[Copperjet811] Quicknet met router

Pagina: 1
Acties:

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:38
Heren (en eventuele dames?) ,

Ik heb hier een Quicknet medium abonnementje.. Nu heb ik even de Quicknet helpdesk gebeld, en zei vertelde mij dat het mogelijk was meerdere computers in een netwerkje te koppelen aan het modem, mits er uiteraard een routertje tussenkomt.

De beste man vertelde mij dat het vpi/vci protocol gebruikt werkt (met code 0 35 oid.). Nu zoek ik dus een router die dit ondersteund.

Zijn er mensen die een dergelijke router (of situatie) hebben?
De (uiteraard goedkoopste) router in de pricewatch van sweex (b)lijkt het niet te ondersteunen, waar de etech dit wel doet (of niet? onduidelijk tevinden allemaal).

Help })

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Je hebt geen router nodig die dat ondersteund, dat doe je modem. Elke breedband router is proma omdat DHCP gewoon (automatisch IP of Dynamic) door elke router onsteund wordt.

Let alleen op dat je niet een ADSL modem/router koopt maar een router alleen. Kost iets vanaf een €30 ongeveer. De Linksys WRT54G is een okee apparaat en gelijk wireless mocht je het gaan gebruiken.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Morphine
Okeej prima, wireless hoeft niet en zo'n router kost alweer 60 euro.
Met een simpel Sweex routertje van 20 eurotjes (Sweex Router (4x 10/100Mbps) € 21,71), zou ik dus alles mee aan de praat krijgen?

Ik hoef dan dus niet in te bellen vanaf de router, want dat gebeurd dus automatisch.

Zijn er verder nog details die ik moet weten om het aan de praat te krijgen?

Ik heb namelijk alleen nog maar netwerkjes aangelegd waarmee de router inbelt op het modem (via PPPoe end.). Dit is dus voor mij nieuw: ik moet dus wel zeker weten dat het routertje zijn werk goed gaat doen :)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Oude mxstream of sommige kabel situaties gebruik je PPPoE idd. Niet bij Quicknet, gewoon IP op 'dynamic IP' zetten is voldoende.

Let wel op dat je aan een IP lease zit gebonden nu op de netwerk kaart van je PC. 't Kan zijn dat je die op de volgende opties moet doen voor je de router kan aansluiten:

• IP vrijgeven op PC op moment dat je online bent, dan kabel in router prikken.
• MAC adres van netwerkkaart PC naar sweex overzetten (clonen)
• Wachten tot de lease verlopen is, krijgt vanzelf IP een keer na nachtje slapen.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Morphine
bjck schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 17:13:
Oude mxstream of sommige kabel situaties gebruik je PPPoE idd. Niet bij Quicknet, gewoon IP op 'dynamic IP' zetten is voldoende.

Let wel op dat je aan een IP lease zit gebonden nu op de netwerk kaart van je PC. 't Kan zijn dat je die op de volgende opties moet doen voor je de router kan aansluiten:

• IP vrijgeven op PC op moment dat je online bent, dan kabel in router prikken.
• MAC adres van netwerkkaart PC naar sweex overzetten (clonen)
• Wachten tot de lease verlopen is, krijgt vanzelf IP een keer na nachtje slapen.
Ik snap dat lease verhaal niet helemaal, maar... Ik had de modem gister aangesloten via een switch op een computer boven, en toen kreeg die hetzelfde IP adres toegewezen als de pc beneden: netwerk conflict en maar 1 computer kon internetten..

Dus ik geloof dat dynamic ip zoals je verteld dan hopelijk voldoende is. Dank! Ik ga een sweex routertje bestellen :)