Optimale schijf-indeling

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Smoothcrimineel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb enkele vragen over mijn schijf indeling die ik in de search niet echt goed beantwoord kreeg. Ook bij de FAQ begint men meteen over raid te praten en dat wil ik helemaal niet. Mijn vraag eigenlijk is: Op welke HD Windows en op welke HD Games!

Mijn WD Raptor 74 GB heb ik net binnen (S_ATA)
Verder zit er nog een Maxtor DMP 9 80 Gb S-ATA in en een Maxtor DMP 9 80 GB IDE 2MB Cache.
De laats genoemde schijf gebruik ik als data dus vergeet die maar.

Ik zat te denken om de WD Raptor gewoon als 1 partitie te laten en daar Windows+Games opzetten.
En de Maxtor opnieuw partitioneren tot 1 partitie van 80 gb en daar gewoon een data schijf van maken. Is dit verstandig?

SYS Specs:

Athlon 64 3500+ (Winnie)
MSI K8N-Neo2-54G Platinum
XFX GF6800GT
1Gb Corsair.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Schijf 1 (Raptor)
C: 10 GB voor Windows
D: 64 GB voor spellen

Schijf 2 (DMP)
E: Data

Zou ik doen.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 06-07-2005 18:43 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Cryonist

- Something clever -

Ik zou op de raptr 2 partities maken, 1 voor windows van ongeveer 10Gb, en 1tje voor games met de rest van deruimte. Die maxtor kan je gewoon 1 partitie van maken.

Het voordeel van 1 partitie voor windows is dat het met problemen geformateerd kan worden, en dat er eventuele backups makkelijk gemaakt kunnen worden (ghost e.d.). En persoonlijk vindt ik het overzichtelijker om 1 partitie te hebben alleen voor programma's en windows.
Net iets eerder :+

[ Voor 35% gewijzigd door Cryonist op 06-07-2005 18:45 ]

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

• Smoothcrimineel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025
Aha! Dank u sehr! Maar is 10gb niet iet wat weinig voor windhoos? (XP bedoel ik uiteraard)

En wat bedoelen ze altijd met die swap en temp files :S

[ Voor 10% gewijzigd door Smoothcrimineel op 06-07-2005 18:59 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

10 GB is echt te kort hoor
Doe maar 20 GB.

Ook al installeer ik alle software op een andere schijf dan nog heb ik na een tijd 12-13 GB in gebruik van mijn 15 GB partitie waar eigenlijk alleen XP op zou moeten staan. Natuurlijk wel incl mijn documenten enzo (ook al staan mijn foto's er niet in bijv..) Sommige software installeert evengoed dingen op de C schijf.

Er moet ruimte overblijven voor je swapfile, maar die pakt windows zelf wel. Ook genoeg ruimte voor tijdelijke bestanden. Ik weet dat nero eerst alle videobestanden op de C wilt gooien als je een DVD gaat branden bijv. Dan heb je wel minimaal 4,5 GB vrije ruimte nodig. (dan heb ik het niet over branden van images.)

Dus neem daar echt meer voor. Ik zou zelf je games op de tragere schijf zetten, maakt niet zoveel uit eigenlijk.

Oh ja, je andere schijf zou ik gewoon als 1 partitie houden (of een kleine partitie als standaard backup van bestanden)

Niemand praat over de programma's, daar zou ik ook een partitie voor maken van zeker 10 GB. Die zou ik ook de de raptor zetten waarbij je dus dan 30 GB kwijt bent, maar dan is het tenminste genoeg.

[ Voor 65% gewijzigd door Hann1BaL op 06-07-2005 19:06 ]

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
indd neem 20 gb dan kan je tenminste was softwre kwijt, dat word ook met de dag groter!

iMac 2020 i7

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is het voor de prestaties niet best dat je windows + alle programma's op 1 partitie installeert? Is ook wel best handig om te imagen hé...

@ TS: maak 2 partities op je 2de hd, 1 voor backups en 1 voor je gewone gegevens. Of je kan het natuurlijk ook allemaal op 1 partitie gooien...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het maakt voor je programma's niet echt uit of die op dezelfde partitie staan. Ik vind gescheiden wel makkelijk, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Verwijderd

Het is al vat vaker genoemd, maar 10 GB voor Windows is niet genoeg, tenzij je het net even anders doet...
Ik heb zelf:
C: windows 15 GB
D: programma's 15GB
E: spellen 45GB
F: mijn documenten (Rest GB's)

Op de D schijf installeer ik alles wat normaal in je program files dir staat (gewoon tijdens de instalatie van software aangeven dus kan niet met alles) Nu heb ik ook een paar grote software paketten voor mijn werk nodig dus die 15 GB gebruik ik wel, 10 Zou ook RUIM voldoende zijn in de meeste gevallen.
Ik speel niet super veel spellen dus ik kom er wel uit met 45 GB, als je veel keuze wil hebben moet je daar natuurlijk veel meer van maken.
En mijn documenten verplaatsen naar de F partitie net na het instaleren van windows zal er voor zorgen dat je netjes format C: kan doen zonder je documentjes kwijt te raken. Ik vind dat het grootste voordeel. Tevens is je niet C disk met partition magic altijd wat makkelijker groter en kleiner te maken omdat het geen primaire partitie is. Dus als je ruimte tekort komt (veel foto's of filmpjes) is dat ook wel een voordeel...

En een extra partitie voor je downloadzooi is wel lekker, in plaats van zo'n bagger bende op je desktop ;) maar dat is persoonlijk

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

vreemd... mijn windows (XP) root partitie is niet meer dan 8GB :? red het daar echt makkelijk mee.
uiteraard heb ik dan nog zo'n 400GB over voor software en data. :+

[ Voor 4% gewijzigd door The_Savage op 07-07-2005 00:27 ]

Verwijderd

The_Savage schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 00:26:
vreemd... mijn windows (XP) root partitie is niet meer dan 8GB :? red het daar echt makkelijk mee.
uiteraard heb ik dan nog zo'n 400GB over voor software en data. :+
Tis maar net wat je er allemaal op heb staan en hoe je je windows onderhoud. Ik heb denk ik iets van 70-80 progamma's/games erop zitten en dan word het al snel krap op een 10 gig.

Eerdere oplossingen aangedragen zijn goed, gewoon voor een c schijf 10-15 gig, en dan de rest eventueel op een tweede partitie of nog een derde.

Verwijderd

Je zou je swap file nog naar je andere SATA schijf kunnen verplaatsen.
De Raptor is erg snel en heeft de voorkeur voor swap, maar als je aan het gamen bent kan het voordeliger zijn doordat de Raptor en andere schijven op andere controllers aangesloten zijn.

Verwijderd

Ik heb zelf Windows XP op een 5GB partitie, en heb nu nog 1.38GB daarvan over. Draait nu een jaartje. Zit gewoon alleen windows op. Programma's op een partitie en Mijn Docs, downloads en swap op andere partitie. Bevalt prima!. En handig met herinstallaties!

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 00:42:
[...]

Tis maar net wat je er allemaal op heb staan en hoe je je windows onderhoud. Ik heb denk ik iets van 70-80 progamma's/games erop zitten en dan word het al snel krap op een 10 gig.

Eerdere oplossingen aangedragen zijn goed, gewoon voor een c schijf 10-15 gig, en dan de rest eventueel op een tweede partitie of nog een derde.
Goed :Y), software/(games) is bij mij bijelkaar al zo'n 50GB of meer :+... vandaar dat mijn systemroot ook vrijwel alleen windows is

Verwijderd

wat ik altijd minimaal doe is 4, en 2 partities per schijf:
minimaal:
C: 4-8GB snelle HD voor het OS (NTFS zodat je een andere partiie in een folder kunt mounten)
D: 8-16 GB voor de programmas
E: rest GB grote HD voor de documenten (FAT32 zodat je met een rescuedisk ook toegang hebt)
S: 2-8 GB snelle HD voor swapfile en tempfiles

En voor mezelf zou ik doen:
C: 8GB raptor Systeem, dus alleen OS, codecs, en utilities enzo.
D: 10 GB Maxtor voor documenten
E: rest Maxtor voor emule: is toch altijd te klein :P
F: flink wat op de maxtor voor films en muziek
G: rest raptor voor games
I: 8GB op FAT32 voor alle install files van alle programmas, utilities en drivers
P: 16 GB maxtor voor programma's
S: 6 GB FAT32 raptor voor swap en tempfiles
Als je de driveletters zo toewijst weet je ook direct waar wat ook alweer heen moest.

Meestal hou ik ook een stuk vrij voor een primaire partitie om een alternatief OS uit te proberen.
Bedenk ook hoe je formatteert: FAT32 is sneller en door alle OS-sen leesbaar (dos, w98, xp, zeta, linux). En je moet vaker defragmenteren.
NTFS is degelijker en geeft je meer opties maar is iets langzamer doordat er meer dingen weggeschreven worden. En het is vaak een gekloot als er wat fout is gegaan en je moet met een rescuedisk aan de slag.

Stel je programmas (Nero, Opera (browser/mail), Photoshop oid) ook zo in dat ze hun tempfiles niet op C: zetten.

En vooral: verplaats je 'mijn documenten'-folder van de C: schijf af: als je je windhoos-schijf moet formatteren door een virus oid dan heb je al je documenten nog.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2005 01:10 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb twee jaar met een 3GB systemdisk gedaan voor XP. Dus het kan wel. Swapfile op een RAID-0, Temp-directory heb ik tegenwoordig ook op een andere partitie.

C: Boot (FAT32)
D: User schijf (NTFS)
E: User schijf (NTFS)
F: System (NTFS)
G: Storage (NTFS)
M: Ongebruikt
N: Ongebruikt
S: Striped RAID-0 (Swap/Temp/Games

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1