Rechten Apache/PHP bij maken bestand

Pagina: 1
Acties:

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:03
Haay :w

Ik ben nu ( eigenlijk al een paar jaar :o ) bezig met een probleempje op te lossen met apache en php, omdat het nu echt irri begint te worden.

Het gaat over het probleem dat als een er bijv een bestand wordt geupload dmv een php script (die van user blup is). Dat het bestand van nobody wordt omdat apache daarmee zn childs draait. Het probleem is dan dat ik niet kan verwijderen via php met user blup omdat het van nobody is.
Nu ben ik al tijden bezig met suphp en dat soort dingen, maar ze voldoen niet aan mijn eisen.

Nu zat ik net te lezen op GoT enzo. En vroeg ik me af:

Is er geen optie in apache of php dat ik kan instellen wat de rechten worden op de file die gemaakt wordt? Als de rechten rw-rw-r-- staan zou het al goed zijn, want alle users zijn wel van de zelfde groep. Is dat mogelijk ?

Edit: Ik draai trouwens:
Apache 1.3.33
PHP 4.3.11
en Slackware Current

[ Voor 5% gewijzigd door Speedener op 06-07-2005 22:56 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
umask

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
als je shit upload dan doe je daarna een chmod() van dat ding naar 664, en je zorgt data apache in het groupje zit waar jouw shell usertje ook in zit.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Speedener schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 22:54:
Nu ben ik al tijden bezig met suphp en dat soort dingen, maar ze voldoen niet aan mijn eisen.
Niet? Wat is het probleem met suphp dan?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
heb destijds hetzelfde gehad bij webhosting met 320 klanten op 1 server, zie die maar eens uit elkaars dirs te houden...

Uiteindelijk gelukt met mod_fastcgi en php in cgi mode. Snelheid van eerste pagehit voor een domein valt tegen, daarna is het gewoon even snel als in de normale mod_php situatie. Uiteraard is dit alles met gebruik van suEXEC, anders heb je er nog geen ruk aan :P

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:03
PowerSp00n schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 00:28:
[...]

Niet? Wat is het probleem met suphp dan?
draait als CGI en ikkan dan de php_admin_value niet gebruiken, die ik weer gebruik om per vhost te zeggen of safemode aan staat, basedir aan te geven en mailadres aan te geven.
zou je daar wat meer uitleg over willen geven? Is dat een optie in apache config ? of een extern programma?

[ Voor 25% gewijzigd door Speedener op 07-07-2005 09:15 ]

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 17:55

TweakBoy

---

Speedener schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 08:28:
[...]

draait als CGI en ikkan dan de php_admin_value niet gebruiken, die ik weer gebruik om per vhost te zeggen of safemode aan staat, basedir aan te geven en mailadres aan te geven.

Doe je dat dan per .htaccess? Je moet het in een httpd.include doen of iig in een apart bestand die per host de rechten bepaald en niet algemeen bereikbaar is (dus geen .htaccess)
[...]

zou je daar wat meer uitleg over willen geven? Is dat een optie in apache config ? of een extern programma?
umask is gewoon een functie die gebakken zit in linuxsystemen? Geeft enkel een user het recht met juiste aanmelding/uid dat bestand te gebruiken?

---

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Speedener schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 08:28:
[...]

Ik zou zeggen dat de eerste hit op google met "php umask" al genoeg uitleg geeft :)
Pagina: 1