JBL Northridge E100 of Eltax Millennium 500?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.390 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 15:11
Ehj Tweakers,

Wij zijn weer eens druk bezig de woonkamer onder handen te nemen.

De tv komt compleet aan de andere kant te staan, en nu wil ik toch eens daadwerkelijk gebruik gaan maken van mijn Sony STR DE695 DTS Receiver.

Nu wil ik graag 2 zuilen betrekken in de woonkamer als frontspeakers, alleen kan ik moeilijk een keus maken tussen de JBL Northridge E100 zuil en de Eltax Millennium 500.

De JBL's zijn duidelijk duurder, via Kieskeurig is de goedkoopste leverancier € 269,- per stuk.
De Eltax is goedkoper, van die zuilen heb je voor € 199,- de hele set.

Nu heb ik zelf al 2 paar Eltax Millennium 500 speakers, en ben d'r eigenlijk best tevreden over.
Gewoon een prima sound, strakke bas, geen schel geluid en hoog vermogen (zonder vervorming).

De JBL lijkt me gewoon kwalitatief beter, maar aangezien ik die speaker niet kan beluisteren moet ik afgaan op de meningen van anderen. JBL wordt door sommigen gezien als een merk dat behoorlijk
aan kwaliteit heeft ingeleverd de laatste jaren.

Een poll houden voor beide speakers is lastig, maar mogelijk, ik hoop eigenlijk dat jullie hier kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding en hoe een speaker zich houdt als je em redelijk stevig belast met dance/trance en techno muziek en uiteraard het gebulder van spektakel films op dvd.

Poll: JBL Northridge E100 of Eltax Millennium 500
De JBL's
De Eltax
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=76729&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 19:36

-Sander-

///M Powerrrrrr

En dit vind ik dan weer een kansloos (sorry dat ik het zo zeg) topic..

Jij moet het mooi vinden en niet wij.. stel dat iedereen JBL kiest en je neemt ze maar vind ze eigenlijk best wel slecht dan zit je daar maar mee.. 8)7

tip; probeer dus zelf ergens te luisteren ipv een poll waar je _zelf_ niks aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:49
Die JBL's zijn wel onwijs lomp, dat je daar rekening mee houdt. Als ik die dingen op m'n kamertje neer zou moeten zetten, is m'n kamer meteen vol..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Ik heb de eltax concept 400 gehad en ik heb nu de JBL Northridge e80's (e30 en e250p).
Deze lijken op de speakers die hierboven hebt staan.

Ik kan je vertellen:
De Eltaxen klinken nergens naar vergeleken met de JBL's, maar dat is ook logisch als je naar het prijsverschil kijkt. De bass van de Eltaxxen is veel modderiger en ook het hoog zorgt niet echt voor een goed verdeeld geluidsveld zegmaar. Ik vond de upgrade echt elke cent waard.

Dus als je het geld hebt --> JBL
Wel zou ik voor een paar e80's gaan of misschien e90's deze zijn wat makkelijker aan te sturen en hebben een minder modderige bass dan de enorme woofers van de e100

[ Voor 40% gewijzigd door ZiegoM op 06-07-2005 23:07 ]

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Alfa_145 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 21:55:
En dit vind ik dan weer een kansloos (sorry dat ik het zo zeg) topic..
Blijf dan weg :)
Jij moet het mooi vinden en niet wij.. stel dat iedereen JBL kiest en je neemt ze maar vind ze eigenlijk best wel slecht dan zit je daar maar mee.. 8)7
Vandaar ook dat ik aangaf wat voor soort muziek ik er op wil luisteren en wat voor soort films op dvd.
tip; probeer dus zelf ergens te luisteren ipv een poll waar je _zelf_ niks aan hebt.
Zoals ik al zei, dat luisteren gaat niet op, ik zou niet weten waar ik ze moet luisteren. Bovendien als ik ze al kon luisteren, dan zouden ze niet exact dezelfde amp gebruiken.
JJapie schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 21:59:
Die JBL's zijn wel onwijs lomp, dat je daar rekening mee houdt. Als ik die dingen op m'n kamertje neer zou moeten zetten, is m'n kamer meteen vol..
Geen probleem, ze zijn voor de woonkamer. :)
ZiegoM schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 23:02:
Ik heb de eltax concept 400 gehad en ik heb nu de JBL Northridge e80's (e30 en e250p).
Deze lijken op de speakers die hierboven hebt staan.
Ik kan je vertellen:
De Eltaxen klinken nergens naar vergeleken met de JBL's, maar dat is ook logisch als je naar het prijsverschil kijkt. De bass van de Eltaxxen is veel modderiger en ook het hoog zorgt niet echt voor een goed verdeeld geluidsveld zegmaar. Ik vond de upgrade echt elke cent waard.

Dus als je het geld hebt --> JBL
Wel zou ik voor een paar e80's gaan of misschien e90's deze zijn wat makkelijker aan te sturen en hebben een minder modderige bass dan de enorme woofers van de e100
Bedankt voor je reactie, qua muziek ben ik alleen maar Eltax gewend, dus wellicht zal JBL voor mij op audiogebied een geheel nieuwe dimensie betekenen. Maar wat bedoel jij precies met een "modderige bas"?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

Snowwie schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 00:37:
[...]

Blijf dan weg :)

[...]

Vandaar ook dat ik aangaf wat voor soort muziek ik er op wil luisteren en wat voor soort films op dvd.

[...]

Zoals ik al zei, dat luisteren gaat niet op, ik zou niet weten waar ik ze moet luisteren. Bovendien als ik ze al kon luisteren, dan zouden ze niet exact dezelfde amp gebruiken.

[...]

Geen probleem, ze zijn voor de woonkamer. :)

[...]

Bedankt voor je reactie, qua muziek ben ik alleen maar Eltax gewend, dus wellicht zal JBL voor mij op audiogebied een geheel nieuwe dimensie betekenen. Maar wat bedoel jij precies met een "modderige bas"?
Ik had toen ik de Eltax concept 400's nog had het idee dat deze speakers echt geweldig geluid voortbrachten en met name een mooie strakke bass (die dus niet doordreunt ed). Maar na het horen van een paar Kef Q5 speakers bij een kennis ging voor mij een wereld open. Dat was pas strakke bass en mooie hoge tonen. Later heb ik de JBL's gehoord en die hadden nog meer 'mijn geluid'

Met modderig bedoel ik dus meer een BOOOOMMMMMMM bass geluid dan een BAM geluid. Lastig uit te leggen, maar de JBL's hebben gewoon een strakker en natuurlijker geluid. Wel nog steeds met een stevige bass.

Ik zou in ieder geval absoluut voor de JBL's kiezen als je het geld hebt. e100's lijken mij persoonlijk een stap te groot, maar dat moet je zelf weten.

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

Snowwie schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 00:37:
[...]

Welke speaker je neemt is niet alleen genre afhankelijk, maar ook smaakafhankelijk. De een neemt B&W voor Nirvana, de ander Dali.
[...]

Welke winkels heb je al gebeld of ze beide hebben staan ? En dat van die amp klopt, maar je amp maakt maar 30% van je geluid, de speakers 70%. Dus je kan een hele goede impressie krijgen op 2 verschillende amps.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
JT schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 01:37:
Welke winkels heb je al gebeld of ze beide hebben staan ? En dat van die amp klopt, maar je amp maakt maar 30% van je geluid, de speakers 70%. Dus je kan een hele goede impressie krijgen op 2 verschillende amps.
Ik oriënteer me op de kieskeurig site, immers wil ik het liefst zo weinig mogelijk betalen.
Het gros van de genoemde winkels die bovenaan staan vermeldt zijn of; postorderbedrijven of; te ver bij me vandaan (zou evt. uit Oost-Groningen moeten komen).

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114270

Als je je op de kieskeurig site orienteert, maakt het me volgens mij geen zak uit (het niveau 8)7, nofi). Goed, het gaat er natuurlijk om dat je ze zo goedkoop mogelijk krijgt. Maar van de reviews moet je je geen zak aantrekken, en ik heb een beetje het gevoel dat jij dat wel doet. De JBL's hebben natuurlijk betere specificaties en klinken waarschijnlijk ook "beter". Maar: jij hebt al een setje Eltax speakers en je vindt ze goed klinken? Waarom dan niet nog een setje, ze zijn immers veel goedkoper, scheelt 300 euro...

Net zoals Alfa al zei: erg kansloos. Je moet ze gewoon zelf gaan beluisteren, je kunt dit no way met een poll beslissen. Net zomin als naar kieskeurig.nl kijken voor reviews.

Weet je wat je eigenlijk zou moeten doen? Kijken op marktplaats, en voor 200 euro een set speakers kopen. Voor het geld heb je daar een veel betere speaker dan wat dan ook. En dat vind ik, maar dat maakt toch niet uit, want jij berust je beslissing toch op mening van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

JT schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 01:37:
Een totaal verkeerde kijk op de werkelijkheid, versterkers en speakers maken het geluid niet, ze proberen het te reproduceren. Als het voor "100%" uit een bron komt zal er door de interlink naar de versterker nog ongeveer "99%" over zijn, de versterker is ook nooit perfect, waardoor het er met zeg "98%" uitkomt. Luidsprekerkabels hebben ook nog wat invloed (als je echt hele dunne hebt) dus het komt met "97,8%" bij de speakers. Deze geven uit zichzelf een redelijke vervorming waardoor je mischien "80%" overhoudt. Dan gaat het je kamer in, alwaar het allemaal misgaat, resonanties, ongewenste dempingen en noem het allemaal maar op. Als het voor "40%" bij je oor aankomt mag je tevreden zijn.

Uiteraard zijn deze percentages absoluut niet absoluut in inderdaad gefingeerd, net als jouw percentages overigens. Plaatsing van een luidspreker is o zo belangrijk, een slechte luidspreker gaat er niet goed van klinken, maar ook een goede luidspreker kan slecht uit de bus komen in een bepaalde opstelling (en weer heel goed in een betere).

Edit: ga voor jezelf dit schema nog eens na voor een hoofdtelefoon en je weet ook meteen waarom die zo goed klinken voor hun geld.

[ Voor 8% gewijzigd door MM op 07-07-2005 12:26 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

m.m schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 12:25:
[...]

Een totaal verkeerde kijk op de werkelijkheid, versterkers en speakers maken het geluid niet, ze proberen het te reproduceren. Als het voor "100%" uit een bron komt zal er door de interlink naar de versterker nog ongeveer "99%" over zijn, de versterker is ook nooit perfect, waardoor het er met zeg "98%" uitkomt. Luidsprekerkabels hebben ook nog wat invloed (als je echt hele dunne hebt) dus het komt met "97,8%" bij de speakers. Deze geven uit zichzelf een redelijke vervorming waardoor je mischien "80%" overhoudt. Dan gaat het je kamer in, alwaar het allemaal misgaat, resonanties, ongewenste dempingen en noem het allemaal maar op. Als het voor "40%" bij je oor aankomt mag je tevreden zijn.

Uiteraard zijn deze percentages absoluut niet absoluut in inderdaad gefingeerd, net als jouw percentages overigens. Plaatsing van een luidspreker is o zo belangrijk, een slechte luidspreker gaat er niet goed van klinken, maar ook een goede luidspreker kan slecht uit de bus komen in een bepaalde opstelling (en weer heel goed in een betere).

Edit: ga voor jezelf dit schema nog eens na voor een hoofdtelefoon en je weet ook meteen waarom die zo goed klinken voor hun geld.
Dat van de plaatsing van de luidsprekers, dat dus '40% verlies' is, heb ik ook nooit goed gekregen in mijn kamer. Daarom wordt mijn volgende versterker er een met een automatische inregelmicrofoon, met eq, die dit verlies misschien wat weet te beperken :)

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zelf luisteren. Hier op het forum worden dit soort topics niet toegestaan, als je niet zelf kan luisteren heeft het alsnog geen zin om de gemiddelde mening te geven

Koop op de gok of ga luisteren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.