Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Hoe de fans te plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Ik ben bezig met een casemod, het is een MDF ongeveer net zo groot als een schoenendoos. Hierin zit o.a. een Micro-ATX boardje, voeding (zonder behuizing) en harddisk.

Specs:

VIA C3 800 MHz
512 MB DDR
10 gieg harddisk

Nu wil ik dus bij de pijl linksonder een 80x80 fan intake doen en rechtsboven een 60x60 gat met fingerguard hiervoor. Hier zit dus geen fan. Mij lijkt dat de lucht er dan wel uitstroomt. Wat denken jullie?

De kast ligt btw plat, dus het is niet zo dat het groene boven de voeding hangt... het ligt naast elkaar. Wil desnoods ook wel ff een foto ter verduidelijking maken.

Afbeeldingslocatie: http://xs36.xs.to/pics/05274/pc.JPG.xs.jpg

Rood = voeding
Groen = mobo
Blauw = harddisk

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11 11:46
Word inkomende lucht nou niet voor de helft tegen je voeding aangeblazen? Maar goed als de fan hard genoeg draait en lekker veel lucht naar binnen pompt denk ik dat de warme lucht er prima via je 60x60 gat uitkomt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Optix op 07-07-2005 11:36 ]

.

• Spixo
NightFade schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 11:36:
Word inkomende lucht nou niet voor de helft tegen je voeding aangeblazen? Maar goed als de fan hard genoeg draait en lekker veel lucht naar binnen pompt denk ik dat de warme lucht er prima via je 60x60 gat uitkomt :)
Ja de voeding is gestript van zijn behuizing. De ventilator blaast dus precies door de koelelementen.

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
1 fan voor een compleet systeem? Hmm, klinkt als erg weinig (maar ja ik heb er dan ook 11 :D )

edit: volgens mij is een outflow belangrijker dan een inflow. Misschien kan je iig met een push-pull systeem werken. 60 mm push intake en 80 mm pull outtake

[ Voor 46% gewijzigd door MeMoRy op 07-07-2005 12:49 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Spixo
MeMoRy schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 12:47:
1 fan voor een compleet systeem? Hmm, klinkt als erg weinig (maar ja ik heb er dan ook 11 :D )

edit: volgens mij is een outflow belangrijker dan een inflow. Misschien kan je iig met een push-pull systeem werken. 60 mm push intake en 80 mm pull outtake
Hoeveel warmte denk je dat een Micro-ATX boardje met geintegreerde videokaart en een passief gecoolde cpu maakt? Zeker die VIA boardjes nihil.

Daarnaast alleen een harddisk + cheap-ass voeding.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:51

leuk_he

1. Controleer de kabel!

MeMoRy schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 12:47:
Zal vast geen via C3 zijn. Die maken niet zoveel warmte. En je voeding zal waarschijnlijk wel het warmst worden. Zoals altijd geldt echter... meten is weten.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

intake bij je voeding lijkt me altijd redelijk dom .. je voeding wordt harstikke warm, die lucht wil je toch je systeem niet in blazen? :?

unstrip je voeding en laat er een fan lucht uit zuigen (koelt net zo goed). Zorg dat de "intake" van je voeding aan de kant van de HDD zit zodat deze ook airflow (met koelere lucht uit je kast) krijgt.
Sluit je kast verder goed af en zorg dat de plek waar je nu je uit pijltje hebt staan je intake wordt.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2005 12:55 ]

• Spixo
Goed ter verduidelijking even een foto. De cpu fan is vervangen door een Zalman NB47J, zat toch geen koelblok onder..

Afbeeldingslocatie: http://xs36.xs.to/pics/05274/test.jpg.xs.jpg

Dus ik moet rechtsboven intake en linksonder outtake? Het liefst heb ik eigenlijk maar 1 fan vanwege de stilte..

[ Voor 25% gewijzigd door Spixo op 07-07-2005 13:10 ]

Verwijderd

hmm.. ik zou toch echt je voeding weer in z'n behuizing plaatsen omdat het nu gewoon een straalkacheltje is! (afgezien van het feit dat ie het met behuizing wss langer volhoudt).
als je daar dan een out fan op zet koel je niet alleen je voeding beter (alle lucht moet door de behuizing naar de ander kant en koelt dus alle onderdelen nog beter), maar zorg je ook dat al die hete lucht van je voeding niet in je kast gaat hangen!

en met zo'n bak ga je echt niet de airflow als in je 1e plaatje met 1 fan halen.. aangezien hij vol met kieren en gaten zit waardoor de lucht overal vandaan kan komen

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2005 13:11 ]

• Spixo
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 13:10:
hmm.. ik zou toch echt je voeding weer in z'n behuizing plaatsen omdat het nu gewoon een straalkacheltje is! (afgezien van het feit dat ie het met behuizing wss langer volhoudt).
als je daar dan een out fan op zet koel je niet alleen je voeding beter (alle lucht moet door de behuizing naar de ander kant en koelt dus alle onderdelen nog beter), maar zorg je ook dat al die hete lucht van je voeding niet in je kast gaat hangen!

en met zo'n bak ga je echt niet de airflow als in je 1e plaatje met 1 fan halen.. aangezien hij vol met kieren en gaten zit waardoor de lucht overal vandaan kan komen
De hoeken worden dicht geplamuurd, dus geen kieren meer. Die grote gleuf die je ziet was oorspronkelijk voor een cd speler maar daar heb ik alvast een nieuwe zijde voor gemaakt. De gaten voor de aansluitingen blijven er wel helaas.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 13:10:

dat stukje met de voeding is echt geen probleem hoor :) ding gaat jaren zonder problemen draaien spreek uit ervaring, me media kist heeft dan wel wat grotere fans maar die voeding is ook open en bloot zonder fan, daarbij komt nog dat er 3 versterks in de kast zitten en een inverter van 600w dus dit zal wel even wat minder warm worden.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 21:54:
[...]

dat stukje met de voeding is echt geen probleem hoor :) ding gaat jaren zonder problemen draaien spreek uit ervaring, me media kist heeft dan wel wat grotere fans maar die voeding is ook open en bloot zonder fan, daarbij komt nog dat er 3 versterks in de kast zitten en een inverter van 600w dus dit zal wel even wat minder warm worden.
wat moet je met een inverter van 600 watt ? (das tog zoiets van systeembord ? 8)7 )

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1