Toon posts:

[DIY] Hulp bij eerste zelfbouw speaker

Pagina: 1
Acties:
  • 643 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen, ik ben van plan om zelf speakers te maken, maar zit toch met nog een aantal vragen voordat ik eraan begin.

Soort speakers:
2 weg (i.v.m. kosten)
Kleine tower
Niet basreflex

Doel speakers:
DVD films
Digitale tv
Muziek

Budget:
Max 100 Euro per speaker

Nadat ik wat dingen heb bekeken op GOT en internet heb ik deze 2 speakercombinatie's op het oog:
  • Visaton W170S (Bass)
  • Visaton SC10N (Hoge tonen)
of
  • Tonsil GTC 25/40 (Bass)
  • Tonsil GTC 11/100 (Hoge tonen)
Nu mijn vragen:

Heeft het nut om voor 100 Euro een DIY speaker te maken of klinkt een "normale" speaker uit de winkel al snel beter?
Is de Visaton of de Tonsil combo geschikt voor wat ik zoek, of zijn andere speakers een betere keuze?
Geen basreflex kast lijkt me het makkelijkste of is een basreflex toch aan te raden bij niet al te grote boxen zoals deze?

Daarnaast zou ik graag wat informatie krijgen hoe ik de speakers kan berekenen in LspCAD.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2005 20:49 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heeft het nut om voor 100 Euro een DIY speaker te maken of klinkt een "normale" speaker uit de winkel al snel beter?
Een speaker uit een winkel kan je vantevoren beluisteren, dus naar je smaak uitzoeken. Ze verschillen onderling namelijk nogal een beetje behoorlijk veel.

Een speaker die in de winkel voor 100 euro inculsief BTW staat, heeft in de regel een bruto inkoop prijs van 50 euro bij de importeur, de importeur betaalt waarschijnlijk niet veel meer dan 30 euro aan de fabrikant en de fabrikant is aan materiaal waarschijnlijk niet erg veel meer dan 20 euro kwijt. (groot inkoop, geen retail, dus niet 1 op 1 vergelijkbaar met zelf spul kopen).
Geen basreflex kast lijkt me het makkelijkste of is een basreflex toch aan te raden bij niet al te grote boxen zoals deze?
Je stelt het wel heel simpel. Er zijn niet zulke regels voor. Er zijn voor- en nadelen. Als er iets "de beste oplossing" was, was dat wel bekend geweest.

Speakers moet je maken omdat je het leuk vind om te doen, als je het doet omdat je goedkoop uit wil zijn, moet je bereid zijn te accepteren dat het gigantisch kan mislukken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 20:53:
Speakers moet je maken omdat je het leuk vind om te doen, als je het doet omdat je goedkoop uit wil zijn, moet je bereid zijn te accepteren dat het gigantisch kan mislukken.
Ik doe het zeker wel omdat ik het ook leuk vind. Ik wil alleen zoveel mogelijk uitzoeken zodat de kans op een mislukking zo klein mogelijk wordt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je zeker wil zijn dat je het goed gaat doen, neem dan een kant en klaar ontwerp. Voor 100 euro gaat dat zeker wel lukken hoor :)

Kijk hier maar eens: http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_ct_en.htm

Prijzen zijn vaak op passimistisch. Je kunt het spul vaak ook nog wel een stuk goedkoper maken.

Misschien is dit wel iets:
- http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct197.htm
- http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct216.htm
- en veel meer...

[ Voor 60% gewijzigd door voodooless op 06-07-2005 21:13 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:24
Ga eerst eens luisteren bij Speaker & Co, Speakerland of een vergelijkbare zaak. Je kunt dan ook je zelfbouwluidspreker beluisteren en een hoop goede tips krijgen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Probleem is alleen dat ze daar niet echt wat hebben voor het budget van de TS...

[ Voor 64% gewijzigd door voodooless op 06-07-2005 23:00 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

Ik zal mijn mening ook even ventileren:
- ik ben het met deepspace eens dat een kant en klaar (bestaand) ontwerp het beste idee is en het beste resultaat zal opleveren.
- over de vraag gesloten of BR: transmissie lijn / mass loaded transmissie lijn :)
als het formaat je niet boeit dan is dit volgens mij een veel beter oplossing.

nog een persoonlijke noot:
ik ben wel volledig mijn eigen speakers aan het bouwen/ontwikkelen, en dat had ik misschien beter niet kunnen doen, ben nu bijna bij het filter ontwerp aan gekomen en dat gaat nog knap lastig worden om dat een beetje knap te krijgen.
Ik heb al zoveel tijd in het bouwen gestoken (redelijk complexe form) dat ik wou dat ik meer geld had uitgeven aan de drivers, zodat het resultaat er ook naar is/was.
Ik heb 72 E/ speakers aan drivers uit gegeven (96 E in dld), vooral de tweeter had misschien beter gekunt

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Pagina: 1