[suse9.3] dhcp-->wel internet, vast-ip-->geen internet

Pagina: 1
Acties:

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Heey,

ik heb hier een asus wl-500g deluxe waar een pc met windowsXP aan hangt en een pc met suse 9.3.
Beide pc's zijn per draad aangesloten op de router.
De windows pc doet niet moeilijk met een vast ip, de linux pc wel..... Zodra ik de linux pc een vast ip geef, (die nog niet in gebruik is en binnen het bereik van de router's-ip zit), verdwijnt de internet verbinding.--> Het verbinding maken met [een site] werd geweigerd.
Ik heb de instellingen nagekeken, maar ik kan niet vinden waar de dns en de gateway ingesteld moet worden. Ik denk dat het aan de gateway's ip ligt, maar dat is nergens in te stellen. DNS ook niet. Of ik kan het gewoon niet vinden......

Dus... iemand een idee waar ik dat kan instellen? (als dat al de oorzaak is)

Als dat opgelost is, nog ff een andere vraag:
Hoe kan ik aan filesharing doen tussen die 2 pc's?
Ik heb samba (denk ik) zo ingesteld dat ik geen username/password nodig heb, windows al heeft een gedeelde map. Maar toch werkt het niet. De windows-pc vind de linuxpc in de werkgroep maar krijg geen toegang--> niet de juiste machtigingen blablabla. De linuxpc vind helemaal niks in de werkgroep, dus dat schiet lekker op :P.
Nu heb ik al de nodige uitleg gevonden over samba, maar ik wil graag samba instellen via configuratiescherm, is wat makkelijker voor mij. (ben nog beetje linuxnewbie)
Dus zou iemand mij (op een duidelijke manier) kunnnen uitleggen hoe ik aan filesharing kan "doen" zonder gedoe met usernames/passwords enzo??

info: De windows pc heeft nis2005 als vuurmuur, maar die staat zo ingesteld dat ie alle ip's wat in het bereik van de router ligt moet toestaan, maar heb nis ook al uitgeschakeld, helpt niet. SP2 staat permanent uit, dus daar heb ik geen last van :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 15:37
gateway stel je in in /etc/network/interfaces, en dhcp in /etc/resolv.conf/..even kijken in man..:)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Je kan ook je router gewoon configureren als DHCP server, ben je alle "moeilijke" instellingen kwijt.

Sharen, heb je dat al op basis van het IP adres gedaan (\[IP adres]\) ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• rhaan
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-11-2023
Je kunt ook in de dhcp server van de router aan het mac address een vast ip koppelen.
Dan werkt je pc met dhcp / dynamisch ip address, maar geeft de router altijd het zelfde ip address uit voor de netwerkkaart met dit mac-adres!

Da's dus eigenlijk ook een vast ip maar met het voordeel dat alle andere settings (dns, gateway etc) door de router/dhcp worden opgegeven.

Eventuele wijzigingen bij je provider (bv dns server) werken dus automatisch door op de unixpc.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
het internet doet het! bleek dus toch dat dns nog niet in /etc/resolv.conf stond. Tsja, hoe moet ik weten dat dat alleen ingesteld kan worden door dat bestand te wijzigen... :P
De gateway heb ik met route en dan nog wat via konsole ingesteld.

Die filesharing, als ik in windows op het icoon van de linuxpc klik gaat ie naar \\linux, dus niet via ip maar via computernaam. Maar ookal draait de linuxpc nu met een vast ip, ik krijg nog steeds de melding dat ik geen machtigingen heb voor toegang....
Heb net, om te proberen, dit: ftp://192.168.1.3/ in internet explorer getyped, resultaat: time-out bij bewerking en de melding van dat ik (mischien) een username/password nodig heb.

Dus.... ik denk dat ik samba nog niet goed heb ingesteld. Maar ik deed dat dus via configuratiecentrum omdat ik al die files niet weet te vinden. :P , Is er toevallig iemand die ervaring heeft met het instellen van samba in het configuratiecentrum?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
?

Oscar Wilde

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
Door middel van YaST kan je o.a. Samba instellen, je kan met YaST ook SWAT aanzetten en daarmee kan je wat geavanceerdere instellingen in je Samba configuratie doorvoeren.
SWAT kan je aanzetten door in "netwerk diensten" te kiezen voor "Netwerk Services (Inetd)" en dan SWAT enabelen. dan kan je met een browser naar http://localhost:901 en Samba configureren.

In YaST kan je ook zaken zoals je netwerkkaarten configureren en alle andere hardware zut alsmede een aantal server gerelateerde programma's zals DNS, DHCP.

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Pyrowired schreef op zondag 10 juli 2005 @ 19:26:
Door middel van YaST kan je o.a. Samba instellen, je kan met YaST ook SWAT aanzetten en daarmee kan je wat geavanceerdere instellingen in je Samba configuratie doorvoeren.
SWAT kan je aanzetten door in "netwerk diensten" te kiezen voor "Netwerk Services (Inetd)" en dan SWAT enabelen. dan kan je met een browser naar http://localhost:901 en Samba configureren.

In YaST kan je ook zaken zoals je netwerkkaarten configureren en alle andere hardware zut alsmede een aantal server gerelateerde programma's zals DNS, DHCP.
swat enabelen heb ik al gedaan via yast, werkt alleen niet....... ik krijg swat niet werkend.

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
wat doe ik verkeerd???

Oscar Wilde

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
bartgrefte schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 17:58:
Heb net, om te proberen, dit: ftp://192.168.1.3/ in internet explorer getyped, resultaat: time-out bij bewerking en de melding van dat ik (mischien) een username/password nodig heb.

Dus.... ik denk dat ik samba nog niet goed heb ingesteld. Maar ik deed dat dus via configuratiecentrum omdat ik al die files niet weet te vinden. :P , Is er toevallig iemand die ervaring heeft met het instellen van samba in het configuratiecentrum?
Errr... je samba server is over het algemeen geen ftp server, dus dat met IE zal niet echt lukken. De manier om bij je bestanden te komen is via de al door jezelf genoemde \\naam_van_de_machine of \\ip.adres.vande.machine :)

Ik zou zeggen gooi hier anders even je smb.conf neer. Die zou je moeten kunnen vinden via /etc/samba/smb.conf. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Pagina: 1