daadwerkelijke MP komt niet overeen met ingestelde MP op mob

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ik heb vandaag een Athlon XP-M 2800+ gekocht voor op mijn Gigabyte GA7N400pro rev1.
De Athlon heeft een geunlockte MP dus standaard boot hij op 600Mhz (100FSB, 6MP). Op mijn mobo zit switch waarop de MP in te stellen is, echter, als ik deze hier op 16 zet dan wordt de MP geen 16, maar gaat naar 8. Evt een MP hoger of lager zetten resulteerd ook niet in een deugdelijke snelheid, Veel hoger dan 1200Mhz komt hij niet, terwijl 2133Mhz de snelheid is waarop hij moet draaien.

Wat ik me afvraag is waarom die MP niet goed ingesteld kan worden? Iemand ervaring met deze plank en het instellen van de MP. Ik kan helaas geen andere cpu testen omdat dit de enige unlockte is.
Ik heb inmiddels al geprobeerd de bios te flashen (van F7 naar F11) maar dat heeft verder geen effect. Iedere mogelijkheid uitproberen voor de switches is geen optie, want dat zijn er 720 (onbegonnen werk dus).
Mijn moederbord zou het ding moeten ondersteunen, maar doet het dus niet helemaal.

Nu zat ik te denken de socket aan te passen zodat deze op een MP gelockt komt te staan van 16. door middel van wat zilverlijm over de socket te smeren en zo de pinnetjes juist te verbinden.

http://www.ocinside.de/go...op/pinmod/amd_pinmod.html

Op deze manier zou ik dus op de 2133Mhz komen, maar voordat ik dat doe vroeg ik me af of er nog wat minder rigoreuze middelen zijn.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36
Mobiles lopen standaard op multiplier 6 (of iets anders, laag iig) Je wil hem dus overclocken.

Maar bij de Athlon XP is het zo dat je de multiplier kunt instellen van 4 - 12,5 óf van 12,5 tot 20 (in die richting iig)

Als jij hem dus op MP16 zet, staat hij op MP8 omdat dat het equivalent daarvan is in het lage multiplier segment. Om dat op te lossen zul je volgens mij bruggen moeten gaan cutten/vullen zodat hij herkend wordt als Athlon XP met een hoge multiplier (nadeel is dan weer dat je geen MP lager dan 12,5 kunt kiezen)

ben ik duidelijk genoeg? ik hoop dat je hiermee voldoende weet

[ Voor 7% gewijzigd door OnTracK op 06-07-2005 19:09 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Dat is zeker zo'n DIP-switch waarmee je hem instelt? Misschien zijn de contacten niet meer goed, is bekend bij die dingen dat ze na een paar keer al kuren kunnen vertonen. Sommigen zijn zelfreinigend zodat na een paar keer heen-en-weer switchen de contacten het ineens weer doen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

OnTracK schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 19:07:
Mobiles lopen standaard op multiplier 6 (of iets anders, laag iig) Je wil hem dus overclocken.

Maar bij de Athlon XP is het zo dat je de multiplier kunt instellen van 4 - 12,5 óf van 12,5 tot 20 (in die richting iig)

Als jij hem dus op MP16 zet, staat hij op MP8 omdat dat het equivalent daarvan is in het lage multiplier segment. Om dat op te lossen zul je volgens mij bruggen moeten gaan cutten/vullen zodat hij herkend wordt als Athlon XP met een hoge multiplier (nadeel is dan weer dat je geen MP lager dan 12,5 kunt kiezen)

Mijn AMD Athlon XP 1700+ 'Thoroughbred B' was ook unlocked op mijn nForce2 plank. Echter kon ik niet hoger dan multiplier 12,5x selecteren.

Na het modden naar MP 13,5 (Dus de CPU forceren om zich als 2200+ te gedragen. (op vCore ná) kon ik wél alle MP's selecteren. Dus de MP's onder 12,5x én de MP's boven 12,5x. ]
De MP 22,5x werkte niet omdat de Thoroughbred B deze MP niet ondersteunt. (De Thoroughbred A wel, echter gaat deze tot max. 22,5x :z )

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
OnTracK schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 19:07:

Maar het idee van een Athlon XP-M is dat de Multiplier gewoon hoger ingesteld moet kunnen worden, dus dat hij op die manier ook tot een hogere MP kan komen, maar dat lukt dus niet.
Lijkt me dus niet dat ik noodzakelijkerwijs mijn cpu moet gaan slopen om hem op hogere MPs te krijgen.

@thandor
hoe heb jij dat ding dan op die manier geforceerd?

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 06-07-2005 20:09 ]

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Terw_Dan schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 20:09:
[...]
@thandor
hoe heb jij dat ding dan op die manier geforceerd?
Een AMD Athlon XP 1700+ heeft alle L3 bruggen dicht zitten.
M.b.v. een oude AT voeding en 2 naalden heb ik een aantal van die L3 bruggen opgeblazen.
L3 bruggen regelen de MP

Om MP 13,5x te modden heb ik de eerste, derde en laatste (vijfde) L3 brug opgeblazen. Op mijn EPoX 8RDA (nForce 2) kon ik zo vanaf 5 t/m 24x selecteren (excl. 22,5x).

Mijn ECS K7S6A (SiS735) lijkt dit niet te doen. Deze kan ik met auto op 13,5x zetten. Stel ik handmatig een aantal MP's in krijg ik 24x 8)7 . Het lijkt er dus op dat de chipset en/of BIOS een rol spelen in het selecteren van de MP. Mijn K7S6A gaat officiëel tot 12,5x. Om 13,5x te krijgen heb ik de AUTO functie gebruikt.

Klik op OcInside.de :: Interactive T-Bred painting guide - AMD T-Bred and Barton overclocking voor de bruggen :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Thandor schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 20:14:
[...]

Een AMD Athlon XP 1700+ heeft alle L3 bruggen dicht zitten.
M.b.v. een oude AT voeding en 2 naalden heb ik een aantal van die L3 bruggen opgeblazen.
L3 bruggen regelen de MP

Om MP 13,5x te modden heb ik de eerste, derde en laatste (vijfde) L3 brug opgeblazen. Op mijn EPoX 8RDA (nForce 2) kon ik zo vanaf 5 t/m 24x selecteren (excl. 22,5x).

Mijn ECS K7S6A (SiS735) lijkt dit niet te doen. Deze kan ik met auto op 13,5x zetten. Stel ik handmatig een aantal MP's in krijg ik 24x 8)7 . Het lijkt er dus op dat de chipset en/of BIOS een rol spelen in het selecteren van de MP. Mijn K7S6A gaat officiëel tot 12,5x. Om 13,5x te krijgen heb ik de AUTO functie gebruikt.

Klik op OcInside.de :: Interactive T-Bred painting guide - AMD T-Bred and Barton overclocking voor de bruggen :)
Ok, het idee was echter om op de cpu niets te gaan slopen (doe ik liever op het mobo).
Eens kijken wat er gebeurd als ik de MP keihard vastzet op 16 (dat moet dat ding dan toch snappen lijkt me).

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Terw_Dan schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 20:16:
[...]

Ok, het idee was echter om op de cpu niets te gaan slopen (doe ik liever op het mobo).
Eens kijken wat er gebeurd als ik de MP keihard vastzet op 16 (dat moet dat ding dan toch snappen lijkt me).
Met een wiremod moet als het goed is hetzelfde effect te bereiken zijn. (Althans, dat vermoed ik ;) )

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Thandor schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 20:19:
[...]
Met een wiremod moet als het goed is hetzelfde effect te bereiken zijn. (Althans, dat vermoed ik ;) )
Mooi, doen we dat (maar dan op het socket ipv de cpu :P)
* TERW_DAN gaat kwast zoeken

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Terw_Dan schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 20:24:
[...]

Mooi, doen we dat (maar dan op het socket ipv de cpu :P)
* TERW_DAN gaat kwast zoeken
Of je gebruikt er dunne draadjes voor :)
Werkt prima op mijn AMD Duron 1800. (voltage opkrikken d.m.v. wire-mod)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Kan het misschien niet zo zijn dat je mobo de stroombesparende functies van je proc ondersteunt en dus de multiplier halveert? En dat deze gewoon op 16x gaat staan bij volledige belasting? Dat zou ook nog een verklaring kunnen zijn misschien. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Hmm, MP op 16 vastzetten werkt ook niet
Ik gooi hem wel op 12,5, haal wat PC3200 geheugen en zet de FSB op 200.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Volgens mij is het nog altijd zo dat een moederbord je de mogelijk geeft om MP in te stellen, of je processor het aan kan of niet dat merk je na de save settings :P
Mijn Thoroughbred B was erg tam, wou wel op alles werken, maar ik heb ook een Morgan gehad welke gewoon niet meewerkte. Misschien heb je net zp'n pech model.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Hier hetzelfde probleem. Maar heb dan inmiddels ook de CPU van Terw_Dan. Dit keer op een Asus A7N8x-E Deluxe. Eerst werkte hij al helemaal niet, maar de cooler maakte achteraf gezien niet goed contact (:?) Andere cooler erop gezet.. werkt perfect. Boot nu op standaard 12,5x166 settings. Een 2800+ dus.

Ga er wel verder mee klooien als ik een degelijke voeding heb :P

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Als 'ie niet hoger wil dan MP 12,5x moet je 'm toch modden naar een MP van 13,5x (o.i.d.)
Zorg er i.i.g. voor dat je boven de 12,5x grens zit ;)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Nah... 200 x 12,5 vind ik ook al best netjes :) 2500 MHz. (Ervan uitgaande dat dat werkt..)

Maar zoals gezegd, ik ga wel lekker verder klooien wanneer ik weer een degelijke voeding heb. Mijn Antec liet laatst de geest :'(

[ Voor 10% gewijzigd door Mojo op 07-07-2005 21:43 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Ik heb ook dit probleem kom niet hoger dan 12.5 dan stoptie gewoon.. vind het wel erg vaag allemaal..

en hij word ook gewoon even warm als een normale 2800+ is mijn 2800+ M atm dan wel sneller/sterker/stabieler dan een normale 2800+???

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 00:11:
Ik heb ook dit probleem kom niet hoger dan 12.5 dan stoptie gewoon.. vind het wel erg vaag allemaal..

en hij word ook gewoon even warm als een normale 2800+ is mijn 2800+ M atm dan wel sneller/sterker/stabieler dan een normale 2800+???
Zie de andere post in het andere topic.

Je moet het voltage zo instellen zoals het opgegeven wordt. Als jij nu een voltage van 1,85V hebt is de processor warmer dan een AMD Athlon XP. Heb je het voltage op 1,5V, dan is de processor koeler dan een AMD Athlon XP ;)

Een AMD Athlon XP-M is een AMD Athlon XP die met een laag voltage een vrij hoge frequentie kan bereiken. Laag voltage = weinig warmte en een laag energieverbruik.

Je hebt ook verschillen in mobiles. Zorg er dus voor dat je zeker weet welk model je hebt.

Verwijderd

Hij krijgt bij mij 1.67 volt :P

Product informatie
XP 2800+ mobile tray AXMA2800FKT4C FSB 266

Kan ook in een gewoon moederbord socketA dat FSB 266 ondersteunt

Dit is me cpu

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
En wiremod geslaagd terw_dan? Hier wel, zie:
sdomburg schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 19:32:
Heheh, heb ook vandaag m'n 2800+ mobile van 1to0 binnengekregen. Gezien mijn oude A7V333 plank geen multipliërs boven de 12,5 in wil stellen, heb ik pin 26 en 27 op de socket doorverbonden, zodat als ik in de BIOS een multipliër van 5 selecteer, dit daadwerkelijk 13x is.

Uiteindelijk draait 'ie stabiel op 15*155 = 2,325 GHz. Dit bij een stressed temperatuur van <52 graden met een Igloo 2510 luchtkoeling. Dit alles op 1,71V, omdat mijn moederbord ook niet onder de 1,65V (daadwerkelijk 1,71V) wil gaan.

Hoger wil 'ie echter jammergenoeg niet zonder instabiel te worden, ondanks dat er wat betreft temperatuur nog ruimte is. Volgens Sandra presteert 'ie beter dan een 3200+ Athlon XP, dus niets te klagen.

Al met al vrij goedkoop een best wel grote snelheidswinst ten opzichte van mijn Thunderbirdje 1333@1400, ik ben tevreden.

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

sdomburg schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 19:37:

[...]
Mojo schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 21:38:
Hier hetzelfde probleem. Maar heb dan inmiddels ook de CPU van Terw_Dan. Dit keer op een Asus A7N8x-E Deluxe. Eerst werkte hij al helemaal niet, maar de cooler maakte achteraf gezien niet goed contact (:?) Andere cooler erop gezet.. werkt perfect. Boot nu op standaard 12,5x166 settings. Een 2800+ dus.

Ga er wel verder mee klooien als ik een degelijke voeding heb :P
:Y)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
sdomburg schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 19:37:

[...]
Nee, niet gelukt, maar dat had ook te maken met het feit dat mijn zilverlijm uitgedroogd was en het daarom wat moeilijker was om op het socket te smeren.
Maar goed, mijn cpu is inmiddels vertrokken richting mojo alwaar hij goed draait na wat opstartprobs en ik heb zijn duron 1600.

Zal waarschijnlijk een record zijn van me om zo kort mogelijk een cpu te bezitten (23 uur op de minuut af :P)

• sdomburg
Oops, beter leren lezen :X

Waarom zilverlijm als je ook gewoon een draadje kan doen dan?

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 19:55:
[...]

Nee, niet gelukt, maar dat had ook te maken met het feit dat mijn zilverlijm uitgedroogd was en het daarom wat moeilijker was om op het socket te smeren.
Maar goed, mijn cpu is inmiddels vertrokken richting mojo alwaar hij goed draait na wat opstartprobs en ik heb zijn duron 1600.

Zal waarschijnlijk een record zijn van me om zo kort mogelijk een cpu te bezitten (23 uur op de minuut af :P)
Jammerlijk. De pinmod had wel moeten lukken, is heel eenvoudig, met een oude ata kabel en daar een paar draadjes van (lees 1 à 3 strengetjes met een pnicet erin frotten) trekt ie het hier ook :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
sdomburg schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 20:00:
Oops, beter leren lezen :X

Waarom zilverlijm als je ook gewoon een draadje kan doen dan?
Omdat zilverlijm een stuk makkelijker is.
Draadje kreeg ik niet om de pinnetjes heen. Heb daar echt veel te lompe poten voor :P

• sdomburg
Draadje in de socket ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Dat lukte me dus niet goed.
Pagina: 1