaalde personen wordt geweigerd door jouw hostingprovider omdat het ip-adres van die mensen op een blacklist staat?
Als dat het geval is, dan ligt het probleem niet bij jou maar bij die anderen.
Ik kan het probleem oproepen door Emails naar me zelf te sturen. Ik heb de keuze uit diverse SMTP servers en bij een aantal komt de mail door en bij anderen krijg ik pas na een aantal dagen een foutmelding en komt de mail uiteindelijk niet aan.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

superduper schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 11:17:
[...]

Ik kan het probleem oproepen door Emails naar me zelf te sturen. Ik heb de keuze uit diverse SMTP servers en bij een aantal komt de mail door en bij anderen krijg ik pas na een aantal dagen een foutmelding en komt de mail uiteindelijk niet aan.
De volgende situaties kunnen er dus bestaan.

Als jij bedoelt dat je diverse SMTP servers hebt om als verzender te gebruiken:
Jouw hostingprovider maakt gebruik van een blacklist.
De mailservers van wie je de mail wel krijgt staan niet op die blacklist
De mailservers van wie je de mail dus niet krijgt staan dus wel op een blacklist.
Probleem ligt aan de kant van de verzender.

Als jij bedoelt dat je diverse SMTP servers hebt om als ontvanger te gebruiken:
Jouw hostingprovider maakt op sommige SMTP servers gebruik van een blacklist.
en de mailserver van waaraf jij de mail verstuurt staat op die blacklist
De mailservers op wie je de mail WEL krijgt maken GEEN gebruik van een blacklist
De mailservers op wie je de mail NIET krijgt maken WEL gebruik van een blacklist
Het probleem blijft liggen aan de kant van de verzender

Ik heb zelf hiervoor internet van Chello gehad en m'n toenmalige IP-adres stond in een geblockte netrange op de blacklist waar ik zelf ook gebruik van maakte, maar ik kon zonder problemen mail ontvangen. Alleen sommige providers weigerden dus om mail van mijn domein te ontvangen... Tja...Chello...

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
hmm, dat wil er bij mij toch lastig in. En het is NIET de hosting provider die gebruik maakt van de blacklists, maar mijn internet/Email providers.

bv, een van de domeinen waar het niet werkt is XS4all en er zijn daar in ieder geval 7 smtp servers. Die zouden dan op een blacklist staan?

Bovendien krijg ik de mail uiteindelijk direct van de SMTP server terug.

Bovendien 2: je kan op internet de blacklists doorzoeken met een IP nummer. Met het ip nummer van de hoster krijg ik diverse hits. Mijn (verzend) ip adres komt nergens voor.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

superduper schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 13:24:
hmm, dat wil er bij mij toch lastig in. En het is NIET de hosting provider die gebruik maakt van de blacklists, maar mijn internet/Email providers.

bv, een van de domeinen waar het niet werkt is XS4all en er zijn daar in ieder geval 7 smtp servers. Die zouden dan op een blacklist staan?

Bovendien krijg ik de mail uiteindelijk direct van de SMTP server terug.

Bovendien 2: je kan op internet de blacklists doorzoeken met een IP nummer. Met het ip nummer van de hoster krijg ik diverse hits. Mijn (verzend) ip adres komt nergens voor.
Tja... voor het checken van IP adressen gebruik ik: senderbase.org. Na een beetje zoeken zie ik dat er providers zijn (geweest) die uitgaande email ook soms blokkeren/blokkeerden (o.a hotmail), dit omdat deze IP-adressen in verband gebracht werden met spam... Maar voor zover ik het weet doet XS4All dat niet...

Ik weet niet hoelang dit probleem al speelt en of je je MX record net hebt aangepast maar als je dit pas 1 of 2 dagen hebt... soms duurt het belachelijk lang voordat je MX record is geupdate... heeft bij mij een keer 4 dagen geduurt...

Aangezien jij blijkbaar ook klant bent van XS4All (hoe kun je anders van hun SMTP servers gebruik maken) kun je ook eens navragen bij hen waarom jij geen mail kunt versturen naar jouw domein?... Misschien ligt het probleem wel heel ergens anders.

En anders... tja... andere hostingprovider zoeken?

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
servaas schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 12:05:
[...]

Tja... voor het checken van IP adressen gebruik ik: senderbase.org. Na een beetje zoeken zie ik dat er providers zijn (geweest) die uitgaande email ook soms blokkeren/blokkeerden (o.a hotmail), dit omdat deze IP-adressen in verband gebracht werden met spam... Maar voor zover ik het weet doet XS4All dat niet...

Ik weet niet hoelang dit probleem al speelt en of je je MX record net hebt aangepast maar als je dit pas 1 of 2 dagen hebt... soms duurt het belachelijk lang voordat je MX record is geupdate... heeft bij mij een keer 4 dagen geduurt...

Aangezien jij blijkbaar ook klant bent van XS4All (hoe kun je anders van hun SMTP servers gebruik maken) kun je ook eens navragen bij hen waarom jij geen mail kunt versturen naar jouw domein?... Misschien ligt het probleem wel heel ergens anders.

En anders... tja... andere hostingprovider zoeken?
Ikheb uiteraard bij XS4all gevraagd hoe het zit en deze verklaren dat de mailserver de DNS van het domein waar ik de mail naartoe wil sturen niet kan resolven. Dit zou komen omdat het IP waarnaar het verwijst op een blacklist staat waardoor de mail daar stopt en uiteindelijk bounced.

Ik krijg bij beide partijen te horen dat het erg vervelend is, maar er wordt niets aan gedaan. Ik heb inmiddels kennisen gevraagd (ook bij XS4all) om een mail naar mijn account op het beruchte domein te sturen om uit te zoeken of ik op één of andere manier geblocked wordt. Ook hier hetzelfde fenomeen: mail komt niet aan, en komt pas na 1 of twee dagen terug. Ook hier gaat het via een andere provider goed.

Hoe kan je nu een hosting service verkopen incl Email terwijl dit laatste gewoon niet volledig werkt?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je nou eens man en paard noemt en de domeinen waar het om gaat gewoon op tafel gooit?

Dan kan ik (en vele andere tweakers met mij) eens kijken waar de schoen wringt. Ik zie je de meest wilde suggesties doen, die op technische grond gewoon al niet kunnen kloppen.

Blacklists (RBL) hebben bijvoorbeeld alleen betrekking op het ontvangen van e-mail. Als de servers van je hosting provider dus geblacklist zijn dan wil xs4all bijvoorbeeld geen mail van die servers aannemen. Als je problemen hebt met het ontvangen van mail, dan zouden de verzendende xs4all-servers dus op de blacklists moeten staan. Zeker voor xs4all is dat niet het geval.

[ Voor 39% gewijzigd door Coen Rosdorff op 09-07-2005 03:03 ]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
little_soundman schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 02:59:
Als je nou eens man en paard noemt en de domeinen waar het om gaat gewoon op tafel gooit?

Dan kan ik (en vele andere tweakers met mij) eens kijken waar de schoen wringt. Ik zie je de meest wilde suggesties doen, die op technische grond gewoon al niet kunnen kloppen.

Blacklists (RBL) hebben bijvoorbeeld alleen betrekking op het ontvangen van e-mail. Als de servers van je hosting provider dus geblacklist zijn dan wil xs4all bijvoorbeeld geen mail van die servers aannemen. Als je problemen hebt met het ontvangen van mail, dan zouden de verzendende xs4all-servers dus op de blacklists moeten staan. Zeker voor xs4all is dat niet het geval.
Prima, als mensen willen testen heel graag!

Het domein wat ik wil bereiken is: superdupernet.nl. Alle Emailadressen worden op dit domein gevangen, maar als jullie tweakers@ willen gebruiken dan is dat makkelijker.

VIa XS4all mail hiernaar toe sturen gaat niet. Via een mailserver bij sitebytes internet gaat ook niet. Het lukt wel via Wannado, UU.nl en hotmail.

Wat ik me ook eens afvraag: aangezien de uiteindelijke foutmelding een DNS unresolvable is, kan het dan zijn de nameservers (die in dezelfde IP range zitten als de server) geblocked wordt? Of praat ik nu poep?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
superduper schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 10:42:
Het domein wat ik wil bereiken is: superdupernet.nl. Alle Emailadressen worden op dit domein gevangen, maar als jullie tweakers@ willen gebruiken dan is dat makkelijker.
Vanaf xs4all ziet alles er goed uit. Zowel DNS als E-Mail.
Wat ik me ook eens afvraag: aangezien de uiteindelijke foutmelding een DNS unresolvable is, kan het dan zijn de nameservers (die in dezelfde IP range zitten als de server) geblocked wordt? Of praat ik nu poep?
DNS unresolvable heeft niets met blacklists te maken. Eerder op een (tijdelijke) technische storing.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik kreeg vanaf uni twente een EMail, dat werkt dus ook goed. Bedankt!
little_soundman schreef op zondag 10 juli 2005 @ 01:32:
[...]

Vanaf xs4all ziet alles er goed uit. Zowel DNS als E-Mail.

[...]

DNS unresolvable heeft niets met blacklists te maken. Eerder op een (tijdelijke) technische storing.
Dat is dan mooi dat er niks bij XS4all verkeerd gaat. Maar wat zou er dan wel mis gaan? Als het tijdelijk zou zijn duurt het lang. Ik probeer al een week of twee en ik krijg steevast alleen bij XS4all en sitebytes die DNS melding. Ik heb XS4all de bounces gestuurd om te kijken wat er mis ging, maar krijg daar geen reactie op.

Bij wie zou ik het nu moeten zoeken?

Verwijderd

Hoe krijg ik een provider in een blacklist?

Ik heb al redelijk wat spam gekregen van een klant van http://hosting.watsnel.nl/ Watsnel.nl.

Ik heb net een mailtje gestuurd naar watsnel met het bewijs dat het van hun servers afkwam en als ze niet reageren wil ik ze wel blacklisten.

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:30:
Hoe krijg ik een provider in een blacklist?
Volgens de procedure van de blacklist waar jij ze in wil krijgen. Die staan meestal op de website en als dat niet zo is heeft dat een reden.

Er is een redelijke kans dat je niets aan dit antwoord hebt. Dat is ook de bedoeling. Zomaar even met RBLs spelen is spelen met vuur. Email is voor veel organisaties een kritisch bedrijfsproces en voordat je daarin gaat lopen interfereren moet je wel weten wat je doet. En mijn antwoord is dus zo geschreven dat als je onvoldoende basiskennis hebt je niet een potentieel onschuldige ISP op een blacklist kan krijgen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

superduper schreef op zondag 10 juli 2005 @ 10:10:
[...]Dat is dan mooi dat er niks bij XS4all verkeerd gaat. Maar wat zou er dan wel mis gaan? Als het tijdelijk zou zijn duurt het lang. Ik probeer al een week of twee en ik krijg steevast alleen bij XS4all en sitebytes die DNS melding. Ik heb XS4all de bounces gestuurd om te kijken wat er mis ging, maar krijg daar geen reactie op.

Bij wie zou ik het nu moeten zoeken?
Bij jezelf. Je hebt een SPF record geregistreerd voor superdupernet.nl. Als jij een mailtje naar jezelf stuurt zal een mailer die SPF respecteert, het mailtje weigeren zolang het niet van 83.149.84.143 afkomstig is.
De "DNS unresolvable" is bogus; komt doordat de meeste SPF implementaties nog lichtelijk ranzig zijn.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 14:44:
[...]
Bij jezelf. Je hebt een SPF record geregistreerd voor superdupernet.nl. Als jij een mailtje naar jezelf stuurt zal een mailer die SPF respecteert, het mailtje weigeren zolang het niet van 83.149.84.143 afkomstig is.
De "DNS unresolvable" is bogus; komt doordat de meeste SPF implementaties nog lichtelijk ranzig zijn.
Ik heb alleen maar een hoster gevraagd deze domeinnaam te registreren bij mijn pakket. Wat is dan een SPF record? Betekend dat dan dat ik me eigenlijk geen zorgen hoef te maken, en dat alleen de mailtjes van mijzelf niet aankomen, dus van anderen wel gewoon? Wel gek dat een kennis van mij bij xs4all ook dezelfde bounce kreeg.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

bij dnsstuff.com kan je een blacklist test doen op 250 lijsten.
Daar komt de server superdupernet.nl 83.149.84.143 niet voor (heeft de mail server wel het zelfde ip adres als de web server?)

kan je die melding hier posten met alle IP headers van die mail? Dan kan iemand er misschien iets mee want ik vind het maar een vaag verhaal.

(MX verwijst naar mail.sdn.nl > die wijst weer naar 83.149.84.143 en die hoort bij server3.sity.nl , geen MX).

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 15-07-2005 15:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Ze hebben gereageerd en ze hebben de spammer verwijderd.
Pagina: 1