[Mysql & PHP] Unable to load dynamic library php_mysql.dll

Pagina: 1
Acties:
  • 1.220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hi,

Ik heb wederom problemen met het installeren van mysql en php. Iedere keer wanneer ik mn systeem opnieuw opbouw lukt het me niet om PHP in combinatie met Mysql te laten werken

Als eerste probeerde ik Mysql 4.1 icm met PHP5 te laten werken. Na een dag stoeien kon ik niet eens een Mysql melding in de phpinfo() krijgen dus dit heb ik laten vallen. Ik ben daarna verder gegaan met PHP4.3

De gebruikte versies:
PHP: PHP4.3 manuele installatie
Mysql: Mysql 4.1
HTTP: IIS 2000

PHP werkt nu grotendeels. Helaas ben ik van mn directory structuur af moeten stappen, aangezien ik dat gewoon niet aan de praat kreeg. PHP pagina's worden geladen wanneer ik geen extra extensions activeer.

Zodra ik de extension php_mysql.dll uncomment krijg ik de volgende error die al vele malen op internet besproken is, namelijk;

Unable to load dynamic library php_mysql.dll

Op internet heb ik een aantal oplossingen gevonden, deze hielden in dat de libmysql.dll file naar de /system32 map gekopieerd moest worden. Deze oplossing boodt mij geen enkele hulp. Ik heb hierna de volgende dingen geprobeerd.

* libmysql.dll uit de Mysql package op alle mogelijke plaatsen gezet.
* de PHP libmysql.dll in de Mysql\bin map gezet.
* Verschillende paths toegevoegd, zoals c:\PHP\extensions; waar de libmysql.dll file instaat.
* Iedere keer heb ik de server herstart.

Voor mn gevoel heb ik alle mogelijke manieren gehad, maar niets help. Ik begin nu behoorlijk klaar te raken met PHP en Mysql, terwijl ik het graag werkende zou hebben. Iemand enig idee? Alvast ONZETTEND! bedankt!

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kunt er ook voor kiezen om bijv. WAMP te gebruiken, alles in een en moet toch vrijwel probleemloos te installeren zijn

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 13:13
Ik draai ook PHP4.3 i.c.m. IIS (alleen dan die van Windows Server 2003) maar er staat ook duidelijk in php.ini dat MySQL support al ingebakken is dus dat er géén DLL voor nodig is...

Ik had eerst deze foutmelding ook op mijn server... Ik probeer me nu alleen te herinneren hoe ik het had opgelost :{

• Thund3r|IA
  • Laatst online: 11-07-2025
Heb je in php.ini de extension_dir goed ingesteld?

• Oyster
  • Niet online
Thund3r|IA schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 21:59:
Heb je in php.ini de extension_dir goed ingesteld?
Ja die staat naar mn .\PHP\extensions map. :)

@SuperKevin: Idd, de php_mysql.dll zit in de zip ingebakken.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
PHP en MySQL zijn mijn inziens geen office suites, maar meer webserver software.... Software bespreken we altijd in Software Algemeen.

Ik verplaats even je topic: Officesuites en -software > Software Algemeen

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Thund3r|IA
Heb je al geprobeerd om de volledige directory aanduiding te gebruiken als extension_dir ipv de relatieve directory?
(bijvoorbeeld c:\php\extensions)

• Oyster
  • Niet online
Ja, dat heb ik ook geprobeerd. Dit is de exacte zin uit de PHP.ini file.

extensions_dir = c:\PHP\extensions

• Thund3r|IA
Moet het niet zijn extension_dir ipv extensions_dir ? (tenminste zo heb ik het staan in mn php.ini)

• Oyster
  • Niet online
Thund3r|IA schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 22:34:
Moet het niet zijn extension_dir ipv extensions_dir ? (tenminste zo heb ik het staan in mn php.ini)
Helemaal gelijk. Er staat idd ook extension_dir. Mijn excuses voor het slechte overtypen. ;)
Dit is dus het probleem niet. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 06-07-2005 23:12 ]

• Oyster
  • Niet online
GE-WEL-DIG!

De melding is weg. Als laatste heb ik mn environment variabelen aangepast. Ik heb de PATH settings van PHP NA de van Mysql gezet. En het werkt! Beetje vreemd maar ach... ;)
3 dagen werk down the drain. :P

Allemaal bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Oyster op 06-07-2005 23:27 ]

• Oyster
  • Niet online
Vergeet het maar. te vroeg gejuigd. Na het aanzetten van mn server vannochtend kwam PHP weer met dezelfde errormelding. Wat een ongelovelijk vunzig systeem zeg. Iemand nog ideeen?

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:07
Euh, ik heb ook wel eens datzelfde probleem gehad. Werd het toen nogal zat en heb het volgende gedaan:

php.ini in C:\WINDOWS
extension_dir = "./"

Bestanden
De volgende bestanden:
libmySQL.dll
php_mysql.dll
php_mysqli.dll (niet nodig geloof ik)

heb ik naar de volgende mappen gekopieerd:
C:\WINDOWS
C:\WINDOWS\system
C:\WINDOWS\system32

Er staan nu wat bestanden te veel overal, maar het werkte tenminste wel

• Oyster
  • Niet online
@DrClearBottom: Zelfs die aanpak hielp niet. :?

Ik heb net de installer van PHP5 gedraait. Na het installeren werkte zelfs PHP niet meer. Daarna heb ik het hele zaakje uninstalled en opnieuw manueel geinstalleerd. Het lijkt nu allemaal te werken met PHP5! :)

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
DrClearbottom schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 15:02:
Er staan nu wat bestanden te veel overal, maar het werkte tenminste wel
Ik had datzelfde probleem toevallig gisteren nog gehad, wel iets te veel bestanden ,maar who cares, alshet dan togh werkt
heel vaag maar ik had bij extension_dir eens voor de grap C:\ext\ weggezet en die map natuurlijk aangemaakt met daarin de php_mysql.dll erin gekopieerd.
alles opnieuw opgestart en vandaag weer eens gereboot en het werkt nog steeds.

misschien maar eens proberen, hopelijk helpt het

[ Voor 28% gewijzigd door degroot op 08-07-2005 14:52 ]

www.degroot-it.nl

Verwijderd

Ik had een vergelijkbaar probleem wat nu is opgelost door c:\php en c:\php\ext toe te voegen aan PATH. (Na het copieren van libmysql.dll naar system32 kreeg ik foutmeldingen tijdens het opstarten, libmysql.dll alleen kopieren is dus onvoldoende)

Configuratiescherm->System->Advanced->Environment Variables, kijk onder System variables.

Het is een iets nettere oplossing dan die van hierboven.

Misschien heeft iemand hier in de toekomst iets aan.

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-08 23:57
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 20:50:
Ik had een vergelijkbaar probleem wat nu is opgelost door c:\php en c:\php\ext toe te voegen aan PATH.

Configuratiescherm->System->Advanced->Environment Variables, kijk onder System variables.
Ik zat ook met ditzelfde probleem en de andere oplossingen hielpen niet. Ik had ook al alleen c:\php\ext toegevoegd aan het path, maar dat was niet voldoende. Je moet echt zowel c:\php als c:\php\ext toevoegen aan het path. De extension_dir = "c:\php\ext" had ik al eerder in php.ini goedgezet (toen ik de gd2 module aanzette, die het overigens wel meteen goed deed, zonder de path wijziging).
Pagina: 1